بازسازی مناطق زلزله زده به کجا رسید؟

بازسازی مناطق زلزله زده به کجا رسید؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۱۵ | ۱۳۹۸/۰۶/۰۶

زلزله 7.3 ریشتری شامگاه 21 آبان 96 یکی از تلخ ترین حوادث تاریخ کرمانشاه را رقم زد. زلزله ای 20 ثانیه ای که بیش از 620 کشته و قریب 10 هزار زخمی برجای گذاشت و 15 هزار کیلومتر مربع معادل 50 درصد از کل مساحت استان را دچار خسارت چند هزار میلیارد تومانی کرد.
به گزارش اخبار ساختمان، عملیات امدادرسانی با رکوردی کم سابقه به پایان رسید، بازماندگان این حادثه مرگبار که خانه هایشان آوار شده بود به سرعت اسکان داده شدند و بازسازی ها شروع شد و امروز در فاصل کمتر از سه ماه مانده تا دومین سالگرد این حادثه هولناک، جلیل بالایی مدیرکل مدیریت بحران استان با حضور در دفتر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه کرمانشاه به تشریح روند بازسازی مناطق زلزله زده استان پرداخت.

بالایی بابیان اینکه در این زلزله بیش از 130 هزار واحد مسکونی، تجاری، دامی و صنعتی دچار خسارت و یا تخریب شد، اظهار کرد: تاکنون نزدیک به 118 هزار واحد از این تعداد بازسازی شده و می توان گفت 90 درصد کار بازسازی به اتمام رسیده است.

وی تعداد واحدهای مسکونی تخریبی را 41 هزار واحد اعلام کرد و گفت: از این تعداد 32 هزار واحد بازسازی شده، یعنی حدود 87 درصد از واحدهای تخریبی بازسازی شده اند.

مدیرکل مدیریت بحران استان افزود: در بحث واحدهای مسکونی تعمیری نیز 67 هزار واحد داشتیم که تمامی آنها مرمت شده اند.

وی بابیان اینکه کل واحدهای صنفی و خدماتی تخریبی و یا خسارت دیده هم 22 هزار واحد بود، عنوان کرد: حدود 85 درصد این واحدها یعنی 18 هزار واحد تاکنون بازسازی و تکمیل شده اند.

زلزله کرمانشاه 11 هزار میلیارد تومان برای دولت هزینه در برداشت

بالایی در ادامه ورود نظام و دولت در حادثه زلزله کرمانشاه را استثنایی خواند و گفت: وقتی حوادث 50 سال اخیر ایران را با زلزله کرمانشاه مقایسه و بررسی می کنیم، می بینیم در این زلزله نظام و دولت خدمات خوبی به حادثه دیدگان ارائه دادند و از سوی دیگر عنصری به نام فضای مجازی نوع جدیدی از مشارکت و همدردی مردم ایران را رقم زد.

وی تاکید کرد: هرچند زلزله 21 آبان 96 سخت و مهیب بود، اما مردم این خطه مردمی جنگ دیده و سختی دیده بودند که تاب آوری آنها مقابل زلزله، همتشان را بالا برد تا سریع تر زندگی را در روستاها و شهرهایشان جاری کنند و باز سازی ها سریع تر شروع شد.

مدیرکل مدیریت بحران کرمانشاه در ادامه به بیان گوشه ای از خدمات دولت به زلزله زدگان پرداخت و گفت: این زلزله در مجموع بیش از یازده هزار میلیارد تومان برای دولت هزینه در برداشت که شامل پرداخت تسهیلات، اعتبارات زیرساخت ها، وام های بلاعوض، امهال وام ها و... است.

5 میلیون متر مربع ساخت وساز شده است

وی حجم فعالیت های دولت را در امر بازسازی بسیار گسترده خواند و افزود: از زمانی که بازسازی ها را شروع کرده ایم تاکنون حدود پنج میلیون متر مربع ساخت و ساز در بخش های مسکونی، صنفی، خدماتی، کشاورزی و... در مناطق زلزله زده داشته ایم.

بالایی توزیع 187 هزار تن آهن و میلگرد و 93 هزار تن سیمان رایگان را از دیگر اقدامات دولت در این مناطق عنوان کرد.

به گفته این مسئول در زلزله دوسال پیش همچنین زیرساخت های دولتی مناطق زلزله زده 1241 میلیارد تومان خسارت دید که تابحال 695 میلیارد تومان برای بازسازی آنها تامین اعتبار شده است.

مهر امسال همه مدارس تحویل می شود

وی درخصوص فعالیت های انجام گرفته در سه بخش بهداشت و درمان، مدارس و اشتغال نیز گفت: در این زلزله 87 مرکز درمانی و بهداشتی آسیب جدی دید و یا تخریب شد که تا پایان مرداد امسال 76 واحد از این تعداد بازسازی و به بهره برداری رسیده است.

مدیرکل مدیریت بحران استان همچنین بااشاره به تخریب 78 مدرسه با 415 کلاس در زلزله، عنوان کرد: تمامی این مدارس تکمیل و تجهیز شده اند و اول مهر آماده پذیرش دانش آموزان مناطق زلزله زده هستند.

وی به فعالیت های انجام گرفته حوزه اشتغال در مناطق زلزله زده هم اشاره ای کرد و گفت: تا پیش از وقوع زلزله اقتصاد مردم شهرستان های ثلاث باباجانی و سرپل ذهاب که بیشترین خسارت را از زلزله دیدند، برمبنای کشاورزی و بازارچه های مرزی بود که خوشبختانه این دو بخش در زلزله آسیب زیادی ندیدند.

بالایی افزود: از محل منابع توسعه اشتغال روستایی نیز دولت 600 میلیارد تومان تسهیلات با سود چهار درصد به مناطق زلزله زده اختصاص داد که از این رقم تاکنون 340 میلیارد تومان پرداخت شده که حداقل 17 هزار شغل را برای ما در این مناطق حفظ و یا ایجاد کرده است.

شاید پرونده بازسازی در دومین سالگرد زلزله بسته شود

وی در ادامه از تلاش برای اتمام عملیات بازسازی مناطق زلزله زده تا پیش از پایان امسال خبر داد و گفت: هرچند دولت برای اتمام عملیات بازسازی مناطق زلزله زده وعده پایان اسفند امسال را داده، اما مسئولان بنیاد مسکن قول داده اند که این امر زودتر تحقق پیدا کند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اضافه کرد: بر این اساس این احتمال وجود دارد که در دومین سالگرد زلزله پرونده بازسازی ها را ببندیم.

وی سرعت بازسازی مناطق زلزله زده کرمانشاه را به نسبت حوادث مشابه آن بسیار بالا دانست و گفت: دقت، سرعت، پیشرفت و نوع مداخله ای که دولت در زلزله کرمانشاه داشت به نسبت دیگر زلزله هایی که تاکنون داشته ایم بی نظیر بوده است.

بالایی یادآورشد: همچنین در بحث کیفیت ساخت و سازها نیز در پس لرزه های بزرگ دو سال اخیر و مقاومتی که ساختمان های تازه احداث از خود نشان دادند، این را ثابت کرد که در این بخش هم اصول ساخت وساز به خوبی رعایت شده است.

ایجاد منابع اقتصادی پایدار برای 14 کودک و نوجوان بی سرپرست

وی در بخش دیگری از سخنانش به بیان برخی اقدامات انجام گرفته در بحث بازتوانی زلزله زدگان پرداخت و گفت: زلزله سرپل ذهاب زلزله مهیبی بود که شاید تا سالها آسیب های روحی و روانی آن مردم این مناطق را متاثر کند، بنابراین در این زلزله برای اولین بار در کنار امر بازسازی به موضوع بازتوانی آسیب دیدگان زلزله پرداختیم و دانشگاه علوم پزشکی، بهزیستی و خیرین سلامت، آسیب دیدگان این مناطق را از نظر وضعیت روحی و روانی مورد بررسی قرار داده، غربالگری کرده و تحت مراقبت قرار دادند.

مدیرکل مدیریت بحران استان تاکید کرد: در این زلزله 14 کودک و نوجوان زیر 20 سال پدر و مادر خود را از دست دادند، بنابراین به منظور تامین آینده این افراد علاوه بر تسهیلاتی که به سایر زلزله زدگان پرداخت شد، به هرکدام از این افراد 100 میلیون تومان دیگر دادیم تا منبع اقتصادی پایداری را برای آینده شان ایجاد کرده باشیم.

تلاش برای سرعت بخشیدن به تکمیل 10 هزار واحد شهری باقی مانده

بالایی تلاش برای سرعت بخشیدن به روند تکمیل 10 هزار واحد مسکونی باقی مانده در شهرها را از اقدامات مورد توجه در سرپل ذهاب و تازه آباد دانست و گفت: باتوجه به اینکه ساخت و ساز در شهرها به نسبت روستاها با محدودیت هایی مواجه است، بنابراین در روند ساخت و ساز در شهرها با کندی روبرو شدیم.

وی با اشاره به تاثیر گرانی مصالح بر کند شدن سرعت بازسازی در شهرها، گفت: برای این واحدها باید فکری بکنیم و نیاز به حمایت جدیدی از سوی دولت دارند.

مدیرکل مدیریت بحران خاطرنشان کرد: در سفر اخیر رئیس بانک مرکزی به کرمانشاه موافقت ایشان را برای پرداخت تسهیلات جدید به این 10 هزار واحد گرفتیم، اما هنوز به استان ابلاغ نشده است.

وی همچنین بر لزوم احیا زیرساخت های شهری در مناطق زلزله زده اشاره کرد و گفت: حجم عملیاتی که در بحث اسکان و بازسازی در دو شهر سرپل ذهاب و تازه آباد انجام گرفت، این دو شهر را به یک کارگاه تولیدی تبدیل کرد و باعث شد تا زیرساخت های شهری آنها تا حدود زیادی از بین برود، بنابراین احیاء زیرساخت های شهری آنها در دستورکار قرار گرفته است.

به مستاجرین تسهیلات ودیعه مسکن می‌دهیم

وی به آخرین وضعیت مستاجرین واحدهای تخریبی هم اشاره کرد و گفت: تاکنون هم حمایت‌ها و تسهیلاتی را از مستاجرین واحدهای تخریبی این شهرستانها داشته ایم و مقرر شده تسهیلات ارزان قیمت هم در قالب ودیعه مسکن به مستاجرین بدهیم تا در قالب رهن و اجاره بتوانند از واحدهایی که ساخته می شود، اجاره کنند.

بالایی یادآورشد: درحال حاضر به واسطه ساخت واحدهای چند طبقه در شهرهای زلزله زده، حدود 10 هزار واحد مسکونی بیش از زمان قبل از وقوع زلزله درحال ساخت داریم.

وی تعداد کل مستاجرین زلزله زده سرپل ذهاب را پنج هزار خانوار اعلام کرد و گفت: از این تعداد هزار و 200 خانوار در کانکس زندگی می کنند.

به گفته این مسئول بحث تامین زمین برای مستاجرین مناطق زلزله زده منتفی شده است.

امکان بخشودگی وام های امهال شده برای دولت وجود ندارد

وی در ادامه درخصوص امهال وام های زلزله زدگان گفت: دولت در زمان زلزله حدود سه هزار میلیارد تومان وام زلزله زدگان را امهال کرد که بار مالی سنگینی برای دولت داشت.

مدیرکل مدیریت بحران استان به برخی شایعات مبنی بر احتمال بخشودگی وام های امهال شده اشاره کرد و افزود: دولت به لحاظ اقتصادی در شرایطی نیست که چنین کاری را در دستور کار قرار دهد.

وی یادآورشد: براساس قانون مجلس در خصوص امهال وام مناطقی که دچار بلایای طبیعی می شوند، مهلت امهال وام های مردم آسیب دیده این مناطق دو ساله است و براین مبنا از تاریخ 21 آبان 98 مردم مناطق زلزله زده که امهال وام شامل آنها شده باید برای بازپرداخت اقساط خود اقدام کنند.

هنوز 3500 کانکس جمع آوری نشده داریم

بالایی در ادامه به بیان آخرین وضعیت جمع آوری کانکس ها در مناطق زلزله زده پرداخت و گفت: از مجموع 18 هزار کانکسی که در ماه های ابتدایی زلزله به این مناطق وارد شد، درحال حاضر 3500 کانکس در شهر سرپلذهاب باقی مانده که از فروردین امسال موضوع جمع آوری آنها را در دستورکار قرار داده ایم.

وی جمع آوری کانکس ها را به نسبت پیشرفت بازسازی ها دانست و گفت: هر واحدی که بازسازی می شود، کانکس مالک آن واحد نیز جمع آوری خواهد شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اضافه کرد: برای زلزله زدایی از چهره شهر باید هرچه سریعتر کانکس ها را جمع آوری کنیم که البته این موضوع در خیابان های اصلی و پارک های شهر بخوبی پیش رفته است.

به دنبال برگزاری همایش بین المللی زلزله هستیم

وی در بخش پایانی سخنانش، یکی از اقدامات مهم در خصوص زلزله کرمانشاه را مستندنگاری آن دانست و گفت: پس از پایان زلزله تمام نقاط ضعف و قوت مدیریت بحران را در قالب دو کتاب منتشر کرده و در اختیار کشور قرار دادیم تا برای حوادث بعدی جهت شناسایی مشکلات از آن استفاده شود.

بالایی خاطرنشان کرد: در این مدت هم همایش های ملی خوبی در این باره برگزار شد و مقالات زیادی از دل این همایش ها بیرون آمده، البته بدنبال این هم هستیم تا یک همایش بین المللی پیرامون زلزله کرمانشاه داشته باشیم.

ایسنا

برچسب ها:

بازسازی ،زلزله ،ساخت ،اجاره ،مسکن 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman