خرید مسکن‌ بی‌کیفیت در پی کاهش توان مالی مردم

خرید مسکن‌ بی‌کیفیت در پی کاهش توان مالی مردم
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۴۳ | ۱۳۹۸/۰۶/۰۲

عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی گفت: با توجه به افزایش قیمت مصالح و مسکن و کاهش توان مالی مردم برای خرید این کالا، این نگرانی وجود دارد که متقاضیان مسکن به سمت خرید مسکن‌ بی‌کیفیت بروند.
به گزارش اخبار ساختمان، پیمان همامی اظهار داشت: وقتی مشتری و متقاضی مطالبه‌گر کیفیت نباشند، تولیدکننده هم ممکن است کیفیت ساختمان را کاهش دهد.

وی با بیان اینکه کاهش توان اقتصادی متقاضیان مسکن نباید سبب به انزوا رفتن کیفیت در بازار شود، افزود: زمانی که بازار مسکن به لحاظ کیفیت، رقابتی نباشد، این امکان وجود دارد که ساختمان هایی دارای مشتری و خواهان شود که در ساخت آن مقررات ملی رعایت نشده است.

وی گفت: در شرایطی که مردم تنها به فکر تامین سرپناه هستند، ساختمان های با کیفیت پایین به علت قیمت پایین، در بازار دارای مشتری می شوند.

وی تاکید کرد: کیفیت و استحکام بنا باید در قیمت مسکن لحاظ شود البته در این زمینه صدور شناسنامه فنی و ملکی یک راهکار است و ساختمان ها باید دارای شناسنامه و هویت باشند.

به گفته عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی، لحاظ شدن کیفیت در قیمت مسکن سبب می شود که سازندگان، نسبت به ارتقای کیفیت و میزان استحکام سازه ها حساس تر شوند.

همامی اظهار داشت: زمانی که بودجه ها محدود باشد، ممکن است ساختمانی هایی ساخته شود که کیفیت مناسبی ندارند، برای برون رفت از این مشکل باید سیاست های تولید مسکن و کنترل قیمت ها به گونه ای باشد که اقشار مختلف بتوانند، مسکن محکم و مقاوم تامین کنند.

این استاد دانشگاه گفت: با افزایش قیمت ها، ممکن است کارگاه های تولیدکننده مصالح ساختمانی غیراستاندارد هم مشتری داشته باشند و محصول خود را به بازار عرضه کنند، البته انتظار این است که در بازار، کسی خریدار این محصولات نباشد و مهندسان، باید از ورود مصالح غیراستاندارد و نامرغوب به پای ساختمان ها جلوگیری کنند.

وی افزود: با توجه به حساسیت های ایجاد شده، میزان خسارات زلزله به منازل مسکونی در روستاها و شهرها، در سال های اخیر نسبت به سال های دورتر کاهش یافته است البته هنوز جای کار در این زمینه وجود دارد.

این استاد دانشگاه با اشاره به رشد عمودی شهرها و بلندمرتبه سازی گفت: برای تامین ایمنی ساختمان ها در بلندمرتبه سازی، لازم است که ضوابط و مقررات ویژه ای رعایت شود و دقت در این گونه ساخت و سازها باید بیشتر باشد.

وی اظهار داشت: در شهر بجنورد، شرایط لرزه خیزی به گونه ای است که باید توجه به این نکات اجباری شود.

عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی افزود: انتظار می رود آحاد جامعه و متقاضیان مسکن، استفاده از مصالح استاندارد در ساخت و ساز و رعایت مقررات ملی ساختمان را از سازندگان مسکن مطالبه کنند.

چهارمین همایش زلزله، مدیریت بحران و دورنمای آینده در بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی برگزار شد.

ایرنا

برچسب ها:

قیمت ،مسکن ،ساختمان 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman