مراحل درخواست کنتور آب برای منزل مسکونی

مراحل درخواست کنتور آب برای منزل مسکونی
Facebook Twitter LinkedIn

۱۱:۳۷ | ۱۴۰۱/۰۷/۰۹

درخواست کنتور آب برای منازل و واحدهای مسکونی دارای شرایط و مراحل خاص است که لازم است از آنها آگاه باشید تا در این پروسه دچار مشکل نشوید.
به گزارش اخبار ساختمان، کنتور آب منازل جهت آبرسانی به خانه محسوب می شود. این کنتور در ابتدای در ورودی نصب می شود که یک سوی آن خط آب اصلی است و طرف دیگر آن لوله کشی های داخل خانه است. کنتور در واقع حساب کننده میزان مصرف یک خانواده در بازه زمانی معین یک ماهه یا دوماهه است. در این مقاله قصد داریم با مراحل درخواست کنتور آب و نکات ضروری آن آشنا شویم.

شرایط لازم برای قبولی درخواست انشعاب کنتور آب

برای آن که بتوان در زمین یا خانه ای که احداث می کنیم آب لوله کشی داشته باشیم باید مراحلی را طی کنیم. اما قبل از آن شرایط ما به عنوان درخواست کننده بسیار مهم است. در واقع هر شخص حقیقى یا حقوقى مى‌ تواند براى هر واحد مسکونی، تجاری، عمومی، تولیدى و غیره در محدودهٔ خدماتى شرکت آب و فاضلاب ذیربط درخواست برقرارى یا هر گونه تغییر در انشعاب آب و فاضلاب کند که این درخواست در شرکت آب و فاضلاب باید ثبت شود. این درخواست باید دارای شرایط زیر باشد:

۱. شرکت آب و فاضلاب محل وقوع ساختمان یا زمین ظرفیت و امکانات لازم براى برقرارى یا تغییر انشعاب متقاضى را در مورد تقاضا داشته باشد یا بتواند مهیا کند.
۲. ساختمان یا زمین موردنظر تقاضا کننده کاملاً محصور و جدا از دیگر ساختمان ها، همچنین بر و کف معبر در محل ملک توسط شهردارى مشخص شده باشد.
۳. مانعی برای حفاری شرکت آب و فاضلاب وجود نداشته باشد.
۴. متقاضى به هیچ عنوان دارای بدهی نباشد که این مورد در جایی ست که درخواست مربوط به تغییر انشعاب است.

تبصرهٔ ۱. داشتن انشعاب آب و فاضلاب لازم و ملزوم یکدیگرند و کلیهٔ مالکان املاک واقع در محدودهٔ طرح جمع آورى و دفع فاضلاب مکلف اند ظرف مدتى که دستگاه ها و شرکت هاى آب و فاضلاب اخطار یا اعلان مى کنند تقاضاى نصب انشعاب فاضلاب ملک خود را به مرجع مربوط تسلیم و هزینهٔ آن را پرداخت کنند، در غیر این صورت شرکت هاى آب و فاضلاب مجاز به قطع آب اینگونه املاک خواهند بود. برقرارى مجدد آب موکول به درخواست نصب انشعاب فاضلاب و پرداخت هزینهٔ آن است.

تبصرهٔ ۲. انشعاب فاضلاب غیرخانگى به شرطى واگذار مى شود که کیفیت فاضلاب به هنگام تخلیه در محل اتصال به شبکهٔ جمع آوری، به تشخیص شرکت و براساس مقررات و استانداردهاى مربوط، در حد مجاز باشد.

موارد مذکور از جمله شرایطی است که شرکت آب و فاضلاب برای تخصیص انشعاب به املاک درنظر گرفته است.

دستور العمل فروش انشعاب آب و فاضلاب

این دستورالعمل از طرف شرکت آب و فاضلاب برای اجرا تهیه و تنظیم شده است و تخطی از آن امکان پذیر نیست. تمامی شرکت های تابعه آب و فاضلاب باید آن را رعایت کنند. چرا که این دستورالعمل به نوبه یک قانون کلی مسیر رسیدن متقاضی به کنتور و انشعاب آب را آسان خواهد کرد. در برخی از این مواد یک سری مشکلات ایجاد شده است که گاهی به نفع و گاها به ضرر متقاضی است. با این حال این دستورالعمل می تواند به درخواست کنندگان انشعابات آب کمک کند. در زیر دستورالعمل فروش انشعاب آب و فاضلاب را می خوانید:

۱- مراجعه متفاضی به واحدپذیرش امور مشترکین (برای واگذاری انشعاب آب، قبض آب بهای یکی از همسایگان و برای اشتراک فاضلاب، قبض آب بهای آن واحد مسکونی مورد نیاز است.)

۲- دریافت فرم درخواست انشعاب آب و فاضلاب از مسؤول پذیرش.

۳- دریافت فرم قرارداد بین شرکت آبفا و متقاضی انشعاب موقت و تکمیل آن توسط متقاضی برای املاک، که بصورت زمین بوده و یا تکمیل نشده اند.

۴- در صورتی که شبکه وجود نداشته باشد با ارسال نامه و تکمیل فرم ایجاد شبکه جدید آب / فاضلاب و کروکی محل برای اجرای شبکه اقدام می شود در صورتیکه امکان اجرای شبکه باشد پس از اجرای آن انشعاب واگذار می شود.

۵- در صورت وجود شرایط فنی و بهره برداری لازم با انشعاب درخواستی از نظر قطر (انشعاب غیرمتعارف نباشد) و امکان نصب وجود داشته باشد، تکمیل فرم های موردنیاز.

۶- کنترل و تکمیل مدارک و فرم ها و ارائه به واحد پذیرش.

۷- در صورتی که انشعاب درخواستی به صورت آزاد (زمان ساختمان سازی) باشد طی کلیه مراحل بالا الزامی است و فرم قرارداد بین آبفا و متقاضی انشعاب موقت به متقاضی ارائه می شود.

۸- واگذاری انشعاب موقت (زمان ساختمان سازی) بدون بازدید و با توجه به سند مالکیت (عرصه ملک) و پروانه ساختمانی (برای تعیین اعیان ملک) انجام می شود و طبق دستور عمل، محاسبـه حق انشعاب آب و یا فاضلاب مشخص و به مشترک اعلام می شود. پس از انجام مراحل مذکور، فرم ارزیابی توسط ارزیاب تنظیم و بصورت مکانیزه‌ محاسبه حق انشعاب‌انجام می شود.

الف) پس از صدور سند فروش، پیش فاکتور برای اطلاع متقاضی صادر می شود.

ب) چنانچه متقاضی تمایل به پرداخت نقدی داشته باشد قبض بانکی مکانیزه صادر می شود و در صورت تمایل به پرداخت اقساطی، مراحل اقساط توسط پذیرش اداره واگذاری بصورت مکانیزه تنظیم و پس از تعیین و تأیید میزان پرداخت نقدی، مبلغ قابل تقسیط، مدت بازپرداخت اقساط، کارمزد اقساط توسط مدیر منطقه محاسبه و پس از ثبت و اعمال در سیستم قبض بانکی مکانیزه صادر و برای واریز به بانک به مشترک تسلیم می شود.

۹- پس از اینکه متقاضی کلیه مراحل واریز مبلغ حق انشعاب را طی نمود اطلاعات اولیه در سیستم تکمیل شده و متقاضی به مشترک تبدیل می شود و قرارداد بین آبفا و متقاضی تنظیم و تکمیل می شود.

۱۰- واگذاری انشعاب آب و فاضلاب دائم به این معناست که ساختمان تکمیل شده و مشترک تقاضای اشتراک آب ملک خود را بصورت تک واحدی و یا چند واحدی، ویلایی و یا آپارتمان می نماید که در این صورت باید ملک بازدید شد و چنانچه عرصه و اعیان ملک طبق اسناد تکمیل شده پرونده باشد و یا در مورد چند واحدی دارای شرایط اشتراک مجزا برای هر واحد مسکونی، ویلایی و یا آپارتمانی باشد، مراحل محاسبه، به وسیله سیستم مکانیزه انجام شده و به مشترک اعلام می شود و مشترک طبق بند ۱۱ اقدام به خرید انشعاب می نماید ضمناً هزینه های متعلقه از جمله کنتور و نصب اضافه می شود.

۱۱- در صورتیکه مشترک قبل از نصب منصرف شود با مراجعه به قسمت واگذاری و ارائه درخواست کتبی، مبلغ واریزی، به او پس از کسر کارمزد عودت می شود.

۱۲- انشعاب فروخته شده ابتدا در واحد پذیرش ثبت و پس از نصب و ثبت شماره بدنه کنتور و شماره شناسایی ملک برای مشترک قبض آب بها صادر می شود.

۱۳- در صورتی که مشترک نسبت به انجام تعهدات خود (واریز هزینه های مربوط به نصب انشعاب و یا حق انشعاب آب که تقسیط شده است) در زمان مقرر اقدام نکند، واحد بازرسی به مشترک فرم تعیین وضعیت داده و در صورت پرداخت نکردن مبلغ پس از مهلت مقرر، اخطار قطع انشعاب می دهد و در صورتی که مشترک اقدامی نکند انشعاب قطع خواهد شد و چنانچه مشترک پس از قطع انشعاب اقدام به پرداخت مبلغ تقسیطی نماید با دریافت هزینه وصل مجدد، واحد بازرسی اقدام به نصب مجدد می نماید.

۱۴- افرادی که انشعاب موقت (برای هرگونه ساخت و ساز) دریافت نموده اند، پس از تکمیل ساختمان با توجه به تکمیل فرم مربوطه در زمان عقد قرارداد باید به شرکت آبفا مراجعه و نسبت به دائم نمودن انشعاب آب اقدام نمایند به این ترتیب که پس از گرفتن نوبت بازدید و مساحی، نسبت به تسویه حساب حق انشعاب اقدام کرده و انشعاب آب دائم می شود و قبض آب طبق تعرفه مسکونی برای مشترک ارسال می شود.

۱۵-کلیه مشترکان که در محدوده شبکه فاضلاب قرار داشته و حق انشعاب خود را پرداخت کرده اند، چه بصورت انشعاب آزاد و یا انشعاب دائم پس از تکمیل فرم مربوطه برای نصب انشعاب فاضلاب اقدام می شود.

۱۶-در مواردی که مشترک در محدوده ای باشد که با خط شبکه آب فاصله بیش از حد متعارف داشته باشد، باید پس از تکمیل فرم مربوطه که حاوی نشانی و کروکی دقیق ملک است و ارسال به امور اجرایی آب و بررسی امکان ادامه و یا تعویض شبکه و اجرای شبکه ملک موردنظر اقدام به فروش انشعاب آب می شود، که پس از مراحل پذیرش و ارزیابی بر اساس سند مالکیت و پروانه ساختمانی و یا مساحی انجام می شود.

نکات مهم برای درخواست انشعاب

بر اساس بند 17 - 4 آئین نامه عملیاتی، در دسترس قرار دادن و فراهم بودن امکان برداشت و استفاده آب از شبکه آبرسانی توسط انشعاب آب و وسایل اندازه گیری (کنتور)، با ظرفیت مشخص و با فشار مقرر و کیفیت مناسب (در نقطه تحویل) اعم از اینکه مشترک از این ظرفیت استفاده نماید یا ننماید برای تمامی مشترکین الزامی است.

- پس از ثبت درخواست اطلاعات مربوط به مالکین را تکمیل و مدارک موردنیاز را بارگذاری نمایید و پس از آن درخواست را به کارشناسان شرکت ارجاع دهید.
- در صورتی که ملک شما از قدیم دارای اشتراک است در قسمت "اشتراک قدیمی آب در ملک" گزینه "دارد" را انتخاب نموده و سپس شماره اشتراک و رمز رایانه را در قسمت مربوطه وارد نمایید و در صورتی که ملک شما دارای انشعاب آب نیست باید شماره اشتراک و رمز رایانه اشتراک همسایه را وارد کنید.
- نوع دقیق خدمتی که به شما ارائه خواهد شد پس از بازدید، توسط کارشناسان این شرکت تعیین می شود.
- در صورتی که به صورت همزمان برای چند انشعاب داخل یک ملک نیاز به هرکدام از خدمات زیر دارید، لازم نیست درخواست های جداگانه ثبت نمایید و پس از بازدید کارشناسان، نوع دقیق خدمات توسط ایشان تعیین خواهد شد
واگذاری انشعاب آب
واگذاری انشعاب فاضلاب
تغییر کاربری انشعاب
تغییر تعداد واحد مسکونی
تغییر ظرفیت قراردادی انشعاب
تغییر قطر انشعاب
تفكیك کنتور
نصب سیفون اضافی
در هنگام مراجعه کارشناس شرکت جهت بازدید، اصل مدارک بارگذاری شده را جهت تایید اصالت همراه داشته باشید

مدارک موردنیاز برای ثبت درخواست

سند مالکیت، قولنامه معتبر یا پروانه ساختمانی
مجوز حفاری از دستگاه های مرتبط
شناسنامه و کارت ملی مالک یا مالکین
سوالات متداول
  • جهت خرید انشعاب آب و فاضلاب چه مبلغی باید پرداخت شود؟
    مبلغ قابل پرداخت جهت خرید انشعاب آب بعد از تشكيل پرونده و ارزیابی ملك و عمليات محاسبه، بسته به کاربری ملك و قطر انشعاب مشخص می شود. سپس 70 درصد از هزینه خرید انشعاب آب، بابت خرید انشعاب فاضلاب دریافت می شود که هزینه لوازم و نصب نيز به این مبلغ اضافه می شود.
  • نحوه محاسبه حق انشعاب آب و فاضلاب در کاربری های خانگی و غير خانگی چگونه است؟
    محاسبه حق انشعاب آب و فاضلاب در کاربری های خانگی بر اساس قرار گرفتن ملك در مناطق شهرداری شهر و دهياری روستای مربوطه و در کاربری های غير خانگی بر اساس ظرفيت قراردادی محاسبه شده طبق مقررات ابلاغ شده توسط وزارت نيرو است.
  • حداکثر زمان نصب کنتور آب جدید پس از واریز هزینه های آن چند روز است؟
    حداکثر زمان نصب کنتور آب جدید بعد از اخذ مجوزهای لازم از سازمان های ذیربط و پرداخت تمامی هزینه های مربوطه 12 روز است و مهلت کل از ابتدای ثبت درخواست تا اتمام نصب 12 روز است البته زمان های انتظار جهت دریافت پاسخ نامه های سایر ارگان ها و زمان طی شده توسط متقاضی جهت پرداخت قبض کسر شود.

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman