لوله کشی گاز و مراحل گازکشی ساختمان

لوله کشی گاز و مراحل گازکشی ساختمان
Facebook Twitter LinkedIn

۱۴:۵۰ | ۱۴۰۲/۰۸/۱۰

لوله کشی گاز برای انجام شدن در منازل، شرکت ها، فضاهای اداری و تجاری، رستوران ها و آشپزخانه ها معمول است، این خدمت با توجه به حجم کار انجام شده به دو دسته کلی و جزئی تقسیم می شود.

به گزارش اخبار ساختمان، اهمیت لوله کشی گاز در ساختمان ها و منازل امروزه به خاطر عدم تجربه کافی برخی از لوله کش های گاز که باعث اتفاق های بسیار بد و حادثه های ناگوار شده است بسیار حساس است.

 

فرآیند لوله کشی گاز ساختمان مانند دیگر خدمات ساختمانی، متناسب با ساختمان انجام می پذیرد. با توجه به نوع ساختمان لوله کشی گاز ساختمان نیز به شکل متفاوتی انجام شده و از پروتکل های متفاوتی پیروی می کند. به عنوان مثال لوله کشی گاز مراکز صنعتی با لوله کشی گاز خانگی با لوله پلاستیکی متفاوت است.

 

همان طور که گفته شد لوله کشی گاز یکی از حساس ترین خدمات تاسیساتی است که باید توسط لوله کش مجرب و متخصص ارائه شود. در صورت هرگونه سهل انگاری در اجرای این خدمات (از لوله کشی گاز خانگی با لوله پلاستیکی گرفته تا لوله کشی گاز ساختمان توکار و ...) شاهد وقایع ناگواری خواهیم بود.

 

در چنین مواردی کمک گرفتن از فردی مجرب و توانا بسیار مهم است. البته در لوله کشی گاز ساختمان های نوساز شاهد آن هستیم که فردی بر امر لوله کشی گاز نظارت دارد؛ این امر می تواند خیال شما را آسوده تر کند. پس بهتر است که لوله کشی گاز را به متخصص آن بسپارید.

 

لوله کشی گاز خانگی

 

یکی از پر درخواست ترین خدمات در امر لوله کشی گاز، لوله کشی گاز خانگی به خصوص با لوله پلاستیکی است. در لوله کشی گاز خانگی شاهد حالات متفاوتی هستیم. از جمله آن ها می توان به لوله کشی گاز توکار یا روکار اشاره کرد. برای هریک از این روش ها موارد ایمنی متفاوتی درنظر گرفته شده و پروتکل های متفاوتی باید اجرا شود.

 

تجهیزات لازم برای لوله کشی گاز

 

تجهیزاتی که مجریان پروژه در امر لوله کشی گاز استفاده می کنند از ابزارآلاتی مانند: لوله بر مشتی و یا تلسکپی، آچار دوسر و آچار لوله گیر قابل تنظیم، لوله خم کن، آهن بر دندانه درشت و دندانه ریز، پلیسه گیر، دستگاه جوشکاری فلز، پیچ گوشتی آچار های مختلف و ابزاراتی از این قبیل برای تعمیرات و یا اجرای پروژه مهم است.

 

همچنین این مجریان لازم است که از وسایل مرغوبی استفاده کنند تا در صورت بروز مشکل در سیستم به راحتی کار را انجام دهند و برای وسایل و یا ابزارالات کار مشکلی پیش نیاید.

 

محل نصب کنتور در لوله کشی گاز خانگی

 

در روند لوله کشی گاز، کنتور گاز باید در نزدیک ترین نقطه به در ورودی ساختمان و در ملک مشترک نصب شود. همچنین باید توجه شود که کنتورها (در صورت وجود چندین کنتور) در محلی نصب شوند که جریان هوا به صورت آزاد در گردش هست. در صورت مقدور نبودن چنین موردی، می‌توان کنتور لوله کشی گاز را در پاگرد پله‌ها قرار داد.

 

یکی از مهم‌ترین نکات در نصب کنتور گاز، نزدیک نبودن سیم برق به کنتور گاز است. فاصله استاندارد مشخص شده حداقل 10 سانتیمتر است. همچنین توجه داشته باشید که کنتور برق با کنتور گاز حداقل باید 50 سانتیمتر فاصله داشته باشد.

 

لوله کشی گاز ساختمان توکار بهتر است یا روکار؟

 

برای پاسخ به این پرسش باید شرایط میحیطی که قرار است لوله کشی در آن انجام شود را درنظر گرفت و با توجه به آن نحوه انجام لوله کشی توسط لوله کش متخصص تعیین می شود. پیشنهاد ما این است که در چنین مواردی از یک متخصص لوله کشی گاز کمک بگیرید تا از بهترین توصیه ها جهت لوله کشی گاز بهره مند شوید.

 

به صورت کلی، ما به شما پیشنهاد می‌کنیم لوله کشی گاز روکار است. این امر موجب دسترسی آسان تر و راحت تر به لوله های گاز شده و همچنین از لحاظ ایمنی با سرعت بیشتری می توانید به رفع مشکلات لوله های گاز بپردازید.

 

اما بسیاری افراد جهت مشخص نشدن لوله ها از لوله کشی گاز توکار استفاده می کنند. در این مدل لوله های گاز در داخل ساختار ساختمان قرار می گیرند و قابل مشاهده نیستند.

 

نکات مهم در لوله کشی توکار گاز

 

نکته مهم در لوله کشی توکار به خاطر عدم دسترسی سریع و راحت به آن نیازمند این هست که پس از چربی زدایی به آن پرایمر بزنند بعد از استحکام لازم پرایمر با کمک نوار مخصوص لوله های گاز عملیات نوارپیچی لوله گاز (به صورت ۵۰ به ۵۰ یعنی نصف عرض نوار روی نصف نوار قبلی) انجام پذیرد به شکلی که نوارها بر روی هم پوشش داشته باشند تا هیچ گونه موادی به لوله گاز نچسبد.

 

دقت کنید که قسمت پایانی نوار لوله گاز باید بین ۲ تا ۴ بار روی هم پیچیده باشد. البته باید دقت کرد که اگر در مرحله لوله کشی توکار نوار قبل از رسیدن به انتهای لوله به پایان برسد باید نوار جدید ۲ بار بر روی انتهای نوار قبلی پوشش داده شود.

 

نکات مهم درباره نحوه قرارگیری لوله کشی گاز

 

در مورد نحوه قرار گیری لوله کشی گاز باید مواردی را بدانید از جمله اینکه لوله اجاق ها در فاصله ی ۱۱۰ سانتی متری از کف قرار می گیرند، همچنین پکیج ها در فاصله ی ۱۲۰ سانتی متری، شیر قطع کن در فاصله ی ۱۸۰ سانتی متری هستند.

 

بعد از گذراندن موارد ذکر شده در بالا نوبت به انجام کار می رسد که باید شروع به اندازه گیری و برش لوله ها کنیم و بعد از آن برای اتصال دادن آن ها به هم باید جوشکاری کرده آن هم به این صورت که اتصال مورد نظر مانند زانو را به لهله یک خال جوش داده تا همدیگر را نگه دارند و از صحیح بودن اتصالات نسبت به هم اطمینان حاصل کرده و جوشکاری اصلی را شروع می کنیم و باید به صورت صاف و یک نواخت جوش بخورند.

 

معمولا برای این گونه جوشکاری ها باید از الکترود های شماره ۲ استفاده کنند و نباید از شماره های بالاتر استفاده شود چراکه کار به خوبی صورت نمی گیرد. مهم تر از آن باید به درجه ی جوش (آمپری که روی دستگاه جوش قابل تنظیم است) به مقدار نیاز تنظیم کرد اگر زیاد باشد باعث سوراخ شدن لوله و چسبیدن الکترود به لوله می شود. بعد از جوش کاری نوبت به گل جوش می رسد که از سوراخ بودن یا نبودن لوله اطمینان حاصل کنیم.

 

هزینه لوله کشی گاز چقدر است؟

 

حدود قیمت لوله کشی گاز خانگی برای لوله کشی ساختمان نوساز بالای ۱۰۰ متر لوله کشی حدود متری ۸۰ تا ۱۲۰ هزار تومان اجرت است. البته این روزها عرف لوله کشی برمبنای تعداد واحدها، متراژ لوله کشی لازم و نوع کلکتور مورد نیاز به صورت واحدی ارایه می شود.

 

هرچقدر از طول لوله کشی کاسته شود بر دستمزد لوله کشی افزوده خواهد شد و این هزینه فقط قیمت متری لوله کشی گاز است و هزینه لوازم شامل لوله اتصالات و حتی الکترود نیز بر عهده کارفرما است. سایر مخارج اداری مانند نقشه و … را نیز کارفرما پرداخت می کند.

 

برای خرده کاری لوله کشی گاز نیز دقیقا نمی توان هزینه مشخصی ارایه داد چون اغلب خرده کاری ها با یکدیگر متفاوت هستند. اما بخاطر اینکه شما یک آشنایی نسبی داشته باشید در ادامه برخی از قیمت های تعمیر لوله کشی گاز را ارایه می دهیم.

 

نرخ خرده کاری لوله کشی گاز
نوع ارائه خدمات دستمزد اجرا (تومان)
قیمت لوله کشی گاز برای هر واحد ساختمانی (زیرکار 3.000.000 الی 6.500.000
قیمت لوله کشی گاز هر واحد ساختمانی (روکار) 3.800.000 الی 7.000.000
هزینه لوله کشی گاز برای متراژهای کوچک متری 150.000 الی 300.000
دستمزد نصب و ساخت کنتور هر واحد 3.500.000 الی 5.000.000

 

انواع لوله گاز

 

از آنجایی که لوله کشی گاز یک امر بسیار مهم است، بهتر است از اجناس مرغوب استفاده شود. معمولا از موادی مانند آهن با وزن استاندارد و یا فولاد گالوانیزه و فولاد زد زنگ استفاده می شود همچنین در برخی موارد از جنس پلاستیک فشرده نیز استفاده می شود.

 

یکی دیگر از این نوع لوله ها API است که همان جنس فولاد را دارد، با طرز ساخت متفاوت و یکی از پرفروش ترین لوله ها که در شاخه هایی به طول ۶ متری عرضه می شود. به صورت کلی لوله های گازی دو شکل مورد استفاده قرار می گیرند، توکار و روکار.

 

در API به عنوان لوله های بدون درز در تاسیسات توکار مورد استفاده قرار می گیرد. توکار بودن پروژه های گازی به این دلیل است که لوله های گازی که می خواهند انجام دهند را در مسافت های طولانی منتقل کنند که مقاومت و استحکام این لوله ها باید بسیار زیاد باشند که این مدل را در شرایط خاص استفاده می شود. اما روکار بودن در ساختمان هایی که انشعاب های بسیاری دارند مانند آپارتمان ها استفاده می شود.

 

لوله گاز فولادی سیاه پر استفاده ترین جنس در لوله کشی های گاز است. لوله هایی از جنس مس و برنج هم مورد استفاده قرار می گیرد که مسی و یا برنجی بودن جنس این ها بستگی به شرایط و کاربرد آن در موقعیت های مختلف دارد.

 

کاربرد این API معمولا در قسمت های مختلفی است که معمول ترین آن ها در ساختمان سازی و برج ها، نیروگاه ها، پالایشگاه ها، کارخانه ی پتروشیمی و کارخانه های صنعتی است.

 

موارد تاثیرگذار بر هزینه لوله کشی گاز چیست؟

 

هزینه این لوله کشی ها به یک سری مواردی وابسته است و بسته به این موارد و شرایط هزینه های گوناگونی دارد. در زیر تعدادی از مواردی که قابل ذکر هستند اورده شده است.

 

*  مکان و یا محلی که قرار است پروژه صورت بگیرد

*  کاربری ساختمان

*  تعداد طبقاتی که باید لوله کشیده شود

*  فشار گاز (فشار گاز در ساختمان های چند طبقه باید به صورت یک نواخت صورت بگیرد)

*  کنتور (کنتور تکی یا مجتمعی)

*  توکار بودن و یا روکار بودن لوله کشی پروژه

*  حجم و تعداد کاری که باید لوله کشی انجام شود

*  قیمتی مصالحی که در پروژه مصرف می شود

*  خرده کاری بودن پروژه مانند تعمیرات و یا راه اندازی وسیله ها

و...

 

بیشتر بخوانید: انواع لوله در تاسیسات و لوله کشی ساختمان

 


نظرات کاربران
security code
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman