مقایسه اجاره بها و قیمت مسکن در اروپا و ایران

مقایسه اجاره بها و قیمت مسکن در اروپا و ایران
Facebook Twitter LinkedIn

۱۵:۴۴ | ۱۴۰۰/۱۱/۰۴

اجاره بها و قیمت مسکن در اتحادیه اروپا در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۱ نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۰ به ترتیب ۱.۲ و ۹.۲ درصد افزایش یافت.

به گزارش اخبار ساختمان، اداره آمار کمیسیون اروپا (یورواستات) در تاره‌ترین گزارش خود درباره روند اجاره بها و قیمت مسکن اعلام کرد، در فاصله سه ماهه نخست سال ۲۰۱۰ تا سه ماهه سوم سال ۲۰۲۱، اجاره بها ۱۶ درصد و قیمت مسکن ۳۹ درصد افزایش یافته است.

 

این گزارش حاکیست، بین سه ماه نخست سال ۲۰۱۰ تا سه ماهه دوم سال ۲۰۱۱، قیمت مسکن و اجاره بها در اتحادیه اروپا روند مشابهی را طی کردند، اما از سه ماهه دوم سال ۲۰۱۱، این روند تغییر کرد و در حالی که اجاره بها در طول دوره منتهی به سه ماهه سوم سال ۲۰۲۱ به طور پیوسته افزایش یافت، قیمت مسکن مسیر پر نوسانی را طی کرد.

 

قیمت مسکن در اتحادیه اروپا پس از کاهش شدید بین سه ماهه دوم سال ۲۰۱۱ تا سه ماهه نخست سال ۲۰۱۳، در فاصله سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۴ کم و بیش ثابت ماند. سپس، از اوایل سال ۲۰۱۵ رشد سریع آن آغاز شد و از اواخر سال ۲۰۱۷ از روند صعودی اجاره بها پیشی گرفت.

 

روند قیمت مسکن و اجاره‌بها در اتحادیه اروپا در فاصله ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۱ Eurostat

 

گزارش یورواستات نشان می‌دهد، قیمت مسکن در فاصله سه ماهه نخست سال ۲۰۱۰ تا سه ماهه سوم سال ۲۰۲۱ در ۱۸ کشور عضو اتحادیه اروپا بیش از اجاره بها افزایش یافته است. همچنین قیمت مسکن در ۲۳ کشور عضو اتحادیه اروپا افزایش یافته و تنها در چهار کشور کاهش یافته است. بیشترین افزایش قیمت مسکن در استونی (۱۴۱ درصد)، مجارستان (۱۱۸ درصد)، لوکزامبورگ (۱۱۷ درصد)، لتونی (۱۰۶ درصد) و اتریش (۱۰۴ درصد) ثبت شده و کاهش بهای مسکن نیز در در یونان (۲۸ درصد)، ایتالیا (۱۲ درصد)، قبرس (۶ درصد) و اسپانیا (۰.۵ درصد) رخ داده است.

 

اما در مورد اجاره بها، الگوی متفاوت بوده است، به طوری که اجاره بها در فاصله سه ماهه نخست سال ۲۰۱۰ تا سه ماهه سوم سال ۲۰۲۱ در ۲۵ کشور عضو اتحادیه اروپا افزایش یافته و تنها در دو کشور کاهش یافته است. بیشترین افزایش در استونی (۱۶۲ درصد)، لیتوانی (۱۱۱ درصد) و ایرلند (۶۸ درصد) بوده و کاهش نیز در یونان (۲۵ درصد) و قبرس (سه درصد) ثبت شده است.

 

این در حالی است که تازه‌ترین گزارش منتشر شده از سوی بانک مرکزی ایران نشان می‌دهد که متوسط قیمت مسکن در تهران طی آذرماه سال ۱۴۰۰ خورشیدی به ۳۲ میلیون و ۵۹۰ هزار تومان رسیده است. متوسط قیمت مسکن در تهران در آذرماه سال ۱۳۹۰ متوسط قیمت مسکن یک میلیون و ۹۲۳ هزار تومان بوده است که نشان از جهش از صعود ۱۵۹۴ درصدی طی یک دهه دارد.

 

متوسط اجاره‌بهای هر متر مربع واحد مسکونی در تهران

 

همچنین معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی ایران نیز متوسط اجاره‌بهای هر متر مربع واحد مسکونی در تهران را طی آذر ماه سال ۱۴۰۰ خورشیدی ۸۴ هزار تومان اعلام کرده که این نرخ دو برابر اجاره بهای اعلام شده برای مهر ماه سال ۱۳۹۸ خورشیدی است. این بدان معناست که تنها در فاصله حدود دو سال اجاره بها در پایتخت ایران ۱۰۰ درصد افزایش یافته است.

 

همچنین آخرین گزارش منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران با عنوان «اطلاعات قیمت و اجاره مسکن در نقاط شهری کشور؛ بهار ۱۴۰۰» حاکیست که متوسط قیمت خرید و فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی در بهار سال جاری خورشیدی در مقایسه با فصل مشابه سال پیش ۱۰۰.۲ درصد افزایش یافته و به بیش از ۱۱.۵ میلیون تومان رسیده بود. گزارش‌های پیشین مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که متوسط قیمت خرید و فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی در مناطق شهری طی نیمه دوم سال ۱۳۹۱ خورشیدی ۱.۲ میلیون تومان بوده که به معنای افزایش ۸۵۸.۳ درصدی طی هشت سال گذشته است.

 

بر پایه آخرین گزارش مرکز آمار ایران که دی ماه گذشته منتشر شده، متوسط مبلغ اجاره ماهانه به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی برای اجاره یک مترمربع زیربنای مسکونی طی بهار ۱۴۰۰ نسبت به فصل مشابه سال پیش ۶۳.۷ درصد افزایش یافته و به حدود ۲۸.۲ هزار تومان رسیده بود. گزارش‌های پیشین مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که متوسط اجاره بها در مناطق شهری طی نیمه دوم سال ۱۳۹۱ خورشیدی نزدیک به ۵.۸ هزار تومان بوده که به معنای افزایش ۹۹۸.۲ درصدی طی هشت سال گذشته است.

 

هر یورو در نیمه دوم سال ۱۳۹۱ به طور متوسط چهار هزار تومان در بازار آزاد تهران معامله می‌شد، ولی در بهار گذشته ۲۹ هزار و ۵۰۰ فروش رفت و در حال حاضر ۳۱ هزار و ۷۵۰ فروخته می‌شود که به ترتیب ۶۳۷.۵ و ۶۹۳.۷ درصد افزایش یافته است؛ بنابراین جهش قیمت مسکن و اجاره بها در ایران بیش از کاهش نرخ برابری ریال در مقابل یورو بوده است.

 

تجارت نیوز

سوالات متداول
  • بازار مسکن در سال 2022 چه تغییراتی خواهد داشت؟
    حمایت گلخانه‌ای دولت‌ها از بازار مسکن طی سال گذشته در قالب «یکسری معافیت مالیاتی»، «پرداخت بی‌محابای تسهیلات ملکی» و همچنین «دستکاری بازار اجاره» باعث رکوردزنی تورم مسکن در کشورهای مختلف جهان شد.

برچسب ها:

قیمت مسکن ،اروپا 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman