رکود در بازار ساخت و ساز در فارس تشدید می شود

رکود در بازار ساخت و ساز در فارس تشدید می شود
Facebook Twitter LinkedIn

۱۲:۰۳ | ۱۴۰۱/۰۲/۲۰

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم شیراز گفت: پیش بینی می‌شود در سال جاری با افزایش رکود در بازار ساخت و ساز و خرید و فروش مسکن فارس مواجه باشیم.

به گزارش اخبار ساختمان، علیرضا پاک فطرت با اشاره به اینکه طرح جهش تولید مسکن نمی تواند به کنترل و کاهش قیمت مسکن در کلانشهرها منجر شود، گفت : این طرح ممکن است بر قیمت مسکن در شهرهای اقماری، میانی و شهرک های جدید اثر گذار باشد.

 

وی اظهار کرد: تأمین زمین، مهمترین چالش طرح های مسکن در کشور است، این چالش به ویژه در کلانشهرها که دسترسی به اراضی دولتی دشوار است ، از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و در این راستا دولت برای تامین زمین برای اجرای طرح جهش تولید نیز با مشکل روبه رو است.

 

شرایط ناپایدار قیمت ها و افزایش روزانه قیمت مصالح ساختمانی

 

نماینده مردم شیراز خاطر نشان کرد: افزایش قیمت مسکن ناشی از افزایش قیمت نهاده های تولید است. در واقع، سوداگری، عامل اصلی گرانی مسکن نبوده و افزایش هزینه های تولید رشد بی رویه قیمت مسکن را باعث می شود و در این شرایط با افزایش واحدهای در حال ساخت، نمی توان هزینه تولید را کنترل کرد.

 

عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه شرایط ساخت و ساز برای سازندگان بخش خصوصی نیز نامطلوب است، عنوان کرد: شرایط ناپایدار قیمت ها و افزایش روزانه قیمت مصالح ساختمانی بدون هیچ پشتوانه منطقی به کاهش آمار ساخت و ساز و افزایش قیمت تمام شده مسکن منجر می شود به گونه ای که دیگر ساختمان سازی برای سازندگان صرفه اقتصادی ندارد. شاخص قیمت مصالح تقریبا با تورم نقطه به نقطه برابری می کند که در حال حاضر این دو شاخص، در یک سطح قرار گرفته و متناسب با تورم نقطه به نقطه، قیمت نهاده های ساختمانی افزایش مییابد. از سوی دیگر قیمت مسکن از اقتصاد کشور و نرخ تورم تبعیت کرده و بدیهی است که افزایش قیمت در بازارهای سرمایه ای تاثیر مستقیمی بر افزایش قیمت ها در مسکن دارد.

 

پاک فطرت ادامه داد: افزایش بی رویه قیمت مصالح ساختمانی به افزایش بی رویه قیمت مسکن دامن زده و در شرایطی که قیمت ها از یک حد بالاتر برود، عملا مردم قدرت خرید نخواهند داشت.

 

وی با عنوان اینکه با این شرایط ، ساخت و ساز به مناطق و اقشار خاص و به استفاده از مصالح خاص محدود می شود، گفت : در حال حاضر نیز بیشترین آمار ساخت و ساز در مناطق گران قیمت و لوکس شیراز انجام می شود؛ افرایش بی رویه قیمت هر متر ساخت مسکن تحت تاثیر عوامل توذم زای مختلف، سبب شده است که سازندگان رغبتی برای ساخت مسکن در مناطق کمتر برخوردار شیراز نداشته باشند و ساخت و سازها به سمت مناطق خوب شیراز کشیده سود. بدیهی است این شرایط با نیاز مردم و قشر متوسط به پایین جامعه همخوانی ندارد و تعادل در بازار عرضه و تقاضا را بر هم خواهد زد.

 

سرمایه گذاری در حوزه تولید مسکن به میزان محسوسی کاهش یافته است

 

عضو کمیسیون عمران مجلس خاطر نشان کرد: در مجموع شرایط حاکم بر بازار مسکن، شرایط مناسبی نیست و متاسفانه سرمایه گذاری در حوزه تولید مسکن به میزان محسوسی کاهش یافته است ضمن اینکه پیش بینی می شود در سال جاری با افزایش رکود در بازار ساخت و ساز و خرید و فروش مسکن مواجه باشیم کما اینکه این بازار سال گذشته نیز دچار رکود تورمی بود ؛ معاملات از جنب و جوش افتاد و قیمتها به سطحی رسید که بازار کشش خرید نداشت.

 

پاک فطرت شرط اصلی برای نجات و رونق بازار ساخت وساز را ثبات قیمت دانست و عنوان کرد: ارتباط مستقیمی بین ثبات سیاسی و میزان تولید در تمام حوزه ها از جمله مسکن وجود دارد؛ دولت با عدم کنترل نابسامانی ها و بی ثباتی های اقتصادی، فرصت برنامه ریزی برای سرمایه گذار و سازنده را از بین می برد؛ اقتصاد ناپایدار عامل جدی برای دست به عصا بودن سرمایه گذاران بخش مسکن است.

 

وی البته افزایش نرخ عوارض شهرداری و متعهد نبودن بانک ها به تعهداتشان در بخش پرداخت تسهیلات را نیز از جمله عوارض تشدید رکود در بخش مسکن اعلام کرد.

 

بازار

 


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman