سیم و کابل مناسب دارای چه ویژگی هایی هستند؟

سیم و کابل مناسب دارای چه ویژگی هایی هستند؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۴:۲۱ | ۱۴۰۱/۱۰/۱۰

سیم و کابل مهم ترین بخش در طراحی هر سیستم ساختمانی است که انتخاب و خرید نامناسب آن می تواند خللی در ساختار ارتباطی ایجاد کند. بنابراین به هنگام انتخاب و خرید سیم و کابل های ساختمانی باید حتما نکاتی را بدانید.

به گزارش اخبار ساختمان، سیم و کابل به عنوان یک رسانا کالاهای برقی مورد استفاده بسیاری از افراد است. خرید سیم و کابل به عنوان یکی از مهم ترین مصالح ساختمانی و الکتریکی از اهمیت بالایی برخوردار است. انتخاب کابل و سیم برق با کیفیت دارای نکات پیچیده و گسترده ای است که افراد باید با توجه به این نکات نسبت به خرید آن اقدام نمایند.

 

راهنمای خرید سیم و کابل و انواع آن که به عنوان رساناها مورد استفاده قرار می گیرد، در این متن موجود است. شما می توانید با راهنمایی هایی که ما برای شما در نظر گرفته ایم اطلاعات کلی از انتخاب سیم و کابل برای سیم کشی ساختمان داشته باشید. ما در این متن قصد داریم تا به بررسی خرید سیم و کابل برق و نکات کلیدی که در این باره وجود دارد، مطالبی را عنوان نماییم. پس با ما تا پایان همراه شوید.

 

انواع سیم و کابل از لحاظ ساختار

 

یکی از موارد بسیار مهم که هر شخص باید قبل از خرید سیم و کابل از آن مطلع شود انواع ساختار سیم و کابل است. سیم و کابل از لحاظ ساختار به 2 دسته کلی مفتولی و افشان تقسیم بندی می شوند.

 

سیم و کابل مفتولی

 

کابل مفتول به کابلی گفته می شود که از یک هسته جامد منفرد با عایق پلاستیکی ساخته شده است. لازم به ذکر است بدانید کابل مفتول، اتصال بهتری دارد اما به دلیل سختی آن، خم یا پیچاندن ان دشوار است. بدین صورت که چند بار خم کردن این نوع کابل احتمال دارد به هادی داخل آن آسیب برسد. همچنین بهتر است بدانید این نوع کابل ها معمولا در مواردی استفاده خواهند شد که نیازی به خم شدن آنها نباشد.

 

سیم و کابل افشان

 

کابل های افشان به کابل هایی گفته می شود که از تعداد زیادی رشته های نازک مسی به هم تابیده شده تشکیل شده است که به کابل های نرم و ضخیم نیز شناخته می شوند.

 

لازم به ذکر است بدانید این نوع کابل ها به دلیل دارا بودن قابلیت انعطاف پذیری بالا در سیم کشی ساختمان ها بسیار مورد استفاده قرار می گیرند و کاربرد فراوانی در صنعت ساختمان دارند. این نوع کابل ها مانند سیم های مفتولی و نیمه افشان هستند اما قابلیت انعطاف پذیری آنها نسبت به نوع مفتولی بسیار بیشتر است.

 

انواع سیم و کابل

 

سیم و کابل مفتولی بهتر است یا افشان؟

 

زمانی که برای خرید سیم و کابل برق به فروشگاه مراجعه می‌کنید، بیشتر دو نوع افشان و مفتولی را به شما معرفی می کنند. در این زمان احتمالا سردرگم خواهید شد که کدام یک از این دو را انتخاب کنید. به همین منظور باید هر دو این مدل ها را بشناسید و از تفاوت های آنها آگاه باشید.

 

  *  انعطاف پذیری بالا از ویژگی های ممتاز نوع افشان محسوب می شود، در حالی که نوع مفتولی با فرم پذیری بالای آنها شناخته شده هستند.

 *   سیم و کابل مفتولی مقاومت کمتری نسبت به نوع افشان دارند.

 

با توجه به این نکات سیم و کابل های چند رشته ای افشان گزینه های بهتری برای سیم کشی داخل ساختمان هستند.

 

انواع سیم و کابل از لحاظ ساختار

 

سیم و کابل های بسیاری در برقکاری ساختمان استفاده می شوند اما از مهمترین و پرکاربردترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

کابل افت خدمات (Service Drop Cable): کابل بین تیر برق و خانه یا ساختمان مصرف کننده است. کابل افت خدمات، یک لاین برقی هوایی از تیر برق تا سقف خانه است که شامل انواع زیر است.

-  کابل دوپلکس (Duplex Cable): کابل افت خدمات دوپلکس دارای یک هادی عایق بندی شده برای خط فاز و یک هادی لخت برای خط نول است. از این کابل برای تأمین برق تک فاز ساختمان استفاده می شود.

-  کابل تریپلکس (Triplex Cable): کابل افت خدمات تریپلکس یک هادی سه هسته ای است که دو رسانای عایق بندی شده برای فاز و یک هادی لخت برای نول دارد.

-  کابل کوادروپلکس (Quadruplex Cable): کابل افت خدمات کوادروپلکس یک هادی چهار هسته ای است. سه مورد از هسته ها رسانای عایق بندی شده برای خطوط فاز و یکی از آنها یک سیم رسانای لخت برای نول است. از این کابل برای تأمین برق سه ‌فاز از تیر برق به ساختمان استفاده می شود.

 

سیم های فیدر اصلی: این کابل ها برق را از تیر به ساختمان منتقل می کنند. کابل های مورد استفاده برای این منظور، THHN ۶۰۰ ولت (نایلونی ترموپلاستیک و مقاوم در برابر دمای بالا)، مفتولی یا رشته ای با جریان نامی ۲۵ درصد بیشتر از حداکثر بار مورد نیاز هستند.

 

سیم های تابلو برق: این سیم ها برق را به جعبه تقسیم اصلی توزیع می رسانند. معمولاً کابل های THHN با عایق سیاه با جریان نامی ۲۵ درصد بیشتر از حداکثر جریان بار برای این منظور به کار می روند.

 

سیم های با غلاف غیرفلزی: آنها برای سیم کشی داخلی استفاده می شوند. این سیم ها از دو یا بیش از دو هادی عایق بندی شده با یک هادی زمین عایق یا لخت تشکیل می شوند.

 

سیم تک هادی: سیم تک هادی پرکاربردترین سیم برای سیستم الکتریکی داخل خانه است. این نوع سیم در چندین اندازه، رنگ (برای فاز، نول و ارت) و با هادی های مفتولی یا رشته ای موجود است.

 

سیم افشان: سیم افشان یک سیم تک رشته ای با هادی از جنس فلز مس و عایقی از پلیمر PVC (پی وی سی) از نوع PVC/C است. از سیم افشان در داخل وسایل برقی و نیز حفاظت سیستم های روشنایی، در محیط های خشک و درون لوله ها استفاده می شود.

 

سیم مفتولی: سیم مفتولی یک سیم تک رشته ای با هادی از جنس فلز مس و عایق PVC (پی وی سی) از نوع PVC/C است. از سیم مفتولی در سیم کشی داخلی تابلوهای برق استفاده می شود.

 

کابل افشان سبک: این نوع کابل را می توان به عنوان کابل های ورودی و اتصال در وسایل برقی، لوازم منزل و ماشین آلاتی به کار برد که دو شاخه آنها به طور ثابت به کابل متصل است.

 

کابل مفتولی سبک: این نوع کابل ها برای مصارف صنعتی و کابل کشی داخل ساختمان مناسب است و می توان آنها را در محیط های خشک و مرطوب و مکان های بسته و باز به کار برد.

 

اهمیت متریال هادی در خرید سیم و کابل برق

 

هر کاربر در هنگام خرید کابل برق باید به متریال هادی توجه کند. زیرا هر کدام از متریال ها که در تولید و ساخت سیم و کابل برق مورد استفاده قرار می گیرند دارای کاربری خاصی هستند. در نتیجه متریال مس، آلومینیوم، طلا و نقره دارای رسانا مختلف هستند. پس در هنگام خرید باید به متریال هادی سیم و کابل برق توجه ویژه داشته باشید.

 

سیم و کابل

 

انواع عایق سیم و کابل ساختمانی

 

عایق مورد استفاده برای پوشش سیم و کابل معمولا از جنس پلی ونیل کلراید یا PVC است. این ماده خاصیت نسوز دارد. از دیگر انواع عایق های رایج می توان عایق پلی اتیلن را نام برد. علاوه بر آن از انواع کاغذهای روغن اندود و مواد لاستیکی هم برای پوشش دادن سیم و کابل استفاده می شوند.

 

همانطور که گفته شد کابل ها‌ علاوه بر روکش عایق، دارای یک غلاف هستند که آن‌ها را در برابر آسیب های مکانیکی محافظت می کند. این غلاف ممکن است از جنس فولاد گالوانیزه یا آلومینیوم باشد.

 

کاربرد و سایزبندی انواع سیم و کابل

 

گفتنی است که هادی های تابیده منظم و تک مفتولی را برای کاربردهای نصب ثابت مورد استفاده قرار می گیرند و هادی های افشان و بسیار انعطاف پذیر برای کاربردهایی که نیاز به انعطاف پذیری بالایی دارند به کار برده می شوند.

 

البته نحوه استفاده کردن از هادی ها با توجه به توصیه های استاندارد انجام می شود. باید بدانید هادی هایی که با طلا و نقره تولید می شوند از نظر رسانایی در مرتبه بالایی قرار می گیرند اما دارای معایبی هستند که این معایب موجب می شود تولید کنندگان فلز مس را به جای سایر هادی ها مورد استفاده قرار دهند.

 

عیب اول آن ها قیمت بسیار بالایی آن ها است و عیب دوم آنها استقامت کم در برابر کشش است. در حال حاضر شاهد افزایش قیمت فلز هستیم به همین دلیل تولیدکنندگان از فلز آلومینیوم هم استفاده می کنند لذا از وزن سبکی بهره می برد و قیمت مناسب تری نسبت به فلز مس دارد.

 

سیم و کابل علاوه بر انواع مختلفی که دارند، کاربرد ها و سایز های مختلفی را شامل می شوند که شما با توجه به نیازتان می توانید هر کدام از آن ها را انتخاب کنید. باید به این نکته اشاره کنیم که برخی افراد گمان می کنند که سیم و کابل ها تفاوت آن چنانی با هم ندارند در صورتی که اینگونه نیست لذا از نظر کاربرد و شکل ظاهری و ساختار و … کاملا با هم متفاوت هستند.

 

سطح مقطع سیم و کابل برای قسمت های مختلف ساختمان چقدر است؟

 

یکی از عوامل تعیین کننده سطح مقطع سیم و کابل جریان عبوری از آن ها است. در واقع سطح مقطع کابل از تیر برق تا کنتور برق ورودی 6 میلی متر است که در کنار آن یک رشته سیم ارت در نظر گرفته می شود، سطح مقطع سیم ارت 25 میلی متر در نظر گرفته می شود و این مقدار توسط شرکت توزیع نیروی برق تعیین می شود. سطح مقطع این سیم برای هر واحد ساختمانی برابر 6 میلی متر است.

 

استفاده از سیم و کابل ساختمانی بر اساس سطح مقطع به صورت زیر است:

-  برای لامپ و کولرآبی و لوستر و سیستم روشنایی باید سیمی با سطح مقطع 5/1 میلی متر را انتخاب کنید.

-  برای پریزهای برق سیمی با سطح مقطع 5/2 میلی متر مناسب است.

-  برای سیم کشی اصلی برق و کولر گازی سیمی با سطح مقطع چهار میلی متر مناسب است.

-  برای سیم کشی تلفن از سیم های چهار رشته ای استفاده کنید.

-  به منظور سیم کشی آیفون از سیم های هشت رشته ای استفاده کنید.

 

چه عواملی در انتخاب کابل و سیم برق با کیفیت موثر است؟

 

علاوه بر قیمت سیم و کابل برق عوامل دیگری هم هستند که باید در انتخاب کابل و سیم برق با کیفیت مورد توجه قرار بگیرند که به آنها خواهیم پرداخت.

 

قیمت

 

عوامل بسیاری از جمله برند سیم و کابل، نوع عایق، متراژ مورد استفاده، سطح مقطع و همچنین نوع آلیاژ مورد استفاده در کابل که به ترتیب قیمت، مسی و آلومینیومی و آهن در قیمت سیم و کابل برق و در نتیجه در انتخاب کابل و سیم برق با کیفیت موثر هستند.

 

قیمت سیسم و کابل
عنوان محصول قیمت (تومان)
کابل افشارنژاد خراسان افشان سایز 1.5 1.390.000
سیم افشارنژاد خراسان افشان سایز 2.5 820.000
سیم افشان همدان سایز 1*2.5 714.800
سیم افشان 2.5 البرز الکتریک نور 616.800

 

ساختار و نوع طراحی

 

در سیم و کابل تعداد و نوع لایه ها بسیار مهم است همچنین میزان جریان عبوری به دلیل اینکه لایه ها نحوه انتقال حرارت از هادی سیم به بیرون را تعیین می کنند.

 

شرایط نصب

 

کابل برق بسته به نوع کاربرد و محل نصب مورد استفاده است نصب در ارتفاع (هوایی)، زمین، زیر زمین و محیط های مختلفی که کابل ها نصب می شوند و همچنین شرایط دمایی در نصب بسیار مهم است و باید میزان دمای محل نصب را مورد توجه قرار داد.

 

ضخامت و طول سیم برق

 

سطح مقطع بیشتر یعنی انتقال جریان بیشتر و این به این معنی است که سیم و کابل مقاومت الکتریکی کمتری دارد و همین موضوع باعث انتقال جریان بهتر می شود و از طرفی هرچه طول و ضخامت کابل بیشتر باشد، هزینه انتخاب بهترین سیم و کابل برق نیز افزایش پیدا می کند.

 

نوع هادی کابل

 

سیم و کابل می تواند هادی های مختلفی داشته باشد که در ذهن عوام بهترین و مناسب ترین نوع هادی مسی است اما باید در نظر داشت در فواصل طولانی می توان با انتخاب سطح مقطع مناسب برای کابل از کابل های آلومینیوم استفاده کرد که می تواند بهترین انتخاب کابل و سیم برق با کیفیت بوده و در مخارج نیز صرفه جویی کند.

 

جنس عایق

 

کابل ها در هر مکانی و شرایط جوی و فیزیکی ممکن است مورد استفاده قرار گیرند پس باید دارای عایقی محکم و سازگار با محل مورد استفاده باشند عایقی که بتواند هادی کابل را در برابر سرما، حرارت، آب و رطوبت، فشار و موارد دیگر حفظ نماید.

 

آشنایی با بهترین برند سیم و کابل

 

یکی از مهمترین نکاتی که باید بسیار به آن توجه کرد خرید سیم و کابل از برندی معتبر و مطمئن است و برندها و شرکت هایی که در ایران فعالیت کرده و طی سالیان توانسته اند محصولات خوبی در این زمینه راهی بازار کنند، عبارتند از برندهای: افق البرز، کابل ابهر، خراسان افشار نژاد، مسین، سیمیا، رویان، مغان، همدان و یزد که در این سال ها توانسته اند جایگاه خوبی در بازار برای خود به دست آورند.

سوالات متداول
  • هنگام خرید سیم و کابل برق باید به چه نکاتی توجه داشت؟
    در هنگام خرید سیم و کابل برق باید به جنس هادی و عایق، سطح مقطع، میزان جریان عبوری که از مهمترین عوامل هستند دقت کرد.
  • تشخیص روکش مناسب سیم کابل به چه نحوی انجام می شود؟
    باید سطح عایق در طول سیم کابل یکنواخت و بدون موج باشد، قطر عایق نباید بیشتر یا کمتر از حد معمول باشد، نشانه های استاندارد ISIRI و هولوگرافیک UL بر آن هک شده باشد.
  • سطح مقطع عایق سیم و کابل ساختمانی چقدر باید باشد؟
    جریان عبوری از سیم یا کابل یکی از عوامل اصلی تعیین کننده سطح مقطع آن است. پس این فاکتور با توجه به جریان مجاز عبوری، افت ولتاژ و محاسبات اقتصادی تعیین می شود.
  • ویژگی های سیم و کابل برق خوب چیست؟
    سیم و کابل خوب باید دارای هادی و عایق با کیفیت، وزن مناسب، قیمت مقرون به صرفه و نصب آسان باشد.

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman