معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

شیوه‌نامه اعطای تسهیلات مسکن تهیه شد

شیوه‌نامه اعطای تسهیلات مسکن تهیه شد
Facebook Twitter LinkedIn

۱۴:۲۳ | ۱۴۰۰/۰۹/۲۲

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی از تهیه شیوه نامه یکسان پرداخت تسهیلات مسکن از سوی بانک‌های عامل با همکاری بانک مرکزی خبر داد.
به گزارش اخبار ساختمان، محمود محمودزاده اظهار کرد: تا کنون بیش از ۲ میلیون و ۵۰ هزار خانوار در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده‌اند که مراحل شناسایی و پالایش متقاضیان برای داشتن شرایط مورد نظر، در حال انجام است.

وی افزود: به زودی به کسانی که واجد شرایط هستند از طریق پیامک اطلاع رسانی می‌شود تا برای انجام سایر مراحل حضور در این طرح، اقدامات لازم را انجام دهند.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: مراحل نخست ثبت نام در ۲۸ مهر ماه سال جاری برای ۴۶۰ شهر که در آنها امکان تأمین زمین در مرحله اول وجود داشت، شروع شد و در ادامه آن ۱۱۰ شهر دیگر اضافه که اراضی آنها تأمین شد؛ امروز امکان ثبت نام به ۵۷۰ شهر رسیده و در حال انجام است؛ در هر استانی هم امکان تأمین زمین فراهم شود، به تدریج به طرح افزوده خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: ثبت نام تا پایان آذر ماه ادامه خواهد داشت و اگر در شهرهایی که دیرتر به سامانه افزوده شدند، همچنان تقاضا وجود داشته باشد، باز هم نام نویسی از متقاضیان تمدید خواهد شد تا بتوانند از این فرصت استفاده کنند و ثبت نام خود را نهایی کنند.

جزئیات تسهیلات ۳۶۰ هزار میلیارد تومانی نهضت ملی مسکن

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره تسهیلات نهضت ملی مسکن گفت: بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۰، ۳۶۰ هزار میلیارد تومان توسط سیستم بانکی باید تخصیص یابد که این اعداد به تصویب شورای پول و اعتبار رسید و مدتی قبل هم توسط بانک مرکزی سهمیه هر بانک تعیین و ابلاغ شد.

وی بیان کرد: سامانه سراسری میان وزارت راه و شهرسازی و بانک‌های عامل تشکیل شده و قبل تر هم وام‌های ودیعه مسکن از طریق این سامانه بین این دو نهاد تبادل می‌شد و مشمولان به بانک‌های عامل، معرفی و وام به آنها پرداخت شده بود.

محمودزاده تصریح کرد: در حال حاضر در مرحله‌ای هستیم که بانک مرکزی لازم است شیوه نامه‌ای به بانک‌ها ابلاغ کند که نحوه پرداخت و هماهنگی لازم میان بانک‌ها را تنظیم کند که به زودی این کار اتفاق می‌افتد.

خودمالکان از اواخر آذر برای دریافت وام ساخت به سامانه ثمن وارد شوند

وی یادآور شد: از اواخر آذر ماه هم خود مالکان یعنی کسانی که ملک شخصی چه در داخل شهرها و چه در محدوده بافت فرسوده دارند می‌توانند در قسمت ثبت نام در سامانه نهضت ملی مسکن در بخش خودمالکان اقدام به ثبت نام کرده و بدون نیاز به داشتن شرایط خاصی، از این تسهیلات استفاده کنند.

پیش بینی وام ۳۶۰ هزار میلیارد تومانی ساخت مسکن به اضافه رقم تورم در لایحه بودجه ۱۴۰۱

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: این تسهیلات بنا به استناد به قانون بودجه ۱۴۰۰ پرداخت می‌شود و در لایحه بودجه ۱۴۰۱، همین رقم به اضافه ضریب تورم که به آن افزوده می‌شود، با توجه به قانون جهش تولید مسکن، در اختیار بخش مسکن کشور قرار می‌گیرد. همه بانک‌ها هم مکلف به اجرای قانون بودجه امسال هستند.

شیوه نامه وحدت رویه اعطای تسهیلات برای همه بانک‌ها تهیه شده

وی تأکید کرد: بانک عامل بخش مسکن اعطای تسهیلات را آغاز کرده و سایر بانک‌ها هم بخشی از تعهدات خود را انجام داده و قراردادهایی امضا کرده‌اند؛ اما برای آنکه شمولیت عام پیدا کند، دنبال ابلاغ شیوه نامه‌ای هستیم که با محوریت بانک مرکزی تهیه شده و مراحل تصویب را طی می‌کند؛ به محض ابلاغ، همه سیستم بانکی و همه پرداخت تسهیلات در حوزه مسکن، صرفاً از طریق این سامانه محقق شده و نظم پرداخت تسهیلات مورد نظر تنها از طریق همین سامانه تأمین می‌شود.

محمودزاده ادامه داد: به این صورت که متقاضیان چه خود مالک و چه کسانی که در قالب مسکن حمایتی دولت، به این طرح ورود کرده‌اند، از این سامانه می‌توانند بانک مورد نظر خود را که با آن ارتباطات کاری دارند، خودشان انتخاب کرده و از طریق آن به شعبه مورد نظر معرفی شده و مراحل اخذ تسهیلات را راحت تر انجام دهند.

در همه شهرها نیازسنجی مسکن شده است

وی ادامه داد: نیازسنجی همه ۱۳۸۴ شهر بر اساس ضوابط طرح جامع مسکن و پیش بینی‌های صورت گرفته، تعیین شده و همه این نیاز در قالب یک مجموعه نیاز به مدیران کل راه و شهرسازی استان‌ها بر اساس نیاز همان استان ابلاغ شده است؛ بر اساس مصوبه شورای عالی مسکن و مکاتباتی که قبلاً صورت گرفته، استانداران سراسر کشور مکلف شده‌اند به عنوان رئیس شورای مسکن استان، در خصوص پیگیری پروژه‌ها و تأمین زمین به صورت ویژه مدیریت کنند تا پروژه‌ها به سرانجام برسند.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: بعد آغاز ثبت نام، همزمان، زمین شهری بیش از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی یا تأمین شده یا اراضی هستند که در حال تغییر کاربری و الحاق به محدوده شهرها هستند که به مراجع ذی ربط معرفی شده‌اند؛ این اراضی در حال طی کردن مراحل اداری هستند که قرار است تا پایان سال جاری نتیجه قطعی درباره آنها اعلام شود؛ لذا اراضی مرحله اول این طرح، بیش از نیاز تأمین شده است.

۷۵۰ هزار واحد مسکن حمایتی در سراسر کشور در حال احداث است


وی تأکید کرد: در حال حاضر بیش از ۷۵۰ هزار واحد در سراسر کشور در قالب طرح‌های مختلف حمایتی در حال احداث هستند؛ ساخت بیش از ۲۰۷ هزار واحد هم آماده کلنگ زنی هستند.

این مقام مسئول در نهاد سیاستگذار مسکن گفت: مصوبه شورای عالی مسکن در خصوص پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی که همه متقاضیان بتوانند فارغ از نام دو طرح اقدام ملی مسکن و نهضت ملی مسکن، از مزایای نهضت ملی مسکن استفاده کنند، به ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها ابلاغ شده و می‌توانند پروژه‌هایی که در قالب طرح اقدام ملی مسکن آغاز شده را نیز به سیستم بانکی برای دریافت مابه التفاوت رقم تسهیلات طرح ملی مسکن با نهضت ملی معرفی کنند.

وی اظهار کرد: متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن می‌توانند از سایر مزایای نهضت ملی مسکن از جمله رقم مالیات در این طرح و همچنین تعرفه خدمات نظام مهندسی استفاده کنند و این موضوعات، مشمول سایر پروژه‌های حمایتی هم خواهد شد.

رقم تسهیلات ساخت مسکن و نرخ سود آن با درآمد خانوارها تنظیم می‌شود

محمودزاده گفت: یکی از ویژگی‌های طرح جدید مسکنی (نهضت ملی مسکن) این است که رقم تسهیلات و یارانه سود آن برای همه گروه‌ها ثابت نیست و کاملاً منعطف است؛ هم عدد تسهیلات و هم یارانه‌ای که به عنوان نرخ سود آن از سوی صندوق ملی مسکن تأمین می‌شود، کاملاً بر اساس درآمد خانوار متفاوت خواهد بود تا دهک‌های هدف بتوانند خانه دار شوند؛ تمرکز ویژه ای هم برای خانواده‌های کم درآمد در نظر گرفته شده تا این گروه‌ها نیز بتوانند خانه دار شوند.

مهر

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman