همتراز کاشی و سرامیک چگونه استفاده می شود؟

همتراز کاشی و سرامیک چگونه استفاده می شود؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۵:۲۵ | ۱۴۰۱/۰۴/۰۷

همتراز کاشی و سرامیک محصولی از جنس پلاستیک که از دو قطعه کلیپس و گوه تشکیل شده است و کاربرد آن همسطح نمودن لبه های کاشی و سرامیک نسبت به یکدیگر است.

به گزارش اخبار ساختمان، یکی از ابزار و قطعات کاشی کاری، تراز کننده کاشی و سرامیک است که در بازار با نام هایی ماننده گیره و گوه کاشی، کلیپس کاشی یا همتراز کاشی و سرامیک هم شناخته می شود و مانند دیگر انواع اسپیسر کاشی و سرامیک به عنوان یک قطعه مفید در زیبایی و سهولت کاشی کاری، مطرح است.

 

تراز کننده کاشی و سرامیک (گیره و گوه کاشی و سرامیک) محصولی کارآمد و منحصر به فرد در صنعت و کاشی کاری است که مصرف عمده ای دارد و دارای مزایای بسیاری است. تراز کننده کاشی علاوه بر زیبایی کار، باعث راحت تر انجام شدن و تمیز بودن نتیجه کار و کاشی کاری می شود. در ادامه درباره مشخصات و کاربردهای این محصول توضیحات کامل تری را ارائه خواهیم کرد.

 

همتراز کاشی چیست؟

 

همتراز کاشی و سرامیک یک ابزار ضروری به منظور یکسان سازی سطح کاشی، سرامیک و سنگ هنگام نصب در کنار یکدیگر ‌است. در گذشته این یکسان سازی به صورت سنتی انجام می گرفت و هر کاشی بر اساس چند کاشی قبل از خود، تراز می شد. این روش احتمال خطا و ایجاد اختلاف سطح در نصب کاشی و سرامیک را بسیار زیاد می کرد.

 

اما امروزه توسط سیستم ترازکننده کاشی که با همتراز کاشی صورت می گیرد و از نکات مهم در کاشی کاری و سرامیک کاری محسوب می شود، باعث می شود تمامی کاشی ها لبه به لبه با یکدیگر تراز بوده و فاصله تنظیم شده بین آنها کاملا یکسان باشد.

 

سیستم ترازکننده از دو بخش پایه و پل تشکیل می شود که بخش پایه (اسپیسر، کلیپس) در زیر دو لبه کاشی یا سنگ قرار می گیرد و به عنوان گیره تراز کننده کاشی و سرامیک، تنظیم کننده اندازه بند بین دو کاشی ‌است.

 

جنس پایه از پلاستیک ضعیف ساخته می شود تا بتوان پس از اتمام کار به راحتی آنها را جدا کرد. بخش پل (گوه، تراز) با ورود تدریجی به داخل دهانه پایه موجب هم سطح شدن دو لبه کاشی با یکدیگر می شود. جنس پل از پلاستیک مرغوب ساخته شده است تا بتوان بارها از آن استفاده نمود.

 

همتراز کاشی چیست؟

 

انواع همتراز کاشی

 

همتراز کننده ها در انواع مختلفی تولید و به بازار ارائه می شوند. به طور کلی سه نوع قطعه همتراز مخصوص نصب در بازار یافت می شود.

 

-  همتراز کننده کاشی

-  همتراز کننده سرامیک

-  همتراز کننده سنگ

 

انواعی از همتراز کننده ها که برای نصب سرامیک از آن ها استفاده می شود دارای دو قسمت کلیپس و گوه هستند. نکته مهمی که در انتخاب نوع همتراز کاشی وجود دارد این است که این قطعه با توجه به سایز سرامیک استفاده می شود.

 

کلیپس های متصل به این قطعه در دو نوع کوچک و بزرگ در بازار یافت می شوند. نوع کوچک برای سرامیک های با ضخامت 2 تا 8 میلی متر و نوع بزرگ برای نصب سرامیک هایی با ضخامت 8 تا 16 میلی متر مناسب هستند.

 

ضخامت این کلیپس ها کم و معمولا در اندازه های 1، 2 و 3 میلیمتری به فروش می رسد. با همین نسبت از گوه های کوچک برای سرامیک های با ضخامت کم و گوه های بزرگ برای نصب سرامیک هایی با ضخامت بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند.

 

بهترین و کاربردی ترین نوع از همتراز کاشی در نوع پلاستیکی به تولید می رسد و شیوه استفاده از آن به این صورت است که کلیپس یکبار مصرف در قسمت زیرین کاشی یا سرامیک قرار می گیرد. در مقابل گوه همتراز قابلیت چند بار مصرف بودن دارد و بر روی کاشی و یا سرامیک قرار گرفته می شود. همتراز های کاشی در دو مدل با ضخامت های 1 و 2 میلیمتر در بازار موجود است.

 

همتراز در انواع و سایزهای مختلفی تولید می شود که مهم ترین و پر کاربردترین همتراز‌ها به شرح زیر است:

 

1.  همتراز گوه (پل) و کیلیپس (پایه) که در سه سایز کوچک، متوسط و بزرگ تولید می شود.

2.  همترازهای پیچی که این نوع همتراز نسبت به بقیه راحت تر نصب می شود و نیازی به آچار ندارد و در دو سایز کوچک و بزرگ تولید می شود.

3.  همتراز اسپیسری

4.  همتراز موشکی

5.  همتراز خشک

6.  همتراز کنج

 

نحوه استفاده از همتراز کاشی

 

نحوه استفاده از همتراز کاشی و سرامیک چگونه است؟

 

قطعه همتراز کاشی از دو قسمت کلیپس و گوه تشکیل شده است و در دو سایز برای ضخامت های مختلف طراحی و تولید شده است. ابتدا با توجه به ضخامت کاشی و سرامیک یا پارکت، سایز همتراز مناسب برای مصرف را انتخاب نمایید.

 

برای شروع کاشی کاری حتی الامکان سعی شود از یک گوشه محیط مورد نظر برای اجرا، کاشی کاری شروع شود. ابتدا توسط ابزارهایی مانند گونیا و خط کش و متر یا با استفاده از مترهای لیزری در گوشه، دو خط با زاویه 90 درجه نسبت به یکدیگر ترسیم نمایید. سطح زیر کار را آغشته به چسب کاشی نمایید.

 

پس از اتمام کاشی کاری کل سطح، بر اساس روشی که ذکر شد، اجازه دهید تا گیرش و چسبیدن کاشی ها کامل شود. سپس با اعمال ضربه توسط چکش و یا نوک کفش، از قسمت جانبی به راحتی کلیپس از نقطه اتصال صفحه عمودی به افقی خواهد شکست.

 

قسمت افقی کلیپس زیر کاشی ها به جای مانده و قسمت عمودی خارج خواهد شد. لازم بذکر است که کلیپس در عملیات همتراز نمودن سطح یکبار مصرف است ولی از گوه می توان چند بار استفاده نمود.

 

حتی الامکان اجرای چسب کاشی روی سطح را توسط کاردک شانه ای انجام دهید. ابتدا کاشی یا سرامیک اول را با توجه به خطوط ترسیم شده جای گذاری نموده و تثبیت نمایید. برای قرارگیری بقیه کاشی ها و تکمیل چیدمان، کلیپس را به تعداد مورد نظر با توجه به ابعاد کاشی یا سرامیک، در هر وجه قرار داده و سپس کاشی های دیگر را جای گذاری نمایید.

 

پس از قرارگیری دو کاشی در کنار یکدیگر، گوه را داخل شکاف کلیپس که از فصل مشترک بین دو کاشی یا سرامیک خارج شده است، وارد می نماییم و توسط انبر مخصوص همتراز، آن را قفل نمایید.

 

میزان مصرف همتراز کاشی و سرامیک: میزان مصرف همتراز کاشی در سطح کاشی کاری با توجه به ابعاد کاشی و وسعت سطح مشخص می شود. کاشی و سرامیک با ابعاد کوچکتر تعداد همتراز کمتری در هر وجه خود نیاز دارد ولی ابعاد بزرگتر نیاز به تعداد همتراز بیشتر در هر وجه دارد.

 

تعداد همتراز مورد نیاز برای ابعاد تا 30*30 سانتیمتر: تعداد همتراز مورد نیاز برای کاشی های کوچک مانند کاشی های 30*30 و یا کوچکتر، یک عدد در هر وجه کاشی است. دقت نمایید در صورتی که در هر وجه کاشی یک عدد همتراز قرار می گیرد، باید همتراز کاشی در وسط هر وجه قرار گیرد.

 

تعداد همتراز مورد نیاز برای ابعاد 40*40 و 50*50 سانتیمتر: در کاشی و سرامیک با ابعاد تا 50*50 سانتیمتر، تعداد همتراز مصرفی در 2 عدد هر وجه کاشی است. پیشنهاد می شود محل قرارگیری همتراز در این ابعاد از کاشی و سرامیک، با فاصله 10 سانتیمتر از لبه های کاشی و سرامیک باشد.

 

تعداد همتراز مورد نیاز برای ابعاد 60*60 تا 80*80 سانتیمتر: تعداد مورد نیاز برای این ابعاد سه عدد در هر وجه است. به این ترتیب که دو همتراز با فاصله 10 سانتیمتر از هر لبه قرار می گیرد و همتراز سوم در مرکز وجه مورد نظر قرار می گیرد.

 

صلیب کاشی

 

صلیب کاشی با کلیپس و گوه چه تفاوت هایی دارد؟

 

خرید و فروش کلیپس ترازکننده کاشی و گوه در صنعت کاشی کاری به منظور یکپارچه نمودن سطح کار و همتراز سازی کاشی سرامیک و سنگ، صورت می گیرد. صلیب کاشی یا اسپیسر کاشی با هدف تنظیم فاصله بین بندهای کاشی به کار گرفته می شود.

 

مواد اولیه به کار رفته در صلیب برای کاشی کاری از جنس پلاستیک فشرده بوده و شکل رایج آن به صورت به علاوه یا پلاس (+) ‌است. صلیب هایی که تا ضخامت 6 میلیمتر تولید می شوند برای نصب کاشی و سرامیک مناسب بوده و صلیب کاشی که در ضخامت های بیشتر تولید شده است، در نمای ساختمان ها و کاشی کاری دیوارها کاربردی ‌است.

 

صلیب کاشی کاری موجب می شود که سرعت و دقت کاشی کاری افزایش یابد، از شکستن کاشی ها هنگام جای گذاری جلوگیری می کند، در تمیزی و یکدست بودن بندهای کاشی و حفظ فواصل منظم کاشی ها تاثیر بسیاری می گذارد، نیاز به نیروی کار اضافه جهت نصب دقیق و تراز کاشی ها را کاهش می دهد و در برابر مزایایی که برای کارفرما به دنبال دارد، قیمت اقتصادی و مقرون به صرفه ای را دارا ‌است.

 

قیمت همتراز کاشی چقدر است؟

 

قیمت همتراز کاشی به کیفیت، سایز و شرکت سازنده آن بستگی دارد. پیشنهاد می شود در انتخاب و خرید همتراز کاشی دقت شود تا بر اساس ضخامت و کاربرد همتراز کوچک یا همتراز بزرگ خریداری شود. چون قیمت همتراز کوچک از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه تر است.

 

قیمت همتراز کاشی و سرامیک
نوع محصول توضیحات قیمت (تومان)
اسپیسر بین کاشی مدل sp02 بسته 200 عددی 15.000
اسپیسر بین کاشی مدل sp10 بسته 100 عددی 18.500
همتراز کاشی مدل AD15 مجموعه 150 عددی 63.500
پل تراز کاشی مدل MAD10 بسته 100 عددی 46.500
همتراز کاشی مدل کلیپس H10 بسته 100 عددی 38.900
گوه همتراز کاشی بزرگ بسته 100 عددی 39.000

 

مزایای همتراز کاشی چیست؟

 

*  با همتراز، لبه های کاشی و سرامیک نسبت به یکدیگر در یک سطح قرار می گیرند و هم سطح می شوند.

*  استفاده از همتراز کاشی علاوه بر هم سطح کردن لبه های کاشی و سرامیک، همچنین باعث ایجاد بند های یکسان و منظم می شود، که در نتیجه بندکشی کاشی و سرامیک راحت تر و آسان تر انجام می شود که حسن کار این است بعد از گذشت زمان اگر بندها دچار آسیب یا خوردگی شوند، به راحتی قابل تراشیدن و تعمیر مجدد هستند.

*  سرعت نصب و کاشی کاری به مراتب با بکار بردن همتراز، افزایش می یابد.

*  همتراز کاشی و سرامیک در کلیه سطوح عمودی و افقی قابل استفاده است و باعث رفع نامنظمی آن می شود.

*  با وجود همتراز، هنگام کاشی کاری دیگر نیازی به استفاده از ترازو و چکش کاری برای همسطح کردن سرامیک ها نیازی نیست.

*  زیبایی و تمیز بودن نتیجه کار با بکار بردن همتراز، دو چندان می شود.

*  مصرف همتراز کاشی و در نصب کاشی و سرامیک استفاده از تراز و چکش کاری برای همسطح کردن تایل ها نسبت به یکدیگر را لغو می کند.

 

کلام آخر

 

سیستم همترازکننده کاشی و سرامیک یکی از ابزارهای ضروری در نصب حرفه ای و یکدست کاشی و سنگ ‌است که استفاده از آن به تجربه چندانی نیاز ندارد. همتراز کاشی و سنگ به شما این اطمینان را می دهد که تمامی کاشی ها یا سنگ ها با فاصله یکسان از یکدیگر نصب می شوند و سطح کلی کار به صورت تراز شده و منظم ‌است.

 

این ابزار تاثیر چشمگیری در زیبایی و یکنواختی کار نهایی دارد و بر روی تمامی سطوح افقی، عمودی و شیب دار قابل استفاده ‌است. همتراز کاشی از دو بخش کلیپس و گوه تشکیل شده است که قسمت کلیپس یکبار مصرف بوده و قسمت گوه را می توان به دفعات متوالی استفاده نمود.

 

به منظور محاسبه تعداد کلیپس و گوه و تعیین قیمت همتراز کاشی، باید ابعاد و ضخامت کاشی و وسعت سطح کار مورد نظر را محاسبه نمود و بر اساس آنها، نسبت به خرید همتراز کاشی اقدام کرد.

 

بیشتر بخوانید: سرامیک کف باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman