معرفی انواع بنیان های چسب های کاشت میلگرد و ویژگی های آنها

معرفی انواع بنیان های چسب های کاشت میلگرد و ویژگی های آنها
Facebook Twitter LinkedIn

۰۸:۴۷ | ۱۴۰۱/۰۹/۱۵

مهارهای چسبی یا به اصطلاح ساده تر چسب های کاشت میلگرد نوعی از مهاری ها در بتن می باشد که در شرایط متفاوت متناسب با کاربری یا محاسبات انجام شده مورد استفاده قرار می گیرد.

به گزارش اخبار ساختمان، طی سه دهه گذشته مطالعات زیادی در حوزه بهسازی لرزه ای صورت گرفته که نشان دهنده آن است که تعداد قابل توجهی از مقاطع به خصوص پل های شهری، راه و راه آهن و... کیفیت لازم برای ارائه سرویس در زمان حادثه و همچنین مقاومت لازم برای تحمل نیروهای ناشی از زلزله در عمر مفید باقیمانده سازه را ندارد.

 

چسب های کاشت میلگرد

 

در حال حاضر خوشبختانه به اهمیت مطالعات پیرامون مقاومت سازه های شهری پی برده شده است و حتی اقدامات عملی مرتبط در دستور کار قرار دارد.

 

نه تنها از دیدگاه خسارت های جانی محتمل ، بلکه از لحاظ نقش زیر بنایی که پل ها در شبکۀ راه های پس از وقوع زلزله ایفا می نمایند، طبعاً فروریزی یا تحمل خسارات به میزانی که در بهره برداری متعارف و یا محدود آن ها اختلال ایجاد نماید، قابل پذیرش نبوده و لازم است برای ارزیابی آسیب پذیری و بهسازی لرزهای پل ها در چارچوب برنامه های پیشگیرانۀ طرح جامع کاهش آسیب های ناشی از زلزلۀ کشور جایگاه ویژه ای قائل شد.

 

بر همین اساس در پاره ای از روش های مقاوم سازی و بهسازی لرزه ای یا طراحی های صورت پذیرفته، موضوعات مهارها در بتن نقش اساسی دارند.

 

عملکرد مهار توسط بسیاری از پارامترهای کاربردی تحت تأثیر قرار می گیرد، که در انتخاب آن ها باید مورد توجه قرار گیرد. همچنین عملکرد، تحت تأثیر کیفیت نصب نیز قرار دارد. اگر مهارها به درستی انتخاب نشده و نصب نشوند، ممکن است توانایی مقاومت در برابر بارهای مورد نظر را نداشته باشند.

 

مهارهای چسبی یا به اصطلاح ساده تر چسب های کاشت میلگرد نوعی از مهاری ها در بتن می باشد که در شرایط متفاوت متناسب با کاربری یا محاسبات انجام شده مورد استفاده قرار می گیرد.

 

همانطور که گفته شد انتخاب صحیح چسب های کاشت میلگرد نیازمند اطلاع از ویژگی های فنی و بنیان های آن ها می باشد که قطعا در کیفیت نهایی و دوام سازه اثر مستقیم خواهد گذاشت.

 

چسب های کاشت میلگرد به صورت کلی با بنیان های اپوکسی بدون حلال، وینیل استر، پلی استر از شرکت های مختلف عرضه می شود که این بنیان ها دارای نقاط ضعف و قوتی می باشند که به موجب آن موارد فنی همچون دوام بلند مدت،تحمل نیروی لرزه ای، نیروهای سنگین محاسباتی و... را پشتیبانی می کنند.

 

با توجه به تحقیقات انجام شده و ویژگی های اصلی بنیان های عنوان شده میتوان بیان نمود که در حال حاضر بهترین بنیان در بین چسب های کاشت میلگرد، اپوکسی بدون حلال می باشد که بهترین پاسخگویی در عملیات مهندسی با نگاه دوام محور را داراست.

 

بنیان های پلی استری و وینیل استری عمدتا برای استفاده های غیرسازه ای یا المان های غیر باربر مورد استفاده قرار میگیرند که جوابگوی نیاز مذکور می باشند اما موارد منفی این دو بنیان باعث شده تا در شرایط حساس با ریسک زیاد قابلیت استفاده بسیار محدودی داشته باشند.

 

چسب های کاشت پلی استری :

 

از جمله مزایای این ماده می توان به مقاومت فیزیکی زیاد در کنار نفوذ پذیری کم این بنیان اشاره کرد. اما برخی اشکالات این مزایا را تحت تاثیر قرار می دهند.  از جمله این موارد،  می توان به تعداد زیادی پیوندهای غیراشباع و پیوندهای شیمیایی استری اشاره کرد که در نتیجه مقاومت شیمیایی بسیار ضعیف در برابر خوردگی ایجاد خواهند کرد. همچنین جذب آب این ماده بسیار زیاد می باشد و با گذشت زمان، آب جایگزین ساختار شیمیایی می گردد و در نتیجه عمر ماده بسیار کوتاه خواهد شد.

 

چسب های کاشت وینیل استری:

 

در بنیان های وینیل استری شرایط مقاومت شیمیایی نسبت به پلی استر اوضاع بهتری دارد اما چسب های با بنیان وینیل استر با افزایش دمای محیط، مقاومت خود را در برابر قلیا از دست می دهند.

 

همچنین چسب های طراحی شده بر پایه این بنیان حرارت زایی بسیار زیادی در زمان خشک شدن دارند ، در هنگام خشک شدن دچار کاهش حجم و انقباض قابل توجه میشوند که این مساله شانس جدایی از بستر کار را بالا میبرد.

 

 برای بهبود ویژگی های اجرایی مخصوصا کارپذیری، بنیان وینیل استر به صورت محلول در استایرن عرضه می گردد که یک ماده سمی به شمار رفته و هنگام اجرا ، بخارات سمی متصاعد می نماید که این مورد تناقض کامل با رعایت حقوق اپراتور داشته و باعث ایجاد مشکلاتی در سلامتی کارکنان و پرسنل کارگاه بویژه در محیط های بسته خواهد بود.

 

چسب های کاشت وینل استری

 

در این ماده چسبندگی بین لایه های قدیم و جدید  وجود ندارد لذا ترمیم ماده در صورت آسیب دیدگی امکان پذیر نیست.

 

چسب های کاشت اپوکسی بدون حلال:

 

در حال حاضر در کشور ما بنیان برتر برای چسب های کاشت میلگرد، بنیان اپوکسی بدون حلال می باشد که دارای مقاومت چسبندگی بسیار قوی به زیرآیند می باشد. همچنین مقاومت مکانیکی این ماده چندین برابر مقاومت بتن بوده که در کوتاهترین زمان حاصل می گردد و برای نمونه می توان به مقاومت 80 الی 100 مگاپاسکال در 3 روز و در دمای معتدل محیطی اشاره نمود.

 

چسب های کاشت اپوکسی بدون حلال

 

این ماده به هیچ عنوان دچار جمع شدگی نمی شود و با استفاده از ارتقا فرمول این مورد آسیب بزرگ در  این بنیان دیده نمی شود.

 

این مواد از انعطاف پذیری بسیار خوبی نسبت  به وینیل استر و پلی استر برخوردار هستند و به همین دلیل احتمال ترک خوردن آن به دلیل بروز تنش های حرارتی در بتن و انقباض و انبساط سازه بسیار کمتر است.

 

نکته بسیار مهم در خصوص این بنیان نسبت به پلی استر و وینیل استرها بحث دوام بلند مدت می باشد که مقاومت های چسب های کاشت میلگرد اپوکسی نسبت به دو دیگر پایه ها به مرور زمان تغییر نمی کند که این مورد برای موارد سازه ای و حساس بسیار حائز اهمیت می باشد.

 

شرکت آبادگران با طراحی وتوسعه چسب کاشت میلگرد ABABOBD RA-500 و چسب کاشت میلگردABABOND RA-500+ بربنیان اپوکسی بدون حلال  با دقت بر ویژگی های مورد نیاز مهندسان در شرایط حساس سازه ای طراحی و در فرآیندی کنترل شده با تمرکز بر پیوستگی در کیفیت تولید و رعایت الزامات محیط زیستی تولید میگردد که به عنوان گزینه ای مناسب در کاشت های میلگرد سازه ای می باشد.


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman