رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه عنوان کرد:

خلأ حضور بخش خصوصی در نهضت مسکن

خلأ حضور بخش خصوصی در نهضت مسکن
Facebook Twitter LinkedIn

۱۲:۵۵ | ۱۴۰۰/۰۸/۰۳

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه با اشاره به لزوم توجه به جایگاه بخش خصوصی در طرح جهش تولید مسکن، بر تشکیل یک کنسرسیوم از شرکت‌های ساختمانی کرمانشاه برای اجرای این طرح در استان تاکید کرد.
به گزارش اخبار ساختمان، کیوان کاشفی در نشستی که به منظور بررسی جایگاه بخش خصوصی در اجرای طرح جهش تولید مسکن برگزار شد، یکی از برنامه های مهم دولت سیزدهم را ساخت چهار میلیون واحد مسکونی طی چهار سال اعلام کرد و افزود: این برنامه‌ یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های دولت سیزدهم محسوب می‌شود.

وی یکی از ویژگی های مهم طرح جهش تولید مسکن را قابل بررسی بودن میزان تحقق آن دانست و عنوان کرد: در نهایت مشخص می‌شود که طی چهار سال چه تعداد واحد مسکونی و کجا ساخته شده است.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران از همراهی مجلس شورای اسلامی برای تحقق این طرح نیز یاد کرد و افزود: در همین راستا قانون جهش تولید مسکن در مجلس تصویب شد که گفته می شود هر آنچه که برای اجرای این طرح در کشور نیاز است در این قانون آمده و اختیارات کامل به دولت داده شده است.

کاشفی با انتقاد از اینکه متاسفانه در این قانون جایگاه بخش خصوصی دیده نشده، ابراز امیدواری کرد، بتوان در قالب آیین‌نامه‌های این قانون جایگاه بخش خصوصی را در طرح جهش تولید مسکن گنجاند.

وی اجرای این طرح را نیازمند مشارکت بخش خصوصی دانست و عنوان کرد: جلسات متعددی برای پیگیری این موضوع برگزار شده است.

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه با بیان اینکه برای اجرای طرح جهش تولید مسکن یک صندوق پیش‌بینی شده، افزود: قرار است از منابع مختلف اعتباراتی به این صندوق تزریق شود.

وی الزام بانک‌ها به تخصیص ۲۰ درصد تسهیلات سالیانه آنها برای طرح جهش تولید مسکن که رقمی معادل ۳۶۰ هزار میلیارد تومان است را از جمله این موارد دانست و عنوان کرد: ۸۰ هزار میلیارد تومان نیز از منابع دیگر برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده است.

وی خاطرنشان کرد: اگر چه با این اعتبارات و با در نظر گرفتن هزینه تمام شده مورد نیاز ساخت هر متر مربع مسکن، به احتمال زیاد اعتبار در نظر گرفته شده کافی نیست، اما قرار است از طریق ظرفیت های دیگر مانند حذف هزینه‌های تغییر کاربری، هزینه شهرداری، هزینه نظام مهندسی و ... هزینه های ساخت و ساز به حداقل برسد.

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه با بیان اینکه باید در استان کرمانشاه آمادگی لازم برای اجرای این طرح را داشته باشیم، خاطرنشان کرد: به نظر می رسد مسکن و شهرسازی در حال تعیین تکلیف زمین‌ها است و به زودی مناقصات برگزار خواهد شد.

کاشفی بر لزوم استفاده از ظرفیت شرکت های ساختمانی استان کرمانشاه در اجرای طرح جشن تولید مسکن تاکید کرد و گفت: نباید اجازه دهیم شرکت های استان‌های دیگر کار را دست بگیرند و اشتغال آن عاید نقاط دیگر شود.

وی معتقد است برای اینکه بتوانیم این طرح را به خوبی پیش ببریم لازم است کنسرسیوم ساختمانی در کرمانشاه برای تجمیع توان مالی فنی و علمی شرکت های ساختمانی تشکیل شود تا بتوانند به پروژه های بزرگ ورود کنند.

کاشفی تأکید کرد: لازم است در این هلدینگ شرکت‌های بزرگ تامین مصالح ساختمانی از جمله سیمان، فولاد و ... نیز حضور داشته باشند.

سهم حدود 25 هزار واحدی کرمانشاه از جهش تولید مسکن

در ادامه منصور طاقه‌ای رئیس انجمن انبوه سازان استان کرمانشاه نیز با بیان اینکه کرمانشاه از نظر جمعیت یک چهلم جمعیت ایران را داراست، عنوان کرد: بر این اساس سهم کرمانشاه از پروژه جهش تولید مسکن باید حدود ۲۵ هزار واحد شود.

وی اضافه کرد: البته باید تعداد متقاضیان نیز مدنظر قرار گیرد تا با چالش خانه های بدون متقاضی مواجه نشویم.

وی ضمن موافقت با تشکیل کنسرسیوم شرکت های ساختمانی، از آمادگی انجمن انبوه سازان برای ورود به پروژه جهش تولید مسکن خبر داد.

طاقه‌ای تاکید کرد: البته باید چالش های سد راه ساخت و سازها از جمله مسائل بیمه و مالیات نیز مد نظر قرار گیرد.

تورم در کمین طرح جهش تولید مسکن

در ادامه آرش شادفر رئیس انجمن صنعت ساختمان استان کرمانشاه نیز طرح جهش تولید مسکن را طرحی با هدف جبران کسری مسکن افراد فاقد خانه یا بدمسکن ها اعلام کرد.

وی افزود: اما این طرح با چالش‌هایی مواجه است که یکی از مهمترین آنها عدم توجه به طرح آمایش سرزمینی است، به این‌ معنا که در هر شهر و استان چه تعداد مسکن و در کجا باید ساخته شود.

شادفر یکی دیگر از مواردی که باید مد نظر قرار گیرد را نقش بخش خصوصی دانست و عنوان کرد: دولت باید صرفا بعد نظارت و تسهیل‌گری داشته باشد.

وی همچنین درباره پیامدهای تورم احتمالی حاصل از اجرای این در کشور هشدار داد.

شهریار گراوندی مدیرعامل سیمان سامان کرمانشاه هم ضمن استقبال از تشکیل کنسرسیوم ساختمان برای اجرای طرح جهش تولید مسکن گفت: البته باید نرخ تورم که ممکن است در زمینه ساخت و ساز با آن مواجه شویم مورد توجه قرار گیرد.

وی معتقد است، با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی احتمالاً جهت قیمت مصالح ساختمانی قابل توجه باشد.

ایسنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman