چه عواملی بر قیمت درب اتاقی موثرند؟

چه عواملی بر قیمت درب اتاقی موثرند؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۲:۳۸ | ۱۴۰۱/۰۳/۲۴

قیمت درب اتاقی تابع چند عامل مختلف است که در ادامه در مورد آنها و نحوه تاثیرشان بر روی قیمت این محصول صحبت می‌کنیم.

به گزارش اخبار ساختمان، درب اتاقی بخش مهمی از ساختمان است. بدون استفاده از درب، امکان جداسازی فضای داخلی مهیا نیست و عملا ابزاری برای حفظ حریم خصوصی در اختیار ساکنین قرار ندارد. در واقع درب داخلی باعث می‌شود بخش‌های مختلف ساختمان به ایمن‌ترین و بهترین شکل ممکن از هم جدا شوند و ساکنین بتوانند از هر فضایی، با یک هدف مشخص استفاده کنند. اما موضوعی که در زمان خرید این محصول بسیار حائز اهمیت است؛ قیمت و عوامل موثر بر روی آن می‌باشد.

 

اگر برای ساختمان نوسازی قصد خرید درب اتاقی دارید و یا می‌خواهید با تعویض درب‌های قدیمی اتاق خواب، سرویس بهداشتی و حمام، خانه خود را بازسازی کنید و شکل مجلل‌تر و شیک‌تری به آن بدهید؛ اطلاع از قیمت انواع درب اتاقی از اهمیت زیادی برخوردار است. اما از آنجا که این محصولات، با طیف متنوعی از مواد اولیه ساخته شده و با استفاده از یراق‌آلات و روکش‌های مختلفی دیزاین و بهسازی می‌شوند؛ برای تشخیص منصفانه بودن قیمت یک محصول باید بدانید که چه عواملی بر قیمت درب اتاقی اثرگذارند و چطور می‌توانید با جابه‌جایی این عوامل، ضمن دسترسی به یک محصول باکیفیت، ارزان‌ترین درب موجود در بازار را بخرید. اگر علاقه به کسب اطلاعات در این زمینه دارید و می‌خواهید بدانید که قیمت درب اتاقی ارزان چقدر است؟ با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

 

چه دلایلی باعث ایجاد تغییر در قیمت درب اتاقی می‌شود؟

 

اصلی‌ترین دلیلی که تفاوت قیمت بین درب‌های داخلی مختلف ایجاد می‌کند؛ متریال به کار رفته در تولید است. بنابراین درب‌ها بر اساس جنس چوب، جنس روکش، کیفیت رنگ و یراق‌آلات و عواملی از این دست قیمت‌گذاری می‌شوند. علاوه بر این، دلایل فنی دیگری نیز پشت این اختلاف قیمت وجود دارد. به عنوان مثال طبیعتا قیمت محصولات کارخانه‌ای که از تکنولوژی و دستگاه‌های به‌روز برای تولید محصولات خود استفاده می‌کند؛ گران‌تر از قیمت محصولات یک کارگاه کوچک محلی است.

 

جنس چوب بدنه

 

محصولات فرآوری شده متعددی در بازار وجود دارد که از آنها برای تولید انواع مصنوعات چوبی به خصوص درب استفاده می‌شود. این محصولات، با توجه به روش تولید و متریال‌شان از کیفیت‌های مختلفی برخوردار هستند و هر کدام مناسب ساخت یک نوع کالا می‌باشند. MDF و HDF دو نوع ورق فیبری فرآوری شده هستند که برای ساخت درب به شدت مناسبند.

 

به غیر از ام‌دی‌اف و اچ‌دی‌اف یک ماده خام دیگر نیز در بازار وجود دارد که امروزه در کارگاه‌ها و کارخانجات مختلفی از جمله سهند درب از آن برای تولید انواع درب داخلی استفاده می‌شود. نام این محصول HPL است. علاوه بر این، درب داخلی را با استفاده از چوب نیز می‌توان تولید کرد. استفاده از هر کدام از این مواد در خط تولید، می‌تواند قیمت درب اتاقی را دچار تغییراتی کند. به عنوان مثال درب‌های HPL نسبت به قیمت درب اتاقی hdf گران‌تر بوده اما در مقایسه با قیمت درب اتاقی mdf ارزان‌تر هستند. در ردیف آخر این سیستم رده‌بندی نیز درب‌های چوبی قرار دارند که قیمت آنها به مراتب بیشتر از سایر محصولات است.

 

جنس روکش درب اتاقی

جنس روکش درب

 

روکش یک نوع پوشش نازک است که خواص بدنه درب را تقویت کرده و یا افزایش می‌دهد. بنابراین طبیعتا هر چقدر روکش باکیفیت‌تری را برای درب خود انتخاب کنید؛ باید هزینه بیشتری بپردازید. روکش‌های چوبی گران‌ترین روکش‌های بازار هستند و روکش‌های ساخته شده از مواد مصنوعی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

 

کیفیت یراق‌آلات

 

روی تمام درب‌ها، چه درب‌های داخلی و چه درب‌های ورودی، طیف متنوعی از یراق‌آلات نصب می‌شود که هر کدام از آنها کارایی خاصی دارند. قفل، دستگیره، لولا و ریل از جمله مهم‌ترین یراق‌آلات مورد استفاده در صنعت تولید درب هستند. اگر به بازار فروش این یراق‌آلات مراجعه کرده باشید؛ قطعا می‌دانید که برندهای مختلفی این محصولات را تولید و به بازار عرضه می‌کنند. اصلی‌ترین تفاوت بین این محصولات، کیفیت آنهاست که هم روی قیمت خودشان و هم به صورت غیر مستقیم روی قیمت درب تاثیرگذار است.

 

رنگ درب

 

رنگ آخرین لایه درب است که علاوه بر افزایش زیبایی‌های بصری بدنه، موجب مقاومت بیشتر روکش درب در برابر عوامل محیطی می‌شود. کیفیت رنگ و مهارت رنگ‌کار دو فاکتور اصلی هستند که با تغییر آنها می‌توان قیمت درب اتاقی را دچار تغییرات زیادی کرد. به طور کلی، قیمت درب‌های اتاقی سفید رنگ، بیشتر از قیمت درب‌های دیگر است. چرا که معمولا برای رنگ‌آمیزی این درب‌ها باید از تکنیک‌ها و رنگ‌های خاصی استفاده شود. رنگ‌هایی که برای این منظور مناسب هستند عبارتند از:

 

رنگ پولیشی: رنگ پولیشی یک نوع رنگ ضد آب  و براق است. تنها مشکل این رنگ، شکنندگی آن بعد از خشک شدن می‌باشد.

رنگ پلی اورتان: این جنس رنگ در برابر نور خورشید و رطوبت از مقاومت زیادی برخوردار است ولی در مقایسه با رنگ‌های پولیشی زیبایی چندانی ندارد.

رنگ نیم پلی استر: درب‌هایی که با این مدل رنگ پوشش داده می‌شوند؛ نسبت به درب‌های رنگ شده با رنگ پولیشی و پلی اورتان مقاومت کمتری در برابر اشعه نور خورشید و رطوبت دارند.

 

از آنجایی که قیمت این رنگ‌ها با یکدیگر متفاوت است؛ استفاده از آنها روی درب می‌تواند بهای تمام شده محصول را تغییر دهد. رنگ پولیشی گران‌ترین و رنگ نیم پلی استر ارزان‌ترین رنگ در این لیست محسوب می‌شوند.

 

راهنمای خرید درب

راهنمای خرید درب اتاقی

 

چند نکته اساسی وجود دارد که رعایت آنها موجب می‌شود خرید موفق‌تری داشته باشید. این نکات عبارتند از:

  • ارتفاع و عرض درب را از چند نقطه مختلف، با یک متر دقیق اندازه‌گیری کنید. در این اندازه‌گیری باید به میلی‌مترها نیز توجه کنید. برای اینکه از دقت اندازه‌گیری مطمئن شوید؛ این کار را چند بار انجام دهید. اگر در انجام این کار تبحر کافی ندارید؛ از فروشنده درب بخواهید که برای اندازه‌گیری نصاب به محل اعزام کند.
  • به فضای اتاق توجه کنید. این کار به شما کمک می‌کند که نوع باز شدن درب را تشخیص دهید. به این موضوع نیز دقت کنید که درب‌های راست باز شو به سمت داخل اتاق خواب باز می‌شود. اگر فضای اتاق امکان باز شدن درب از سمت راست را فراهم نمی‌کند؛ یک مدل درب چپ بازشو را انتخاب کنید.
  • خرید از تولیدکننده و فروشنده معتبر می‌تواند تضمین کیفیت کالا باشد. بنابراین به جای خرید از فروشندگان محلی و محصولات برندهای نامعتبر، درب‌های تولید شده در کارخانجات معروف را انتخاب کنید.
  • هنگام محاسبه هزینه‌ها، هزینه نصب درب را نیز در نظر بگیرید و در مورد نحوه نصب و تعرفه آن با فروشنده به توافق برسید.

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman