آشنایی با انواع ساندویچ پانل ماموت

آشنایی با انواع ساندویچ پانل ماموت
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۴۹ | ۱۴۰۱/۰۹/۱۹

ساندویچ پانل از کاربردی ترین تجهیزاتی است که در سال های اخیر به دنیای ساخت و ساز راه پیدا کرده و به دلیل داشتن مزایای متعدد توانسته جایگزینی برای مصالح ساختمانی سنتی باشد.

به گزارش اخبار ساختمان، ساندویچ پانل از کاربردی‌ترین تجهیزاتی است که در سال‌های اخیر به دنیای ساخت و ساز راه پیدا کرده و به دلیل داشتن مزایای متعدد توانسته جایگزینی برای مصالح ساختمانی سنتی باشد. در واقع این سازه از پیش ساخته شده در مدل‌های متفاوتی طراحی و آماده می‌شود از این رو هر زمان که لازم باشد تنها نیاز به نصب و ایجاد اتصال دارد. از ساندویچ پانل معمولا در لایه‌های بیرونی ساختمان‌ها (با هر تعداد طبقه) و یا نماهای بیرونی استفاده می‌شود که باید در برابر رطوبت، صدا، تغییرات آب و هوا همچنین باد مقاوم باشند. از انواع ساندویچ پانل‌ها برای ساخت دیوارهای داخلی ساختمان‌ها، ساخت سقف و یا پارتیشن‌بندی هم استفاده می‌شود. یکی از کاربردهای بسیار مهم ساندویچ پنل برای ساخت دیوارهای مقاوم در برابر آتش‌سوزی است؛ علت استفاده از ساندویچ پانل‌ها در این مورد این است که استفاده از این پانل‌ها با توجه به ویژگی‌های خاص خود، امکان گسترش آتش سوزی را تا حد چشمگیری کاهش می‌دهند.

 

انواع ساندویچ پانل

 

همانطور که عنوان شد این سازه‌ها در مدل‌های متنوعی ساخته می‌شوند در ادامه این مطلب قصد داریم انواع مختلف محصولات تولید شده توسط یکی از بزرگترین کارخانجات ساخت ساندویچ پانل به نام ماموت را به شما معرفی کنیم. به طور کلی انواع ساندویچ پانل‌ها از نظر محل استفاده به دسته‌بندی‌های زیر تقسیم می‌شوند:

*  ساندویچ پانل دیواری
*  ساندویچ پانل سقفی
*  ساندویچ پانل اتاق تمیز
*  ساندویچ پانل سردخانه‌ای

 

ساندویچ پانل ماموت

 

ساندویچ پانل دیواری

 

به منظور ساخت این ساندویچ پانل‌ها معمولاً فوم را بین ورقه‌هایی تزریق می‌کنند. این محصولات به طور کلی برای ساخت دیوار‌های اطراف سوله‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما عمده کاربرد ساندویچ پانل دیواری به ساخت کانکس‌ها و دیوار‌های مربوط به کارخانه‌های صنعتی بر می‌گردد.

 

فوم‌هایی که بین لایه‌ها تزریق می‌شوند معمولاً فوم پلی استایرن، پلی یورتان یا XPS هستند؛ از همین رو مقاومت فوق‌العاده‌ای در برابر رطوبت داشته و می‌توان آن‌ها عایق‌های خوبی به شمار آورد.

 

ساندویچ پانل سقفی

 

ساندویچ پانل‌های سقفی دارای ضخامتی بین ۴ الی ۲۰ سانتی‌متر با ارتفاع ۸. ۱ متر هستند. ساخت این نوع پانل‌ها شباهت زیادی به پانل‌های دیواری داشته با این تفاوت که ضریب حرارتی پانل‌های سقفی نسبت به پانل‌های دیواری کمتر است.

 

معمولاً این پانل‌ها را از آلوزینک یا گالوانیزه می‌سازند و فوم پلی یورتان برای عایق‌سازی آن استفاده می‌شود، این فوم بین لایه‌ها تزریق شده و مقاومت پانل را در برابر عوامل محیطی بالا می‌برد.

 

ساندویچ پانل سردخانه‌ای

 

ضخامت این نوع از پانل ساندویچ‌ها چیزی حدود ۸ تا ۲۰ سانتی‌متر است و برای عایق کردن آن بین لایه‌های فلزی از ترکیبات پلی یورتان استفاده می‌کنند. معمولاً ساندویچ پانل سردخانه‌ای را برای ساخت تونل‌های ساختمان‌های صنعتی کارخانجات و ساختمان‌های بسیار بزرگ و همچنین ساخت سردخانه‌ها به کار می‌برند.

 

ساندویچ پانل اتاق تمیز

 

در طراحی و ساخت اتاق تمیز از ساندویچ پانل استفاده می‌شود. برای ساخت این چنین فضاهایی که از حساسیت فوق‌العاده‌ای برخوردار هستند، از ساندویچ پانل‌های مخصوص ساخت کلین روم استفاده می‌شود. ساندویچ پانل مصالح ساختمان سازی پیش ساخته‌ای هستند که از سه لایه اصلی تشکیل شده‌اند. ساندویچ پانل‌ها از لحاظ ساختاری در دو نوع دیواری و سقفی تولید می‌شوند. این ساندویچ پانل‌ها معمولا صاف و به صورت دو رو صاف، یک رو صاف و یا یک رو شیاردار هستند تا امکان جای‌گیری گرد و غبار و باکتری در آن از بین برود. از دیگر ویژگی‌های این ساندویچ پانل‌ها این است که مقاومت بسیار بالایی در برابر خوردگی، پوسیدگی، میکروب‌ها و باکتری‌ها دارند.

 

انواع دیگر ساندویچ پانل:

 

ساندوچی پانل‌ها با توجه به ویژگی‌های دیگرشان نیز دسته‌بندی می‌شوند. مقاومت در برابر آتش‌سوزی، جنس فوم، جنس ورق و... از عوامل موثر در این دسته‌بندی‌ها هستند. در زیر با چند مورد از پر کاربردترین انواع ساندویچ پانل آشنا می‌شویم:

 

ساندویچ پانل نسوز

 

ساندویچ پانل‌های نسوز نسل جدیدی از مصالح ساختمانی مقاوم در برابر آتش بوده که آتش را گسترش نمی‌دهند، علی رغم اینکه این نوع پانل‌ها در صورت آتش سوزی دچار آسیب می‌شوند، اما به هیچ عنوان آتش را شعله ور نکرده و بلافاصله بعد از آنکه آتش فروکش کند این پانل‌ها هم خاموش می‌شوند.

 

به علاوه پانل‌های نسوز هنگام آتش گرفتن ذوب نمی‌شوند و این مسأله می‌تواند از خطرات بعدی زیادی جلوگیری کند.

 

معمولاً به دلیل مقاومت بالای این نوع از پانل‌ها به دلیل استفاده از پشم سنگ برای عایق‌سازی، آن‌ها را برای کابرد‌های کوره‌ای به کار می‌برند.

 

ساندویچ پانل پلی یورتان

 

ساندویچ پانل‌های پلی یورتان عایق‌های مناسبی در برابر حرارت و صدا بوده و به علت داشتن ویژگی‌هایی چون وزن کم، مقاومت بسیار زیاد در برابر عوامل محیطی مانند رطوبت، تحمل فشار و وزن بالا و... نسبت به دیگر ساندویچ پانل‌ها از محبوبیت بیشتری برخوردارند.

 

معمولاً ساندویچ پانل‌های پلی یورتان را با دو روش PUR و PIR به کمک گاز B۱۴۱ عایق‌بندی می‌کنند.

 

ساندویچ پانل پشم سنگ

 

متریال اولیه ساخت این نوع پانل از سنگ‌های آذرین به دست می‌آید. در واقع باید بگوییم در ساخت این پانل‌های پشم سنگ سنگ‌های بازالت مورد استفاده قرار می‌گیرد، این مدل سنگ‌ها را می‌توان جزء خانواده سنگ‌های آذرین به حساب آورد.

 

اما به طور کلی در مورد این مدل از ساندویچ پانل‌ها باید گفت که بهترین عایق در مقابل آتش بوده و کاملاً ضد حریق هستند؛ چرا که در ساخت آن همانطور که گفتیم از الیاف پشم سنگ استفاده می‌کنند.

 

معمولاً ساندویچ پانل‌های پشم سنگ را برای تکمیل سازه‌های فولادی صنعتی به منظور ساخت سقف و دیواره‌های خارجی مورد استفاده قرار می‌دهند.

 

سخن آخر

 

در این مطلب سعی کردیم شما را با انواع پانل ساندویچی تولید شده توسط ماموت آشنا سازیم، ‌امیدواریم این مطالب برای شما مفید واقع شده باشد. البته اطلاعات جامع تر در باره این سازه را می توانید از طریق مراجعه به مجموعه های حرفه ای به دست آورید، ماموت به عنوان یکی از بزرگ ترین ارائه دهندگان انواع ساندویچ پانل با معرفی کاربرد این محصول نقش بزرگی در انتخاب شما خواهد داشت و می تواند اطلاعات دقیقی در اختیار شما قرار دهد.


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman