مدیرکل استاندارد استان زنجان توضیح داد:

مسئولیت حوادث آسانسور بر عهده کیست؟

مسئولیت حوادث آسانسور بر عهده کیست؟
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۵۳ | ۱۴۰۰/۰۷/۰۷

مدیرکل استاندارد استان زنجان گفت: مسئولیت حوادث احتمالی آسانسورهای غیراستاندارد بر عهده مالکان و مدیران ساختمان است.
به گزارش اخبار ساختمان، داریوش اشکانی‌پور در رابطه با استاندارد آسانسور مجتمع‌های مسکونی و تجاری، اظهار کرد: مدیران، مالکان و صاحبان مجتمع‌های مسکونی و تجاری، موظف به ایمن‌سازی و رعایت الزامات استاندارد در نصب و بهره‌برداری از آسانسورهای خود هستند که به منظور اطمینان از ایمنی و عملکرد مناسب آسانسورهای منصوب، مالکان و مدیران مجتمع‌های تجاری و مسکونی باید در طول دوره بهره‌برداری، نسبت به سرویس و نگه‌داری ماهانه و دریافت تاییدیه عملکرد آسانسورها اقدام کنند.

وی با بیان اینکه با هماهنگی‌های انجام‌ شده با شهرداری‌ها، گواهی پایان‌کار ساختمان بدون ارائه گواهی تاییدیه آسانسور صادر نمی‌شود، افزود: استاندارد آسانسورهای کششی از سال ۸۲ و استاندارد آسانسورهای هیدرولیک نیز از اول اردیبهشت‌ماه امسال اجباری شده است.

این مسئول با اشاره به اینکه مهلت اعتبار گواهی‌نامه‌های تاییدیه ایمنی و کیفیت عملکرد آسانسورها یک ساله است، ادامه داد: مدیران دستگاه‌های اجرایی و مالکان و صاحبان مجتمع‌های مسکونی و تجاری، ایمن‌سازی و رعایت الزامات استاندارد را در نصب آسانسورها جدی بگیرند؛ چراکه هرگونه حوادث احتمالی بعد از پایان مدت اعتبار گواهی‌نامه‌ها، متوجه مدیران ساختمان‌ها، صاحبان و مالکان بوده و هرگونه توجیهی در این راستا غیرقابل قبول است.

اشکانی‌پور در رابطه با نحوه بازرسی از آسانسورها، تصریح کرد: آپارتمان‌ و ساختمان‌های مسکونی با توجه به ماهیت خصوصی که دارد، با عقد قرارداد با شرکت‌های همکار اداره‌کل استاندارد نسبت به بازرسی و دریافت گواهی استاندارد اقدام کنند ولی بازرسی از آسانسور ساختمان‌های عمومی بر عهده اداره‌کل استاندارد است.

مدیرکل استاندارد استان زنجان یادآور شد: مدیران توجه کنند که در صورت تمدید نشدن گواهی استاندارد آسانسورها و بروز اتفاق؛ همه مسئولیت متوجه مالک و یا مدیر ساختمان بوده و شرکت‌های همکار هیچ مسئولیتی در قبال آن ندارد. همچنین باید توجه داشت که برخی بالابرها که به عنوان آسانسور در ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، استاندارد اجباری ندارد.

ایسنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman