وام جعاله مسکن چیست؟

وام جعاله مسکن چیست؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۵۱ | ۱۴۰۲/۰۲/۲۸

یکی از مشهورترین انواع وام‌ تعمیری، وام جعاله مسکن است. این وام به صاحبان خانه پرداخت می‌شود و مسلتزم این است که شما سند خانه‌ای که خریده‌اید را به بانک احراز کنید.

به گزارش اخبار ساختمان، یکی از مشهورترین انواع وام‌ تعمیری، وام جعاله مسکن است. این وام به صاحبان خانه پرداخت می‌شود و مسلتزم این است که شما سند خانه‌ای که خریده‌اید را به بانک احراز کنید. متقاضیان، هم کسانی که در صندوق پس‌انداز مسکن حساب دارند و هم کسانی که از طریق خرید اوراق اقدام به دریافت این وام می‌کنند، می‌توانند از وام جعاله استفاده کنند.

اگر دنبال سود کمتر و شرایط بازپرداخت ساده تر هستید و مبلغ کمتری هم نیاز دارید باید سراغ «وام با سپرده» بروید و اگر مبلغ بیشتری می‌خواهید و پیه سود بالاتر را هم به تن خود مالیده اید، «وام از محل اوراق» احتمالا برای شما گزینه مناسب تری است.

براساس آمارهای اعلام شده توسط بانک مسکن، در سال ۹۸، ۱۸۹ هزار فقره تسهیلات جعاله مسکن توسط بانک عامل بخش مسکن به خانوارهای ساکن در شهرهای مختلف پرداخت شد که ۱۶ درصد بیشتر از سال ۹۷ بود.

تسهیلات جعاله پرداخت شده در سال ۹۸ حتی از تسهیلات خرید مسکن هم بیشتر بوده است که این نشان می‌دهد در شرایطی که قیمت مسکن جهش پیدا کرده و در همه شهرها با رشد قابل توجه در سال گذشته همراه بوده است، خانوارها تشخیص داده اند به جای تعویض آپارتمان خود، آن را بازسازی و بهسازی کنند. پیش بینی می شود که در سال ۹۹ این افزایش تا ۲۰ درصد را هم تجربه کند؛ چرا که در سال گذشته بازار مسکن دوباره یک جهش قیمتی تاریخی را تجربه کرده است.


چه کسانی می توانند وام تعمیرات مسکن دریافت کنند؟


هر صاحبخانه ای با احراز سند ملک خود به یکی از شعب بانک های پرداخت کننده می‌تواند وام تعمیرات مسکن دریافت کند؛ اول اینکه درصورت تسویه تسهیلات دریافتی قبلی، پرداخت مجدد تسهیلات جعاله به متقاضیانی که از تسهیلات جعاله این بانک یا سایر بانک ها استفاده کرده اند بدون محدودیت زمانی امکانپذیر است. دوم اینکه پرداخت مابه‌التفاوت تسهیلات جعاله معادل سقف تسهیلات جعاله منهای حین الفسخ تسهیلات قبلی برای متقاضیانی که از تسهیلات جعاله این بانک یا سایر بانک ها استفاده کرده اند بلامانع است.


جعاله از محل سپرده


جعاله با سپرده از محل حساب صندوق پس‌انداز مسکن یکم، حساب صندوق پس انداز مسکن، پس انداز مسکن جوانان و صندوق پس انداز ساخت مسکن قابل پرداخت است. سقف این تسهیلات پنج میلیون تومان است و نرخ سود آن ۱۱ درصد اعلام شده. همچنین حداکثر مدت بازپرداخت این وام پنج سال و پرداخت نخستین قسط یک ماه بعد از انعقاد قرارداد است. گفتنی است که حداقل مدت انتظار برای دریافت این نوع وام شش ماه است.


جعاله از محل اوراق


اگر به مبلغ بیشتری وام تعمیرات نیاز دارید و سپرده بلندمدتی هم در بانک مسکن برای خود باز نکرده اید، باید اوراق خریداری کنید. سقف این نوع وام برای هر سند، ۴۰ میلیون تومان و سود بازپرداخت آن ۱۸ درصد است.

همچنین حداکثر مدت بازپرداخت که بانک مسکن برای این نوع وام درنظر گرفته، پنج سال است که می‌توان آن را به دو روش ساده و پلکانی انجام داد. برای خرید اوراق هم باید به یکی از شعب بانک مسکن یا یکی از شعب کارگزاری فرابورس مراجعه کنید.

همشهری آنلاین


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman