آموزش تعویض فیلتر داکت اسپلیت

آموزش تعویض فیلتر داکت اسپلیت
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۰۴ | ۱۳۹۹/۱۲/۱۸

داکت اسپلیت (Ducted Split Air Conditioning) نوعی دستگاه تهویه مطبوع است که می‌تواند برای تمام مصارف مسکونی، اداری و تجاری مورد استفاده قرار بگیرد.

به گزارش اخبار ساختمان، در مقاله ای از داکتینو درباره اینکه داکت اسپلیت چیست میخوانیم: " داکت اسپلیت (Ducted Split Air Conditioning) نوعی دستگاه تهویه مطبوع است که می‌تواند برای تمام مصارف مسکونی، اداری و تجاری مورد استفاده قرار بگیرد. داکت اسپلیت برای انتقال هوا، از کانال‌های تهویه (کانال گالوانیزه، پلی یورتان و یا لوله‌های فلکسیبل) استفاده می‌کند و این ویژگی در واقع یکی از مواردی است که آن را با اسپلیت‌های گازی دیواری متمایز می‌کند. این وجه تمایز همچنین باعث برتری داکت اسپلیت نسبت به اسپلیت معمولی می‌شود؛ زیرا وجود کانال‌های تهویه باعث می‌شود که هوای مطبوع (سرد یا گرم) به‌طور یکسان و متوازن به تمام قسمت‌های درون ساختمانِ تهویه شونده، توزیع گردد."

انتخاب بهترین و مناسب ترین سیستم تهویه مطبوع همواره دغدغه‌ی مهمی برای مهندسان و سازندگان ساختمان‌های مختلف بوده است.  محاسبه ظرفیت داکت اسپلیت نیز بسیار مهم است. دستگاه داکت اسپلیت علاوه بر تامین سرمایش و گرمایش مناسب، می‌تواند هوایی پاک و تمیز را نیز تامین کند. برای این منظور، شرکت‌های تولید کننده‌ی داکت اسپلیت در یونیت داخلی دستگاه یک فیلتر در نظر گرفته‌اند.

بعضی از فیلترها، توانایی تصفیه هوا از ذرات گرد و غبار را دارند و برخی دیگر از آنها قادر به از بین بردن میکروب‌های موجود در هوا هستند. فیلترها با توجه به اینکه مواد آلاینده را به خود جذب می‌کنند و با توجه به محیط و شرایط آب و هوایی که دستگاه در آن محل نصب شده است، در هر سه الی شش ماه نیاز به تعویض یا شستشو دارند.

اهمیت تعویض فیلتر

دستگاه داکت اسپلیت دارای فیلتر هوا در یونیت داخلی است که وظیفه‌ی تصفیه هوا از گرد و غبار را بر عهده دارد. با توجه به مدل دستگاه داکت اسپلیت، فیلتر هوا در زیر یا پشت دستگاه تعبیه شده است. از جمله مواردی که باعث عدم کارکرد دستگاه داکت اسپلیت در بهترین حالت خود می‌شود، عدم تعویض یا شستشوی به موقع فیلتر هوا است.

در نتیجه‌ی گرفتگی فیلتر هوا، داکت اسپلیت دچار کاهش کارایی در عملکرد خود می‌شود. به همین خاطر است که سرویس داکت اسپلیت به دلیل افزایش قیمت‌ها و حفظ طول عمر مفید دستگاه، مورد توجه بسیاری از مصرف کنندگان آن می‌باشد و ازاهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

مزایا‌ی شستشو یا تعویض فیلتر هوا

در ادامه با مزایای شستشو یا تعویض فیلترهوای دستگاه داکت اسپلیت بیشتر آشنا خواهیم شد.

افزایش راندمان دستگاه

شستشو یا تعویض فیلترهوای داکت اسپلیت باعث افزایش راندمان دستگاه می‌شود. به این صورت که بعد از استفاده مداوم از دستگاه، منافذ فیلتر هوا به دلیل جذب گرد و غبار محیط مسدود می‌شود. در این حالت اگر فیلترهوا تمیز نباشد، جریان هوای بسیار کمی از دستگاه عبور می‌کند که سبب کاهش دبی جریان هوا، کاهش راندمان دستگاه یا سرمایش آن می‌باشد. پس، با توجه به شرایط محیطی محل نصب دستگاه، فیلتر هوا را باید شست یا تعویض کرد تا از حداکثر راندمان دستگاه استفاده گردد و مصرف برق دستگاه داکت اسپلیت کاهش یابد.

جلوگیری از انتشار ذرات گرد و غبار

وظیفه‌ی فیلتر جلوگیری از انتشار ذرات آلاینده و جذب آنها است. توجه به این نکته که داکت اسپلیت در چه محیطی نصب شده است، حائز اهمیت است؛ زیرا زمان تعویض یا شستشوی فیلتر کاملا به میزان آلودگی هوا بستگی دارد. لذا، با توجه به میزان گرد و غبار موجود در محیط، فیلتر هوا در هر سه الی شش ماه باید شستشو یا تعویض شود.

لازم به ذکر است که شستشوی فیلتر هوای دستگاه داکت اسپلیت تا حد چشمگیری در تمیزی هوای محیط تاثیر گذار است، پس باید به این نکته توجه نمود.

هوای پاک و تمیز

فیلتر هوای داکت اسپلیت سبب ایجاد محیطی پاک وعاری از هرگونه گرد و خاک می‌شود. این ویژگی در بسیاری از موارد نه تنها یک امتیاز بزرگ، بلکه نکته‌ای کاملا حیاتی است.

مزایای آشنایی با نحوه‌ی عملکرد فیلتر داکت اسپلیت

آشنایی کلی با فیلترداکت اسپلیت، در کاهش مصرف انرژی و هزینه‌ها کمک شایانی به مصرف کنندگان می‌کند. فیلتر داکت اسپلیت نیزهمانند سایر فیلترهای دستگاه‌ها و تجهیزات مختلف، بعد از مدتی نیاز به تعویض و یا پاکسازی دارد. در تصویر زیر نیز می‌توانید تفاوت فیلتر تمیز با کثیف را مشاهده نمایید (فیلتر سمت راست تصویر، تمیز است).

 



راهنمایی تعویض فیلتر هوا داکت اسپلیت

در صورتیکه با مسائل فنی آشنایی کافی ندارید، این کار را به متخصصین مربوطه بسپارید. ولی، چنانچه مایل به شستشوی فیلتر هوا هستید، ضروری است که مراحل زیر را با دقت انجام دهید.
• در ابتدا لازم است که برق دستگاه را قطع کنید.
• دریچه‌ی بازدید را باز کنید. به نوع دریچه دقت نمایید، دریچه‌ها در انواع لولایی و وزنه‌ای تولید می‌شوند. درصورتی که دریچه بازدید از نوع وزنه‌ای است، مراقب باشید که از بالا به پایین سقوط نکند.
• فیلتر را از پشت (یا در برخی مدل‌ها از زیر دستگاه) و با توجه به توضیحات نوشته شده در دفترچه راهنما باز کنید. توجه کنید که محل قرار‌گیری فیلتر در مدل‌های مختلف داکت اسپلیت متفاوت است.
• فیلتر را به فضای باز برده و با ضربه آهسته یا فشار باد از گرد وغبار پاک کنید و سپس با آب آن را تمیز نمایید.
• فیلتر را درمکان تمیزی (زیر تابش نور آفتاب) قرار دهید تا خشک شود.
• بعد از خشک شدن فیلتر، آن را در محل قبلی، نصب نمایید.
• اطمینان حاصل نمایید که حتما فیلتر در جای مناسب قرار گرفته شده باشد.
• دریچه بازدید را بسته و دستگاه را روشن کنید.

آیا خودمان می‌توانیم فیلتر داکت اسپلیت را تعویض کنیم؟

بله، تعویض فیلتر کار نسبتا ساده‌ای است. اما، در صورتیکه تمایلی به این کار ندارید، با داکتینو تماس بگیرید و از خدمات شستشو یا تعویض فیلتر هوای دستگاه داکت اسپلیت استفاده نمایید. شرکت داکتینو با ارسال تکنسین‌های خبره و متخصص، در اولین فرصت ممکن نسبت به ارسال تکنسین اقدام خواهد کرد.

انواع فیلتر

سیستم پاکسازی هوا که به فیلترهوا شناخته می‌شود، وظیفه‌ی تولید هوایی پاک و عاری از هر گونه گرد و غبار، میکروب، بو و یا هر نوع آلاینده‌ی هوا را دارد. البته اشاره به این نکته حائز اهمیت است که بسته به نوع آلودگی، روش‌های متنوعی برای از بین بردن آلودگی هوا جود دارد. بدین صورت که آلاینده‌های حاوی ذرات خشک (گرد و خاک) را می‌توان به وسیله‌ی فیلتر خشک تصفیه کرد. اما برای زدودن آلودگی‌های حاوی بخار آب و آلاینده‌های مایع می‌توان از روش‌های تراکم و تقطیر بهره برد.

فیلتر‌ها در انواع زیر در دسترس هستند:
• خشک
• روغنی
• ذغالی
• الکترواستاتیکی
• فرابنفش

چگونه درخواست شستشوی فیلتر را به داکتینو اعلام نماییم؟

برای اینکه فیلترهوای داکت اسپلیت را بشویید یا سیستم داکت اسپلیت خود را سرویس کنید، با دپارتمان فنی و مهندسی داکتینو تماس حاصل نمایید تا دراولین فرصت، فرد متخصص را به محل مورد نظر اعزام نمایند.

 



جمع بندی

بنابراین، با توجه به مطالب ذکر شده در این مقاله، تعویض به موقع فیلترداکت اسپلیت نقش بسیار مهمی در کیفیت عملکرد دستگاه داکت اسپلیت دارد. برای اطمینان از عدم ایجاد مشکلات ناشی از اشتباهات انسانی در تعمیر و یا رفع مشکلات فنی دستگاه داکت اسپلیت، با تماس با عوامل مربوطه در شرکت داکتینو، به آسانی از هزینه‌های اضافی تعمیر مجدد دستگاه داکت اسپلیت پیشگیری نمایید.

شرکت داکتینو آماده‌ی خدمت رسانی به هم میهنان عزیز در زمینه‌ی طراحی، اجرا و نصب دستگاه و همچنین ارائه‌ی خدماتی از جمله تعمیر و سرویس دستگاه داکت اسپلیت است. برای استعلام قیمت و خرید داکت اسپلیت و سایر خدمات به سایت داکتینو مراجعه کنید.


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman