بتن آماده چیست و انواع آن کدام است؟

بتن آماده چیست و انواع آن کدام است؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۲:۳۳ | ۱۴۰۱/۰۸/۲۴

بتن ‌آماده یا RMC یکی از پرمصرف‌ترین مصالح ساختمانی در صنعت ساخت‌وساز است که در کارخانه‌های مختلف تولید شده و توسط ماشین‌های حمل بتن به مکان پروژه‌های در حال انجام منتقل می‌شود.

به گزارش اخبار ساختمان،بتن ‌آماده یا RMC یکی از پرمصرف‌ترین مصالح ساختمانی در صنعت ساخت‌وساز است که در کارخانه‌های مختلف تولید شده و توسط ماشین‌های حمل بتن به مکان پروژه‌های در حال انجام منتقل می‌شود. در بتن آماده نوع مواد مصرفی، مقدار مخلوط شدن، افزودنی‌ها و... متفاوت است. قیمت بتن آماده نیز بر اساس مقاومت فشاری، درجه‌بندی و کارایی آن‌ها تعیین می‌گردد. به‌طورکلی رایج‌ترین انواع بتن شامل بتن آماده استاندارد، بتن معماری، بتن سیال، بتن پیش‌ساخته، بتن متراکم، بتن خود تراکم و بتن فیبری هستند. در این بررسی در مورد بتن آماده صحبت می‌کنیم.

 

کاربردهای بتن آماده چیست؟

برخی از کاربردهای بتن عبارتند از:

  • ساخت بتن مسلح در پی ساختمان‌ها یا ساختمان‌های با اسکلت بتنی 
  • ساخت جاده‌ها
  • ساخت ساختمان‌های موجود در فضاهای باز و پرترافیک
  • کف‌پوش بتن‌
  • فونداسیون‌ها، به‌ویژه دیوارها، شمع‌ها و دیوارهای پشتیبانی
  • ساخت قطعات پیش‌ساخته ساختمان

 

عوامل موثر در قیمت بتن

هزینه بتن آماده معمولا با توجه به موارد زیر تعیین می‌گردد:

  • نوع سیمان مصرفی
  • عیار بتن
  • میزان مصرف بتن
  • مسافت محل پروژه تا کارخانه (هزینه حمل‌ونقل)
  • کیفیت و مقدار متریال مصرفی
  • مواد افزودنی بتن
  • مقاومت نهایی بتن
  • طرح اختلاط بتن

 

عیار بتن به چه معناست؟

مهم‌ترین عامل موثر در قیمت بتن عیار آن است. به‌طورکلی مقدار سیمان مصرفی در بتن برحسب کیلوگرم در مترمکعب را عیار بتن می‌گویند. عیار بتن یکی از موارد موثر در مقاومت نهایی آن است و باید با توجه به دانش و آگاهی کامل مقدار موردنیاز سیمان را برای رسیدن به مقاومت نهایی تعیین کرد.

همان‌طور که میزان استفاده از فاکتورهای افزودنی مانند رزین سنگ مصنوعی که باعث روانی بتن می‌شود بسیار مهم و دقیق است؛ مصرف بیش از حد سیمان نیز موجب افزایش هزینه‌ها و مصرف پایین آن باعث به هم خوردن مشخصات فنی خواهد شد.

 

بتن 400

بتن عیار 400 بتنی با 400 کیلوگرم سیمان در هر مترمکعب است و معمولا برای دوغاب، بندکشی سنگ پلاک، پشت‌کاری نمای سنگی، سرامیک و کاشی‌کاری استفاده می‌شود. همان‌طور که گفته شد هرچه عیار بتن بالاتر باشد قیمت آن نیز بالاتر است. قیمت بتن 400 نیز با توجه به همین امر در بازار تعیین می‌گردد. 

 

بتن 350

به‌طورکلی هر چه نسبت آب به سیمان در طرح اختلاط بتن کمتر باشد، مقاومت آن بیشتر خواهد بود. سیمان انواع مختلفی دارد و این خود، نقش بسیار مهمی در استحکام و مقاومت بتن دارد. همچنین قیمت سیمان تاثیر مستقیمی بر قیمت روز بتن آماده دارد. در حال حاضر قیمت بتن 350  به دلیل عدم ثبات بازار دائما در حال تغییر است.

مزایای بتن آماده

بزرگ‌ترین ویژگی و مزیت بتن آماده، ساخت سریع پروژه و مناسب بودن قیمت آن است. از مزایای دیگر آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش هزینه نیروی انسانی
  • ترکیب دقیق و استاندارد به علت نظارت و کنترل کیفیت
  • کاهش هدر رفتن سیمان
  • نداشتن هیچ‌گونه آلودگی و گردوغبار

 

قیمت بتن آماده در تهران

اولین و حائز اهمیت‌ترین نکته در خرید بتن این است که هزینه بتن آماده را در استانی که پروژه شما در حال انجام است بررسی کنید. پیش از خرید حتما از چند شرکت و نماینده تولید بتن قیمت بگیرید و سپس اقدام به خرید بتن موردنیاز خود نمایید. قیمت بتن در تهران یا سایر استان‌های دیگر بسته به نوع، رده و عیار بتن متفاوت است. بتن آماده هم درون میکسرهای مخصوص و هم در کیسه‌های با وزن مشخص قابل خریداری است.

 

خرید بتن آماده از ایران بتن

یکی از مهم‌ترین بخش‌های مدیریت هزینه ساخت‌وساز، خرید مصالح ساختمانی است. چه در پروژه بزرگ و چه در پروژه‌های کوچک، هزینه یکی از مهم‌ترین موارد است. درنتیجه نیازمند دقت بالا و توجه کافی هنگام خرید نسبت به نوع و کیفیت آن می‌باشد. ایران بتن با سال‌ها سابقه در تولید و ارائه انواع بتن و مصالح ساختمانی با اطمینان بخشی از کیفیت بالای مصالح برای شما ساخت و سازی باکیفیت را به ارمغان خواهد آورد. چراکه یک ساختمان باکیفیت نیازمند بتن باکیفیت است.

 

متادیسکریپشن:

یکی از مهم‌ترین بخش‌های ساخت‌وساز، خرید مصالح ساختمانی مخصوصا بتن است. بتن در عیارهای مختلف مانند350 و 400 موجود بوده و با توجه به آن قیمت‌گذاری می‌شود.
 

قیمت بتن – با نگاهی بر استفاده از افزودنی های مختلف در بتن

در مقاله قبلی به بررسی تفاوت های انواع بتن های مرسوم ساختمانی به صورت مختصر پرداخته شد و نکاتی  در رابطه با تفاوت های ساخت بتن های خود تراکم و بتن پرمقاومت و بتن معمولی ارائه شد . این تفاوت ها در نهایت منجر به تفاوت قیمت بتن آماده می گردد .


در این مقاله قصد داریم با بیان نکاتی در ارتباط با انواع افزودنی های بتنی مورد استفاده در صنعت ساختمان به بیان ویژگی های آن ها پرداخته و در نهایت نکاتی در ارتباط با تاثیر افزودنی های بتن بر قیمت بتن آماده ارائه می گردد .


افزودنی های بتنی در صنعت ساختمان ایران عمدتا به دو نوع افزودنی های پوزولانی و افزودنی های شیمیایی تقسیم بندی می شود . پر کاربرد ترین افزودنی پوزولانی در ایران میکروسیلیس است که عمدتا به صورت پودری ، ژل و دوغاب توسط شرکت های عرضه کننده مواد شیمیایی ارائه می گردد . میکروسیلیس به سبب ویژگی هایی که در ریز ساختار بتن دارد سبب افزایش مقاومت ، دوام و مقاومت بتن می گردد و به طور معمول در سازه های صنعتی ، دیوار حائل و فونداسیون ساختمان ها و سازه های استخر مورد استفاده قرار می گیرد.


افزودنی های شیمیایی بتن شامل افزودنی های فوق روان کننده ، افزودنی های حفظ اسلامپ بتن ،افزودنی حفظ ویسکوزیته بتن، افزودنی های زودگیر کننده ، افزودنی های دیرگیر کننده ، و الیاف بتن هستند که بنا به نیاز پروژه های بتن آرمه باید مورد استفاده قرار گیرد . این نیاز می تواند جلوگیری از آب افتادگی و جدا شدگی بتن ، افزایش روانی مورد نیاز جهت ویبره پذیری و پمپ پذیری راحت بتن ، افزایش مقاومت ، افزایش دوام بتن و افزایش مقاومت کششی بتن باشد .


اگر بنا به شرایط پروژه ( افزایش طبقات ، شرایط آب و هوا ، افزایش نیاز به الزامات دمایی و نفوذ ناپذیری ، پمپ بتن و  ...) نیاز به سفارش بتن آماده با افزودنی بتن باشد کارفرما می تواند خود شخصا آن را تهیه کرده یا مسئولیت انتخاب آن را بر عهده کارخانه بتن واگذار کند.  


در صورتی که مسئولیت انتخاب افزودنی بتن با کارخانه بتن باشد .، کارخانه بتن با بررسی افزودنی های مناسب موجود در بازار و سازگار با شرایط بتن ریزی و کنترل شرایط دمایی و نیاز های بتنی پروژه اقدام به انتخاب افزودنی مناسب برای بتن می کند . سپس با تهیه آن در محل پروژه آن را به مقدار از پیش تعیین شده مورد استفاده قرار می دهد. همچنین کارخانه بتن موظف است بتن را با شرایط مورد نیاز کارفرما و با توجه به افزودنی های خواسته شده تهیه کرده و کیفیت آن را به دقت کنترل نماید .


لذا نیاز است کارفرمایان با مشخص کردن شرایط پروژه نظیر ، ارتفاع ، نوع سازه ، نوع شرایط دمایی، فاصله حمل بتن  و نوع بتن مورد استفاده و همچنین با مشورت با کارخانه تولید کننده بتن نوع افزودنی های بتنی مورد نیاز خود را انتخاب کند.  


با توجه به موارد گفته شده اگر بتن آماده با افزودنی بتن سفارش داده شود قیمت بتن نسبت به بتن معمولی می تواند بین 10 الی 30 درصد افزایش یابد که این افزایش قیمت شامل آزمایشات قبل از مصرف افزودنی بتن ، تهیه و حمل مواد به محل پروژه ، استفاده از آن به مقدار مورد نیاز و کنترل کیفیت بتن نهایی می باشد


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman