آشنایی با انواع سقف در ساختمان با فرازمان

آشنایی با انواع سقف در ساختمان با فرازمان
Facebook Twitter LinkedIn

۱۸:۰۲ | ۱۴۰۱/۱۰/۲۴

سقف برای تمامی ما یک المان جا افتاده است و از زمان حضور انسان در زمین دغدغه اصلی داشتن یک سر پناه بوده است. اما از آن زمان تا به امروز تحولات زیادی در اجرای سقف ها و چگونگی ایجاد آنها رخ داده است. که هدف ما از نوشتن این مقاله این است که سقف های مختلف که امروزه در سازه ها، که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند را به شما معرفی کنیم.

به گزارش اخبار ساختمان،ساخت و اجرای سقف ها با توجه به موقعیت بنا، نوع سازه، مصالح بکار رفته و نوع کاربری آن به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند. مهمترین ویژگی که باید سقف ها داشته باشند این است که مقاومت و پایداری زیادی را در سازه ها داشته باشند. زیرا سقف مهمترین جز یک سازه به حساب می آیند. و دارا بودن این ویژگی رکن اصلی و یکی از ضوابط مهم در ساخت و ساز برای مهندسین و پیمانکاران است.

در صورت عدم مقاومت سقف ها در نهایت ما ساختمانی هایی با کمترین امنیت را خواهیم داشت که در صورت کوچکترین خطا موجب خسارت جانی و مالی زیادی خواهد شد. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را انواع مختلف سقف آشنا کنیم.

معرفی انواع سقف در ساختمانهای تجاری ، اداری و مسکونی

قبل تر اشاره کردیم که مقاومت سقف ها اصل مهم در ساخت ساز است اما ویژگی های دیگری مانند استفاده از مصالح با کیفیت و دارای استحکام بالا نقش مهمی در این مقاومت دارند تا در برابر آتش، زلزله، سرما و گرما بتوانند استواری خود را حفظ کنند.

انواع سقف عبارت اند از:

  • سقف تیرچه بلوک
  • سقف وافل
  • سقف یوبوت
  • سقف کامپوزیت
  • سقف پیش تنیده
  • سقف دال توپر
  • سقف کوبیاکس

ویژگی های سقف تیرچه بلوک

یکی از رایج ترین سقف ها در بین سقف های مختلف سقف تیرچه بلوک است و دلیل آن هم مقرون به صرفه بودن آن می باشد. این سقف ها همانطور که از اسمش پیداست متریال به کار رفته در اجرای آن تیرچه، بلوک و مصالح دیگری مانند بتن، میلگرد که در انواع حرارتی و تقویتی می باشد.

نحوه اجرای این سقف ها به این صورت است که تیرچه های به عنوان تیر های فرعی ایجاد می شوند و بین آنها را بلوک ها پر می کنند. این نوع سقف ها جز سقف های دال یک طرفه می باشد و به دلیل پیش ساخته بودن ، سرعت اجرای  سازه را بیشتر می کنند. از مزیت های دیگر این سقف ها قیمت اجرای آن است و در برابر سرما، گرما، لرزش و تمامی بلاهایی طبیعی استحکام بالایی دارند.

معرفی سقف وافل

سقف وافل یکی از محبوبترین سقف ها در بین طراحات داخلی و معماران می باشد. دلیل ان هم شکل ظاهری زیبا و جذابی است که به بنا می بخشد. سقف های وافل با قالب های مخصوصی ساخته می شوند که در دو نوع سقف وافل یک طرفه و سقف وافل دو طرفه اجرا می شوند.

ویژگی مهم و ویژه این نوع سقف ها سبکی آنها می باشد. به واسطه این ویژگی از آن برای سازه هایی که نیاز به تحمل بار زیادی دارند مانند سقف متروها، فرودگاه ها و قسمت هایی از سقف های مراکز خریدو... بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند.

پیشینه این سقف در ایران به زمان هخامنشیان برمیگردد و در بسیاری از بناها مانند دانشگاه تهران، ایستگاه راه آهن اصفهان و... استفاده شده است.

تولید قالب سقف وافل و اجرای آن کار مهندسین و پیمانکاران مزبده و ماهر است. زیرا نیاز به دقت و حساسیت بالایی دارد. یکی از شرکت های فعال در این زمینه شرکت فرازمان می باشد که با ابداع قالب های وافل قفل دار سازه های بسیار ایمن و مطمئنی را به ثمر رسانده است.

سقف یوبوت چیست؟

سقف یوبوت یکی دیگر از انواع سقف ها در صنعت ساختمان سازی می باشد. اولین و بهترین ویژگی این نوع سقف ها مقاومت خمشی زیاد آنها است. این نوع سقف ها به صورت دال مجوف دو طرفه بتنی اجرا می شوند. و روند قالب گذاری در محل پروژه صورت می گیرد و پس از قالب گذاری بتن ریزی انجام می شود.

یکی دیگر از ویژگی آن استفاده کمتر از بتن در هنگام اجرای آن می باشد به عبارتی ابداع این نوع سقف ها با این هدف گره خورده است. قالب های این نوع سقف برای اولین بار در سال 2002 اجرا شد و به دلیل رضایت در نتیجه پروژه به شکل چشم گیری در بین سازندگان ساختمان رواج پیدا کرده است.

آشنایی با سقف کامپوزیت

یکی از سقف هایی که در ساختمان های فلزی قابل اجرا می باشد سقف های کامپوزیت است. ویژگی که در این سقف ها وجود دارد این است که در اجرای آنها نیاز به مرحله شمع بندی نیست. مصالح به کار رفته در این نوع سقف ها پروفیل فولادی و بتن مسلح می باشد.

از دیگر ویژگی اجرای آن می توان به عدم استفاده از یونولیت اشاره کرد و برای جایگزین آن به منظور نازک کاری و یکپارچه کردن آن از سقف کاذب استفاده می شود. نام دیگر این آنها سقف مرکب و یا سقف مختلط است. و در انواع مختلف مانند: کامپوزیت فلزی، کامپوزیت کرمیت، کامپوزیت عرشه فولادی و روفیکس اجرا می شوند. که بین آنها مدل عرشه فولادی محبوبتر است.

سقف پیش تنیده

یکی از جدید ترین انواع سقف ها که مورد توجه سازندگان قرار گرفته است سقف های پیش تنیده می باشد. از این نوع سقف ها بیشتر برای اجرای سقف پارکینگ ها مورد استفاده قرار میگیرد. و به دلیل استفاده کمتر از ستون ها در مراحل ساخت باعث شده که طرف دار زیادی داشته باشند و همچنین با اکتفا به این ویژگی بسیاری از سازندگان حتی با هزینه زیاد در اجرای آن همچنان انتخابشان سقف های پیش تنیده باشد. اجرای سقف پیش تنیده به دلیل جدید بودن آن کار راحتی نیست و باید به دست کسانی ساخته شود که در این زمینه مهارت و نخصص کافی را داشته باشند.

 

فرازمان پیشرو در صنعت ساخت و ساز

در این مقاله تلاش بر این بود که شما را با انواع سقف های استفاده شده در سازه آشنا کنیم اما باید بدانید که مدل های زیادی وجود دارد که پرداختن به آن از حوصله این مقاله خارج است.

در انتها قصد داریم یکی از معتبرترین و حرفه ای ترین شرکت های مربوط به ساخت و ساز را معرفی کنیم که در زمینه معماری و سازه های نوین فعالیت دارند. این شرکت با پشتکار و لطف خدا و اعتماد مردم توانسته پروژه های زیادی را با سقف های وافل و با موفقیت پشت سر بگذارد و در طی سالهای متوالی از فعالیت خود، رضایت بسیاری از مشتریان خود را جلب کند.

با اعتماد به طراحان و کارشناسان فرازمان سازه ای ایمن و زیبا را به ارمغان می آورید و تجربه یک همکاری خوب و دوستانه را خواهید داشت. برای اطلاعات بیشتر با شمارهای زیر تماس بگیرید.


 


نظرات کاربران
security code
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman