کدام سنگ برای سنگ پله گزینه مناسب تری است؟

کدام سنگ برای سنگ پله گزینه مناسب تری است؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۱:۱۰ | ۱۴۰۲/۰۸/۱۵

سنگ راه پله یکی از اجزای جدایی ناپذیر ساختمان سازی محسوب می شود و از آنجایی که کارایی آن زیاد است نیاز است از سنگی استفاده شود که مقاومت و استحکام بسیار بالایی داشته باشد.

به گزارش اخبار ساختمان، پله یکی از بخش های مهم هر ساختمان است. این عنصر در راه پله های ساختمان های چندطبقه، راه پله های خانه های دوبلکس، ورودی ساختمان ها و … دیده می شود. البته پله ها را در حیاط خانه ها و در فضای باز نیز مشاهده می کنید.

 

اهمیت سنگ کاری راه پله در آن است که هم امنیت در رفت و آمد، تمیزی و پاکیزگی را تضمین می کند و هم آنکه فضای راه پله را به لحاظ بصری و زیبایی دچار تغییر و تحول می کند. انتخاب یک سنگ مناسب برای کف و دیوارهای راه پله می تواند تاثیر زیادی در نمای داخلی ساختمان شما بگذارد.

 

ساختار راه پله ها به گونه ای است که پتانسیل بسیاری در زیباسازی ساختمان و محوطه خانه دارند. به همین دلیل قصد داریم در این مطلب به بررسی یکی از انواع روش های نماکاری پله، یعنی سنگ پله بپردازیم پس در ادامه با ما همراه باشید.

 

سنگ پله

 

چرا استفاده از سنگ پله در ساختمان سازی توصیه می شود؟

 

در طراحی پله ها از مواد اولیه مختلفی استفاده می شود. از جمله این مواد می توان به چوب، شیشه، فلز و … اشاره کرد. هر یک از این مواد مزایا و معایب خاص خود را دارند و استفاده از آنها تا حدودی به پارامترهای تاثیرگذار در ساختمان و همچنین سلیقه افراد وابسته است.

 

اما در این بین سنگ از محبوبیت بالایی برای استفاده در راه پله برخوردار است. دلیل این امر نیز خصوصیات منحصر به فرد آن است که شامل موارد زیر می شود:

 

-  زیبایی

-  طبیعی بودن

-  هماهنگی با انواع دکوراسیون‌ها

-  تنوع رنگ

-  قابلیت شست‌وشو و ماندگاری

-  استحکام و عدم تغییر شکل

-  و

 

ویژگی های سنگ پله خوب

 

سنگ راه پله چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

 

یک سنگ راه پله باید در برابر سایش مقاومت بالایی داشته باشد. امکان آسیب دیدن سنگ راه پله در مکان های عمومی مانند اداره ها، مراکز درمانی و مراکز آموزشی بیشتر از دیگر فضاهایی است که این سنگ در آنها به کار می رود.

 

این سنگ ها علاوه بر سایش، در معرض آلودگی و ضربه نیز قرار می گیرند. همچنین بعضی از انواع سنگ ها با جذب رطوبت و آبی که بر روی آنها ریخته می شود دچار شوره زدگی و لک می شوند که ظاهر آنها را نازیبا می کند. به همین علت هنگام خرید سنگ راه پله باید توجه داشته باشید که نوعی را تهیه کنید که جذب آب پایین تری داشته باشد.

 

جهت جلوگیری از ضربه دیدن سنگ پله و ایجاد آسیب بر روی آن سعی کنید از انواع سنگ های آهکی که تراکم پایینی دارند و همچنین اسلیت ها استفاده نکنید. باقی انواع سنگ ها با تفاوت جزئی در برابر ضربه مقاومت خوبی دارند.

 

همچنین سنگ مناسب برای راه پله نباید بیش از حد صیقل خورده باشد. در واقع سنگی که برای راه پله مورد استفاده قرار می گیرد نباید لیز باشد به طوری که با قدم گذاشتن بر روی آن امکان زمین خوردن فراهم شود.

 

سنگ کاری راه پله باید با سنگی انجام گیرد که دارای خلل و فرج زیادی نباشد زیرا وجود شیار و خلل و فرج باعث می شود تا کثیفی ها و آلودگی ها در سوراخ های ریز و درشت درون آن جمع شود. همچنین عمر استفاده از سنگ نیز کوتاه می شود.

 

سنگ مناسب راه پله باید در برابر آب و مواد شیمیایی و شوینده نیز مقاوم باشد. همچنین این سنگ باید در برابر وزن زیاد و ضربه نیز از دوام و استحکام خوبی برخوردار باشد.

 

-  بدون شیار و خلل و فرج بودن سنگ راه پله

-  مقاومت در برابر رطوبت

-  مقاومت در برابر مواد شیمیایی

-  ماندگاری و استحکام بالا در برابر ضربه

 

انواع سنگ راه پله

 

انواع سنگ راه پله

 

سنگ های راه پله را اگر بخواهیم به شما معرفی کنیم معمولا در رده مرغوب ترین محصولات سنگ مرمر، تراورتن، مرمریت و گرانیت قرار می گیرد که در ادامه به تشریح هر یک خواهیم پرداخت.

 

سنگ راه پله مرمر

 

کاربردهای سنگ مرمر در صنعت ساختمان بسیار زیاد است و از سنگ های مرمری عموماً برای دکوراسیون های لوکس و لاکچری مورد استفاده قرار می گیرند، زیرا این سنگ ها از جلای بسیار خوبی برای انعکاس نور بهره گرفته اند. سنگ های مرمر عموماً با جنس مرمر از دو عنصر کلسیت و دولومیت تشکیل می شوند. در برابر هوا زدگی بسیار مقاوم هستند.

 

شاید برایتان جالب باشد که بدانید از آنجایی که سنگ مرمر در برابر باران های اسیدی بسیار مقاوم است برای راه پله های فضای بیرونی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. این سنگ عمر مصرف بسیار بالایی دارد و این امر برای شما بسیار مقرون به صرفه محسوب می شود.

 

از سنگ مرمر برای کف پوش کردن، راه پله، روکش دیوار فضای داخلی و بیرونی و گاها سقف در ساختمان سازی استفاده می شود همچنین قابلیت استفاده در ابعاد اسلب دارد، برای محیط های وسیع اسلب مرمر انتخاب مناسب تری هست.

 

*  مقاوم در برابر هوا زدگی

*  مقاوم در برابر باران های اسیدی

*  سنگ گرانیت مرمری بهترین نوع مرمر است.

 

سنگ راه پله تراورتن

 

سنگ تراورتن، سنگ آهکی است که در مدت زمان طولانی به وجود می آید و مواد تشکیل دهند تراورتن متخلخل های هستند که حفره های بسیار دارند. اگر بخواهید از سبک روستیک برای دیزاین کردن منزل خود پیروی کنید به شما توصیه می کنیم از شکل خام آن که حالتی خشن، طبیعی و روستایی دارد بهره بگیرید و اگر می خواهید یک دکوراسیون لوکس را به تصویر بکشید به شما محصول فرآوری شده را توصیه می کنیم که فضای خالی آن با مواد سیمانی، اپوکسی و رزین پر شده است.

 

*  دو محصول خام و فرآوری شده

*  ایده ال برای دکوراسیون روستیک و مدرن

*  طیف رنگی عاج فیلی تا قهوه ای طلایی

 

تم های رنگی این محصول عاج فیل تا قهوه ای طلایی است و در رده سنگ های قیمت مناسب قرار دارد از همین رو بسیار در ساختمان سازی های کم خرج مورد استفاده قرار می گیرد.

 

سنگ راه پله گرانیت

 

سنگ گرانیت از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است و در طی گذر زمان جلا و درخشندگی خود را از دست نمی دهد. این سنگ در برابر مواد اسیدی و قلیایی بسیار مقاوم است و به راحتی قابلیت نظافت آن با مواد شوینده برای شما فراهم می شود.

 

برخی از سنگ ها به دلیل ساختارشان در برابر مواد اسیدی به سرعت واکنش نشان می دهند و دچار ساییدگی و فرسایش می شوند. از سوی دیگر این سنگ در برابر نفوذ آب بسیار مقاوم است و به هیچ عنوان برای آن مشکلی پیش نمی آید.

 

*  مقاوم در برابر مواد اسیدی

*  عدم آسیب دیدگی در طی گذر زمان

*  عدم نفوذ آب به سنگ

 

تم های رنگی سنگ فوق شامل سفید، قهوه ای تیره، سبز تیره، خاکستری روشن و مواد معدنی سیاه رنگ می شود. سنگ گرانیت از بالا ترین درجه مقاومت برخوردار است اما اگر به دنبال یک محصول ارزان قیمت هستید باید دور این سنگ را خط بکشید.

 

سنگ راه پله مرمریت

 

سنگ های مرمریت از دو عنصر کلسیت و دولومیت تشکیل شده اند و از مرغوب ترین محصولات برای پله های محسوب می شوند. اگر برای یک محیط اداری قصد تعبیه پله را دارید باید بگویم به دلیل مقاومت بالای این محصول ایده ال ترین انتخاب به شمار می آید.

 

مرمریت مقاومت بسیاری در برابر هوازدگی دارد و طول عمر این محصول نیز در امکان پر رفت و آمد بسیار بالا است. این سنگ توانایی عبور نور را از خود دارد و شبیه سنگ های مرمر در برابر باران های اسیدی بسیار مقاوم هستند. از همین رو به راحتی برای فضای بیرون از ساختمان از این سنگ استفاده می شود. اگر نیاز به ابعاد بزرگ مرمریت دارید می توانید از اسلب مرمریت برای فضای داخل یا بیرون استفاده کنید.

 

*  مقاوم در برابر هوا زدگی

*  قیمت تمام شده بالا

*  قابلیت عبور نور

 

سنگ مناسب راه پله کدام است؟

 

معماران و طراحان انتظار دارند سنگی که برای پله های داخلی و خارجی ساختمان استفاده می کنند، سنگی با کیفیت بالا باشد که سالیان سال تغییر شکل ندهد و همچنان کیفیت خود را حفظ کند. سنگی که برای پله استفاده می شود نباید دارای شکستگی، شیار و پوسیدگی و همچنین خلل و فرج باشد چون به مرور زمان دچار فرسایش و ساییدگی شده و از بین می رود. درنتیجه باید از سنگ پله مرغوبی استفاده شود و همچنین جذب آب پایین داشته باشد. سنگی که برای پله استفاده می شود باید در برابر مواد شوینده و شیمیایی مقاوم باشد.

 

استفاده از سنگ در پله ها به خاطر بافت و رنگ طبیعی که دارد جلوه خاصی به پله ها و ساختمان می دهد. زمان انتخاب و خرید سنگ به این نکته توجه داشته باشید یک سنگ خوب را زمانی می توانید تشخیص دهید که با زدن ضربه به آن صدای شیشه دهد. با یک شی فلزی به سنگ بزنید اگر صدای شیشه داد یعنی سنگ فاقد هر گونه شکستگی، ترک  و ساییدگی است.

 

سنگ راه پله

 

برای انتخاب سنگ راه پله فضای داخلی و خارجی ساختمان به چه نکاتی باید توجه کرد؟

 

همانطور که گفتیم فضاهای داخلی ساختمان شرایطی دارند که اجازه می دهد سنگ راه پله در عین مقاوت کافی، دارای ظرافت بیشتر و ظاهری زیباتر باشد. در اینجا منظور از قسمت های داخل بنا، پله های دوبلکس، سنگ آستانه ورودی خانه و راه پله های داخلی ساختمان است.

 

در مقابل فضای بیرونی حکم می کند تا از سنگ پله مقاوم در برابر نور و سرد و گرم شدن استفاده شود. علاوه بر اینها سنگ باید دارای اصطکاک کافی باشد تا در روزهای بارانی لغزنده و خطرآفرین نشود.

 

قیمت سنگ پله چقدر است؟

 

برای خرید سنگ پله می توانید به روش های مختلف اقدام کنید. اگر از یک نمونه سنگ پله خوشتان می آید پیش از بررسی جوانب مختلف توصیه می شود بودجه مورد نظرتان را بررسی کرده و به دنبال مقایسه قیمت انواع سنگ ها باشید. چرا که یکی از نکات مهم برای اغلب خریداران سنگ پله، قیمت است. به همین دلیل یکی از سوالات رایج افراد در خصوص قیمت سنگ پله ارزان است.

 

سنگ پله قیمت های متنوعی داشته و این موضوع به دلیل تفاوت در نوع سنگ است. همین طور هر نوع سنگ نیز ممکن است به دلیل روش ساب و فرآوری قیمت های متفاوتی داشته باشد. برای مثال انواع سنگ پله مرمریت با توجه به ابعاد سنگ پله و… می توانند با نرخ های مختلفی به فروش برسند.

 

قیمت سنگ پله
نوع محصول توضیحات قیمت (تومان)
سنگ پله کریستال سابیده به ازای هر مترمربع 520.000
سنگ پله مشکی نجف آباد به ازای هر مترمربع 600.000
سنگ پله گرانیت نهبندان آستان به ازای هر مترمربع 550.000
سنگ پله چینی الیگودرز به ازای هر مترمربع 850.000
سنگ پله گرانیت سفید نطنز به ازای هر مترمربع 490.000

 

سخن پایانی

 

ما در این مقاله انواع سنگ های قابل استفاده در راه پله را معرفی کردیم و به توضیح ویژگی ها و عوامل موثر در انتخاب آن ها پرداختیم.

 

همانطور که گفتیم در گذشته بیشتر از سنگ های گرانیتی در پله ها استفاده می شد؛ اما امروزه با پیشرفت صنعت و ازدیاد معادن و استخراج سنگ از آن ها، استفاده از سنگ هایی مانند تراورتن و مرمریت نیز برای راه پله مرسوم شده است.

 

سنگ مرمر نیز در طی سال های گذشته محبوبیت زیادی پیدا کرده است اما به دلیل قیمت بالای آن، تنها در مکان های لوکس مورد استفاده قرار می گیرد.

 

بیشتر بخوانید:

ضوابط طراحی باکس راه پله و آسانسور را بشناسید
معرفی انواع سنگ های ساختمانی و کاربرد آنها

سوالات متداول
  • علت از بین نرفتن لکه‌ها در انواع سنگ پله چیست؟
    چنانچه سنگ پله و سنگ زیر آن از درصد جذب آب بالایی برخوردار باشند آلودگی هایی که به شکل مایع هستند را به راحتی در خود جذب می کنند که این عمل باعث ماندگاری لکه ها در سطح سنگ می شود. سنگ های گرانیت، مرمر و سنگ های کریستالی یا همان چینی جذب آب پایین تری دارند و سنگ لایم استون به دلیل اینکه جذب آب بالا دارد خیلی مناسب نیست.
  • از چه شوینده هایی برای پله ها باید استفاده کرد؟
    برای از بین بردن لکه ها معمولاً از شوینده های با ترکیب اسیدی استفاده می کنند ولی متأسفانه باید گفت که انواع سنگ راه پله اغلب در برابر این مواد واکنش نشان می دهند و جلوه و جلای خود را به‌مرور زمان از دست می دهند. درنتیجه دقت داشته باشید سنگ هایی را انتخاب کنید که به صورت چرمی فرآوری شده باشند. این نوع سنگ ها خیلی مقاوم‌تر از انواع دیگر هستند.
  • در کجاهای پله سنگ استفاده می شود؟
    روی کف پله، لبه، زیر و دیواره‌های راه‌پله از قسمت هایی هستند که می توانید از سنگ استفاده کنید. دقت کنید اگر پله های بیرون از ساختمان نیاز به سنگ دارد حتماً از جنس مرغوب استفاده کنید. سنگ گرانیت یکی از با استحکام‌ترین سنگ‌هاست. قطعاً سنگ های آهکی با تراکم پایین برای قسمت هایی که پرتردد و ضربه پذیرند مناسب نیستند.

نظرات کاربران
security code
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman