بتن مگر چیست؟

بتن مگر چیست؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۴:۵۱ | ۱۴۰۲/۰۱/۲۱

بتن مگر یا همان بتن رگلاژ یک بتن با عیار سیمان کم است که برای آماده سازی بستر خاکبرداری شده برای آرماتوربندی و صفحه گذاری اجرا می شود.

به گزارش اخبار ساختمان، بتن به عنوان یکی از مصالح ساختمانی پرکاربرد در صنعت ساختمان سازی شناخته می شود و دارای انواع مختلفی از جمله بتن مسلح، بتن پیش ساخته، بتن الیافی، بتن توانمند، بتن مگر و… طبقه بندی می شود و هرکدام نیز دارای کاربردهای مختلفی هستند.

 

بتن مگر (Lean Concrete) که با عناوین مختلفی همچون بتن لاغر یا بتن تمیز کننده یا بتن نظافت و یا بتن رگلاژ نیز شناخته می شود در واقع یک بتن با عیار سیمان کم (بین 100 تا 150 کیلوگرم سیمان بر مترمکعب) است که برای آماده سازی بستر خاکبرداری شده برای آرماتوربندی و صفحه گذاری اجرا می شود به همین دلیل به آن بتن لاغر گفته می شود.

 

یکی از نکات مهم در اجرای این بتن مگر ضخامت آن است. به طور کلی ضخامت بتن رگلاژ بین 10 تا 15 سانتی متر است و از هر طرف به اندازه ی 5 الی 10 سانتی متر نیز بیشتر از فونداسیون ریخته می شود.

 

دلایل استفاده از بتن مگر چیست؟

 

1- جلوگیری از آبکش شدن و جذب آب بتن توسط خاک

2- جلوگیری از نفوذ سیمان موجود در بتن به خاک

3- تنظیم کف فونداسیون به لحاظ صاف بودن

4- آماده سازی بستر خاک گودبرداری شده برای عملیات پی ریزی

5- جلوگیری از تماس مستقیم بتن اصلی فونداسیون با خاک

 

اصول بتن ریزی مگر

 

آرماتوربندی سازه های بتنی و سازه های آهنی مقاومت کششی سازه را ارتقاء می بخشد و آن را در برابر تنش های محیطی مستحکم می کند اما باید به این نکته توجه داشت که برای انجام آرماتوربندی و سایر مراحل ساخت ساختمان باید در ابتدا زیرسازی، کف سازی و تمامی مراحل را به صورت اصولی و مهندسی شده انجام داد تا در ادامه مراحل با مشکل مواجه نشویم.

 

اما براى ریختن بتن مگر پس از آنکه كف فونداسیون آماده سازى شد براى این كه آب بتن سریعاً توسط كف زیر پى خارج نشود لازم است بستر بتن ریزى تا حدودی مرطوب شود و برای این موضوع نیازی نیست که حتما آب در کف پی جمع شود.

 

بعد از مرطوب شدن كف پى مى بایست بتن آماده شده را با ضخامت 10 الی 15 سانتی متر و همچنین از هر طرف به اندازه ی 5 الی 10 سانتی متر بیشتر از فونداسیون ریخته شود.

 

توجه:  در زمان ریختن بتن باید دقت شود كه ارتفاع بتن مگر در هر نقطه كمتر از پنج سانتیمتر نباشد.

 

بتن ریخته شده باید كاملاً متراكم شده و سطح بالایى آن با استفاده از شمشه و تراز و یا شیلنگ تراز، كاملاً تراز شده و ماله كشى با استفاده از تخته ماله به صورت صاف و یكنواخت انجام گیرد.

 

نحوه اجرای بتن مگر

 

برای اجرای بتن مگر بعد از انجام عملیات زیرسازی ساختمان که یکی آن نیز جزء مراحل مهم در ساخت یک ساختمان محسوب می شود باید با استفاده از دوربین نقشه برداری یا شیلنگ تراز نقاطی را برای کروم بندی در کف گود مشخص کنیم و سپس با ایجاد فاصله یک الی سه متری از کرومی که ایجاد کردیم شمشه گذاری کنی و در آخر فضای بین شمش های ایجاد شده را بتن ریزی کرده و سطح بتن را با ماله یا شمش صاف و تراز کنیم.

 

قیمت بتن به چه عواملی بستگی دارد؟

 

بررسی ها نسان می دهد قیمت بتن به عوامل مختلفی بستگی دارد که در پایین به آنها اشاره شده است.

 

* اولین مورد به عیار بتن مربوط است. یعنی اگر عیار بتن پایین باشد (بتن مگر ) و یا عیار بتن بالا باشد (بتن اصلی) قیمت هر متر مکعب بتن تغییر خواهد داشت. بنابراین قیمت بتن مگر با بتن اصلی به واسطه تفاوت در عیار آنها متفاوت است که دلیل آن نیز اختلاف سیمان مخلوط شده در هر مدل از بتن است.

 

* دلیل دیگر تغییر قیمت هر متر مکعب بتن مقدار و اندازه سفارش بتن است یعنی اگر شما هشت متر مکعب بتن سفارش دهید با زمانی که 80 متر مکعب سفارش دهید قیمت بتن تغییر خواهد داشت.

 

* دلیل دیگر تغییر قیمت بتن تفاوت قیمت بتن در نقاط مختلف کشور و همچنین نحوه ی تهیه سیمان به روش آزاد یا دولتی و همچنین مسافت کارخانه بتن (بچینگ) تا محل کار است.

 

* دلیل دیگر آن نیز نبود آزمایشگاه بتن در محل کار است که این خود باعث می شود کارخانه های بتن از عیار بتن کم کنند.

 

نکات ضروری اجرای بتن مگر

 

هنگام اجرای این نوع بتن مانند سایر کارهای اجرایی رعایت نکاتی برای کارایی مناسب و عملکرد قابل قبول این بتن ضروری است که در ادامه در چندین مورد ذکر شده است:

 

*  قبل از اجرای بتن مگر باید خاک بستر تا حدودی مرطوب شده باشد تا آب بتن جذب خاک نشود و از پوک شدن بتن جلوگیری شود.

 

*  شفته آهک باید قبل از اجرای بتن مگر مرطوب شده باشد تا آب بتن را به خود جذب نکند.

 

*  بتن مگر باید زمانی بر روی شفته آهک اجرا شود که مقاومت شفته به 5.1 کیلوگرم بر سانتی متر مربع رسیده باشد.

 

*  بتن مگر اغلب توسط دستگاه های بتونیر کوچک ساخته می شود. این بتن باید داخل دستگاه حداقل به مدت 2 دقیقه پس از اضافه کردن آب مخلوط شود و بعد مورد استفاده قرار گیرد.

 

*  باید سطح تمام شده بتن مگر تمیز و یکنواخت شده باشد تا آرماتور بندی به نحو بهتری انجام شود.

 

*  بعد از ریختن بتن بسته به دمای هوا باید حدود 10 ساعت سطح آن مرطوب نگه داشته شود و بعد از گذشت یک روز می توان عملیات بعدی را شروع کرد.

سوالات متداول
  • کاربرد بتن مگر چیست؟
    بتن مگر در پی سازی مورد استفاده قرار می گیرد و از این بتن علاوه بر ساختمان سازی در جاده سازی نیز بهره گرفته می شود و هدف از به کار بردن بتن مگر هموار و تراز کردن زمین های به اصطلاح کثیف است.
  • تفاوت بتن مگر با سایر بتن ها چیست؟
    در واقع بتن مگر نیز همانند دیگر بتن ها از ترکیب آب، سیمان و ماسه سنگ تشکیل شده است. اما تفاوت اصلی این بتن با سایر بتن های استفاده شده در صنعت ساختمان، به میزان سیمان به کار رفته در آن (عیار سیمان) مربوط می شود.

نظرات کاربران
security code
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman