پنجره ترمال بریک چیست؟

پنجره ترمال بریک چیست؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۴:۲۰ | ۱۴۰۲/۰۸/۰۷

پنجره ترمال بریک از فناوری های پیشرفته ای است که برای بهبود بهره وری انرژی و عایق کاری نویز در خانه ها استفاده می شود. برای ساختن پنجره ترمال بریک از اکستروژن های پلی آمید تقویت شده و دوجداره با فاصله های لبه گرم به عنوان موانع به کار می برند.

به گزارش اخبار ساختمان، پنجره ها نقش مهم و موثری در ساختمان ایفا می کنند و باعث ارتباط درون و بیرون ساختمان می شوند و تهویه و نور طبیعی فضا را نیز فراهم می آورند. پنجره به عنوان معبر به پالایش و تصفیه نور خورشید و هوا نیز کمک می کند.

 

علاوه بر این، پنجره در زیبایی ساختمان نیز تاثیر فراوانی دارند از این رو پنجره ها نقاط کانونی طراحی معماری محسوب می شوند. قاب پنجره ها روی میزان واقعی بهره وری انرژی هر در و پنجره ای تاثیر فراوانی می گذارد. امروزه قاب های پنجره با کارایی بالا، با کاهش اتلاف حرارت یا کسب گرما باعث افزایش آسایش حرارتی و پایین آوردن هزینه های سرمایش، گرمایش و ... در ساختمان می شوند.

 

به عنوان مثال می توان از قاب پنجره آلومینیومی ترمال بریک نام برد. هدف از این نوشتار شناخت عملکرد پنجره آلومینیومی ترمال بریک و بررسی جزییات و ویژگی های این نوع پنجره است پس در ادامه با ما همراه باشید.

 

ترمال بریک چیست؟

 

ترمال بریک (گرمابند) ماده عایقی است که در سمت خارجی چارچوب (چهارچوب سازه، در و پنجره و ...) قرار می گیرد. این مواد برای جلوگیری از جریان حرارتی که در مقاطع فلزی قاب ها اتفاق می افتد ضرورت داشته و پوشش حرارتی ساختمان را تشکیل می دهند.

 

ماده ترمال بریک که مانع از هدایت حرارت می شود (انتقال حرارت در آن بسیار ناچیز است) برای جدا کردن دو متریال (آلومینیوم) یا دو سازه که دارای هدایت حرارتی بالایی هستند، مورد استفاده قرار می گیرد.

 

بر اساس تعریف رسمی انجمن ملی رتبه بندی پنجره (NFRC) ترمال بریک (گرمابند) ماده ای با هدایت حرارتی کم است که بین بخش هایی که هدایت حرارتی بالایی دارند قرار می گیرد تا سبب کاهش انتقال حرارت شود. هدایت حرارتی این مواد باید کمتر از W/m.K ۰٫۵ باشد.

 

پنجره ترمال بریک چیست؟

 

پنجره ترمال بریک چیست؟

 

آلومینیوم رسانای خوبی از گرما و سرما است و می تواند گرمای زیادی را از طریق پنجره و درب از دست بدهد یا به دست آورد. مقاومت بالا و سختی زیاد آلومینیوم باعث شده است که این فلز به عنوان ماده اولیه در ساخت درب و پنجره مورد استفاده قرار بگیرد. اما رسانا بودن زیاد آلومینیوم ایراد بزرگ این فلز برای استفاده از آن در ساخت درب و پنجره های آلومینیومی به حساب می آید.

 

آلومینیوم به تنهایی عایق سرما و گرما نیست ولی زمانی که تیغه پلی آمید عایق در بین پروفیل دوخته می شود، ارتباط جداره بیرونی با جداره داخلی قطع می‌شود و پروفیل آلومینیوم، تبدیل به عایق یا همان ترمال بریک می شود. به همین دلیل پنجره های ترمال بریک طراحی و به بازار عرضه شدند و تا حد زیادی ایراد پنجره های آلومینیومی را برطرف کردند.

 

پنجره های ترمال بریک از فناوری های پیشرفته ای هستند که برای افزایش بهره وری انرژی و عایق کاری نوین در ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرند. پنجره های آلومینیومی ترمال بریک، پنجره هایی هستند که در ساخت ‌آنها از دو فریم آلومینیومی استفاده شده است. این پنجره ها دارای یک مانع بین قسمت های داخلی و خارجی هستند، تا از هدر رفتن انرژی حرارتی از طریق آلومینیوم جلوگیری کنند.

 

طبق تعریف رسمی انجمن ملی رتبه بندی پنجره، پنجره ترمال بریک را می توان به عنوان پنجره ای شناخت که در آن، قاب و اعضای بازشوی پنجره به عناصر خارجی و داخلی تقسیم می شوند و توسط متریالی که هدایت حرارتی را کاهش می دهند به هم متصل هستند.

 

پنجره های آلومینیومی ترمال بریک با کاهش و کنترل انتقال حرارت یک راه حل سبز برای جلوگیری از هدر رفتن انرژی در منازل هستند. عملکرد عایقی خوب در پنجره های ترمال بریک باعث شده است تا این نوع از پنجره ها گزینه مناسبی برای بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان های تجاری و مسکونی به حساب آیند.

 

نکته مهم در تولید پنجره های ترمال بریک، این است که حتما از جنس پلی آمید جهت عایق کردن پنجره استفاده شده باشد و از مواد دیگری مانند pvc استفاده نشود، زیرا این مواد مقاومت پنجره را کاهش می دهند. ترمال بریک به خاطر لاستیک پلی آمیدی که در بین جداره های داخلی و خارجی آن قرار دارد و توسط ماشین آلات پانچ می شود، از ورود گرما، سرما، صدا و لرزش به داخل ساختمان جلوگیری می کند.

 

تیغه های پلی آمید موجود در پروفیل های آلومینیومی پنجره های دو جداره باعث می شود، تا ضریب انتقال حرارت آلومینیوم از ۲۰۳ به کمتر از چهار کاهش پیدا کند. در واقع پلی آمید سبب قطع رسانایی در آلیاژ آلومینیوم می شود. مشخصات پروفیل، شکل و نحوه قرارگیری پلی آمید در تعیین این اعداد بسیار مهم و ضروری هستند.

 

بهترین روش برای دانستن اینکه تیغه های استفاده شده در ترمال بریک کردن پنجره ها از نوع پلی‌آمید است یا خیر، آن است که تیغه ها را در معرض شعله مستقیم قرار دهید. در صورتی که تیغه مشتعل شود و بوی نایلون دهد، تیغه از نوع پی وی سی است و در غیر این صورت به احتمال زیاد تیغه از نوع پلی‌آمید و مرغوب است.

 

در سیستم های درب و پنجره ترمال بریک از ۲۰۰ طیف رنگی مختلف استفاده می شود. رنگ های پودری الکترواستاتیک، آنادایز و طرح چوب، سه رنگ پایه و اصلی سیستم های ترمال بریک را تشکیل می دهند. پنجره های آلومینیومی ترمال بریک آنادایز شده در مقایسه با پنجره های یو پی وی سی دکورال و رنگی، برای مناطق گرم، خشک و گرمسیری از نظر مقاومت و ماندگاری رنگ و کیفیت، عملکرد بهتری از خودشان نشان می دهند.

 

کاربرد پنجره ترمال بریک چیست؟

 

کاربرد پنجره های ترمال بریک چیست؟

 

این پنجره ها را می توان برای هر ساختمانی که نیاز به عایق بندی حرارتی مناسبی دارد، به کار برد. پنجره آلومینیومی ترمال بریک یک راه حل ایده آل برای استفاده در ساختمان تجاری و پروژه های بزرگ مسکونی لوکس که نیازمند سیستم های پیچیده پوشش شیشه ای هستند، است.

 

انواع حالت های بازشوی پنجره های ترمال بریک

 

*  پنجره های لولایی

*  پنجره های دوحالته

*  پنجره های کلنگی

*  پنجره های کشویی

*  پنجره های محوری

*  پنجره های آکاردئونی

*  پنجره های فولکس واگنی

*  پنجره لیفت اند اسلاید

 

استفاده از پنجره دوجداره آلومینیومی ترمال بریک چه مزایایی دارد؟

 

-  عایق حرارتی

-  عایق رطوبتی

-  عایق صوتی

-  غیر قابل اشتغال

-  سازگار با محیط زیست و قابل بازیافت

-  مقاوم در برابر آلودگی هوا و گرد و غبار

-  مقاوم در برابر فشار باد در عین سبکی

-  زیبایی فوق العاده، تنوع رنگ زیاد و دلخواه

-  سبکی فوق العاده

-  ایمن در مقابل سرقت و زلزله

-  مقاوم در برابر تغییر رنگ و شکل به دلیل عوامل محیطی مانند تابش آفتاب، باران، زمان

 

پنجره ترمال بریک

 

معایب پنجره آلومینیوم ترمال بریک چیست؟

 

1.  قیمت پنجره آلومینیومی ترمال بریک بر اساس مقدار وزن پروفیل آلومینیوم به کار رفته در ساخت آن محاسبه می شود. این امر باعث شده که قیمت این نوع پنجره نسبت به سایر پنجره ها گران تر باشد. علاوه بر آن قیمت یراق آلاتی که در پنجره آلومینیومی ترمال بریک استفاده می شود نیز نسبت به پنجره یو پی وی سی بالاتر است.

 

2.  پنجره ترمال بریک قابلیت اصلاح و تغییر شکل را نداند و بعد از تولید نمی توان فریم پنجره را تغییر داد.

 

تفاوت پنجره ترمال بریک و نرمال

 

بارزترین تفاوت بین پنجره های نرمال و ترمال این است که پنجره های ترمال بریک از ورود گرما و سرما به منزل یا ساختمان جلوگیری می کنند. این جلوگیری توسط جدار خارجی انجام می شود. آلومینیوم دارای ضریب حرارتی بسیار بالایی است این عامل و هم چنین دو جداره بودن شیشه ها موجب عدم انتقال گرما و سرما خواهد شد.

 

در واقع می توان گفت که این نوع از پنجره ها رسانش گرما و سرما و صوت را به صفر رسانده اند. پلی آمید به کار رفته در این نوع از پنجره ها استحکام و طول عمر آن ها را تا اندازه زیادی بالا خواهد برد. با توجه به تحقیقات انجام شده در صورت استفاده کردن از پنجره های ترمال بریک در فصل زمستان تا 40 درصد و در فصل تا بستان تا 35 درصد از اتلاف انرژی جلوگیری می شود.

 

همچنین پنجره ترمال بریک در برابر مواد شیمیایی، آب و اشعه یو پی وی حفظ می کند. در پنجره آلومینیومی نرمال در برابر ترمال هیچ واسطه لاستیکی وجود نخواهد داشت و عایق بندی کمتری را شامل می شود. پنجره ترمال با نرمال بسیار متفاوت است و قیمت آنها متفاوت است. مشکلاتی که عنصر آلومینیوم به صورت ذاتی دارا است را می توانید با فرآیند ترمال بریک کاملا از بین ببرید.

 

با پنجره آلومینیومی ترمال بریک یک قاب پنجره جذاب خواهید داشت که در برابر رطوبت و ترک خوردگی مقاوم است. این نوع متریال بسیار محبوب بوده و شامل طیف رنگ گسترده ای است که متناسب با نمای ساختمان و سلیقه خود می توانید هر رنگی را که بخواهید برگزینید. افزایش بهره وری از انرژی و کاهش تعمیر و نگهداری از دیگر برتری های ترمال بر نرمال است.

 

قیمت درب و پنجره دوجداره ترمال بریک

 

قیمت درب و پنجره ترمال بریک با توجه به ابعاد و میزان و نوع متریال بکار رفته در ساخت آن محاسبه می شود. با این وجود بهتر است از قبل با عوامل تاثیرگذار در تعیین قیمت درب و پنجره دوجداره ترمال بریک آشنا شوید:

 

ابعاد و نوع پنجره (یا درب)

 

یکی از مهمترین عواملی که مشخص کننده قیمت درب و پنجره آلومینیومی -از جمله پنجره دو جداره ترمال بریک- است، اندازه دقیق پنجره و درب است.

 

پروفیل آلومینیومی

 

یکی از اصلی ترین متریال در ساخت درب و پنجره ترمال بریک، پروفیل آلومینیومی است که قیمت آن برحسب وزن پروفیل موردنیاز و برند انتخابی، تعیین می شود.

 

یراق آلات ترمال بریک

 

یراق آلات درب و پنجره آلومینیومی ترمال بریک، انواع مختلفی دارند. قیمت یراق آلات ترمال بریک بر اساس وزن و نوع لنگه بازشو، ابعاد (عرض و ارتفاع) و همچنین برند انتخابی متفاوت است.

 

پلی آمید

 

همانطور که پیش تر توضیح داده شد، برای ترمال بریک کردن پروفیل آلومینیوم از تیغه های پلی آمید استفاده می شود.

این تیغه بوسیله دستگاه های مخصوص مابین پروفیل های آلومینیوم قرار می گیرد (به اصطلاح دوخته می شود). ضخامت و نوع پلی آمید، قیمت آن را تعیین می کند. استفاده از پلی آمیدهای ضخیم تر در ساخت پنجره آلومینیومی ترمال بریک، باعث می شود تا عملکرد حرارتی بهتری را داشته باشید (بعبارت دیگر میزان عایق بودن افزایش پیدا می کند). قیمت پلی آمید نیز علاوه بر برند، برمبنای کیلوگرم محاسبه می شود.

 

لاستیک های لازم برای آب بندی و هوابندی پنجره ترمال بریک

 

لاستیک ها بر روی فریم (چارچوب) و لنگه نصب می شوند و وظیفه درزگیری را برعهده دارند تا نفوذ هوا و گرد و غبار از بین درزهای پنجره (یا درب) را کاهش دهد و باعث هدر رفتن گرما/سرما نشود. برای اینکه میزان عایق بودن و عملکرد پنجره ترمال بریک را افزایش دهیم، استفاده از لاستیک های باکیفیت حائز اهمیت است.

 

شیشه دو جداره ترمال بریک

 

انتخاب شیشه دو جداره مناسب نیز یکی دیگر از ارکان اصلی برای تخمین هزینه پنجره ترمال بریک است. قیمت شیشه دو جداره بر اساس مترمربع (مساحت شیشه) محاسبه می شود. مواردی مانند نوع شیشه، ضخامت آن، نوع تولید (شیشه دوجداره صنعتی و غیر صنعتی) و همچنین نوع چسب شیشه نیز بر قیمت آن تاثیر می گذارند.

 

کلام آخر

 

پنجره آلومینیوم به دو دسته کلی نرمال و ترمال بریک تقسیم می شود. پنجره های نرمال به دلیل رسانا بودن ذاتی این فلز از عایق خوبی برخوردار نیستند، اما با اضافه کردن یک تیغه پلی آمید و فرآیند ترمال بریک شدن بسیاری از مشکلات پنجره آلومینیومی نرمال را از بین خواهید برد.

 

بیشتر بخوانید:

پنجره دوجداره خوب چه ویژگی هایی دارد؟

پنجره دوجداره استاندارد از منظر شهرداری و آتش نشانی

سوالات متداول
  • پنجره ترمال بریک چگونه ساخته می شود؟
    درب و پنجره های ترمال بریک‌ عموماً از لایه پلی‌آمید بسیار سفت و سخت و با رسانایی حرارتی کم ساخته می‌شوند که طبیعتاً موانع حرارتی خوبی هستند. سپس مواد ترمال بریک به صورت مکانیکی در قاب فلزی قفل می شود تا یک سیستم شکست حرارتی (ترمال بریک) ایجاد شود.
  • ترمال بریک چه کاربردهایی دارد؟
    فناوری ترمال بریک دارای یک لایه پلی آمید تقویت شده بین پروفیل های آلومینیومی داخلی و خارجی است که یک مانع عایق در داخل قاب پنجره ایجاد می کند. این عایق، گرما، سرما و صدا را هزار برابر کندتر از آلومینیوم استاندارد هدایت می کند.
  • علت اهمیت ترمال بریک چیست؟
    ترمال بریک از هدر رفتن انرژی گرمایی جلوگیری کرده و در حفظ و کنترل دمای داخلی محیط نیز موثر است. از جمله قابلیت های شاخص این محصول، آکوستیک بودن آن در برابر نفوذ سر و صداهای اضافی است که در قیاس با در و پنجره‌ دو جداره آلومینیومی کاربردی تر است. این نوع عایق همچنین جلوی گرد و غبار و آلودگی را نیز می گیرد.

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman