چرا سیمان در سمنان گران شد؟

چرا سیمان در سمنان گران شد؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۳۹ | ۱۴۰۰/۱۰/۰۴

سیمان یکی از مصالحی است که به صورت مستقیم بر روی افزایش میزان قیمت مسکن تأثیر می‌گذارد.
به گزارش اخبار ساختمان، افزایش قیمت سیمان و مصالح یکی از مهم‌ترین علل گرانی مسکن در سال‌های اخیر در کنار دلالی‌ها و واسطه‌گری عنوان شده است به طوری که بسیاری گرانی مصالح ساختمانی به ویژه سیمان را مهم‌ترین علت گرانی مسکن دانسته‌اند.

تابستان امسال بود که رئیس کانون سراسری انجمن‌های صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان بتن آماده در نشستی خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: که افزایش قیمت سیمان سبب افزایش 30 درصدی هزینه ساخت مسکن شده است.

این در حالی است که ایران جزو چهار تولیدکننده بزرگ سیمان در دنیا است و کمبود سیمان در آن محلی از اعراب ندارد.

البته در تابستان امسال علت افزایش قیمت سیمان قطعی برق و عدم تولید از سوی کارخانجات اعلام شد؛ اما حالا که قطعی برق وجود ندارد؛ باید دید که علت افزایش قیمت چیست؟

در حالی که کاهش قیمت سیمان در کشور پس از استقرار دولت سیزدهم امیدها را برای ثبات در قیمت مصالح زنده کرده بود؛ افزایش مجدد قیمت آن در استان سمنان سبب گلایه شهروندان شده است.

اگر امروز به مصالح فروشی های سمنان سری بزنید با نرخ حدود 42 هزار تومانی برای هر کیسه سیمان مواجه می شوید و این در حالی است که تا همین سه ماه قبل قیمت هر کیسه سیمان در بورس کالا کمتر از 25 هزار تومان بود.

یکی از شهروندان سمنانی با اشاره به گرانی سیمان و انتقاد از افزایش قیمت چندباره آن اظهار داشت: در روزهای اخیر مجدداً کیسه‌ای چهار هزار تومان افزایش یافته است. باید از مسئولان پرسید که چرا سیمان دوباره گران شده است؟

وی گفت: در گذشته برق را علت بالا رفتن تصاعدی قیمت سیمان عنوان می‌کردند و امروز می‌گویند علت بالا رفتن گاز است.

یکی دیگر از شهروندان سمنانی گفت: دلیل اینکه سیمان بی دلیل قیمت آن بالا می‌رود چیست؟

این شهروند سمنانی با بیان اینکه روی قیمت قبلی سیمان حساب باز کرده و اکنون با افزایش قیمت آن، در تأمین هزینه ادامه ساخت و ساز شده است افزود: چه کسی پاسخگوی زیان من خواهد بود.

قیمت سیمان در سایت ها مشخص است؛ گرانفروشی سیمان تخلف است

معاون بازرسی و نظارت سازمان صمت استان سمنان درباره علل گرانی چند باره سیمان در استان سمنان اظهار داشت: سیمان کالایی است که قیمت آن در بورس مشخص می‌شود و کارخانجات سیمان هیچ نقش و دخل و تصرفی در افزایش آن ندارند.

مهدی یحیایی گفت: این افزایش قیمت توسط بورس و کشوری و ملی مشخص می شود.

وی خاطرنشان کرد: آنچه که باید در زمینه نظارت صورت گیرد و درباره موضوعاتی که از سوی شهروندان مطرح شد افزود: قیمت سیمان مشخص است و هر کس می‌تواند با مراجعه به سایت از قیمت آن مطلع شود و البته قیمت سیمان هر کارخانه با توجه به کیفیت آن متفاوت است.

گرانفروشی در زمان عرضه می‌تواند رخ دهد

معاون بازرسی و نظارت سازمان صمت استان سمنان چنانچه در زمینه عرضه سیمان تخلفی صورت گیرد می‌تواند از سوی دفاتر فروش مصالح و کارگزاری‌ها صورت گیرد و من این موضوع را رد نمی کنم و این تخلفات در سطح عرضه انجام می‌شود.

یحیایی با بیان اینکه قطعاً تخلفاتی بوده و برخورد لازم نیز انجام شده است افزود: از شهروندان و کسانی که مصرف کننده سیمان هستند درخواست می‌کنم در صورت مواجه با این تخلفات در زمینه افزایش میزان قیمت سیمان حتما با سامانه 124 تماس گرفته و موضوع را اطلاع داده و حتما در اسرع وقت رسیدگی خواهد شد و نتیجه نیز اعلام می‌شود.

وی تصریح کرد: نظارت ها از سوی سازمان صنعت و معدن هم در زمینه قیمت و هم میزان عرضه انجام می‌شود به عنوان مثال در کارخانه سیمان شاهرود 30 هزار تن کف عرضه است و بر این موضوع نظارت می‌شود که کاهش نداشته و کمبودی پیش نیاید و خوشبختانه کارخانه سیمان با ظرفیت موجود در حال فعالیت است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

به طور کلی می‌توان گفت افزایش قیمت سیمان در کارخانه‌ها با توجه به نوسانات بورس مشخص می شود و کارخانجات هیچ نقشی در افزایش قیمت ندارند.

تسنیم

برچسب ها:

قیمت سیمان ،سمنان 
نظرات کاربران
security code
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman