معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد:

موضوع مردمی سازی در نوسازی بافت های فرسوده باید جدی تر شود

موضوع مردمی سازی در نوسازی بافت های فرسوده باید جدی تر شود
Facebook Twitter LinkedIn

۱۴:۴۵ | ۱۴۰۳/۰۲/۱۲

اولین گردهمایی گروه های مردمی و جهادی با مشارکت بسیج مستضعفین، شرکت بازآفرینی شهری، شرکت عمران شهرهای جدید، بنیاد مسکن و سازمان راهداری در روزهای 16 و 17 اردیبهشت ماه برگزار می شود.

به گزارش اخبار ساختمان، محمد آیینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در نشست خبری نخستین گردهمایی گروه های مردمی و جهادی با وزارت راه و شهرسازی (بازآفرینی شهری، مسکن و راه روستایی) با مشارکت بسیج مستضعفین گفت: نخستین گردهمایی گروه های مردمی و جهادی با مشارکت بسیج مستضعفین، شرکت بازآفرینی شهری، شرکت عمران شهرهای جدید، بنیاد مسکن و سازمان راهداری در روزهای 16 و 17 اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد.

وی در ادامه این نشست افزود: در حال حاضر بیش از 23 میلیون نفر از جمعیت شهری کشور (بیش از یک سوم جمعیت شهری) در بافت های فرسوده و ناپایدار ساکن هستند که در صورت انجام اقدامات مناسب می توانیم شاهد بهبود وضعیت زندگی این بخش از جمعیت شهری نیز باشیم.

معاون وزیر راه و شهزسازی همچنین گفت: از ابتدای دولت سیزدهم ما سعی کرده ایم که نگاه مردمی به موضوع نوسازی بافت های فرسوده داشته باشیم، چراکه برای نوسازی بافت های فرسوده زمین و سرمایه از سوی مردم تامین می شود و گاها شاهد هستیم که موضوع نظارت بر ساخت نیز توسط مردم و گروه های مردمی انجام می شود.

وی با بیان اینکه انتظارات مردم از دولت در حوزه نوسازی و بازآفرینی بافت های فرسوده افزایش یافته است، ادامه داد: با توجه به اهمیت جایگاه ساکنان بافت های فرسوده در موضوع نوسازی بافت های ناکارآمد، در دوره جدید به دنبال این هستیم تا بتوانیم بستر مناسبی را برای فعالیت مردم ایجاد کنیم تا موضوع مردمی سازی در حوزه بازآفرینی شکل جدی تری پیدا کند.

آیینی افزود: در محدوده بافت های فرسوده دو میلیون و 700 هزار بنای ناکارآمد و فرسوده وجود دارد که این بناها جان 10 میلیون نفر ساکن در 690 شهر شامل 167 هزار هکتار، 6000 محله و 300 هزار کوچه را به خطر انداخته است. بنابراین با توجه به این آمارها نوسازی این بافت ها در اولویت قرار دارد؛ چراکه موضوع جان انسان ها و امنیت و آرامش ساکنان این بافت ها در میان است.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران درباره چالش های موجود در حوزه نوسازی بافت های فرسوده اظهار کرد: به‌رغم تمام تلاش هایی که در این حوزه صورت گرفته است باید گفت متاسفانه هنوز بیش از 70 درصد مردم ساکن در بافت های فرسوده از مشوق ها و حقوق خود مطلع نیستند و به همین علت ما در این بخش با سه چالش عمده رو به رو هستیم.

آیینی ادامه داد: اولین چالش مربوط به عدم توانایی مالی ساکنان این مناطق برای تامین مالی پروژه ها و همچنین بازپرداخت اقساط تسهیلات این طرح است و برای حل این چالش به عنوان راهکار سعی داریم تا ساکنان این بافت ها را با سازندگان ذی صلاح وصل کنیم و از این طریق در جهت حل این چالش حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه چالش دوم عدم تمایل سازندگان به حضور در بافت های فرسوده است، اظهار کرد: یکی دیگر از چالش های پیش پای نوسازی بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری قرار دارد این است که توسعه گران و سازندگان تمایلی برای سرمایه گذاری در این حوزه ندارند چراکه سازندگان معتقد هستند که حضور در این حوزه نمی تواند بازدهی مالی مناسبی را برای آنها داشته باشد، از اینرو ما با ارائه بسته های تشویقی مختلف سعی کرده ایم تا برای حضور سازندگان در عرصه نوسازی بافت های فرسوده ایجاد انگیزه نماییم.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: آخرین چالش ما در حوزه نوسازی بافت های فرسوده به توجیه مالکان برای مشارکت با سرمایه گذاران مربوط می شود.

وی با بیان اینکه رفع این چالش ها نیازمند ایجاد حلقه میانی مورد اعتماد طرفین است، گفت: با توجه به اینکه مردمی سازی در این وزارتخانه مد نظر وزیر راه و شهرسازی قرار دارد، در حوزه بازآفرینی شهری در گام اول با همکاری بسیج مستضعفین اقدام به نوسازی بافت های فرسوده با 428 حلقه میانی می شود و تلاش داریم تا امسال بتوانیم این تعداد را به 2 هزار حلقه میانی برسانیم تا شاهد انجام اقدامات مناسب تری در این حوزه باشیم.

آیینی همچنین خاطرنشان کرد: در حال حاضر 234 شهر بسته تشویقی شهرسازانه خود را نوشته و اجرا می کنند و همچنین 546 شهر نیز از بسته های تشویقی بهره می برند.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین گفت: از سال 84 تاکنون 350 هزار پلاک فرسوده برچیده شده است و یک میلیون و 50 هزار واحد نوسازی شده جایگزین شده است در سال 1402 نیز رکورد صدور پروانه های ساختمانی در بافت های فرسوده شکسته شد، در دولت سیزدهم نیز تاکنون بیش از 82 هزار واحد به بهره برداری رسیده است و در برنامه داریم تا در سال جاری این آمار به 100 هزار واحد مسکونی برسد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به برنامه های این همایش دو روزه به دوره های آموزشی نحوه مذاکره با مردم، تبیین حقوق کلی، مطالبه گری، تسهیلات بانکی، معرفی مشوق های سرمایه گذاری، جلسات ویژه توجیه مالکان برای اعتماد به سرمایه گذاران، جلسه با همسایگان در حوزه بازآفرینی، همچنین برگزاری جلسات با گروه های مردمی برای کمک به ساخت مسکن و تامین خدمات روبنایی و زیربنایی به علاوه جلسات مربوط به راه روستایی اشاره کرد.


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman