واگذاری اراضی روستایی به شکل اجاره 99 ساله

واگذاری اراضی روستایی به شکل اجاره 99 ساله
Facebook Twitter LinkedIn

۱۵:۲۷ | ۱۴۰۱/۰۸/۰۴

مقرر شده است تا بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در روستاها قطعات زمین ۵۰۰ متری آماده به شکل اجاره ۹۹ ساله برای متقاضیانی که آمادگی مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها را دارند تخصیص بدهد.

به گزارش اخبار ساختمان، احمد خادمیان سرپرست دفتر طرح ریزی و پایش طرح های مسکن ضمن اعلام این مطلب که جلسه شورای مسکن برای بررسی وضعیت مسکن مهرهای باقیمانده و روند اجرای طرح نهضت ملی مسکن چهار استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان و اردبیل با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار شد، گفت: در این نشست سرعت دادن به عملیات اجرایی طرح نهضت ملی مسکن، تعیین تکلیف و فروش اقساطی پروژه های نیمه تمام مسکن مهر شهری و روستایی تا پایان بهمن سال جاری، مورد بررسی قرار گرفت.

خادمیان از دیگر موضوعات مورد بررسی در این نشست را مدیریت و نظارت مستقیم بر سامانه های طرح نهضت ملی مسکن، پرداخت تسهیلات کمک ودیعه مسکن، پرداخت تسهیلات ساخت به بخش غیردولتی و سامانه ثبت نام و واگذاری مسکن مهر، پیگیری اتصال کامل سامانه بانک اطلاعات زمین سازمان ملی زمین و مسکن؛ سامانه تسهیلات ساخت مسکن روستایی بنیاد مسکن و سامانه تسهیلات ساخت بافت فرسوده شرکت بازآفرینی شهری به سامانه طرح های حمایتی مسکن عنوان کرد.

سرپرست دفتر طرح ریزی و پایش طرح های مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: در خصوص باقیمانده مسکن مهر با تاکید وزیر راه و شهرسازی تمامی ادارات کل راه و شهرسازی، بنیاد مسکن و شهرهای جدید مکلف شدند تا واحدهای باقیمانده مسکن مهر تحت مسئولیت خود را تا پایان بهمن ماه امسال تعیین تکلیف و فروش اقساطی کنند.

وی واحدهای باقیمانده مسکن مهر را ۱۹۰ هزار واحد عنوان کرد که فروش اقساطی نشده اند و تاکید کرد: در مجموع حدود ۱۹۰ هزار واحد مسکن مهر فروش اقساطی نشده در اقصی نقاط کشور وجود دارد که این واحدهای باقیمانده به عنوان نمونه در شهر جدید پردیس، هشتگرد و پرند و در استان های خوزستان و البرز به صورت ویژه باید تعیین تکلیف شوند. پیش تر این عدد معادل ۲۵۰ هزار واحد در ابتدای دولت سیزدهم بوده است که هم اکنون بعد از چندماه این رقم به ۱۹۰ هزار واحد رسیده است و با تاکید وزیر راه و شهرسازی ادارات تابعه مکلف به تعیین تکلیف و فروش اقساطی واحدهای باقیمانده هستند.

خادمیان توضیح داد: در گذشته تکمیل واحدهای مسکونی مهر بدون معارض در برنامه بود که این موضوع در دولت سیزدهم تغییر یافت و مقرر شد تا تمامی واحدهای باقیمانده مسکن مهر تکمیل شوند و فروش اقساطی به اتمام برسد.

وی تصریح کرد: سیاست دولت این است که همان مسکن مهرهایی که زمین آنها فروش رفته و به خودمالک تبدیل شده باید به اتمام برسد. زیرا آن واحدها نیز از تسهیلات مسکن مهر استفاده کرده اند و وام مسکن مهر نیز از محل خط اعتباری بانک مرکزی بوده است که این اقساط باید به صندوق ملی مسکن برگردد و برای طرح های حمایتی بخش مسکن مورد استفاده قرار بگیرد.

سرپرست دفتر طرح ریزی و پایش طرح های مسکن وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد: مقرر شده است تا بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در روستاها قطعات زمین ۵۰۰ متری آماده و برای متقاضیانی که آمادگی مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها را دارند تخصیص بدهد. اراضی ۵۰۰ متری به شکل اجاره ۹۹ ساله به متقاضیان واگذار می شود. برای انجام این کار نیز مقرر شد تا طرح های هادی روستاها بازنگری شود و محدوده روستاها باز شود تا خود مردم هم اگر زمین دارند در روستاها ساخت و ساز انجام بدهند که همه این موارد در چارچوب قوانین انجام خواهد شد.

خادمیان تاکید کرد: برای تامین زمین طرح های نهضت ملی مسکن و طرح های حمایتی مسکن مقرر شد تا موضوع الحاق اراضی به محدوده شهرها سرعت یابد. در تمامی شهرها الحاق به محدوده در دستور کار قرار گرفت. بر اساس سیاست دولت و وزارت راه و شهرسازی مقرر شده است تا زمین به صورت قطعات ۲۵۰ متری در مناطقی که زمین وجود دارد واگذار و به شکل یک طبقه حیاط دار احداث شود.

گفتنی است در جلسه شورای مسکن که با میزبانی معاونت مسکن و ساختمان برگزار شد، مدیران راه ‌و شهرسازی استان ها، معاون مسکن و ساختمان و قائم مقام وزیر در طرح نهضت ملی مسکن ، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، رییس سازمان ملی زمین و مسکن، معاون مسکن شهری بنیاد مسکن، نماینده وزیر در موقوفات و مشاور مسکن و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی در ساختمان دادمان حضور بهم رساندند.

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman