افزایش افسارگسیخته اجاره بها در یاسوج؛

تازیانه دلالان بر گرده مستاجران یاسوجی

تازیانه دلالان بر گرده مستاجران یاسوجی
Facebook Twitter LinkedIn

۱۶:۴۸ | ۱۴۰۰/۰۶/۲۷

کهگیلویه و بویراحمد گوی سبقت افزایش اجاره بها را از شهرهای بزرگ ربوده است و مستاجران مستاصل از همه جا به حاشیه شهر ها پناه می برند.
به گزارش اخبار ساختمان، این روزها قصه پرغصه اجاره نشین ها، تلخ و تلخ تر می شود تا با افزایش اجاره بها سفره آنها کوچکتر و لبخندهایشان کم رنگ تر شود.

رهن های چند صد میلیونی و اجاره های میلیونی در شهر یاسوج اسبی افسار گسیخته است که همچنان می تازد و در این میان بسیاری از بنگاههای معاملات املاک، خود بر گرده این اسب می زنند تا گرد و غبارش فرو ننشیند.

بسیارند مستاجرانی که دیگر توان مالی برای ماندن در منطقه سکونت خود را ندارند چرا که بازار مسکن در کهگیلویه و بویراحمد به دست دلالانی افتاده که گاهی با عنوان بنگاههای معاملات املاک، به افزایش قیمتها دامن می زنند و مصوبه ها و نظارتها نیز کمکی به کاهش یا ثبات قیمتها نکرده و روند صعودی افزایش اجاره بها همچنان ادامه دارد.

افزایش ۷۰ درصدی اجاره بها

در مرکز استان اما این امر شدت بیشتری داشته و به واسطه مهاجرپذیری و تقاضای مسکن این روند همچنان ادامه دارد.

معاون عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه متاسفانه اجاره بها در یاسوج بسیار افزایش داشته است، گفت: این افزایش اجاره بها در مرکز استان تا ۷۰ درصد افزایش داشته است.

کیامرث حاجی‌زاده افزود: با توجه به شیوع کرونا و مشکلات اقتصادی مردم، قشر اجاره نشین بار اقتصادی بیشتری را متحمل می شوند.

وی تصریح کرد: هر چند مصوباتی در راستای میزان قانونی افزایش اجاره بها داشتیم اما در عمل این امر محقق نشده است.

حاجی زاده افزود: مالکان انصاف را کنار گذاشته و قیمت های سرسام آوری را برای خانه های خود اعمال کرده اند.

وی با بیان اینکه نظارت بر بنگاههای معاملات املاک در استان باید بیشتر شود، گفت: برخی بنگاهها، دلالانی هستند که به مالکان قیمتهای بسیار زیاد برای اجاره پیشنهاد می دهند و این امر سبب می شود که سقف اجاره بها افزایش یابد و به تبع آن دیگران نیز اجاره بها را افزایش کنند.

حاجی زاده افزود: باید در این خصوص چاره ای اساسی اندیشیده شده و با مشارکت همه دستگاههای مرتبط، روند افزایشی اجاره بها در یاسوج کنترل شود.

رضا کارگر یک میوه فروشی در یکی از محلات شهر یاسوج است که سه فرزند دارد و اجاره نشین است.

او در یک خانه قدیمی با دو اتاق خواب زندگی می کند، او در ادامه گفت: سال گذشته ۳۰ میلیون تومان رهن و ۵۰۰ هزار تومان اجاره می دادم و حقوقم نیز یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

رضا می افزاید: صاحبخانه گفته باید ۲۰ میلیون به رهن و ۱۰۰ هزار تومان نیز به اجاره اضافه کنی اما من این میزان پول را ندارم و زندگی با این حقوق و سه فرزند و این اجاره بها بسیار سخت است و مجبورم برای اجاره مسکن به خارج از شهر بروم.

وی می گوید: شاید برای کسانی که اجاره نشین نباشند و یا درآمد خوبی داشته باشند، ۵۰ میلیون یا ۶۰۰ هزار تومان اجاره چیزی نباشد اما این میزان زندگی من را جهنم می کند، چون شرمنده همسر و فرزندانم هستم.

اشکان هم در منطقه ای در شهر یاسوج خانه اجاره کرده و یک فرزند دارد. او کارمند است و می گوید ۱۳ سال است که مستاجرم و هنور نتوانسته ام خانه ای بخرم.

اشکان نیز در خانه ای با ۱۳۵ میلیون تومان رهن و یک میلیون تومان اجاره زندگی می کند، او به بازار گفت: سال گذشته اجاره ۱۰۰ هزار تومان بود اما امسال صاحبخانه اجاره را به یکباره به یک میلیون تومان افزایش داد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک شهر یاسوج با بیان اینکه اجاره بها در شهر یاسوج افزایش زیادی داشته است، گفت: بر اساس مصوبات باید میزان این افزایش تا ۱۵ درصد باشد اما در شهر یاسوج تا ۷۰ درصد افزایش داشته است.

عنایت رضایی می افزاید: افزایش قیمت مصالح ساختمانی در این افزایش قیمت نقش داشته چرا که با افزایش قیمت، مستاجران قدیم توان ساخت خانه را از دست داده اند. با کاهش ساخت و سازها، تقاضا برای اجاره افزایش یافته و قیمتها نیز افزایش می یابد.

وی تصریح می کند: دلالان نیز با رخنه در بازار مسکن، حبابی ایجاد کرده اند که همچنان با افزایش قیمت در اجاره بها همراه است.

مدیرکل امور مالیاتی کهگیلویه و بویراحمد نیز با بیان اینکه برخی بنگاههای معاملات املاک‌ خود باعث گرانی ها می شوند، گفت: اجاره‌های بسیار بالایی در شهر یاسوج مشاهده می کنیم اما مالکان فرار مالیاتی داشته و علی رغم اینکه باید بر اساس قانون مالیات بپردازند، این امر انجام نمی شود.

محمد علی غفاری تصریح کرد: چنانچه بر اجاره های سنگین مالیات وارد شود، اجاره ها کاهش خواهد یافت.

وی افزود: افرادی هستند که در شهر یاسوج بیش از دهها واحد آپارتمانی دارند اما فرار مالیاتی دارند و اجاره های بالایی از مستاجران می گیرند.

بازار آشفته مسکن در کهگیلویه و بویراحمد همچون آتشی است که برای هر که سود دارد، هیزمی در آن می افکند، آتشی که نان مستاجران را نیز خاکستر می کند.

حمید بنگاهداری است که به گفته خودش نان حلال بر سر سفره خانواده می برد. او گفت: باید بنگاههای متخلف به دست قانون سپرده شوند تا نظمی بر این بازار حاکم شود.

وی تصریح کرد: در هر بازاری که دلالان نفوذ کنند آن بازار برای مردم به مشکلی بزرگ تبدیل می شود.

حمید افزود: برخی از بنگاهها به مالکان پیشنهاد می کنند که خانه خود را به قیمت بالاتر برای اجاره بگذارند و در مقابل از آنها پول بیشتری می گیرند.

مردم کهگیلویه و بویراحمد که هنوز با محرومیت دست و پنجه نرم می کنند، این روزها با قیمتهای عجیب و غریب مسکن مواجه هستند، با رهن مسکن که گاهی به ۳۰۰ میلیون نیز می رسد و اجاره بهایی که در برخی مناطق تا دو میلیون هم می رسد.

در شهر یاسوج اجاره بها چون تازیانه ای بر شانه مستاجران فرود می آید، زخم این تازیانه آنها را به حاشیه شهرها می کشاند، سفره ها را کم رونق تر از همیشه می کند و مستاصل شدن به حاشیه نشینی می انجامد و قصه حاشیه نشینی، تراژدی تلخی است که همه تبعات آن را می دانیم.

بازار

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman