سقف کناف

سقف کناف
Facebook Twitter LinkedIn

۱۳:۳۵ | ۱۴۰۱/۰۹/۱۳

سقف کناف نوعی ابداع و خلاقیت در طراحی و هنر معماری امروزین است. معمولا از این سازه های خوش نقش با عنوان سقف کاذب نیز یاد می شود.

به گزارش اخبار ساختمان، خواندن این مطلب درباره سقف کناف به تمامی علاقمندان حوزه معماری و دکوراسیون های مدرن توصیه می شود.

 

سقف کناف چیست؟

 

کناف در لغت، نام فامیلی یک خانواده آلمانی است که با توجه به گسترش سازه های ابتدایی تحت این نام در سراسر جهان، این لغت تبدیل به یک برند معتبر و خوشنام شده است. شرکت کناف توسط برادران کناف پایه گذاری شده است و هم اکنون فرزندان آنها مدیریت این برند در سطح بین‌المللی را به عهده دارند.

 

البته امروزه ما از این واژه برای رساندن مفهوم کناف کاری استفاده می کنیم و سقف کناف و کناف کاری تبدیل به یک اصطلاح در فرهنگ لغت ما شده است.

 

سقف یک واحد مسکونی و غیر مسکونی بیشتر از سایر بخش های آن واحد به چشم می آید و تاثیر بصری بیشتری دارد. سقف کناف نوعی ابداع و خلاقیت در طراحی و هنر معماری امروزین است. معمولا از این سازه های خوش نقش با عنوان سقف کاذب نیز یاد می شود.

 

با توجه به این امر مهم که بازسازی و تعمیرات خانه های قدیمی و همین طور ساخت مسکن با دکوراسیون های جدید هزینه های سرسام آوری دارند، بهترین گزینه استفاده از کناف کاری و سقف کناف در واحد‌های مسکونی و تجاری و تالارها است.

 

البته محیط هایی مثل تالارها باید پتانسیل زیبایی بالایی داشته باشند و به همین دلیل است که بیشتر از سایر مکان ها از سازه های کنافی استفاده می کنند و بهره می برند.

 

کمتر کسی میل به داشتن منزل یا دفتر کار ساده و ابتدایی و بدون زرق و برق دارد، چرا که در برخوردهای اجتماعی؛ دکوراسیون داخلی محیط زندگی افراد بسیار حائز اهمیت است و چه بسا ساده انگاشتن این امر، شلختگی به نظر برسد.

 

به همین دلایل آشنایی اولیه با سقف کناف و کناف کاری بسیار مهم است. سقف خانه ها در تصاویر زیر را تماشا کنید تا بیشتر به اهمیت مطلب پی ببرید.

 

       
  سقف کناف   کناف کاری

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ویژگی های سقف کناف و جنس سقف کناف

 

کناف به تنهایی از گالوانیزه تشکیل شده است که با رویه ای از گچ و سیمان روی سقف واحدها ودیوارها اجرا می شود. در صورتی که از این سازه ها استفاده کنیم به راحتی می توانیم به تاسیسات مکانیکی و سایر بخش های مورد نظر در پشت آنها دسترسی داشته باشیم.

 

انواع سقف کناف

 

انواع سقف کناف به این ترتیب هستند:

  1. دکوراتیو
  2. ثابت
  3. متحرک

 

سقف کناف دکوراتیو

 

این نوع از سقف کناف همان طور که از اسمش پیداست بیشتر در جهت زیبایی و چشم گیری فضای داخلی واحدها ساخته می شود.

 

سقف کناف دکوراتیو دارای یک باکس حاشیه است که به انتخاب مشتری می تواند ساده یا با طراحی های منحصر به فرد باشد، در کنار این باکس ساده، باکس نور مخفی حاشیه را نیز داراست.

 

باکس نور مخفی حاشیه در دیوارکناف موجب پنهان ماندن لامپ های استفاده شده می شود. می توان مناسب با سایر بخش های دکوراسیون نورپردازی را در این بخش انجام داد و از رنگ های مختلفی استفاده کرد.

 

 
  سقف کناف دکوراتیو


سقف کاذب تونلی و سقف کاذب کمانی سایر قسمت های سقف کناف از نوع دکوراتیو هستند

 

•سقف کناف ثابت یا یکپارچه

 

در این سازه ها دیگر به نورپردازی ها و ایجاد طرحهای مختلف هندسی و غیر هندسی پرداخته نمی شود، سرعت اجرای آن بیشتر و هزینه کمتری را ایجاد می کند.

سقف کناف ثابت با فولاد سبک زیرسازی می شود و به دو دسته تقسیم می شود:

 

1. سقف کاذب یکپارچه با سازه دو طرفه یا تیپ  (D112a)

تایل های گچی در سقف کناف دو طرفه به صورت عمود بر هم هستند و بیشتر در سطوح بیش از پنجاه متر مربع ساخته می شود.

 

2. سقف کاذب یکپارچه با سازه یک طرفه یا تیپ  (D112b)

زیرسازی در این نوع سقف در یک جهت است و مناسب سطوح کمتر از پنجاه متر مربع است. دیگر تفاوت های این دو مدل سقف کناف ابعاد مهندسی و تخصصی دارند که در حوصله خوانندگان این مطلب نمی گنجد.

 

سقف کناف متحرک

 

سازه هایی در ابعاد ۶۰×۶۰ روی این سقف ایجاد می شود و چون به دلیل نصب آنها صدایی شبیه کلیک موس کامپیوتر از خود نشان می دهند به آنها کلیکی هم گفته می شود. آنها را به راحتی می توان تعمیر یا جداسازی کرد.

 

سقف کناف متحرک

 

این دسته از سقف های کناف مناسب محیط هایی هستند که ماهیت پذیرایی و دکور نداشته باشند، مثل سرویس های بهداشتی و اتاق های فرعی یا مراکز درمانی

 

معایب سقف کناف

 

سقف کناف مزایایی دارد و معایبی که این معایب به خودی خود به خاطر استفاده از کناف ایجاد نمی شوند، بلکه رعایت نکردن نکات اصلی و حرفه ای نبودن تیم اجرایی سقف کناف است که ما آنها را شاهد هستیم، معایبی مثل: نداشتن عملکرد عایق مانند در برابر سرو صدا، عدم انعطاف و استحکام لازم در برابر ضربه، رطوبت پذیری بالا

بی کیفیت بودن مواد اصلی استفاده شده نیز عارضه های مختلفی به بار می آورد.

مزایای سقف کناف بسیار فراتر از حد تصور هستند

 

اجرا و قیمت سقف کناف

 

اجرای هر یک از مدل های مذکور مختلف است، اما به صورت کلی مراحلی از این عملیات را ذکر می کنیم:

 

*  تراز بندی
*  نصب نبشی
*  تعیین محل آویزها
*  نصب f47
*  ایجاد فضای مناسب نورپردازی

 

سقف کناف را به صورت متری خرید و فروش می کنند. هزینه خرید و اجرای هر کدام از سه مدلی که مطرح شد متفاوت و متغیر است، کارشناس مربوطه که از تخصص کافی نیز باید برخوردار باشد بایستی با توجه به سایر بخش های واحد مورد نظر نسبت به طراحی و اجرای سقف کناف اقدام کند.

 


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman