بازسازی مناطق زلزله زده در ترکیه آغاز شد

بازسازی مناطق زلزله زده در ترکیه آغاز شد
Facebook Twitter LinkedIn

۱۱:۰۳ | ۱۴۰۱/۱۲/۱۳

مقامات ترکیه اعلام کردند که ساخت اولین مجموعه از واحدهای مسکونی در مناطق زلزله زده را از امروز آغاز می کنند، در همین حال کارشناسان درباره هزینه ها ابراز نظر کردند.

به گزارش اخبار ساختمان، مراد قوروم وزیر محیط زیست و توسعه شهری ترکیه امروز جمعه اعلام کرد که دولت این کشور ساخت اولین مجموعه از واحدهای مسکونی به جای واحدهای آسیب دیده در مناطق زلزله زده ترکیه را آغاز کرده است.

خبرگزاری آناتولی روز جمعه گزارش داد که اظهارات مراد قوروم در بازدید از مرکز هماهنگی امور مربوط به بلایای طبیعی در ایالت آدی یامان در جنوب کشور بیان شده است.

وزیر ترکیه ای تایید کرد که دولت این کشور روز جمعه کلنگ ساخت اولین مجموعه از واحدهای مسکونی را به زمین می زند که تعداد آنها ۲۱ هزار و ۲۴۴ واحد مسکونی در ۱۱ ایالت آسیب دیده از زلزله ویرانگر ششم فوریه گذشته است.

قوروم گفت که ترکیه طی دو ماه آینده نیز سنگ بنای ساخت ۲۴۴ هزار واحد مسکونی دیگر در این ۱۱ استان و در مناطقی دورتر از گسل های زمین لرزه اخیر را خواهد گذاشت.

مقامات ترکیه دیروز پنجشنبه گفته بودند که ۱۸۹ اردوگاه اسکان با خانه های از پیش ساخته در مناطق زلزله زده برپا کرده که 34 هزار نفر در آن سکونت دارند.

در همین حال در حال حاضر یک میلیون و ۴۴۰ هزار و ۶۶۸ نفر هم در مناطق زلزله زده در چادرهایی که در مناطق سرپوشیده یا سرباز برپا شده است، زندگی می کنند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه روز دوشنبه وعده داد که ویرانی های زمین لرزه اخیر را ظرف یک سال آباد می کند.

رئیس جمهور ترکیه تاکید کرد که دولتش قصد دارد صدها هزار خانه را با زیرساخت های آن بازسازی کند و شهرهایی را که در معرض تخریب بزرگی قرار گرفته و ده ها هزار ساختمان در آن ها فروریخته است، از نو بسازد؛ در حالی که مسئولان این کشور از نیاز به تخریب بسیاری از ساختمان هایی سخن می گویند که پس از زمین لرزه آسیب دیده و غیرقابل سکونت شده اند.

کارشناسان معتقدند که روند بازسازی مناطق زلزله زده که بیش از ۱۰ ایالت جنوبی با حدود ۱۳ میلیون نفر را شامل می شود، آسان نخواهد بود.

فراس شعبو، استاد مدیریت مالی در آکادمی باشاکشهیر استانبول، معتقد است که بازسازی تنها شامل ساختمان ها نمی شود، بلکه شامل جاده ها، فرودگاه ها، بنادر، راه آهن، پل ها، گاز، برق و منابع آب نیز می شود.

وی در گفتگو با الجزیره افزود که روند آواربرداری و ارزیابی خسارات به زمان نیاز دارد، در حالی که ترکیه همچنان تحت تاثیر شوک این فاجعه، شاهد خلأهایی در مقابله با بحران است، صرف نظر از بحران بهداشتی احتمالی که می تواند در روند بازسازی خلل ایجاد کرده یا آن را به تاخیر اندازد.


منابع تامین مالی بازسازی مناطق زلزله زده


در حالی که سوالاتی در مورد هزینه طرح بازسازی که دولت ترکیه در نظر دارد اجرا کند و منابع بالقوه تامین مالی مطرح شده است، اردوغان اعلام کرده که بخش بانکی این کشور بخشی از سود خود مربوط به سال ۲۰۲۲ که در حال حاضر بالغ بر ۵۰ میلیارد لیره است (حدود ۲.۶۴ میلیارد دلار) برای مبارزه با اثرات زلزله اختصاص داده است.

فراس شعبو معتقد است که سیاست اقتصادی ترکیه پس از زلزله به کلی تغییر خواهد کرد و از سیاست جستجوی راه های افزایش نرخ رشد، صادرات و تولید ناخالص داخلی به سمت سیاست بازسازی و فعال سازی مجدد چرخ اقتصاد چرخش می کند و به دلیل هزینه های کلان برای بازسازی فشارهایی بر بودجه دولت ترکیه وارد خواهد آمد.


حجم هزینه ها


شعبو درباره برآورد هزینه مورد انتظار طرح دولت ترکیه برای بازسازی مناطق زلزله زده گفت: ما نمی توانیم میزان هزینه بازسازی را پیش بینی کنیم، مگر اینکه میزان واقعی خسارت و تخریب معلوم شود.

توران میسین یک پیمانکار در ترکیه می گوید: با توجه به قیمت های فعلی بازار، ساخت یک متر مربع خانه حدود ۱۰ هزار لیر ترکیه (حدود ۵۳۰ دلار) هزینه دارد و میانگین هزینه ساخت هر آپارتمان یک میلیون لیره ترکیه (حدود ۵۳۰۰۰ دلار) است.

از سوی دیگر با توجه به نگرانی برخی در مورد بازسازی مناطقی که دائماً در معرض خطر زلزله هستند، مقامات ترکیه به صراحت اعلام کرده اند که بازسازی بر اساس محدودیت های اعمال شده برای کل عملیات بازسازی پیش خواهد رفت.

مراد قوروم، وزیر محیط زیست و توسعه شهری ترکیه هم گفته است ساختمان هایی که در مناطق زلزله زده احداث می شود بیش از سه طبقه نخواهد بود و روند بازسازی در مناطقی به دور از گسل های لرزه ای که ممکن است شاهد فعالیت مداوم لرزه ای باشد، انجام می شود.

مخلص الناظر، استاد اقتصاد و مدیریت بازرگانی در استانبول نیز گفت که انتظار می رود ساخت و ساز جدید استانداردهای تعیین شده برای جلوگیری از خطرات زلزله را اجرا کند که البته این امر به معنای هزینه بیشتر است.

الناظر در گفت‌گو با الجزیره نت، پیشنهاد کرد که برنامه هایی برای نوع جدیدی از زیرساخت ها و چشم اندازی جدید وجود داشته باشد و کارشناسان ژاپن و اندونزی که تجربه مقابله با زلزله های تا ۱۰ ریشتر را دارند، می توانند مورد استفاده قرار گیرد.

بانک جهانی در گزارش اخیر خود اعلام کرد که برآوردهایش نشان می دهد که دو زلزله ویرانگر ترکیه ۳۴.۲ میلیارد دلار یا حدود چهار درصد از تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۱ این کشور، خسارت مادی به بار آورده است.

در همین حال گروه های تجاری و اقتصاددانان در ترکیه گفته اند که بازسازی می تواند تا ۱۰۰ میلیارد دلار برای ترکیه هزینه داشته باشد.

در اواسط ماه گذشته، فدراسیون شرکت ها و مشاغل در ترکیه خسارت زمین لرزه را ۸۴ میلیارد دلار یا معادل ۱۰ درصد از تولید ناخالص این کشور برآورد کرد. بر اساس بیانیه این فدراسیون، زلزله ویرانگر حدود ۷۰.۸ میلیارد دلار به ساختمان های مسکونی خسارت وارد کرد و ۱۰.۴ میلیارد دلار دیگر به درآمد ملی خسارت وارد کرد، علاوه بر این خسارت نیروی کار که می تواند ۲.۹ میلیارد دلار برای اقتصاد ترکیه هزینه داشته باشد.

فارس


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman