ساخت مسکن در کشور شتاب می‌گیرد

ساخت مسکن در کشور شتاب می‌گیرد
Facebook Twitter LinkedIn

۱۲:۲۱ | ۱۴۰۰/۰۸/۲۷

صندوق ملی مسکن به عنوان زیرساخت تامین مالی نهضت ملی ساخت مسکن به دستور رئیس جمهور باید هر چه سریع‌تر فعال شود تا شاهد آثار این نهضت در بازار باشیم.
به گزارش اخبار ساختمان، طرح جهش تولید مسکن به عنوان یکی از مهم‌ترین و بزرگترین طرح‌های عمرانی کشور کم کم رنگ و بوی جدیدی از ساخت وساز به خود می‌گیرد و همین امر باعث شده متقاضیان برای ثبت نام اقدام کنند.

سه شنبه شب جلسه شورای عالی مسکن با حضور رئیس جمهور برگزار شد و در این جلسه رئیسی اعلام کرد که صندوق ملی مسکن به عنوان زیرساخت تامین مالی نهضت ملی ساخت مسکن باید هر چه سریع‌تر فعال شود و استانداران نیز باید شورای مسکن استان را به طور منظم و دو هفته یک بار تشکیل دهند تا آثار این نهضت پدیدار شود.

رئیسی اضافه کرد: نهضت ملی ساخت مسکن می‌تواند در ذیل خود به اجرای مؤثرتر سیاست‌های حمایت از خانواده، تشویق تشکیل خانواده، افزایش موالید، حمایت از توسعه اقتصادی روستاها، معکوس شدن روند مهاجرت از روستا‌ها و حمایت از تولید کمک کند.

رئیس‌جمهور گفت: باید استانداران پیگیری کنند که در صدور مجوز‌های ساخت، چه برای بخش‌های مربوط به نهضت ملی ساخت مسکن و چه برای تقاضای ساخت مسکن عامه مردم تسهیل و تسریع شود.

رئیسی با اشاره به تجارب پیشین در اجرای سیاست‌های ساخت مسکن انبوه و سوء‌استفاده سوداگران از تسهیلات فراهم شده در این زمینه تصریح کرد: با توجه به تجارب گذشته همه ملاحظات حقوقی لازم را لحاظ کنید تا تسهیلاتی که برای ساخت مسکن ارزان در این طرح‌ها فراهم شده است برای جامعه هدف بماند و سوداگران نتوانند از آن‌ها سوء‌استفاده کنند.

کارگاه بزرگ مسکن سازی در کشور تشکیل شده است

در این جلسه وزیر راه وشهرسازی هم به بخش‌های مختلف از جمله تامین زمین رایگان، آغاز ساخت وساز مسکن توسط دستگاه‌های مختلف و همچنین پرداخت تسهیلات توسط بانک‌ها اشاره کرد و گفت: دولت و مجلس هر دو دغدغه ساخت مسکن برای اقشار محروم را دارند که بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده بنا داریم در طول چهار سال چهار میلیون مسکن ساخته و تحویل شود.

قاسمی گفت: در حال حاضر که ۵۰ روز از تصویب و ابلاغ قانون جهش تولید مسکن می‌گذرد در فاز اول، دولت ساخت دو میلیون مسکن را شروع کرده و سهم استان‌ها و شهرستان‌ها را نیز جز به جز به استانداران و فرمانداران ابلاغ کرده است.

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده که سهم هر استان و شهرستان از دو میلیون واحد مسکونی در فاز اول مشخص شده است و با تفاهم نامه‌هایی که امضا شده و مذاکراتی که با بخش خصوصی صورت گرفته، ایران به کارگاه بزرگ ساخت مسکن تبدیل می‌شود.

براساس این گزارش در حال حاضر تامین منابع مالی برای ساخت این واحد‌ها یکی از بزرگترین و مهم‌ترین اقداماتی است که دولت باید آن را با همکاری وزارت راه و شهرسازی در دستور کارخود قرار دهد؛ چرا که بدون تامین مالی و همچنین نداشتن ضمانت اجرایی توسط بانک‌ها امکان ساخت این پروژه وجود ندارد.

۲۰ درصد تسهیلات بانک‌ها هر سال باید به حوزه مسکن تعلق گیرد


قاسمی وزیر راه وشهرسازی درباره تأمین منابع مالی طرح نهضت ملی مسکن نیز گفت: بر اساس قانون جهش تولید مسکن ۲۰ درصد تسهیلات بانک‌ها هر سال باید به حوزه مسکن تعلق گیرد و این قانونی است که همه بانک‌ها باید رعایت کنند و هر سال نیز بر اساس تورم این عدد افزایش می‌یابد.

او تاکید کرد: پرداخت چنین تسهیلاتی کمک خوبی برای خانه دار شدن متقاضیان مسکن است.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: تشکیل صندوق ملی مسکن نیز در این قانون دیده شده که در حال شکل گیری است و منابع آن نیز از درآمد‌های وزارت راه و شهرسازی و منابع مسکن مهر و بازگشت اقساط مسکن مهر خواهد بود تا بتوانیم به دهک‌های پایین متقاضی مسکن یارانه پرداخت کنیم در این زمینه نیز باید با سازمان برنامه و بودجه مبلغ پرداخت یارانه نهایی شود.

قاسمی اظهار کرد: تسهیلات در شهر‌های مختلف، متفاوت است به طور مثال در تهران ۴۵۰ میلیون تومان به هر متقاضی تسهیلات بانکی داده می‌شود . کمک‌های دیگری بر اساس قانون جهش تولید مسکن در نظر گرفته شده که باید پرداخت شود از جمله زیرساخت‌ها و نیاز‌های اجتماعی مانند مدرسه و پارک نیز باید در کنار این واحد‌های مسکونی ساخته شود.

بانک مرکزی و همچنین شورای پول و اعتبار با پرداخت تسهیلات ۴۵۰ میلیون تومانی برای استان تهران، ۳۵۰ میلیون تومان برای سایر کلان شهر‌ها و همچنین ۳۰۰ میلیون تومان برای سایر شهر‌ها و ۲۵۰ میلیون تومان برای روستاها به سازندگان پرداخت می‌شود که این تسهیلات هم در قالب همان مصوبه اجرایی خواهد شد.

بانک‌ها باید ۳۶۰ هزار میلیارد تومان در سال را که معادل ۲۰ درصد از سهم کل تسهیلات کشور می‌شود، به بخش مسکن اختصاص دهند. طبق این قانون تمامی بانک‌ها موظف هستند به این موضوع ورود و آن را اجرایی و عملیاتی کنند، اعطای تسهیلات جهش تولید مسکن به مرحله اجرایی رسیده و طبق قانون از ۱۰ آبان ماه همه بانک‌ها مکلف به تخصیص ۲۰ درصد سهم تسهیلات کشور به بخش مسکن شده‌اند. چنانچه بانکی این تکلیف را اجرا نکند، ۲۰ درصد جریمه مالیاتی می‌شود.

در طرح جهش تولید مسکن، تسهیلات یارانه‌ای است و زمین به صورت ۹۹ ساله در اختیار متقاضی قرار می‌گیرد. ساخت مسکن، بخش زیادی از اقتصاد را به خود مشغول می‌کند، صنایعی همچون سیمان، فولاد، مشاغل روزمزد، کاشی و سرامیک با آغاز ساخت مسکن فعال می‌شوند. بررسی‌ها نشان می‌دهد بخش مسکن و ساختمان، حدود ۱۸۰ رشته صنعتی وابسته دارد بنابراین با فعال سازی بخش مسکن بسیاری از صنایع به دنبال آن فعال می‌شوند.

با پرداخت این تسهیلات به طور قطع بحث ساخت وساز و همچنین بازار مسکن رونق خواهد گرفت؛ چرا که با رونق گرفتن این بازار ،شاهد ایجاد چراغ امید برای متقاضیان بازار مسکن خواهیم بود؛ بنابراین امیدواریم دولت و همچنین بانک مرکزی بتوانند با برنامه ریزی و همچنین به کارگیری ابزار‌های نظارتی قوی اقدامات لازم جهت پرداخت هرچه سریعتر این تسهیلات را انجام دهد.

باشگاه خبرنگاران

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman