فولاد و سیمان توسط مافیا قیمت گذاری می شود

فولاد و سیمان توسط مافیا قیمت گذاری می شود
Facebook Twitter LinkedIn

۱۳:۵۷ | ۱۴۰۰/۱۲/۰۳

نایب رییس انجمن انبوه سازان از افزایش قیمت ساخت مسکن به ۶ میلیون تومان در هر مترمربع خبر داد و گفت: عرضه محصولاتی همچون سیمان و فولاد در بورس نتوانست قیمت ها را کنترل و واسطه ها را حذف کند.

به گزارش اخبار ساختمان، وزارت صمت می خواهد با عرضه محصولاتی همچون فولاد و سیمان در بورس، شرایط را برای ایجاد شفافیت در بازار فراهم کند. اما ایرج رهبر نایب رییس انجمن انبوه سازان معتقدند که این هدف محقق نشده چرا که مافیای قدرتمندی در بازار سرمایه حضور دارند که به راحتی قیمت ها را کنترل می کنند.

 

قیمت ساخت مسکن بیش از 2 برابر رشد کرده است

 

ایرج رهبر نایب رییس انجمن انبوه سازان متوسط قیمت تمام شده ساخت هر مترمربع مسکن را ۶ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: سال گذشته قیمت هر مترمربع مسکن ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بود. اما امسال خود وزارت راه و شهرسازی قیمت ساخت را چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعلام کرد اما قیمت واقعی بازار دست کم ۱.۵ میلیون تومان از این رقم بالاتر است.

 

به گفته او، قیمت تمام شده ساخت مسکن ارتباط مستقیمی با اقتصاد کلان کشور دارد. معمولا متناسب با نرخ تورم حاکم بر جامعه قیمت ساخت خانه هم بالا می رود.

 

رهبر با بیان اینکه قیمت مواد اولیه ساختمانی مثل سیمان و فولاد در یک سال گذشته بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است، افزود: در گذشته هر کیلو فولاد حداکثر به قیمت هفت هزار تومان خریداری می شد اما در حال حاضر این رقم به ۱۶ هزار تومان رسیده است. همه این عوامل باعث می شود که قیمت ساخت را کنترل کرد.

 

برنامه های دولت برای کاهش قیمت ساخت مسکن

 

نایب رییس انجمن انبوه سازن همچنین درباره برنامه ریزی های انجام شده در دولت برای کنترل  و کاهش هزینه ساخت مسکن گفت: دولت اعلام کرده که می خواهد یک سری کارت های اعتباری برای توزیع مصالح ساختمانی صادر کند. همچنین قرار است که ارتباط پیمانکار به تولیدکننده مصالح و کارخانه دار به صورت مستقیم بوده و واسطه ها از این فرآینده حذف شوند.

 

او بر این باور است که حذف واسطه ها از بازار می تواند قیمت مواد اولیه و مصالح مصرفی در ساخت ساختمان را تا حد زیادی کاهش دهد.

 

بازار سیمان ایران در دست ۱۵ نفر است

 

او که مخالف عرضه برخی از محصولات در بورس است، گفت: عرضه سیمان و فولاد در بورس در شرایطی که توانایی کنترل قیمت ها را ندارد تنها به گرانی ها دامن می زند. در حال حاضر کنترل قیمت این محصولات در بازار سرمایه دست عده ای خاص است. این افراد خاص خیلی راحت متناسب با منافع خود بازار را بالا و پایین می کنند و دست آخر این مصرف کننده واقعی است که آسیب می بیند.

 

به گفته رهبر، اگر امکان کنترل و مدیریت بورس را همانند سایر کشورها داشته باشیم، عرضه محصولات در بازار سرمایه به شفاف شدن معاملات منجر می شود. اما در ایران شرایط کاملا فرق می کند و محصولاتی همچون فولاد تحت کنترل مافیایی خاصی است که قدرت بالایی هم دارند. طبق اذعان برخی از مسئولین بازار سیمان ایران در دست ۱۵ نفر است.

 

آیا ساخت یک میلیون واحد مسکونی شدنی است؟

 

رهبر با اشاره به توان فنی و مالی خصوصی در ساخت مسکن گفت: درخواست ما این است که نسبت به گذشته تعامل با بخش خصوصی را بیشتر کنند. اگر ما بخش خصوصی را باور کرده و به آنها اعتماد مضاعفی کنیم ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال کار سختی نیست.

 

او ادامه داد: البته رونق ساختمان سازی به ایجاد یک سری زیر ساخت ها همچون زمین و فراهم کردن خدمات زیربنایی مثل تامین آب و برق و گاز نیاز دارد که نهادهای دولتی باید آنها را فراهم کنند بقیه امور را می تواند به صورت مشارکتی یا پیمانکاری از توان داخلی و فنی بخش خصوصی استفاده کرد.

 

به گفته رهبر، بیش از ۶۵۰۰ انبوه ساز داریم که اگر فرض را بر این بگذاریم که ۱۵۰۰ انبوه ساز غیر فعال باشند می توان با قاطعیت گفت که حدود پنج هزار انبوه ساز در کشور وجود دارد. جدای از این ۵۵۰ هزار مهندس داریم. این آمارها نشان می دهد که از نظر توان فنی و اجرایی بعد از آمریکا در جایگاه دوم دنیا قرار داریم.

 

بازار


برچسب ها:

سیمان ،فولاد ،بورس کالا 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman