وال پست چیست؟

وال پست چیست؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۴:۱۱ | ۱۴۰۰/۰۹/۰۱

وال پست به معنای یک المان خاص نگهدارنده می باشد که می تواند از دیوار در برابر بارهای جانبی محافظت نماید. می توان اذعان داشت که وال پست یک عضو غیر سازه ای در یک ساختمان می باشد که وظیفه مهار دیوار از نیروی جانبی ناشی از وزن آن را بر عهده دارد.

به گزارش اخبار ساختمان، یکی از تجهیزات و تمهیداتی که امروزه برای ساخت تمامی ساختمان ها به کار می روند، وال وست ها هستند. لازم به ذکر است که وال پست ها انواع و اقسام مختلفی دارند ( از لحاظ نوع ساخت و متریال به کار رفته در آن ها) که هر کدام از آن ها ویژگی های خاص خود را دارا می باشد. یکی از انواع وال پست ها، وال پست های گالوانیزه است که ویژگی ها و مزایای بسیاری دارد. در این مطلب قصد داریم تا به بررسی وال پست گالوانیزه بپردازیم و در این باره اطلاعات سودمندی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. بنابراین برای کسب مشاوره فنی می توانید با شماره ۰۲۱۸۸۸۸۴۴۷۳ با کارشناسان ما در رادیاب تماس بگیرید.

 



وال پست ها چه نقشی در سازه ایفا می کنند؟!

امروزه استفاده از سیستم های وال پست در سرتاسر دنیا رایج است. به خصوص در کشورهایی مانند ایران که یک منطقه زلزله خیز در دنیا به حساب می آید، استفاده از سیستم های وال پست امری ضروری و بسیار مهم است که باید توسط مهندسان سازه و طراحان و مجریان ساختمان مورد توجه قرار بگیرد. لازم به ذکر است که وال پست ها از یک کلاف تشکیل شده اند که در طول های مشخص برای یکپارچه عمل کردن به کار برده می شوند. می توان اشاره داشت که وال پست ها در لغت به معنای نگهدارنده می باشند که به دو شکل وال پست قائم و وال پست افقی در ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرند.

دیوارهای نما به دلیل آن که هیچ گونه باربری ندارند، در اثر بارهای جانبی آسیب های جدی می بینند و می توانند به محیط اطراف خود نیز آسیب برسانند. به همین دلیل کنترل رفتار و حرکت دیوارها از اهمیت بسیاری برخوردار است. استفاده از سیستم های نوین مانند وال پست ها سبب می شود تا دیوار عملکرد بهتری به هنگام زلزله از خود نشان دهد. در واقع این وال پست ها منجر به درگیری دیوار با اسکلت و در نهایت افزایش استحکام دیوار می شود و در هنگام زلزله دیوار خرابی کمی را تجربه می کند.

بنا به تعریف و عبارتی دیگر، می توان اشاره داشت که وال پست نوین با برند رادپست یکی از تجهیزات ساختمانی به شمار می آید که با پروفیل های فولادی طراحی و ساخته می شود. این سیستم بسیار پرسود و قدرتمند با ایجاد درگیری دیوار و اسکلت، استحکام سازه را افزایش خواهد داد. در واقع دیوارها و تیغه ها با کمک وال پست ارتباط قوی تری با ساختار اصلی ساختمان پیدا خواهند کرد و به این ترتیب می توان حرکت دیوار در هنگام وقوع بادهای شدید و زلزله را تا حد بسیار زیادی کنترل کرد.

یکی از نکات بسیار مهم و قابل توجه این است که مهم ترین نقش وال پست انتقال فشار از دیوار به قاب می باشد و از انجا که قاب های ساختمانی در برابر زلزله رفتار مناسبی دارند و از المان های سازه ای تشکیل می شوند، بنابراین با این کار می توان از ریزش دیوار جلوگیری به عمل آورد و تنش های ناشی از طوفان و زلزله را به قسمت قوی تر سازه منتقل داد. بنابراین باید اشاره داشت که اتصالات وال پست به شکل لوبیا در انتها به چارچوب متصل می شوند و بر روی فونداسیون چسبانده می شوند. وال پست هم چنین نقش بسیار مهمی در استحکام قاب ها و استحکام دیوارهایی دارد که به دلیل وجود پنجره ها یا بازشوها ضعیف شده است.

 



وال پست گالوانیزه چیست؟‌

همان گونه که اشاره کرده ایم طراحی و اجرای وال پست ها برای سازه های بتنی و فلزی بسیار ضروری و مهم است. وال پست های گالوانیزه، نوعی از وال پست می باشند که با استفاده از ورق های گالوانیزه اجرا می شوند و می توانند عملکرد بسیار مطلوبی در نگهداری دیوار داشته باشند. به علاوه شایان به ذکر است که وال پست گالوانیزه در ساخت و ساز ساختمان هایی با سقف بلند و دیوارهای بلند مورد استفاده قرار می گیرند و یک راه حل بسیار مفید برای معماری فضای داخلی ساختمان به شمار می آید. نکته بسیار مهمی که باید بدانید، این است که در این روش از اجرای وال پست ها اتاق هایی کاملا مجزا به دست می آیند که می توانند حرکت جانبی دیوارها را کنترل کرده و مانع از ریزش دیوار شوند. از این سیستم در مکان هایی مانند زیر استفاده می شود:
• اتاق های کنفرانس
• اتاق های آموزش
• اتاق های تمرین نوازندگان و ....

 



مزایای استفاده از وال پست گالوانیزه کدام است؟!

به طور قطع استفاده از وال پست ها به خصوص وال پست های گالوانیزه (در مکان های خاص) می تواند مزایای بسیاری را به همراه داشته باشد. در واقع مزیت های بهره گیری از وال پست گالوانیزه به اندازه ای است که بسیاری از مهندسان سازه برای ساخت سازه ها از آن بهره می برند. از جمله مزایای بسیار مهم وال پست گالوانیزه، می توان به موارد زیر اشاره داشت:
• سیستم های وال پست گالوانیزه جزء سیستم های مدولار به حساب می آید.
• برای تکمیل و نصب و راه اندازی این نوع از وال پست ها، از محصولات و قطعات پیش ساخته استفاده می کنند.
• وزن این نوع از وال پست ها کم است. از آنجایی که وزن ساختمان نباید از مقداری مجاز بیشتر شود، وال پست های گالوانیزه می توانند یک انتخاب بسیار مناسب و منطقی باشند.
• اجزای وال پست های گالوانیزه به هم پیوسته است که همین موضوع باعث یکپارچگی ساختمان خواهد شد.
• رفتار سازه را در هنگام زلزله بهبود می بخشند.
• می توانند بارهای وارده به ساختمان را به خوبی تحمل کنند و به علاوه در انتقال بار بسیار مناسب مل می کنند.
• باید اشاره شود که اجزای آن بسیار ساده و انعطاف پذیر می باشد. در واقع به همین دلیل مکان یابی و نصب دربها، پنجره ها، تجهیزات بهداشتی و سایر لوازم جانبی آن بسیار سهل و آسان خواهد شد.
• وال پست های گالوانیزه برای محیط زیست هیچ خطری ندارند و به جرأت می توان اشاره داشت که قابل تجزیه و بازیافت و استفاده مجدد نیز می باشند.
• عایق صدا بسیار مناسبی هستند. به خصوص برای جلوگیری از انتقال صوت در دیوار از داخل به خارج و برعکس مورد استفاده قرار می گیرند و ممکن است به طور کامل از ساختمان جدا شود (برای جلوگیری از پل های صوتی).
• این نوع از وال پست ها مقاومت مطلوبی در برابر آتش دارند.

 



سخن پایانی:

تمامی ضوابط مربوط به طراحی و اجرای وال پست ها در آیین نامه 2800 اشاره شده است. در واقع وال پست به معنای یک المان خاص نگهدارنده می باشد که می تواند از دیوار در برابر بارهای جانبی محافظت نماید. می توان اذعان داشت که وال پست یک عضو غیر سازه ای در یک ساختمان می باشد که وظیفه مهار دیوار از نیروی جانبی ناشی از وزن آن را بر عهده دارد. همچنین این المان باعث ایجاد وحدت و یکپارچگی در امتداد دیوار خواهد شد. وال پست ها معمولاً در سازه های فولادی و بتنی مورد استفاده قرار می گیرند. با توجه به زلزله هایی که در چند سال اخیر مانند زلزله سرپل ذهاب مشاهده کرده ایم، بهره گیری از وال پست ها می تواند از جان و مال مردم محافظت نماید.

شما عزیزان می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر راجب وال پست نوین با برند راد پست با کارشناسان این مجموعه مشورت نمایید.


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman