تب گرانی به بازار مصالح ساختمانی ‌رسید

تب گرانی به بازار مصالح ساختمانی ‌رسید
Facebook Twitter LinkedIn

۱۴:۴۴ | ۱۳۹۹/۱۱/۰۷

افزایش قیمت بتن و دیگر مصالح ساختمانی سبب آشفتگی بازار در حوزه ساخت‌وساز شده است.
به گزارش اخبار ساختمان، مصالح ساختمانی سهم 50 درصدی در قیمت نهایی مسکن دارد و براساس آمارها پس از قیمت زمین بیشترین عامل گرانی مسکن افزایش قیمت مصالح ساختمانی است، اگر مصالح ساختمانی با نرخ متعادل و قابل قبولی به دست سازنده و مصرف‌کننده برسد می توان قیمت مسکن را نیز مدیریت کرد در غیر این صورت با افزایش و نوسانات بازار دلار و عدم مدیریت برخی مسائل قیمت هزینه‌های تولید مسکن نیز بالا می‌رود.

در یکی دو هفته اخیر قیمت بتن ظرف یکی دو هفته اخیر دو برابر شده و این موضوع به بحث داغ و روز تمامی فعالان حوزه ساخت‌وساز استان فارس تبدیل شده است. در این رابطه میثم کاظمی یکی از فعالان حوزه ساخت‌وساز استان فارس از دو برابر شدن قیمت بتن ظرف دو هفته اخیر خبر داد و گفت: طی این مدت قیمت بتن از هر متر مکعب 300 هزار تومان به هر متر مکعب 700 هزار تومان رسیده است است.

وی بیان کرد: بحث بتن‌ریزی یکی از قسمت‌های مهم ساختمان است که همین دو برابر شدن قیمت بتن سبب متوقف شدن کار ساخت و ساز در مراحل اولیه کار شده است.

کاظمی با بیان اینکه در حال حاضر تنها گران شدن قیمت بتن مسئله فعالان این حوزه نیست افزود: بحث اصلی این است که در حال حاضر بتن در بازار موجود نیست و دلیل این موضوع افزایش سرسام‌آور قیمت سیمان و شن و ماسه است.

کاظمی به اعتصاب تولیدکننده‌های مصالح و شن و ماسه طی روزهای اخیر اشاره کرد و گفت: شنیده‌ها حاکی از آن است که کارخانجات تولید سیمان به دلیل ناتوانی در تامین برق مورد نیاز واحد تولیدی خود به خاطر مشکل مزارع بیت کوین دست به اعتصاب زدند.

این فعال حوزه ساخت و ساز بیان کرد: در شرایط حاکم امکان دارد که برخی از کارفرماها به دلیل اینکه برای تحویل پروژه‌های خود در موعد مقرر تحت فشار هستند به خاطر نبود بتن یا کمبود عرضه بتن در بازار خود اقدام به تولید بتن کنند که این موضوع خلاف ضوابط و مقررات ملی ساختمان است چراکه بتن باید حتماً در کارخانه بتن تولید و تهیه شود اما در شرایط موجود در بازار بتن بیم آن می‌رود که این قبیل تخلفات نیز گسترش یافته و حوزه ساخت و ساز در استان را با خطر جدی استفاده از بتن بی‌کیفیت و ارزان روبه‌رو کند و مقاوم‌سازی ساخت و ساز را با مشکل مواجه کند و منجر به تولید و استفاده از بتن ارزان و بی‌کیفیت در ساخت و سازها شود.

وی افزود: در این راستا انجمن تولیدکنندگان بتن و کارخانجات تولید سیمان باید بر این موضوع نظارت دقیقی داشته باشند. کاظمی با تاکید به اینکه دغدغه اصلی فعالان حوزه ساخت و ساز تولید بتن است افزود: گرانی مصالح ساختمانی و همچنین نبود بتن در بازار و گرانی آن در حال حاضر مشکل فعالین این حوزه است

در این رابطه سیروس فصحتی، رئیس تشکل قطعات بتن فارس گفت: رکود در بازار خرید و فروش مسکن و تورم هزینه‌ها در ساخت مسکن دو عاملی است که دست اندرکاران ساخت و ساز را بر سر دو راهی ادامه کار یا تعطیلی پروژه‌های در دست اقدام خود قرار داده است.

وی افزود: با افزایش چند برابری قیمت مسکن از اواخر سال گذشته و شدت آن در اوایل سال جاری تا نیمه تابستان، قیمت مصالح اصلی مورد نیاز بخش ساختمان مانند آهن آلات، میلگرد سیمان، شن و ماسه، تیرچه و بلوک و غیره هم چندین برابر شده است و این موضوع حتی درباره مصالحی که مشمول قیمت‌گذاری نیز هستند، همچون سیمان و شن و ماسه نیز می‌شود که در چندین مرحله اتفاق افتاده تا شاید بتوان به ثبات قیمت رسید.

وی بیان کرد: در کنار موارد اعلام شده، باید به شرایط نابسامان توزیع مصالح ساختمانی توسط کارخانجات فولاد و سیمان و شن و ماسه و افزایش کرایه حمل نیز اشاره کرد که در حال حاضر فعالین این‌حوزه‌ها را دچار یک سردرگمی و شرایط بلبشویی در زمینه قیمت‌های ارائه شده تولیدات پایین دستی این مواد اولیه کرده است به نحوی که در بازار شاهد هستیم که قیمت تیرچه و بلوک فوم، پلی استایرن، انواع بلوک‌های سبک و سنگین و در نهایت بتن آماده مورد نیاز ساختمان هر کدام به فراخور میزان افزایش قیمت پایه مبالغی گران شده‌اند.

رئیس اتحادیه تولیدات بتنی و تیرچه و بلوک شیراز بیان کرد: در این آشفته بازار نه تولیدکننده و کارگاه‌های تولید تیرچه و بلوک و بتن آماده می‌توانند سرپا بمانند نه سازنده‌ای در بخش ساخت و ساز رغبتی برای ادامه کار دارد و این درحالی است که این حوزه بیشترین میزان اشتغال را در کشور پوشش می‌دهد.

فصحتی بابیان اینکه این مشکلات حتی با برگشت قیمت ارز و سکه و... به دلیل چسبندگی و تمایل به بالا بودن قیمت جهت فروش مصالح گران قابل کاهش نبوده و یا به سختی و در طولانی مدت اثر کاهشی خود را بر بازار می‌گذارد افزود: علت اکثر این گرانی‌ها وجود دلالان در بازارهای مواد اولیه است که حتی در سایر بخش‌های مولد نیز این دلالان رخنه کردند که این گروه با پول و نفوذ خود، مصالح و مواد اولیه را در بورس کالا یا بازار و یا کارخانجات خریداری کرده و منتظر تولیدکننده خرده پا هستند تا با افزایش نرخی مطابق بازار و نرخ صادراتی محصولات به آنان بفروشند.

مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره تعاونی تولیدات بتنی استان فارس بر لزوم حذف دست دلالان از مواد اولیه تولیدی کارخانجات مادر مانند فولاد، سیمان و پتروشیمی تاکید کرد و گفت: این اقدام بیش از پیش جهت کنترل شتاب و افزایش هزینه‌های تمام شده ساخت و ساز لازم و ضروری است.

فصحتی با تاکید به اینکه باید تمهیداتی اندیشید تا مواد اولیه به تولید کننده‌های واقعی تحویل داده شود اظهار کرد: بطور مثال همین معضل کمبود سیمان در شیراز با وجود این همه کارخانجات سیمان در فارس‌ عجیب است. چرا که اگر سیمان توزیع شده به تعاونی صنایع سیمان بر که اعضایش دارندگان پروانه تولیدی از مراجع ذی صلاح و اتحادیه هستند، تحویل شود مطمئنا به دست تولیدکننده واقعی می‌رسد و قیمت آن با این ارقامی که در حال حاضر به فروش می‌رسد عرضه نخواهد شد و شاهد کاهش 30 درصدی قیمت سیمان در بازار خواهیم بود.

فصحتی درباره قیمت سیمان تحویلی به اعضای اتحادیه که تولیدکننده هستند گفت: قیمت هر تن سیمان چیزی حدود 250 تا 255 تومان است درحالی که دلالان همین سیمان را در حال حاضر هرتن 350 هزار تومان می‌فروشند که سود دلالان از خود کارخانه بیشتر است.

به گفته وی ضمن آنکه رانند تانکر حمل سیمان از کیلومتر 55 شیراز مبالغی در حدود 2.5 تا 3.5 میلیون تومان کرایه درخواست می‌کند یعنی چهار برابر مبلغ مندرج در بارنامه.

فصحتی افزود: متاسفانه میزان سیمان تحویل شده به ما کفاف تقاضای اعضای تحت پوشش را نمی‌دهد و مجبورند از بازار و دلال سیمان مصرفی خود را به صورت دست دوم و سوم خریداری کنند.

تسنیم

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman