گالوانیزاسیون چیست؟ + تفاوت گالوانیزه گرم و سرد

گالوانیزاسیون چیست؟ + تفاوت گالوانیزه گرم و سرد
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۲۱ | ۱۴۰۰/۱۲/۰۵

گالوانیزاسیون فرآیند پوشش دهی با هدف کاهش میزان خوردگی فلزات است که با پوشاندن فلز توسط لایه ای که به صورت لایه فلز محافظ است، انجام می شود. معمولا این فلز محافظ به صورت فلز روی است.

به گزارش اخبار ساختمان، در بسیاری از صنایع مانند صنعت اتومبیل سازی برای ساخت بدنه ماشین آلات از ورقه های فولادی استفاده می کنند. یکی از مهمترین دلیل استفاده از این ورق های فولادی برای جلوگیری از آسیب و خورد شدن این ورق ها است. به همین دلیل از لایه ای محافظ فلز روی، برای جلوگیری از صدمه دیدن این ورق ها استفاده می شود. این ورق ها در صنعت با نام ورق گالوانیزه شناخته می شود. روش گالوانیزاسیون ورق گالوانیزه به دو صورت گرم و سرد انجام می شود. اگر می خواهید اطلاعت بیشتری در مورد اینکه گالوانیزاسیون چیست، کسب کنید تا پایان با ما همراه باشید.
 

گالوانیزاسیون چیست؟
گالوانیزاسیون چیست؟ + تفاوت گالوانیزه گرم وسرد

گالوانیزاسیون چیست؟


گالوانیزاسیون فرآیند پوشش دهی با هدف کاهش میزان خوردگی فلزات است که با پوشاندن فلز توسط لایه ای که به صورت لایه فلز محافظ است، انجام می شود. معمولا این فلز محافظ به صورت فلز روی است. گالوانیزاسیون به روش گرم، سرد و پاشش روی انجام می شود.


تفاوت کلی در گالوانیزه گرم و سرد


هر دو فرآیند گالوانیزه دارای یک هدف نهایی هستند و آن ایجاد یک پوشش بر روی فلز پایه است، اما بین آن ها تفاوت هایی وجود دارد. در ادامه به تفاوت گالوانیزه گرم و سرد می پردازیم:
•    تفاوت در شرایط آبکاری
•    خاصیت شیمیایی
•    عمر و دوام
•    عملکرد
•    تفاوت در انتشار
•    ضخامت


تفاوت در شرایط آبکاری


در گالوانیزه گرم، فلز پایه در یک وان از روی ذوب شده غوطه ور می شود. روی به صورت یک لایه بر روی فلز پایه تشکیل می شود به طوری که پوشش روی به فلز پایه چسبیده می شود. این فرآیند از خوردگی فلز پایه جلوگیری می کند و دوام آن را به مقدار زیادی افزایش می دهد؛ اما در گالوانیزه سرد نمک روی با فرآیند الکترولیز بر روی فلز پایه قرار می گیرد و فلز پایه گالوانیزه می شود و هیچ گرمایشی ندارد. در این مدل از فرآیند گالوانیزه این اجازه را به روی نمی دهد که به شدت به فلز پایه بچسبد. وجود یک محیط که دارای رطوبت باشد، باعث می شود که پوشش به راحتی از بین رود.


خاصیت شیمیایی


واکنش های شیمیایی خاصی در محل اتصال پوشش گرم و ورق ایجاد می شود. در روش گالوانیزه سرد یک واکنش فیزیکی رخ می دهد. این ترکیب شیمیایی به وجود آمده از فلز مادر حتی بعد از آسیب دیدگی نیز محافظت می کند، اما در الکتروگالوانیزاسیون این خاصیت ضعیف می باشد.
 

گالوانیزاسیون سرد یا گرم؟
گالوانیزاسیون سرد یا گرم؟


عمر و دوام


میزان چسبندگی پوشش در روش گرم و ضخامت آن باعث افزایش مقاومت در برابر آسیب و خوردگی ورق و طول عمر آن می شود. ورق های فولادی گالوانیزه گرم مقاومت سایشی بهتری نسبت به روش آبکاری سرد دارند. ورق های گالوانیزه گرم برای استفاده در محیط های باز بسیار مناسب است.


تفاوت در عملکرد


در گالوانیزه گرم فلز پایه در روی مذاب غوطه ور می شود و یک لایه یکنواخت روی بر روی فلز پایه تشکیل می شود و به سطح آن می چسبد. همین امر مزیت های فرآیند گالوانیزه را افزایش می دهد. این روش در برابر زنگ زدگی و خوردگی برای فلز پایه مقاومت بسیار خوبی را ایجاد می کند. در فرآیند الکترولیز در گالولنیزه سرد، فلز روی بر روی فلز پایه زمانی رسوب می کند که پوشش به صورت یکنواخت نباشد و لایه پوشش روی به راحتی می تواند از بین رود.


تفاوت در انتشار


گالوانیزه گرم انتشارات آلاینده بسیار کمتری دارد و این آلاینده ها معمولا مقداری اسیدهای ترش اضافی را شامل می شود؛ اما آلاینده های گالوانیزه سرد شامل بخش هایی از مواد زائد آبکاری، اسیدهای ترش زائد و مواد زائد منفعل سازی است. در نتیجه گالوانیزه گرم انتخاب بهتر و موثرتری نسبت به نوع سرد خواهد بود.


ضخامت


پوشش های گرم دارای ضخامت بیشتری نسبت به پوشش سرد است. پوشش ورق گالوانیزه سرد، نازک و حداکثر 25 میکرون است و بر اساس استانداردها ضخامت پوشش سرد نباید از 25 میکرون بیشتر باشد. برای تولید ورق های گالوانیزه با ضخامت و پوشش بالاتر استفاده از روش گالوانیزه گرم مناسب تر است زیرا دارای ضخامت بالاتری است و همچنین دارای مقاومت بسیار خوبی در برابر خوردگی می باشد؛ اما در هر دو روش ضخامت قابل کنترل است.
 

ضخامت ورق گالوانیزه
ضخامت ورق گالوانیزه


گالوانیزاسیون سرد یا گرم؛ کدام یک را انتخاب کنیم؟


عوامل بسیار زیادی در انتخاب ورق گالوانیزه تاثیر دارد، اما در حالت کل انتخاب کردن گالوانیزه گرم یا سرد به نیاز شما بستگی دارد. ورق گالوانیزه گرم دارای ظاهری به صورت کدر و مات است و در محل هایی که زیبایی در آن ها بسیار مهم است، نمی توانید از این ورق ها استفاده کنید. در صورتی که به مقاومت بالا در برابر آسیب سایش و خوردگی نیاز است انتخاب این نوع ورق بهترین گزینه است. نوع الکتروگالوانیز شده دارای ظاهری زیبا و بسیار درخشان است که برای مصارف خانگی و تزیینی گزینه مناسبی است.


ورق های آبکاری شده به روش گرم و سرد بعد از تولید تحت فرآیند شکل دهی قرار می گیرند. پیشنهاد می کنیم قبل از خرید ورق فولادی گالوانیزه به تفاوت ورق های گرم و سرد توجه کنید.


استعلام قیمت ورق گالوانیزه


تاکنون تفاوت گالوانیزه گرم و سرد را بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که ورق گالوانیزه گرم بیشترین کاربرد را دارد. همچنین متوجه شدید گالوانیزاسیون چیست و قیمت لوله گالوانیزه یا ورق نسبت به سایر ورق های فولادی بیشتر است و عوامل مختلفی مانند اندازه، ضخامت، وزن، کیفیت، روش تولید، برند تولید کننده و خواص مکانیکی و شیمایی بر قیمت این محصول تاثیر دارد.


خرید لوله گالوانیزه می تواند به صورت اینترنتی  یا حضوری باشد. می توانید لوله های مورد نیاز خود را از فروشگاه های لوله و اتصالات سراسر کشور تهیه کنید. فروشگاه های لوله اتصالات بازار آهن شادآباد تهران از قبیل پایپ کالا، تجهیز آنلاین، بازار اتصال و حاتم لو در حال حاضر جدیدترین لیست قیمت ها را در سایت خود ارائه می کنند. شما می توانید قبل از خرید با کارشناسان این مجموعه ها که در این زمینه تخصص دارند، مشورت کنید.


سخن پایانی


گالوانیزه گرم و سرد روش استفاده و عملکرد آن ها باهم متفاوت است، اما هر دو برای هدف مشترکی به کار برده می شوند. گالوانیزه سرد به اندازه گالوانیزه گرم محافظت ندارد و یک پوشش است که نمی تواند با فلز در سطح شیمیایی پیوند بخورد به همین دلیل دارای مقاومت و دوام مانند گالوانیزه گرم در برابر آسیب و سایش نمی باشد.


گالوانیزه سرد دارای عملکردی مانند گالوانیزه گرم نیست، اما دارای مزیت هایی مانند مقرون به صرفه بودن، سرعت در سازه ها و برای اجزای کوچکتر، ایده آل است. فرآیندهای گرم دارای قیمت بالاتری است و برای سازه های بزرگ مناسب است و معمولا برای مصارف صنعتی سنگین مورد استفاده قرار می گیرد. از گالوانیزه گرم و سرد برای جلوگیری از خوردگی محصولات و سازه های مختلف فولادی استفاده می شود.


شما می توانید از فروشگاه های لوله اتصالات بازار شادآباد تهران همانند فروشگاه های آهن آنلاین و بازار اتصال bazaretesal.com استعلام قیمت لوله گالوانیزه و دیگر لوله و اتصالات را بگیرد و نسبت به بودجه ای که دارید بهترین و باکیفیت ترین محصولات را خریداری کنید.


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman