بلوک سفالی چه مزایا و معایبی دارد؟

بلوک سفالی چه مزایا و معایبی دارد؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۶:۳۸ | ۱۴۰۱/۰۳/۳۰

بلوک سفالی، نوعی بلوک است که برای ساخت آن از خاک رس و افزودنی های دیگر مانند آهک و… استفاده می شود. پس از تهیه گل و قالب زدن، بلوک ها را خشک می کنند و سپس در کوره در دمای ۹۰۰ درجه سانتیگراد می پزند.

به گزارش اخبار ساختمان، بلوک سفالی یکی از بلوک های بسیار پرکاربرد در دیوارچینی است که به دلیل مقرون به صرفه بودن استفاده گسترده ای در ساختمان سازی دارد. اما انواع آن کدام است؟ چه ویژگی هایی دارد؟  موضوعاتی است که در ادامه به بررسی کامل آن پرداخته و انواع، کاربرد و مزایا و معایب بلوک سفالی را توضیح خواهیم داد. پس در ادامه با ما همراه باشید.

 

بلوک سفالی چیست؟

 

بلوک سفالی، نوعی بلوک است که برای ساخت آن از خاک رس و افزودنی های دیگر مانند آهک و… استفاده می شود. پس از تهیه گل و قالب زدن، بلوک ها را خشک می کنند و سپس در کوره در دمای 900 درجه سانتیگراد می پزند. این عملیات به صورت صنعتی است و با ماشین آلات انجام می شود.

 

بلوک سفالی به عنوان پرمصرف ترین نوع مصالح در دیوارهای ساختمانی متشکل از خاک رس و آب که به صورت قالب های سوراخدار در ابعاد مختلف تولید می شود. بلوک های سفالی در بخش های غیرباربر ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند. بلوک های سفالی در انواع دیواری و سقفی (سقف تیرچه بلوک) مورد استفاده قرار می گیرند.

 

مشخصه بلوک سفالی

 

شکل ظاهری این آجرها همانند مکعب مستطیل است که در انواع سوراخ دار، توپر و تو خالی تولید می شود. سطح این آجرها دارای شیار است تا به راحتی و بهتر به بتن چسبیده شوند. بلوک های سفالی در ابعاد مختلفی تولید می شوند.

 

این بلوک ها در صورت داشتن ظاهری یکدست و یکرنگ بدون وجود حفره مرغوب به شمار می روند. با کشیدن ناخن روی سطح این سفال نباید خط بیفتد و دو بلوک سفالی در برخورد با هم باید صدای زنگ بدهند. این صدا نشان از توپر بودن سفال و کمی میزان جذب آب است.

 

انواع بلوک های سفالی

 

انواع این نوع از بلوک ها ابعاد مختلفی دارند که در ادامه تمامی جزئیات آنها را توضیح خواهیم داد.

 

بلوک سفالی سقفی

 

بلوک سفالی سقفی به منظور یک عامل پرکننده در مابین دو تیرچه در سقف تیرچه بلوک مورد استفاده قرار می گیرد، جنس این بلوک ها از سفال بوده به صورت توخالی در بازار موجود هستند. در کل باید اینگونه گفت که بلوک سفالی یک مصالح پوششی در سقف است.

 

بلوک سفالی تیغه ای

 

بلوک سفالی تیغه ای از پرطرفدارترین و پرکاربردترین بلوک های امروزی است که بیشترین کاربرد آن، ساختن تیغه دیوار است. جنس این بلوک ها از سفال بوده به صورت توخالی در بازار موجود است.

 

بلوک سفالی فوم دار

 

در این نوع یک لایه فوم برای عایق بندی استفاده می شود. نقش عایق به طور کلی برای متعادل سازی حرارت خانه در فصول مختلف سال است.

 

در نتیجه این کار، از هدر رفتن انرژی جلوگیری شده و محیط زیست به میزان بسیار کمتری آلوده می شود. در واقع با استفاده از فوم می توان بلوک های ارزان سفالی را که عایق نیستند عایق کرد.

 

بلوک سفالی دیواری

 

به طور کلی آجر سفال دیواری از ترکیب خاک رس و شیل تهیه شده و درون کوره های آجر پزی پخته می شود تا به سختی مورد نظر برسد.

 

این محصول دارای انواع مکعب مستطیل توپر، توخالی، سوراخدار بوده که کاربرد گسترده ای در ساخت دیوار باربر، تیغه های جدا کننده، نماهای داخلی و خارجی دارد.

 

در حال حاضر اغلب مشتریان از این محصول در دیوارچینی جهت ساخت تیغه های جدا کننده استفاده می کنند.

 

کاربردهای بلوک سفالی در چه مواردی است؟

 

انواع بلوک های سفالی دارای کاربردهای مختلفی هستند اما در صورتی که بخواهیم به طور کلی بررسی کنیم، کاربردهای این محصول اینگونه خواهد بود:

 

*  دیوارهای ساختمان

*  تیغه های جداکننده

*  در سقف های طاق ضربی میان تیرآهن ها (اگرچه استفاده از آجر برای طاق ضربی رایج تر است.)

*  سقف های تیرچه و بلوک‌

 

بلوک سفالی چه مزایایی دارد؟

 

*  پایین بودن قیمت بلوک سفالی اصلی ترین مزیت آن است.

*  مقاوم بودن در برابر آتش نیز ویژگی دیگر این محصول است، از این رو در برابر آتش سوزی تغییر شکل نمی دهد و منجر به گسترش آتش نخواهد شد.

*  بلوک سفالی عایق خوبی برای صدا و حرارت است و استفاده از آن تا حد زیادی مصرف انرژی گاز را در ساختمان کاهش می دهد و آسایش و آرامش را برای ساکنین به ارمغان می آورد.

*  آجر سفالی از مقاومت و استحکام لازم برای مصارف ساختمانی برخوردار است و به دلیل شیارهای سطحی و سوراخ هایی که در آن وجود دارد به سازه بتنی یا فلزی توسط ملات می چسبد.

*  بلوک سفالی از جمله مصالح قابل دسترس است که می توان در دیوارچینی از آن استفاده نمود.

*  کیفیت و ابعاد تمام بلوک های ساختمانی یکسان است.

*  ‌در صورتی که ساکنین ساختمان بخواهند وسیله ای را به سقف متصل کنند به راحتی می توانند با استفاده از دریل سقف را سوراخ کرده و از پیچ و رول پلاک استفاده نمایند.

 

معایب بلوک سفالی چیست؟

 

-  در صورتی که خاک رس با آهک مخلوط باشد، ترک به وجود خواهد بود.

-  وزن نسبتا بالای بلوک‌ سبب سنگینی ساختمان شده و در نتیجه بار مرده ساختمان افزایش می یابد.

-  به دلیل ابعاد کمتر نسبت به سایر بلوک های سیمانی زمان اجرای بالاتری دارد.

-  به لایه ضخیم گچ و خاک برای هموار کردن سطح دیوار احتیاج دارد.

-  مقاومت فشاری نسبت به بقیه کمتر است.

-  امکان شکستگی در هنگام نقل و انتقال وجود دارد.

 

بیشتر بخوانید: معرفی انواع بلوک مورد استفاده در صنعت ساختمان


برچسب ها:

بلوک سفالی ،آجر سفالی 
نظرات کاربران
security code
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman