آجر نما رسی چیست و چه کاربردی دارد؟

آجر نما رسی چیست و چه کاربردی دارد؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۲:۳۷ | ۱۴۰۱/۰۴/۲۱

آجر نما رسی از قدیمی ترین انواع آجرهای نما به شمار می آید که از گذشته تا به حال، مورد استفاده ساختمان سازان قرار داشته اند. این نوع آجرها، با توجه به مواد اولیه و فرایند ساخت دارای انواع مختلفی هستند.

به گزارش اخبار ساختمان، آجرها که در انواع گوناگونی تولید شده و به مصرف کنندگان عرضه می‌شوند، در انواع گوناگونی تولید می‌شوند. از انواع مختلف این آجرها، برای مصارف گوناگون ساختمان‌سازی استفاده می‌شود که از جمله‌ی این مصارف، طراحی نمای داخلی و یا خارجی یک ساختمان است. یکی از انواع این آجرها، آجر نما رسی استآجر نما رسی از قدیمی‌ترین انواع آجرهای نما به شمار می‌آید که از گذشته تا به حال، مورد استفاده‌ی ساختمان‌سازان قرار داشته‌اند. این نوع آجرها، با توجه به مواد اولیه و فرایند ساخت دارای انواع مختلفی هستند. از انواع مختلف این آجرها به علت استحکام و مقاومت بالا می‌توان برای پیکربندی ساختمان‌ها و یا به دلیل ظاهر زیبایی که در نمای ساختمان‌ها ایجاد می‌کنند، برای طراحی داخلی استفاده کرد. همچنین از این نوع آجرها برای ساخت کف خانه‌ها نیز استفاده می‌شود‌. پس به طور کلی با توجه به ویژگی های گوناگون این نوع آجر، می‌توان از آن در مصارف گوناگون بهره گرفت. انواع گوناگون آجرهای نما قزاقی، سنتی، فشاری، صنعتی، نسوز و سایر دیگر آجرها را به هنگامی که در فرایند ساخت آن‌ها از خاک رس استفاده شود، می‌توان در دسته‌ی آجرهای رسی قرار داد. هر یک از انواع مختلف آجرهای نما رسی را به دلیل ویژگی‌های ظاهری و یا با توجه به عوامل دیگر، در مصارف گوناگونی می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند. قدمت آجرهای نما رسی به چندین هزار سال می‌رسد و از گذشته تا کنون، این نوع آجرها به عنوان یکی از مصالح اصلی ساختمام‌سازی مورد استفاده قرار داشته‌اند. آجرهای رسی به دلیل ویژگی‌هایی چون مقاومت بالا، شوره نزدن بعد از گذشت چند سال از عمر آن‌ها، دارا بودن رنگی طبیعی و ماندگار، مقاومت بالا در برابر فشارهای فیزیکی گوناگون و همچنین مقاومت در شرایط جوی گوناگون، می‌توانند از انتخاب‌های اصلی هر شخصی برای به کارگیری در ساخت نمای ساختمان‌ها باشند. همچنین در هنگام تولید این نوع آجرها، از خاک و مواد اولیه مرغوبی استفاده می‌شود.

 

 آجر نما رسی

 

آجر نما رسی از جمله قدیمی‌ترین انواع آجرهای نما به شمار می‌رود.

 

روش تولید آجر نما رسی

 

مهم‌ترین مسئله‌ای که برای مرغوبیت مصالح ساختمانی و بالا بودن کیفیت آن‌ها باید در نظر داشت، مواد اولیه‌ی مورد استفاده و روش‌های به کار رفته در هنگام ساخت آن‌هاست. چه بسا ویژگی‌های مختلف این نوع مصالح را، با توجه به فرایند ساخت آن‌ها می‌توان تعیین کرد. از جمله مواد مورد استفاده برای تولید آجر نما رسی همانطور که از اسم این آجر پیداست، خاک رس در انواع مختلف است. برای تولید این‌ نوع آجرها باید خاک‌های مرغوبی مورد استفاده قرار گیرند که دارنده‌ی موادی از جمله سیلیس، اکسید آهن، فسفات و کلسیم و همچنین اکسید آلومینیوم می‌باشند. همانطور که اشاره کردیم، برای ساخت آجر نما رسی از انواع مختلفی از خاک‌ رس استفاده می‌شود که از جمله‌ی آن‌ها خاک رس سفید می‌باشد. البته استفاده از این نوع خاک به دلیل قیمت بالای آن به طور محدود است و در صورت نبود مواد ارزان‌تر، از آن استفاده می‌شود. رس ماسه‌ای یکی دیگر از انواع خاک‌ رس است که در ترکیب آن از میزان بالایی ماسه استفاده شده است. خاک رس نسوز و یخچالی نیز، از جمله دیگر انواع خاک‌ رس است که برای ساخت آجر نما رسی استفاده می‌شود. به دلیل میزان بالای مقاومت خاک رس نسوز در دماهای زیاد، از آن برای تولید آجرهای نما نسوز رسی استفاده می‌شود. فرایند پخت آجر نما رسی ابتدا با پخت مواد اولیه و خشت آماده شده در دمای ۱۰۰ درجه درون کوره‌ها آغاز شده و بعد از خشک شدن خشت و از بین رفتن حالت خمیری آن، آجر را در دمای ۵۰۰ درجه قرار می‌دهند تا آب موجود در مواد آن تبلور یابد. در ادامه فرایند پخت در دمای ۹۰۰ درجه انجام شده و بعد از پخته شدن مواد و خشت‌ها و چسبیده شدن دانه‌های آن‌ها به یک دیگر، محصول نهایی یعنی آجر نما رسی به دست می‌آید. نکته‌ی اصلی در فرایند پخت این است که در مواد اولیه نمک یا کربنات کلسیم نباشد، چرا که با وجود این مواد آجر به خوبی پخته نمی‌شود.

 

لیست نما کار های اصفهان


ویژگی های آجر نمای رسی

 

برای ساخت آجر نما رسی از انواع گوناگون خاک رس استفاده می‌شود.

 

بیشتر بخوانید:  نحوه تمیزکردن آجرنمای ساختمان

 

ویژگی‌های تکمیلی آجر نمای رسی

 

یک آجر نما رسی مرغوب دارای ویژگی‌هایی است که، باعث جداسازی و ارجعیت آن نسبت به سایر مصالح ساختمانی می‌شود. از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به بالا بودن میزان استحکام آن در برابر ضربه‌ها و فشارهای مختلف فیزیکی اشاره کرد؛ به دلیل استفاده از این آجرها برای ساخت دیوارها و نمای خانه‌ها، بخشی از باره خانه بر روی این آجرها افتاده و به همین دلیل این آجرها باید مقاومت کافی را داشته باشند. یکی از راه حل‌های دیگر برای شناخت یک آجر نما رسی مرغوب، صدای آن است؛ به طوری که در هنگام وارد شدن ضربه‌ای به آن باید صدای فلز تولید شود‌. این نوع آجرها دارای میزان مقاومت بالا و ثبات رنگی زیاد هستند و بعد از گذشت چندین سال از عمر آن‌ها، دچار رنگ پریدگی نشوند. یکی دیگر از ویژگی‌های مهم این نوع آجرها، مقاومت بالا در شرایط جوی و باران‌های شدید و شوره نزدن در هنگام بارش باران‌های شدید است. رنگ آجرهای نما رسی حالتی یکنواخت داشته و در هنگام تولید این نوع آجرها باید دقت شود که حرارت و دما به اندازه تنظیم شود، تا آجر به میزان زیاد یا کم پخته نشود.

 


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman