قیمت مسکن ملی اعلام شد

قیمت مسکن ملی اعلام شد
Facebook Twitter LinkedIn

۱۴:۱۷ | ۱۴۰۰/۰۵/۳۱

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نرخ مبنای قرارداد ساخت مسکن ملی در شهرهای جدید اظهار داشت: در حال حاضر مبنا همان نرخی است که در ابلاغیه شورای عالی مسکن اعلام شده که حدود دو میلیون و 700 هزار تومان برای هر مترمربع است، اما پروژه مسکن ملی هم مانند تمام پروژه‌ها مشمول تعدیل قیمت سازمان برنامه و بودجه می‌شود که طبق بند تبصره هشت قانون برنامه و بودجه در صورت تعدیل قیمت شرکت عمران امکان هزینه‌کرد را دارد.
به گزارش اخبار ساختمان، حبیب اله طاهرخانی درباره روش تأمین اعتبارات احداث مسکن و فضاهای عمومی، آموزشی درمانی و خدماتی نواحی مسکونی در شهرهای جدید اظهار داشت: در مجموعه شهرهای جدید مدل مالی نوینی پیاده‌سازی و اجرا شد تحت عنوان مشارکت از طریق بخش خصوصی در مرکز محلات و نواحی شهر.

در این مدل تأمین مالی، بسته های مختلف سرمایه گذاری آماده شد که هر یک از این بسته‌ها حاوی واحدهای مسکونی، مرکز و واحدهای تجاری، فضای درمانی، فضای آموزشی، فضای فرهنگی و سرای محله، فضای سبز و کلانتری بود که به فراخوان گذاشته می‌شد و شرکای بخش خصوصی انتخاب و ساخت پروژه کلید می‌خورد.

وی تاکید کرد:‌ در این مدل مالی بدون اینکه از محل اعتبارات دولتی کمک بگیریم، تأمین خدمات انتفاعی و غیرانتفاعی سایت‌های مسکن مهر به سرعت انجام می شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه 15 هزار واحد مسکونی در مجموعه شهرهای جدید با سرمایه‌گذاری و مشارکت بخش خصوصی در حال ساخت است، گفت: تنها در سه سال اخیر سرمایه‌گذاران بخش خصوصی مشارکت، بیش از 13 هزار میلیارد تومانی برای احداث پروژه‌های زیرساختی و خدمات روبنایی شهرهای جدید سرمایه‌گذاری کردند.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با تاکید بر بررسی صلاحیت فنی و مالی شرکت‌های بخش خصوصی و جذب سرمایه‌گذاری شرکت‌های برتر اظهار داشت: در مجموعه شهرهای جدید حتی مدارس و درمانگاه‌ها هم عموماً در قالب پروژه‌های مشارکتی ساخته شد.

طاهرخانی با اشاره به اقدام جدید شهرهای جدید برای تأمین مسکن متقاضیان گفت: در شهرهای جدید موضوع شهرک‌ها به عنوان رکن سوم نظام سکونت‌گاهی در دست بررسی است و تاکنون حدود 40 شهرک انتخاب و به مرحله مکان‌یابی رسیده که خوشبختانه اخیراً طرح شهرک نیشتمان سنندج به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری رسیده است.

طاهرخانی با بیان دستاوردها و اقدامات مطالعاتی برای شهرک‌های کشور گفت: از مجموعه این 40 شهرک، تعداد سه شهرک در پیرامون شهر تهران، یعنی شرق و جنوبی غربی پایتخت به احداث می‌رسند و در این زمینه عموما در مناطقی تمرکز کردیم که به اراضی دولتی دسترسی داشته باشیم.

وی افزود: می‌دانیم که شهر سنندج یکی از شهرهای گران در بحث مسکن است و امروز مشکل مسکن در این شهر حاد شده و از این رو شرکت عمران شهرهای جدید برنامه شهرک‌سازی در 403 هکتار و برای استقرار 27 هزار نفر در بیش از هشت هزار واحد مسکونی در پیرامون این شهر را مورد بررسی قرار داده و خوشبختانه شورای عالی شهرسازی و معماری با این برنامه و طرح شرکت عمران موافقت کرده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: همچنین برنامه شهرک‌سازی در پیرامون شهر اردبیل هم در دستور کار شورای عالی شهرسازی و معماری قرار دارد و مکان‌یابی‌های آن صورت گرفته که اگر به تصویب برسد ظرفیت جدیدی را برای این شهر ایجاد خواهد کرد.

طاهرخانی گفت: از مزیت شهرک سازی در مناطق کلان شهری و پیرامون شهرهای بزرگ این است که دسترسی به تمام زیرساخت‌ها ایجاد می‌شود و این پروژه‌ها مقیاس‌های کوچکتری دارند و معمولا از جذابیت بالاتری نسبت به سایر پروژه‌ها برخوردار هستند.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با تاکید بر اینکه در پروژه‌های مسکونی به ویژه بلندمرتبه سازی موضوع بسیار مهم فضاهای عمومی و دسترسی‌های مناسب است اظهار داشت: باید توجه داشته باشیم همان موقع که شهرک اکباتان در حال ساخت بود و یا ساخته شد برای بسیاری این شهرک جذاب نبود چراکه فضاهای جذاب شهری و راه‌های دسترسی نداشت.

وی افزود: معتقدم با انجام اقداماتی از جمله احداث زیرساخت‌ها و روبناهای شهری از جمله محیط‌های فرهنگی، اجتماعی، درمانی، آموزشی، سایت‌های مسکن مهر هم به محیط‌های جذاب سکونت تبدیل می‌شوند، چنانچه همین فاز 11 کوزوی پردیس و شهر آفتاب پرند با تمام انتقاداتی که به این دو سایت نسبت می‌دهند با ایجاد مراکز محلات به محیط‌های خوب سکونتی و زندگی تبدیل خواهند شد.

طاهرخانی تاکید کرد: وقتی روزنامه‌های دهه 40 را مرور می‌کنیم می‌بینیم در همان زمان هم برای ساخت و ساز در تهران پارس و شهرک غرب تیترهایی از جمله توسعه در برهوت می‌زدند و ساخت و ساز در این مناطق را هم مسکن‌سازی در بیابان می‌دانستند.

وی ادامه داد: موضوع بسیار مهم این است که در تمام سایت‌های سکونتی باید برای احداث فضای عمومی سرمایه‌گذاری شود وگرنه جذابیت سکونت در این مناطق کاهش می‌یابد و اصطلاحا بر سر ملک می‌خورد و خانوار فاقد مسکنی که مخاطب این پروژه‌ها بودند به ناچار این سایت‌ها را تخلیه می‌کنند و گروه‌های دیگری جایگزین می‌شود که نابهنجاری‌ها را در این سایت‌ها گسترش می‌دهند. بنابراین راهکار ایجاد جذابیت در این سایت‌های سکونتی سرمایه‌گذاری مستمر بر زیرساخت‌های اجتماعی و اجتماع‌سازی است.

وی با بیان اینکه پرخرج‌ترین مسکن مهر کشور، مسکن مهر پردیس است گفت: مسکن مهر پردیس به چند دلیل گران ساخته شد، اول اینکه نسبت به سایر پروژه‌های مسکن مهر، دیرتر آغاز شد، دوم اینکه این ساخت و سازها در سایت‌هایی با توپوگرافی خاص به اجرا رسید. باید توجه داشته باشیم برای پایدارسازی ساختمانی و احداث دیوارهای حائل و تأمین زیرساخت‌ها در این منطقه هزینه بسیار بالایی نیاز بود به طوری که فقط ساخت یک تقاطع غیرهمسطح که چند هفته دیگر به افتتاح می‌رسد در حدود 80 میلیارد تومان هزینه در بر داشت.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: همان طور که گفته شد یکی از دلایل افزایش هزینه ساخت در مسکن مهر پردیس، احداث دیوارهای حائل بتنی بود که فقط در فاز 11، 50 کیلومتر دیوار حائل بتنی ساخته شد، همچنین برای اینکه بتوانیم دسترسی به فاز 11 را تأمین کنیم، تونلی با هزینه‌های بالا احداث کردیم.

وی افزود: به طور کلی شهرسازی پرتراکم در محیط کوهستانی مانند پردیس بسیار هزینه‌زا است و هزینه تمام انشعابات در مسکن مهر پردیس را وزارت راه و شهرسازی و شرکت عمران شهرهای جدید بر عهده داشت.

طاهرخانی با بیان اینکه اصلی‌ترین موضوع در ساخت مسکن مهر به ویژه مسکن مهر پردیس تأمین آب بوده است اظهار داشت: تمام موضوعات در این حوزه از جمله هزینه‌های تأمین آب، خط انتقال آب، ایستگاه‌های پمپاژ، احداث مخازن و شبکه‌های درونی بر عهده شرکت عمران شهرهای جدید بود چراکه در مقطعی که برای توسعه پردیس برنامه‌ریزی کردند، وزارت نیرو مخالف این پروژه بود و اعلام کرد امکان تأمین مالی این پروژه‌های عظیم را ندارد، بنابراین وزارت نیرو هیچ هزینه‌ای برای این موضوع پرداخت نکرد.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید گفت:‌ در سایر شهرها هم قرار بود این انشعابات بدون هزینه انجام شود اما بعدها با مشکل مواجه شدیم و همه هزینه‌ها توسط شرکت عمران شهرهای جدید پرداخت شد. حتی در شهر جدید پرند که با مشکل تأمین آب مواجه بودیم تمام هزینه‌های انتقال آب از احمدآباد مستوفی و احداث چاه‌ها را متقبل شدیم. در حال حاضر هم که وزارت نیرو پروژه تأمین آب بلندمدت پردیس را دنبال می‌کند که از پشت سد لار تونلی برای انتقال آب احداث کند، انتظار کمک در تأمین مالی را از ما دارند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نرخ مبنای قرارداد ساخت مسکن ملی در شهرهای جدید اظهار داشت: در حال حاضر مبنا همان نرخی است که در ابلاغیه شورای عالی مسکن اعلام شده که حدود دو میلیون و 700 هزار تومان برای هر مترمربع است، اما پروژه مسکن ملی هم مانند تمام پروژه‌ها مشمول تعدیل قیمت سازمان برنامه و بودجه می‌شود که طبق بند تبصره هشت قانون برنامه و بودجه در صورت تعدیل قیمت شرکت عمران امکان هزینه‌کرد را دارد.

طاهرخانی تاکید کرد:‌ آنچه که در حال حاضر پیمانکاران مسکن ملی را نگران کرده نوسانات قیمتی عجیب و غریب و بی‌منطق است که در نهاده‌های اصلی ساخت مسکن از جمله سیمان و میلگرد اتفاق می‌افتد که معتقدم این افزایش قیمت‌ها التهابات بی‌مفهومی است که به زودی فروکش می‌کند، چنانچه قیمت سیمان در حال کاهش است.

خبر آنلاین

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman