تغییر قیمت مسکن در سایه گرانی مصالح

تغییر قیمت مسکن در سایه گرانی مصالح
Facebook Twitter LinkedIn

۱۵:۱۵ | ۱۴۰۱/۱۱/۱۷

گرانی مصالح تاثیر مستقیم در افزایش قیمت مسکن دارد و کارشناسان این موضوع را دلیل رشد قیمت مسکن می دانند.

به گزارش اخبار ساختمان، این نوسانات و التهاب قیمت به ظاهر قرار نیست توقف داشته باشد. از سوی دیگر دلالان بازار مسکن به دنبال بهانه ای برای افزایش قیمت مسکن بوده و این را بهانه ای کردند تا قیمت مسکن بار دیگر افزایش پیدا کند.

با توجه به اینکه در طول ماه های گذشته قیمت سیمان، فولاد و میلگرد چندین برابر شده است و این قیمت تمام شده مسکن را نیز تحت تأثیر قرار داده است و امروزه در قراردادهای پیش فروش این موضوع ذکر می شود که سازنده در این بازار پر نوسان ضرر نکند.

بازار مسکن به دلیل افزایش قیمت های مصالح با نوسان زیادی رو به رو است که مسؤولان وزارت صمت و وزارت راه و شهرسازی باید اقدامی کنند چرا که بازار مسکن این روزها به دلایل اقتصادی با مشکلات زیادی رو به رو شده است که گرانی مصالح ساختمانی هم به آن اضافه گردید.

وزارت راه و شهرسازی پیش از این به سازندگان وعده هایی از قبیل کارت اعتباری خرید مصالح و خرید از کارخانه ها داده بود لیکن هیچکدام از آنها اجرایی نشد.

در حال حاضر هم مصالح ساختمانی روز به روز با قیمت جدید روبه روست.

در نوسانات قیمتی بازار مصالح ساختمانی تنها مصرف کنندگان هستند که به دلیل رشد قیمت مصالح و قیمت تمام شده ساخت مسکن با مشکل خرید روبرو خواهند شد بنابر این در این شرایط باید دولت با ارائه راهکارهای مناسب بازار مسکن را به سمت ثبات هدایت کند.

در تأثیر نوسانات مصالح ساختمانی بر قیمت مسکن سازندگان نمی توانند تولیدی داشته باشند و این باعث گرانی دوباره در بخش بازار مسکن خواهد شد.

بی ثباتی اقتصادی در کشور دلیل اصلی گرانی های ممتد در بخش مصالح شده است.

دولت باید تسهیلاتی برای سازندگان در نظر بگیرد تا بخش خصوصی بتواند جان دوباره در بخش مسکن بگیرد و اقتصاد کشور از این حالت تشنج خارج شود تا تولید مسکن از تقاضا پیشی بگیرد بلکه قیمت مسکن به یک ثبات نسبی برسد.

بررسی های اخیر بر قیمت مسکن و شاخص هایی که بر قیمت آن تاثیر می گذارند، به خوبی نشان می دهد که وضعیت جالب توجهی بر بازار مسکن حاکم نیست و باید هر چه سریع تر با تشکیل کمیته های نظارتی جهت کنترل بازار مصالح توسط وزارت صمت، تکمیل و تخصیص الحاقات زمین به امر نهضت ملی مسکن، تخصیص اعتبارات لازم و کافی به میزان تحقق اهداف تعیین شده جهت ساخت مسکن، مشارکت تمامی دستگاه های (دولتی، غیر دولتی، عمومی غیر دولتی نظیر شهرداری ها، بنیادها، صندوق های اعتباری، سازمان های زیر نظر رهبری، حساب ۱۰۰ امام، سازمان های متولی موقوفات، خیرین) در قیام نهضت ملی مسکن، زمانبندی مشخص فاز ۱ اجرایی و گزارش پیشرفت کار بصورت آنی ارائه گردد.

اقتصاد24


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman