حذف مشاوران املاک توسط صاحب خانه‌ها

حذف مشاوران املاک توسط صاحب خانه‌ها
Facebook Twitter LinkedIn

۱۲:۳۱ | ۱۳۹۹/۰۹/۲۶

بسیاری از صاحبان منزل تمایل بسیاری دارند در فصل تابستان خانه‌های خود را به فروش یا اجاره برسانند اما در فصل زمستان به دلیل کاهش تقاضا این اقدام را به مشاوران املاک می‎سپارند.

به گزارش اخبار ساختمان، خردادماه امسال قیمت مسکن سیر صعودی پیدا کرد و سبب شد تا قیمت اجاره خانه‌ها هم افزایش پیدا کند. خریداران و مستاجران هم درصد بالایی بابت کمیسیون‌ها پرداخت می‌کردند. بعد از گذشت یک ماه اتحادیه مشاوران املاک تصمیم گرفت درصد کمیسیون‌ها را از یک درصد به نیم درصد کاهش دهد که با اعتراض مشاوران املاک رو به رو بود که تاثیری نداشت. اکثر مشاوران املاک از ابتدا با صاحب خانه‌ها به توافق می‌رسند که کمیسیون یک درصدی دریافت می‌کنند. البته در فصل تابستان و زمستان بازار مشاوران املاک بسیار متفاوت است.

اصل جا به جایی و خرید خانه یا اجاره در تابستان صورت می‌گیرد و به دلیل افزایش تقاضا بسیاری از صاحب خانه‌ها تمایل دارند خودشان منزل مورد نظر را در سایت‌های مجازی به فروش یا اجاره برسانند تا حق کمیسیون مشاوران املاک را پرداخت نکنند. البته در بسیاری از موارد صاحب‌خانه‌ها با تماس به مراکز فروش و اجاره مسکن مبلغ تقریبی ملک خود را تخمین می‌زنند و بالاترین قیمت را در سایت‌های فروش به اشتراک می‌گذارند. اما این سناریو در فصل زمستان به دلیل کاهش تقاضا برعکس می‌شود و صاحبان خانه هر مبلغ کمیسیونی که مشاوران املاک درخواست کنند حاضر به پرداخت هستند. همین امر سبب می‌شود شرایط قیمتی مسکن متفاوت باشد و در سایه بازار سیاه به شرایط مطلوب نرسد. بازار قیمتی مسکن در ایران به دلیل نبود نظارت کمی پیچیده است. عوامل مختلفی اعم از سایت‌های فروش که بدون کارشناسی افراد به راحتی هر قیمتی که بخواهند اعلام می‌کنند، مشاوران املاک و گزارش بانک مسکن در قیمت‌ها دخیل هستند.

مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک عامل اصلی گرانی مسکن را به دلیل گزارش های بانک مرکزی از بازار مسکن می‌داند و معتقد است که خردادماه امسال طی گزارش قیمتی مسکن 42 درصد افزایش یافته است، این در حالی بود که در ماه مورد اشاره قیمت مسکن 10 تا 15 درصد افزایش یافته بود. همچنین این مسئول درباره دریافت زیر میزی مشاوران املاک از فروشندگان و خریداران خواست گزارش دهند تا با آنها برخورد شود.

البته بر خلاف ادعا‌های رئیس اتحادیه نظارتی بر اقدامات مشاوران املاک در سال انجام نمی‌شود. اتحادیه دارای 100 بازرس است اما هیچ بازرسی انجام نمی‌شود و تنها اقدام این اتحادیه در زمان گسترش کرونا برخورد با واحد‌های متخلف بود.

یکتا پرس


برچسب ها:

بازار مسکن 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman