وعده‌هایی که خیال عملی شدن ندارند؛

معلولان در الیگودرز همچنان مستاجراند

معلولان در الیگودرز همچنان مستاجراند
Facebook Twitter LinkedIn

۱۴:۱۵ | ۱۴۰۰/۰۶/۰۸

خانواده‌های معلولان الیگودرز که قرار بود پس از گذشت ۶ ماه خانه‌دار شوند همچنان مستاجراند و این وعده خوش پس از گذشت پنج سال هنوز عملی نشده است.
به گزارش اخبار ساختمان، با توجه به وضعیت اقتصادی و گرانی افسار گسیخته‌ای که این روزها در بازار وجود دارد، افزایش بی رویه اجاره بهای مسکن نیز بر دوش مستاجران سنگینی می‌کند و آنها را متحیر و سرگردان کرده است. اما هستند کسانی که غیر از درد و رنج مستاجری، مشکلات دیگری نیز دارند که در نبود یک سرپناه سختی‌های آنها مضاعف‌تر شده و نیازمند حمایت ویژه مسئولان هستند تا حداقل با تامین مسکن و یک سرپناه باری از دوش آنها برداشته شود.

در این گزارش به مشکل مسکن 20 خانوار الیگودرزی که دارای 2 تا 4 معلول هستند پرداختیم، خانواده‌هایی که روزی دلخوش شدند که بالاخره پس از سال‌ها مستاجری و خانه به دوشی به داشتن چند عضو معلول صاحب خانه می‌شوند و درد و رنجی از آنها کاسته می‌شود اما این وعده شیرین پس از گذشت بیش از پنج سال هنوز میسر نشده و این خانوارها همچنان در به در اجاره نشینی هستند و با مشکلات ریز و درشتی دست و پنجه نرم می‌کنند.

برای اطلاع بیشتر از مشکل مسکن این مددجویان که قرار بود پس از شش ماه از طریق بهزیستی به آنها تحویل داده شود با دو نفر از مددجویان و مسئولان مربوطه به گفت‌وگو پرداختیم که بدین شرح آمده است:

یکی از متقاضیان مسکن که دارای دو فرزند معلول است افزود: سال 95 بود که کار اجرای این مسکن‌ها شروع شد و قرار بود پس از گذشت شش ماه به ما تحویل دهند اما اکنون 20 خانوار دارای دو معلول یا بیشتر هستیم که پس از گذشت بیش از پنج سال هنوز این مسکن‌ها را تحویل نگرفته‌ایم و مستاجر هستیم.

وی افزود: قیمت این خانه‌ها در سال 95 حدود 30 میلیون تومان بود اما اکنون به 450 میلیون تومان رسیده‌اند، در ابتدای کار نیز بنا بود این 20 واحد با حدود 300 میلیون تومان احداث شوند اما اکنون چند سال از این موضوع می‌گذرد.

چندین سال چشم انتظاری برای تکمیل واحدهای مسکونی

این بانوی الیگودرزی عنوان کرد: این واحدها هم اکنون تقریبا تکمیل‌اند اما پیمانکار می‌گوید دولت باید یک میلیارد و 400 میلیون تومان پرداخت کند تا ما بتوانیم به مددجو تحویل دهیم.

وی بیان کرد: من مادر دو دختر معلول و مستاجر هستیم. چون همسرم بیمار است و توانایی کار کردن ندارد خودم با کار کردن مخارج خانه را به سختی تامین می‌کنیم و با توجه به افزایش اجاره بهای مسکن در شرایطی نیستیم که بتوانیم مکان دیگری اجاره کنیم.

این متقاضی مسکن گفت: ما روی حرف پیمانکار حساب کردیم و قرار بود فروردین ماه امسال خانه را تحویل دهند اما متاسفانه خبری نشد و هر بار برای تحویل بهانه‌ای آوردند.

وی تصریح کرد: خودم نیز مریض‌ام و دیابت دارم. پسرم نیز به خاطر مخارج زندگی به ناچار به دانشگاه نرفت و درس را رها کرد. اکنون در پایین‌ترین منطقه الیگودرز و در یک محله که آسیب‌های اجتماعی در آن موج می‌زند زندگی می‌کنیم و با اینکه صاحبخانه از ما خواسته خانه را تخلیه کنیم اما ما مبلغ بیشتری برای اجاره مسکن نداریم.

اجاره نشینی و داشتن سه عضو معلول

با یکی دیگر از متقاضیان این مسکن‌های پر حاشیه به گفت‌وگو پرداختیم که گفت: پدرمان فوت کرده، الان شش نفر هستیم که دو تا از برادرها و یکی از خواهرهایم معلولیت شدید دارند. ما مستاجر هستیم و به سختی زندگی را می‌گذرانیم.

وی افزود: هر وقت موضوع مسکن را پیگیری می‌کنیم می‌گویند تکمیل نیست و چون بودجه نداریم خودتان هم باید برای ساخت آسانسور و غیره پول بدهید. قرار بود بعد از شش ماه این مسکن‌ها را به ما تحویل دهند اما اکنون پس از گذشت نزدیک به شش سال هنوز خبری از تحویل آن نیست.

این متقاضی مسکن عنوان کرد: با وجود سه معلول مستاجر هستیم و هر سال اجاره بهای مسکن بیشتر می‌شود ما هم که به جز مستمری بهزیستی و یارانه درآمدی نداریم.

وعده‌های بی عمل

وی بیان کرد: سال گذشته به ما وعده دادند که مسکن‌ها را تا بهمن ماه تحویل می‌دهند که ندادند، امسال نیز گفتند تا عید تحویل می‌دهند باز خبری نشد، متاسفانه هر بار که مراجعه می‌کنیم بهانه‌ای می‌آورند، اینقدر برای این موضوع رفت و آمد کردیم که دیگر از مراجعه کردن خسته شده‌ایم.

این خانم الیگودرزی گفت: به سختی اجاره خانه را جور می‌کنیم. صاحبخانه نیز شرایط ما را درک نمی‌کند و فقط پول خودش را می‌خواهد. حال برای مسکن‌هایی که ساخته‌اند می‌گویند خودمان نیز باید پول پرداخت کنیم ما اگر پول داشتیم اینقدر برای تحویل خانه نمی‌رفتیم التماس کنیم.

این متقاضی مسکن تصریح کرد: مادرم از شرایطی که داریم عذاب می‌کشد، از مستاجری خسته شده‌ایم. به ما می‌گویند برای تکمیل این واحدها باید خیرین کمک کنند ما باید تا کی بمانیم ببینیم خیر پیدا می‌شود یا نه.

ساخت مسکن برای خانواده‌های دارای حداقل 2 عضو معلول

خسرو فروغی کارشناس مسکن بهزیستی الیگودرز نیز در رابطه با مسکن‌های خانوارهای دارای عضو معلول اظهارداشت: سال 95 یک قرار داد بین رئیس وقت بهزیستی الیگودرز و تعاونی مسکن مهر منعقد شد و قرار بود 20 واحد برای خانوارهایی که حداقل دو عضو معلول دارند (2 تا 4 عضو دارند) خریداری شود اما چون سیستم اداری مقداری بالا و پایین شد نه بهزیستی و نه شرکت تعاونی به آن قرارداد شش ماهه عمل نکردند.

وی با اشاره به اینکه طی سالهای قبل هزینه واحدها کم کم پرداخت شد افزود: دولت برنامه‌ای داشت که برای این خانوارها مسکن بسازد و سهمیه خانواده را دولت بدهد که تاکنون حدود یک میلیارد و 300 میلیون تومان به علاوه وام را تعاونی گرفته ولی هنوز برای تحویل اقدامی نکرده است.

کارشناس مسکن بهزیستی الیگودرز عنوان کرد: دو هفته پیش با حضور امیری معاون استاندار لرستان و مدیرکل بهزیستی استان در الیگودرز یک جلسه تشکیل و قرار شد ظرف یک تا دو ماه این واحدها تعیین تکلیف شوند اما اکنون دو ماه گذشته ولی متاسفانه خبری از تحویل این واحدها نشده است.

عمل نکردن تعاونی مسکن مهر الیگودرز به مصوبات

وی بیان کرد: در جلسه مذکور مصوب و با پیمانکار توافق شد که یک میلیارد و 200 میلیون تومانی که سال گذشته برآورد شده بود تامین و پیمانکار واحدها را تکمیل کند. از آنجا که گفتند هزینه آسانسور زیاد می‌شود که مدیر کل بهزیستی گفت هزینه آسانسور را خودمان تقبل می‌کنیم شما مابقی کار را انجام دهید که نهایتا قبول کردند و قرار شد بهزیستی این پول را بدهد اما اکنون تعاونی وارد ادامه کار نشده و می‌گویند ممکن است ما کار را انجام دهیم اما بهزیستی به تعهدش عمل نکند.

فروغی گفت: این امکان ندارد که بهزیستی روی حرفش پایبند نباشد، این اعتبار تامین مالی شده است و اگر نمی‌شد که در یک جلسه رسمی اعلام نمی‌کردند که آن را پرداخت می‌کنیم. به نظر بنده چون هزینه واحدها گران شده است بهانه می‌آورند.

وی تصریح کرد: مدیرکل بهزیستی لرستان گفت سعی ما بر این است که 98 درصد از سهم‌مان را از بهزیستی کشور تامین کنیم که فشار مالی به این خانواده‌ها وارد نشود. اخیرا نیز با فرماندار الیگودرز جلسه داشتیم و گفتیم که دو ماه پیش چنین توافقی صورت گرفته است ولی متاسفانه یک قدمی برنداشته‌اند که بگوییم تغییری در این واحدها ایجاد شده است و بهزیستی بخواهد پول تزریق کند که نهایتا فرماندار اعلام کرد که پس از هفته دولت مجدد اکیپی بازدید را انجام می‌دهند و براساس مصوبات همان جلسه پیش اگر دستگاه یا شخصی کوتاهی کرده باشد به بازرسی استان معرفی می‌شود.

20 خانوار دارای عضو معلول در انتظار واحدهای مسکونی


کارشناس مسکن بهزیستی الیگودرز با بیان اینکه این 20 خانوار همه مستاجر هستند و بضاعت مالی ندارند گفت: این واحدها هم اکنون تقریبا بیش از80 درصد پیشرفت فیزیکی دارند، آسانسور نصب نشده است، قسمت پارکینگ، لوله کشی گاز 12 واحد اجرا نشده و 20 انبار نیز باید انجام شود. در مجموع این واحدهای مسکونی در قالب پنج طبقه چهار واحدی طراحی شده‌اند.

مهدی جدیدی مدیر عامل تعاونی مسکن مهر الیگودرز نیز اظهار داشت: بهزیستی سال 95 با تعاونی مسکن مهر الیگودرز یک قرارداد بست که ابتدا 13 واحد برداشتند که بعد شش ماه پول آن را پرداخت کنند اما ندادند و بعد از شش ماه 30 میلیون تومان بیشتر به ما پول ندادند.

وی افزود: پولی هم که طی دو تا سه سال گذشته پرداخت کردند با وساطتت فرماندار انجام گرفت که حدود 400 میلیون تومان بود که تا پایان سال گذشته پرداخت کردند. همچنین یک 300 میلیون تومان نیز در 5 تا 6 ماه گذشته دادند. اکنون با این هزینه‌ها که بالا رفته است قرار بود جلسه تشکیل دهند ولی نیامدند.

بهزیستی به تعهداتش عمل نکرد

مدیر عامل تعاونی مسکن مهر الیگودرز عنوان کرد: قرار بود در شش ماه پول را بدهند اما شش ماه شد تقریبا چهار سال اکنون نیز پولی پرداخت نکرده‌اند در حالی که قرار بود بنشینند و صحبت کنند، خودشان کارشناس فرستادند و گفتند غیر از این 700 میلیون تومان که پرداخت شده به قیمت سال گذشته بیش از یک میلیارد تومان پرداخت می‌شود اما پای کار نیامدند.

وی بیان کرد: حدود یکی دو ماه پیش امیری معاون استاندار لرستان به الیگودرز آمد و قرار بود قیمت را درست کنند که بعد آن یک میلیارد و 380 میلیون تومان را برآورد کردند که غیر از هزینه آسانسور به ما بدهند اما هنوز هیچ پولی نداده‌اند.

جدیدی گفت: سال 95 قیمت هر واحد 30 میلیون تومان بود اما اکنون با هزینه‌های امروز هر واحدی 300 میلیون تومان می‌شود. چون ما به بازار و اعضای قبلی بدهکار هستیم قرار بود بیایند و این مسئله را حل و فصل کنند اما نیامدند و فقط می‌گویند واحدمان را می‌خواهیم.

وی تصریح کرد: سال 95 برای احداث این واحدها قرارداد بستند اما تقریبا از سال 97 کار آنها شروع شد. اکنون نیز آسانسور، پارکینگ، راه پله و یک سری مشکلات دیگر دارند.

مدیر عامل تعاونی مسکن مهر الیگودرز اظهارداشت: از طرفی قرار بود پول که دادند به حدود هشت عضو قبلی پول پرداخت کنیم اما چون پول ندادند به این عضوها نیز پولی پرداخت نشد و اکنون تورم شامل آن شده است. اکنون به خاطر عمل نکردن بهزیستی به تعهدات مالی به موقع این پروژه معطل مانده و اعضای گذشته و بازار نیز کلی طلب دارند.

تسنیم

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman