قیمت آهن آلات همچنان بر مدار ثبات است

قیمت آهن آلات همچنان بر مدار ثبات است
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۴۱ | ۱۴۰۱/۰۷/۲۶

قیمت آهن آلات در روز گذشته نیز همچنان بر مدار ثبات بود و عمده شرکت ها تمایلی به تغییر قیمت نداشتند اما در این میان برخی نیز نرخ محصولات خود را کاهش دادند.

به گزارش اخبار ساختمان، قیمت آهن آلات در روز گذشته نیز همچنان بر مدار ثبات بود و عمده شرکت ها تمایلی به تغییر قیمت نداشتند اما در این میان برخی نیز نرخ محصولات خود را کاهش دادند.

اما بازار ارز برخلاف تلاش ها برای تثبیت نرخ دلار، روند افزایشی داشت و پس از نوسان در مرز کانال ۳۳ هزار تومانی، سرانجام روز گذشته از این کانال فراتر رفت و در بازار آزاد حدود ۳۳ هزار و ۱۳۰ تومان به فروش رسید.


بررسی نوسانات قیمت آهن


تداوم ثبات گسترده در بازار آهن روز گذشته به ثبات در اغلب کارخانه های میلگرد منتهی شد، به طوری که جز کارخانه میلگرد آریان فولاد، شاهرود و بافق که کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی داشتند، مابقی مبادی بدون تغییر قیمت بودند اما میلگرد راد همدان و ابرکوه حدود ۱۰۰ تومان افزایش داشتند.

نرخ روز تیرآهن نیز همچنان در عمده کارخانه ها ثابت اعلام ‌شد اما روز گذشته برخی شاخه های تیرآهن ذوب آهن اصفهان حدود ۳۰ الی ۵۰ هزار تومان کاهشی بود. نرخ روز ورق سیاه و انواع آن با ثبات در اکثر کارخانه ها همراه بود و تنها کارخانه های فولاد مبارکه و گیلان کاهش قیمت داشتند؛ اما قیمت ورق گالوانیزه، ورق رنگی و روغنی در همه شرکت ها ثابت اعلام شدند.

قیمت نبشی و ناودانی ایرانی و اروپایی نوسانات متعددی داشت به طوری که در بخشی از بازار ثابت بود و در کارخانه منظومه، آونگان و یاوران زنجان کاهش ۲۰۰ تومانی داشت اما در عین حال نبشی شکفته و ظهوریان ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان افزایش قیمت داشتند.

قیمت قوطی پروفیل روز از ۲۰۰ الی ۵۰۰ تومان کاهش قیمت داشت اما پروفیل نیکان و صابری بدون تغییر بودند؛ قیمت روز لوله داربستی، گازی و ... نیز حدود ۲۰۰ الی ۵۰۰ تومان کاهش قیمت داشت.

آنچه از آمار برآورد می شود قیمت قوطی آهن از اواخر هفته گذشته تا دیروز کاهش تدریجی ۲۰۰ الی ۵۰۰ تومانی را تجربه کرده است به طوری که قیمت پروفیل ضخامت ۲ میلیمتر اواسط هفته گذشته ۲۲ هزار و ۵۰۰ الی ۲۳ هزار تومان اعلام می شد اما دیروز ۲۲ هزار و ۲۰۰ الی ۲۲ هزار و ۶۰۰ تومان اعلام شد.

افزایش قیمت دلار در نخستین روز هفته و استقبال از آهن اسفنجی و رونق معاملات این محصول در ابتدای هفته شد که نتیجه آن رونق نسبی تقاضا در مقاطع فولادی بود اما معاملات شمش و تیرآهن ذوب آهن اصفهان کم رمق بود و در عین حال کف نرخ میلگرد بورسی بین ۱۵ هزار و ۲۰۰ الی ۱۵ هزار و ۳۰۰ تومان در نوسان بود و تغییری نداشت.

به نظر می رسد قیمت بالا، عدم تمایل فروشندگان به کاهش قیمت و نیز فرمول یکطرفه قیمتگذاری تیرآهن در بورس کالا تقاضای این محصول را ضعیف تر کرده و رکود بیشتری در بازار این محصول حاکم است که کاهش چشمگیر قیمت تیراهن سایز ۱۴، ۱۸، ۲۰ و ۳۰ گواه این جریان است.

با این اوصاف می توان گفت نباید از این بازار انتظار نوسانات افزایشی ناگهانی داشته باشیم زیرا با توجه به وابستگی بازارها به یکدیگر به ویژه بازار مسکن، بازار آهن و فولاد هم مانند همه بازارهای موازی تحت تأثیر فیلترشدن شبکه های اجتماعی و ضعف تقاضا قرار دارد.

گزارش ها از بورس کالای روز گذشته حاکی است که ۴۲ هزار تن آهن اسفنجی عرضه شده در بورس به دلیل نبود تقاضا باز هم از روی تابلو حذف شد.

طبق شنیده ها برخی از مبادی نورد به تازگی روش خود را تغییر داده و تابلو رسمی خود را ثابت اعلام می کنند اما به صورت توافقی و در قالب تخفیف، کاهش هایی را ارائه می کنند، این تخفیفات در فاصله های کم و معقول طبیعی است اما در برخی موارد مشاهده شده است که در هر کیلو بیش از ۵۰۰ الی ۷۰۰ تومان تخفیف اعمال می کنند که عدم شفافیت تابلوی این افراد را رقم می زند به طوری که ممکن است دیگر اعتبار نیز نداشته باشند.

بازار


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman