رئیس بنیاد مسکن مطرح کرد:

جهش های قیمتی مسکن مهار خواهد شد

جهش های قیمتی مسکن مهار خواهد شد
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۲۴ | ۱۴۰۰/۰۸/۲۴

ساخت سالانه یک میلیون مسکن، براساس قانون جهش تولید مسکن، برعهده دولت نهاده شده تا سیاستگذاری کند و این برنامه با مشارکت بخش خصوصی به اجرا گذاشته شود.
به گزارش اخبار ساختمان، البته در بخش‌هایی از کشور که زمین رایگان آماده شده، ساخت مسکن بر اساس قانون شروع شده است. فعالان بازار مسکن مهم‌ترین اثر قانون جهش تولید مسکن را ایجاد تعادل عرضه و تقاضا در بازار مسکن و در نتیجه مهار افزایش قیمت می‌دانند.

همکاری تمام دستگاه ها برای اجرای طرح

اکبر نیکزاد، رئیس بنیاد مسکن ساخت یک میلیون مسکن در سال را برنامه اصلی دولت در این بخش اعلام کرد و گفت: رئیس جمهوری، برای اجرای قانون جهش تولید مسکن عزم جدی دارد و آن را از اولویت‌های اصلی دولت اعلام کرده است.

نیکزاد تأکید کرد: برنامه ساخت مسکن فقط محدود به وزارت راه و شهرسازی نیست و در حال حاضر با تأکید رئیس جمهوری، تمام وزارتخانه ها و دستگاه‌های دولتی موظف شده‌اند برای تسریع در اجرای قانون، با متولیان بخش مسکن همکاری کنند. عرضه زمین‌های دولتی برای ساخت مسکن کم‌هزینه، نخستین اقدامی است که نهادهای مسئول باید انجام دهند تا مسکن در تمام شهرها ساخته شود. تاکنون زمین در برخی شهرها تأمین شده است.

به‌گفته نیکزاد، اقدام دیگر دولت برای اجرای قانون، تأمین مالی و پرداخت تسهیلات به سازندگان است که به این منظور بانک مرکزی پرداخت تسهیلات در قالب قانون جهش تولید مسکن را به تمام بانک‌ها ابلاغ کرده است. این موضوع بر افزایش سرعت ساخت و ساز بسیار مؤثر است.

نیکزاد افزود: در برنامه ساخت یک میلیون مسکن در سال مهم‌ترین موضوع این است که هدف برنامه، خانه دار شدن دهک‌های ضعیف و متوسط است. بنابراین بسیار مهم است که افرادی واحدها را دریافت کنند که تاکنون از زمین، مسکن یا تسهیلات دولتی و یارانه ای خرید یا ساخت مسکن استفاده نکرده باشند. بنابراین پایش متقاضیان در این طرح باید با دقت بالا انجام شود.

وی تأکید کرد: دولت آمادگی کامل دارد تا قانون را اجرا کند و اگر در شروع کار شاهد دست اندازها یا موانعی بودیم به‌خاطر برخی ناهماهنگی‌ها بود اما ظرف چند روز آینده خبرهای خوبی در مورد شروع نهضت ساخت مسکن خواهیم شنید. هر چند در حال حاضر هم این نهضت با ساخت مسکن در مناطق زلزله زده در خراسان شمالی، قوچان، کوهرنگ، اندیکا و بندرامام آغاز شده است. این واحدها با رعایت کیفیت و با سرعت بالا ساخته می‌شود.

رئیس بنیاد مسکن گفت: برخی اظهار می‌کنند که ساخت یک میلیون مسکن در سال ممکن نیست اما باید برای مردم روشن شود که با همت و عزم دولت نهضت ساخت شروع شده و در آینده نزدیک در مورد آن بیشتر خواهیم شنید.

جلوگیری از افزایش قیمت مسکن

نیکزاد تأکید کرد: اینکه منتظر باشیم با شروع ساخت مسکن‌های جدید، قیمت‌ها نصف شود قطعاً با علم اقتصاد مغایرت دارد اما با توجه به اینکه در این طرح یارانه‌هایی برای حمایت از متقاضیان در نظر گرفته شده است، جهش‌های قیمت مسکن بعد از اجرا کنترل خواهد شد. علاوه بر زمین رایگان و ارائه تسهیلات یارانه دار، صدور پروانه ساختمانی در این طرح ۳۰ درصد و تعرفه‌های نظام مهندسی ۵۰ درصد تخفیف دارد.

نیکزاد گفت: برای کنترل قیمت مسکن علاوه بر افزایش ساخت و عرضه، قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی باید اجرا شود و اجرای این قانون در جلوگیری از افزایش قیمت مسکن اهمیت زیادی دارد. واحد مسکونی که ساخته می‌شود در صورتی بر کنترل قیمت در بازار مسکن مؤثر است که عرضه شود اما در سال‌های اخیر واحدهای زیادی ساخته شده که عرضه نشده است و در واقع احتکار مسکن ایجاد شده است که در افزایش قیمت تأثیر‌گذار بوده است.

فرصت ثبت‌نام تا ۲۸ آبان

برای اینکه برآورد دقیقی از تعداد متقاضیان واقعی مسکن در کشور به‌ دست بیاید، ثبت‌نام متقاضیان دریافت مسکن در طرح جهش تولید، از ۲۸ مهرماه شروع شده است و تا ۲۸ آبان ادامه دارد. آن‌طور که مسئولان وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده‌اند تاکنون یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر متقاضی دریافت مسکن در طرح جهش تولید هستند که ثبت‌نام کرده‌اند.

البته بعد‌ از پایان مهلت ثبت‌نام، شرایط متقاضیان بررسی می‌شود و اگر آنها شرایط دریافت مسکن را داشته باشند تقاضای آنها تأیید می‌شود. داشتن فرم ج سبز (عدم استفاده از امکانات دولتی و یارانه‌ای زمین و مسکن و تسهیلات)، نداشتن مالکیت خصوصی، تأهل یا سرپرست خانوار بودن و داشتن سابقه حداقل پنج سال سکونت در شهر مورد تقاضای مسکن از شروط اصلی برای ثبت‌نام متقاضیان است.

ثبت‌نام مجردها

شرایط دریافت مسکن حمایتی تقریباً در سال‌های اخیر در طرح‌های انبوه‌سازی مانند مسکن مهر و طرح ملی مسکن و در قانون جدید جهش تولید یکسان بوده است. براین اساس متأهل بودن یکی از شرایط الزامی برای متقاضیان است اما خانم‌های مجردی که سن آنان بالای ۳۵ سال باشد یا سرپرست خانوار، می‌توانند برای دریافت مسکن در طرح جهش ملی ثبت‌نام کنند.

تغییر مهمی که در شرایط تأهل در قانون جدید ساخت مسکن ایجاد شده امکان ثبت‌نام مردان مجرد بالای ۴۵ سال است و مردان مجرد با سن پایین‌تر مشروط به اینکه در زمان تحویل باید ازدواج کرده باشند می‌توانند در طرح ثبت‌نام کنند. افراد معلول و بیماران خاص هم بدون داشتن شرط سنی می‌توانند متقاضی مسکن در طرح جهش تولید باشند.

آورده مردم

با توجه به اینکه براساس قانون، ساخت مسکن برای اقشار متوسط و ضعیف با حمایت دولت خواهد بود، در طرح جدید مسکن آورده متقاضیان براساس استطاعت مالی یا دهک درآمدی تعیین می‌شود. بنابراین طبق آنچه دولت مصوب کرده است رقم آورده اولیه نهضت ملی مسکن یا هزینه‌ای که متقاضیان باید پرداخت کنند، برای دهک‌های یک تا سه ۲۰ میلیون تومان و دهک‌های چهار به بعد(۴ و ۵) ۴۰ میلیون تومان است که طی چهار تا پنج مرحله توسط متقاضیان در طول دوره ساخت، تأمین خواهد شد.

متقاضیان چقدروام می گیرند

در طرح‌های حمایتی ساخت مسکن، دولت با پرداخت تسهیلات تلاش می‌کنند تا قیمت تمام شده ساخت را برای سازندگان کاهش دهد تا هزینه نهایی عرضه مسکن به مردم هم متناسب با درآمد افراد باشد. در قانون جهش تولید مسکن نیز ۳۶۰ هزار میلیارد تومان پرداخت تسهیلات، به‌صورت سالانه برعهده بانک‌ها گذاشته شده است و شورای پول و اعتبار این رقم را تصویب کرده است.

با پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی و تصویب شورای پول و اعتبار مبلغ تسهیلات در نظر گرفته شده برای ساخت هر واحد در قانون جهش تولید مسکن، در شهر تهران ۴۵۰ میلیون تومان، در کلانشهرها ۴۰۰ میلیون تومان، ۳۵۰ میلیون تومان برای مراکز استان‌ها، ۳۰۰ میلیون تومان برای سایر شهرها و ۲۵۰ میلیون تومان برای مسکن روستایی پرداخت می‌شود. این وام به سازندگان پرداخت می‌شود و بعد از تحویل واحد، مالک باید آن را به‌صورت قسطی بازپرداخت کند.

تصمیم نهایی در مورد شرایط بازپرداخت وام قرار است در شورای پول و اعتبار به تصویب برسد. اما قرار است سود تسهیلات براساس دهک‌های درآمدی و اینکه متقاضی در چه دهک درآمدی قرار گرفته، تنظیم شود. به این ترتیب، دولت بخشی از سود تسهیلات بانکی را برای دهک‌های پایین برعهده می‌گیرد.

تلاش دولت این است که اقساط تسهیلات «نهضت ملی مسکن» از ۵۰ درصد درآمد خانوار بیشتر نشود. پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی برای سود تسهیلات سه دهک اول پنج درصد است تا ۸۰ درصد قیمت تمام شده مسکن برای دهک‌های اول تا سوم از طریق تسهیلات با بازپرداخت ۲۰ سال تأمین ‌شود.

۱۶۵ هزار واحد آماده کلنگ زدن


با اینکه جزئیاتی از بندهای قانون جهش تولید مسکن در شورای عالی مسکن در حال بررسی است اما اجرای قانون معطل این جزئیات نمانده است و محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده است که زمین ۱۶۵ هزار واحد، آماده کلنگ زنی است.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی درباره تدابیر دولت برای تضمین کیفیت ساختمان‌های نهضت ملی مسکن گفت: بیمه ۱۰ ساله کیفیت، یکی از تدابیر دولت برای تضمین کیفیت این واحد‌ها است. با گلنگ زنی ۱۶۵ هزار واحد و همچنین ساخت واحدها در مناطق زلزله زده، وعده دولت برای ساخت یک میلیون مسکن در سال وارد فاز اجرایی شده است.

ایران آنلاین

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman