راهنمای خرید حرفه ای و کاربردی انواع سیم برق با بهترین قیمت

راهنمای خرید حرفه ای و کاربردی انواع سیم برق با بهترین قیمت
Facebook Twitter LinkedIn

۱۲:۳۸ | ۱۴۰۱/۰۵/۲۶

انواع سیم برق بر اساس ساختار به دو بخش سیم برق افشان و سیم برق مفتولی تقسیم‌بندی می شوند. هرکدام از دو نوع سیم ذکر شده ویژگی های مخصوص به خود دارند که برای شیوه کاربرد آنها مناسب است.

به گزارش اخبار ساختمان، موضوعی که شاید کمتر به آن پرداخته باشند، اهمیت انتخاب درست سیم برق ساختمان است. نکته ارزشمندی که با کمی توجه باعث کاهش محسوس هزینه­های ساخت‌وساز و افزایش ایمنی محل سکونت شما خواهد شد. اگر تاکنون به اثر کیفیت سیم برق بر سیستم کلی برق­رسانی ساختمان توجه نکرده­اید، این مطلب بهانه خوبی برای کسب اطلاعات جزئی در مورد این موضوع خواهد بود. اکنون دیگر همه از وظیفه سیم برق باخبرند و بر کسی پوشیده نیست که از آن برای هدایت و انتقال جریان الکتریکی در سراسر ساختمان استفاده می­گردد. امروزه در ساختمان­های مدرن سعی شده تا سیستم برقی بهینه­ای اجرا شود که با خرید سیم برق مناسب اثربخشی آن دوچندان می­شود. نکاتی که در این مطلب از آرتا الکتریک تحت عنوان راهنمای خرید سیم برق با قیمت ارزان آماده شده با درنظرگرفتن تمام شرایط کاری و مطابقت دادن آنها با برندهای موجود در بازار است. هر سیستم برقی که برای ساختمان خود در نظر گرفته­اید نیاز به شناخت سیستم برق باکیفیت و با قیمت ارزان دارد.

 

سیم برق ساختمان

 

سیم برق به سبب کار خاصی که در سیستم برقی ساختمان انجام می­دهد، نقش مهمی در طراحی شیوه برق‌رسانی در سراسر محیط موردنظر ایفا می­کند. در نگاه عموم این مسئله ارزش چندانی ندارد اما اگر اطلاعات بیشتری در مورد انواع سیستم برقی و نکات کاربردی خرید سیم برق به دست آورید، اهمیت موضوع را درک می­کنید. بی­توجهی به ساختار ارتباطی برق ساختمان شما را تا مرز خسارت مالی و جانی خواهد برد، اگر هرگونه اتصالی در مسیر حرکت جریان برق رخ دهد.

 

انواع سیم برق را بشناسیم!

 

در ادامه با انواع سیم برق آشنا خواهید شد که به تشخیص شما در استفاده از هرکدام از آنها کمک می­کند. در نگاه کلی سیم برق ساختار چندان پیچیده­ای ندارد و از یک هادی با وظیفه انتقال جریان برق و روکش عایق جهت جلوگیری از اتصال جریان­های الکتریکی تشکیل شده است. به طور معمول انواع سیم برق بر اساس ساختار به دو بخش سیم برق افشان و سیم برق مفتولی تقسیم‌بندی می­شوند. هرکدام از دو نوع سیم ذکر شده ویژگی­های مخصوص به خود دارند که برای شیوه کاربرد آنها مناسب است. البته که سیم­های برق دسته‌بندی دیگری بر اساس عایق‌بندی دارند که به شامل سیم برق روکش­دار و سیم برق بدون روکش است.

 

انواع سیم برق تک رسانایی به‌حساب می­آیند و دارای ضخامت­های متفاوتی هستند. اندازه ضخامت سیم­های برق بین 0 تا 40 است که به طور معمول شماره 10 تا 20 آن برای استفاده در منازل خانگی استفاده می­گردد. جالب اینکه بدانید هرچه ضخامت سیم برق بیشتر باشد، جریان قوی‌تری را از خود عبور می­دهد. در ادامه به معرفی انواع سیم برق بر اساس ساختار خواهیم پرداخت و جزئیات بیشتری از آرتا الکتریک در اختیارتان قرار خواهد گرفت.

 

انواع سیم برق

 

1-سیم برق افشان

 

سیم برق افشان از چندین سیم مسی بسیار نازک تشکیل شده که به‌صورت رشته­ای در هم تنیده­اند، از ویژگی­های بارز این نوع سیم برق می­توان به انعطاف بالای آنها اشاره نمود. به دلیل همین منعطف بودن، سیم برق افشان کاربرد گسترده­ای در سیستم برقی ساختمان دارد. ازآنجایی‌که بعد از جداکردن عایق پلاستیکی سیم افشان رشته­های مسی نازک داخل آن به‌صورت افشان قرار دارند، به این نام مشهور شده­اند.

 

سیم برق افشان بسته به سطح مقطع از 0.25 میلیمتر تا 300 میلیمتر تولید شده و تنوع بسیار بالایی دارد. توجه داشته باشید که این سیم افشان در رنگ­های متنوعی تولید و رنگ روکش بیانگر کیفیت محصول نیست. بهترین سیم برق افشان انعطاف‌پذیری بالایی داشته و میزان مس آن در حد بالایی قرار دارد. همچنین باید در برابر گرما مقاومت خوبی داشته باشد تا در برابر بالارفتن نوسانی آمپر سبب بروز حادثه و خرابی زودرس نشود. سیم برق افشان کاربرد گسترده دارد و از آن در محیط­های مختلف اعم از فروشگاه­ها، ادارات، منازل مسکونی و سایر استفاده می­شود.

 

2-سیم برق مفتولی

 

اغلب سیم برق مفتولی از یک هسته جامد منفرد به‌عنوان هادی و عایق پلاستیکی تشکیل می­شود. البته این نوع سیم برق در مدل بدون روکش هم به بازار عرضه می­شود که در موارد خاص به کار می­آیند. به طور معمول سیم مفتولی روکش‌دار تا سطح مقطع 6 میلیمتر مربع ساخته شده و از این سطح بالاتر، در اصطلاح سیم برق نیمه افشان یا خشک نامیده می­شود. جالب‌توجه اینکه سیم برق مفتولی اتصال بهتری دارد اما به سبب سختی آن، خم کردن آن دشوار است. حتی ممکن هنگام خمش یا پیچش به هادی آسیب برسد و سیم برق از همان نقطه قطع گردد؛ بنابراین بهتر است از این سیم برق در قسمت­هایی استفاده شود که نیاز به خم شدن نداشته باشد.

 

تفاوت سیم برق افشان و مفتولی

 

سیم مفتولی تک‌رشته‌ای بوده اما سیم افشان چندرشته‌ای است. هرکدام از آنها ویژگی مخصوصی دارند، به‌عنوان‌مثال سیم برق مفتولی فرم‌پذیری خوبی دارد اما سیم برق افشان دارای انعطاف‌پذیری بالایی است. همچنین سیم مفتولی در برابر سیم افشان مقاومت الکتریکی کمتری دارد. این نکته حائز اهمیت است که سیم برق افشان به نسبت مفتولی گزینه بهتری برای ساختمان است، زیرا از قدرت ولتاژ و مقاومت الکتریکی بالاتری برخوردار است.

 

چه نکاتی را هنگام خرید سیم برق بدانیم؟

 

جدا از اینکه قیمت سیم برق ساختمان همیشه از اهمیت بالایی برخوردار بوده، باید هنگام خرید سیم برق نکات ایمنی و استاندارهای لازم را مدنظر داشته باشیم. نکات زیادی وجود دارد که هنگام انتخاب سیم برق باید به آنها توجه نمود. اگر تمام جزئیات را مدنظر داشته باشیم قادر به خرید هوشمندانه­ای خواهیم شد. انتخاب نادرست سیم برق علاوه بر ایجاد مشکل در سیستم برق ساختمان، هزینه­های نهایی تجهیزات را بالا می­برد. در ادامه آرتا الکتریک چندین پارامتر مهم را معرفی خواهد نمود که باید توجه ویژه­ای به آنها داشته باشید:

 

*  جنس هادی: انتخاب جنس هادی اهیمت بالایی دارد، در حال حاضر آلومینیوم و مس در بازار عرضه می­شوند که هر کدام ویژگی­های به خصوصی دارند.
*  سطح مقطع سیم: توجه داشته باشید که سطح مقطع روی عملکرد سیم برق اثرگذار است. باتوجه‌به طراحی سیستم برقی و نوع کارکرد نسبت به تهیه سیم اقدام کنید.
*  عدم وجود خراش و پارگی روی سیم: هرگونه خلل و فرجی روی سیم برق می­تواند سبب بروز خطر شود.
*  استاندارد: در انتها توصیه می­کنیم به دنبال سیم برقی باشید که دارای استاندارد ISIRI است. همچنین به حک هولوگرام UL بر روی سیم توجه شود.

 

از چه نوع سیم برقی استفاده کنیم؟

 

در راهنمای خرید انواع سیم برق سعی نمودیم یکی از حساس­ترین مسائل مربوط به ساخت و را مورد بررسی قرار دهیم که دقیقاً چه نوع سیمی برایتان مناسب است. توجه نمایید که سیم‌های ساختمان باید باتوجه‌به مکان و نوع کاربردشان انتخاب شوند. هادی انواع سیم برق اغلب از جنس مس، آلومینیوم و آلیاژی ترکیبی از آنهاست. مس هادی و رسانای الکتریکی بسیار خوبی به شمار می­رود اما قیمت فزاینده آن باعث شده تا روی کیفیت انواع سیم برق اثر گذارد. همین مسئله باعث شده تا از آلومینیوم به‌عنوان هادی در سیم استفاده شود. بااین‌حال با فراگیری اطلاعات ذکر شده می­توانید انتخاب خوبی با قیمت ارزان داشته باشید.

 

در آرتا الکتریک؛ بازار برق و روشنایی می‌توانید لیست کاملی از انواع سیم برق بهترین مارک‌های بازار را مشاهده و خریداری کنید. تمامی محصولات داخل وب‌سایت artaelectric.ir، با مشخصات فنی دقیق درج شده‌اند و امکان ارسال به سراسر ایران را دارند. نکته مهمی که در هنگام خرید سیم برق باید به آن توجه شود، استاندارد است. تمامی محصولات الکتریکی داخل سایت، گارانتی معتبر و استانداردهای بین‌المللی دارند که ضامن کیفیت برتر آنهاست.

 


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman