طراحی ویلا از صفر تا صد در سبک های مختلف با نازل ترین قیمت

طراحی ویلا از صفر تا صد در سبک های مختلف با نازل ترین قیمت
Facebook Twitter LinkedIn

۱۷:۱۸ | ۱۴۰۱/۰۶/۱۲

طراحی ویلا کاملا متفاوت با طراحی منزل شخصی و آپارتمان است و بر همین اساس کلیه اصول و قواعد و ضوابط به همراه بهترین سبک ها را توضیح داده ایم.

به گزارش اخبار ساختمان، زندگی در فضا و محیط شهر که همواره مشکلاتی مثل آلودگی های مختلف در آن وجود دارد و پیوند طبیعت با آن از بین رفته حس و نیاز عمیقی برای طراحی ویلا و ساخت آن ایجاد کرده است. با اینکه ویلاها جزو ساختمان های مسکونی به حساب می آیند اما طراحی آن بسته به نوع اقلیم، شرایط زمین، نیازها و خواسته های خاص کارفرما، بافت و معماری مدنظر کاملا متفاوت است. با توجه به اهمیت بالای این موضوع قصد داریم اصول و نکات و ضوابط طراحی ویلاها را به همراه موفق ترین شرکت معماری معرفی کنیم.

 

در طراحی ویلا به چه اصولی باید توجه داشت؟

 

در مقدمه به این موضوع پرداختیم که طراحی ویلا  قواعد و ضوابط خاصی دارند. برای آشنایی بیشتر به طور مختصر به این موارد می پردازیم:

 

*  رنگ:

 

انتخاب رنگ در طراحی ویلا برای دکوراسیون داخلی و نما اهمیت بسیار بالایی دارد و مهمتر از آن هماهنگی بین این دو مورد است. برای انتخاب رنگ نما باید به متریال ها دقت کرد اما در دکوراسیون داخلی تنوع بسیار زیادتری وجود دارد که علاوه بر آن می توان روی طرح، الگو و بافت آنها نیز تمرکز داشت. ضمنا تناسب رنگ با سبک معماری هم از اصول طراحی ویلاست.

 

*  نورپردازی و نورگیری:

 

در هر سبکی از معماری که قرار گرفته باشید توجه به نورگیری در درجه اول و سپس نورپردازی اهمیت بالایی دارد چرا که بدون این دو مورد فقط با فضایی دلگیر و مایوس کننده مواجه خواهید شد. نورگیری در سبک مدرن طراحی ویلا فوق العاده مهم است با این حال در تمامی سبک ها باید به این مورد توجه زیادی داشت. نورپردازی هم با نصب چراغ های محوطه در مکان مناسب و در مدل های مختلف یک ضرورت محسوب می شود.

 

*  پترن و بافت:

 

پترن یا الگو و بافت در طراحی ویلایی شیک و خاص میزان حرفه ای بودن شما را می رساند که عموما با انتخاب متریال مناسب، نحوه چینش وسایل و هماهنگی بین المان ها بروز پیدا می کند.

 

*  مرزبندی حرفه ای:

 

منظور از مرزبندی در طراحی ویلا این است که هر بخش یا فضا، کاربری مشخص و جداگانه ای داشته باشد و این نوع کاربری تنها با مشخص کردن حد و حدود آن از سایر فضاها تعیین می شود. به عنوان مثال با اینکه امروزه آشپزخانه ها اپن طراحی می شوند اما باید مرز مشخصی بین آشپزخانه و پذیرایی وجود داشته باشد. اتاق خواب نسبت به پذیرایی و فاصله مناسب از آشپزخانه باید به دقت طراحی شوند. در طراحی ویلاها بسته به متراژ و تعداد طبقات باید به دقت این مورد بررسی شود. هر چقدر مرزبندی بهتر انجام شود، نیاز ساکنین در آنها بهتر رفع خواهد شد.

 

اصول و قواعد طراحی ویلا بسیار گسترده تر و مفصل تر از این موارد است که ما به مهمترین آنها اشاره کردیم.

 

استانداردهای طراحی ویلا

 

مهمترین استانداردهای طراحی ویلا شمال

 

طراحی ویلا در شمال نسبت به سایر مناطق کشور براساس استانداردهای خاصی تعریف شده و شرکت های حرفه ای علاوه بر دقت داشتن نسبت به این موارد کلی، قواعد و ضوابطی که از تجربه زیاد به دست آورده اند نیز باید رعایت کنند. استانداردهای طراحی ویلا در منطقه شمال عبارتند از:

 

*  عایق کاری:

 

برای این منظور باید هنگام کف سازی و ساخت دیوارها و پشت بام به عایق سازی اصولی و حرفه ای توجه داشت تا در اثر رطوبت و نم زیاد ساختمان آسیب نبیند.

 

*  نورگیری:

 

مناطق شمالی آفتاب گیر کمی دارند پس قسمت هایی مثل آشپزخانه و اتاق خواب ها باید در بخش جنوبی طراحی شوند تا نور بیشتری بگیرند و بخش هایی مثل آلاچیق و باربیکیو و بخش هایی از محوطه که نور کمتری می خواهند در بخش شمالی طراحی شوند.

 

*  جهت وزش باد و بارندگی:

 

در طراحی ویلاهای جدید و امروزی، فضاهایی به اسم وید و آتریوم اهمیت بسیار بالایی دارند چرا که با یک طراحی اصولی و حرفه ای و در نظر گرفتن جهت وزش باد در اکثر مواقع سال می توان گردش هوای عالی در خانه ایجاد کرد و سیستم سرمایش طبیعی و راحت در طی فصل تابستان داشت. همچنین بارندگی که عمدتا از سمت شمال و شمال غربی است باید تعیین کننده شیوه طراحی پنجره و سقف ها باشد.

 

سبک های طراحی ویلا

 

مهمترین سبک های طراحی ویلا

 

همیشه یکی از چالش های فکری کارفرمایان موقع همکاری با شرکت های ساختمانی در خصوص طراحی ویلا، نوع و مدل ظاهری نما و دکوراسیون داخلی است. شاید بسیاری از آنها آشنایی نداشته باشند که این مورد کاملا تحت تأثیر سبک معماری است و تنها شرکت های ساختمانی حرفه ای به این موضوع توجه ویژه ای دارند تا هماهنگی و هارمونی در همه جای خانه موج بزند. در ادامه به معرفی مختصر مهمترین سبک های طراحی ویلا و همچنین کمی در خصوص ویژگی های بارز آنها صحبت خواهیم کرد:

 

*  سبک مدرن:

 

سبک مدرن طرفدار سادگی، کمترین تزیینات و کاربردی بودن وسایل و المان هاست به همین دلیل از نظر برخی افراد، اگر به دنبال طراحی ویلا ارزان قیمت هستید به دنبال سبک مدرن باشید. با این حال سبکی بسیار جدید بوده و ساختمان های با معماری مدرن جزو مقاوم ترین ها هستند. این سبک ترکیبی از سادگی و زیبایی است و در هر محیط و اقلیم رنگ ویلا کاملا تغییر می کند تا هماهنگی کامل برقرار شود. نورگیری عالی اهمیت زیادی دارد و رنگ ها روشن و خنثی هستند.

 

*  سبک کلاسیک:

 

سبک کلاسیک نقطه مقابل سبک مدرن است و کسانی که نمی توانند به دور از تجملات و وسایل تزیینی باشند باید به سراغ معماری کلاسیک برای طراحی ویلای خود بروند. این سبک هزینه بسیار زیادی دارد و المان های تزیینی بسیار زیاد در فضای داخل و محوطه استفاده می شوند. این سبک الهام گرفته از ساختمان های قدیمی انگلستان و رم است که ستون های بلند و سنگبری شده با نماهای شکوهمند و عظیم خود را به رخ می کشیدند.

 

*  سبک روستیک یا روستایی:

 

سبک روستیک یا روستایی یکی از خاص ترین و دلپذیرترین سبک های معماری برای طراحی ویلا مخصوصا در شهرهایی که بافت قدیمی خود را حفظ کرده اند به حساب می آید. استفاده از المان های طبیعی که در طبیعت به وفور دیده می شوند مثل چوب در طراحی نما و دکوراسیون داخلی استفاده زیادی می شود. معمولا این نوع ویلاها در جنگل و دل طبیعت طراحی و ساخته می شوند.

 

*  سبک سنتی یا ایرانی:

 

لازم به توضیح و تأکید نیست که در سبک سنتی یا ایرانی اصالت ما نمود پیدا می کند. سبکی که در عین زیبایی و لوکس بودن که قطعا نسبت به سبک کلاسیک غربی چندین مرتبه بالاتر است، به حفظ حریم خصوصی، نورگیری، سیستم های سرمایشی – گرمایشی کاملا طبیعی و آسایش و رفاه صد در صدی ساکنین تأکید دارد.

 

نکات طراحی پلان ویلا

 

نکات طراحی پلان ویلا

 

پلان در طراحی ویلا اهمیت بسیار زیادی دارد چرا که در این مرحله چیدمان و جانمایی بخش های مختلف صورت می گیرد و در رضایت کارفرما و ساکنین تأثیر مستقیم دارد. پلان در طراحی ویلا مسیر و شیوه ساخت و ساز را تعیین می کند. ما نیز براساس آن مهمترین نکات را بیان می کنیم:

 

*  توجه به موقعیت زمین و دسترسی به بخش های مختلف
*  شرایط اقلیمی و انتخاب متریال مناسب برای آن
*  انتخاب سبک معماری مناسب که براساس فاکتورهای مختلف و همچنین سلیقه کارفرما تعیین شده باشد
*  جهت تابش خورشید و وزش باد و همچنین بارندگی ها
*  نوع دکوراسیون داخلی و چیدمان المان های مختلف متناظر با آن
*  طراحی محوطه یا لنداسکیپ و در نظر گرفتن بخش های اساسی و مهم مثل استخر و سازه های آبی، باربیکیو و آلاچیق و غیره
*  بکارگیری تکنولوژی های مختلف در ساخت قسمت های گوناگون

و غیره.

 

طراحی ویلا

 

در رابطه با طراحی ویلا به تمامی نکات و موارد مهم پرداختیم و انتظارات شما به عنوان کارفرما کاملا مشخص است. در کنار این موارد باید دقت داشت که چنانچه شرکت معماری و ساخت و ساز حرفه ای انتخاب نکنید تمامی این موارد رعایت نخواهند شد و به تناسب آن میزان رضایت شما را کم خواهد کرد.

 


برچسب ها:

طراحی ویلا 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman