اجرای عملیات تزریق گروت با پمپ به چه صورت می باشد؟

اجرای عملیات تزریق گروت با پمپ به چه صورت می باشد؟
Facebook Twitter LinkedIn

۲۰:۲۴ | ۱۴۰۱/۱۲/۲۸

اجرای عملیات تزریق گروت با پمپ به چه صورت می باشد؟ استفاده از دستگاه تزریق گروت برای گروت ریزی ، ترمیم و مقاوم سازی بتن ها

به گزارش اخبار ساختمان،گروت در اصطلاح به نوعی ملات گفته می شود که به صورت آماده مصرف به فروش می رسد. برای آشنایی بیشتر بهتر است اضافه کنیم از گروت می توان برای پر کردن فاصله موجود بین ژاکت های بتنی و فلزی به منظور مقاوم سازی آنها و همچنین پر کردن فضای خالی موجود در زیر صفحه های پایه مخازن و پلیت استفاده نمود. این ملات آماده در کاربری های مختلفی به کار می رود که مهمترین آنها عبارتند از:

  • به منظور پر نمودن گپ های خالی که در قسمت زیرین بیش پلیت ها قرار دارند.
  • برای ترمیم سطوح بتنی بهترین گزینه است.
  • برای نصب تجهیزات صنعتی نیز می توان از گروت استفاده نمود.
  • با استفاده از گروت می توان سطوح بتنی و همچنین تجهیزات صنعتی را رگلاژ نمود.
  • در زمان قالب بندی می توان برای ترمیم محل بولت ها از گروت استفاده کرد.
  • گروت بهترین گزینه برای نصب ریل ها، بولت ها و آرماتورها به شمار می آید.

عملیات تزریق گروت با پمپ

انواع مختلف گروت ها

گروت ها در انواع مختلفی در دسترس خریداران قرار می گیرد که به صورت تیتروار به صورت ذیل می باشند:

  • گروت پلیمری سه جزیی و یا همان خرید گروت اپوکسی سه جزئی
  • گروه دو جزیی و یا همان گروت سیمانی - پلیمری
  • گروت با پایه سیمانی
  • کامبکس یا همان گروت افزودنی منبسط کننده بتن

موارد استفاده از دستگاه تزریق گروت با پمپ

همان طور که اشاره شد با استفاده از گروت می توان فضاهای خالی را پر نمود؛ اما در مواردی ممکن است پر کردن کامل این فضاها توسط گروت در برخی از تاسیسات به صورت دستی امکان پذیر نباشد. سطح زیاد تاسیسات و نیز ضخامت کمتر آنها موجب می شود که پر کردن دستی همیشه ممکن نباشد که در چنین مواردی ناگزیر به تزریق گروت با استفاده از پمپ خواهیم شد.

عملیات تزریق گروت با پمپ

پمپی که برای عملیات تزریق گروت از آن استفاده می شود، پمپی است که قادر است گروت را با فشاری پایدار، ادامه دار و با دوام تزریق کند. دستگاه تزریق گروت با پمپ می تواند غلظت های بیشتری از گل های زرد، دوغاب سیمانی، آب، روغن و ... را به داخل فضاهای خالی منتقل نماید. برای تزریق گروت با پمپ توجه به چند نکته مهم برای نتیجه مناسب لازم و ضروری است که این موارد عبارتند از:

  1. بررسی دستگاه قبل از شروع عملیات تزریق گروت: قبل از استفاده از دستگاه تزریق گروت با پمپ، لازم است مواردی از جمله مجرای آن، لوله پالپ متصل به دستگاه و لوله مکش آن را با استفاده از مکش آب بررسی و تست کنید. توجه کنید در صورت بروز هر گونه ایراد در کارایی دستگاه، عملیات دوغاب و یا اتصال تراشه، مکش پمپ طبیعی نخواهد بود.
  2. اتصال سریع: در بیشتر مواقع اتصال سریع در قسمت ورودی پمپ دستگاه تزریق گروت با پمپ انجام می شود. در این مواقع باید به قطر ورودی پمپ و قطر لوله سراشیبی دقت داشته باشید.
  3. اتصال مجرای هوا: پیش از اولین تخلیه هوا با فشار، از اتصال مجرای هوا اطمینان یابید. همچنین باد موجود در آب را پیش از اتصال پمپ تزریق کاملا تمیز نمایید زیرا در غیر این صورت با تزریق آب کثیف به داخل پمپ ممکن است خسارت ایجاد گردد.
  4. توجه به دستورالعمل سنجش فشار: توجه به این نکته اهمیت بسیاری دارد زیرا در صورت اعمال فشار کمتر یا بیشتر دستگاه تزریق گروت با پمپ کار نخواهد کرد. در این موارد بهتر است اول موضوع را علت یابی کرده و سپس با پاک کردن گسل، ادامه کار تزریق را دنبال کنید.
  5. تهیه ابزارهای جانبی موردنیاز: برای تزریق گروت با پمپ علاوه بر پمپ به دستگاه ها و ابزارهای دیگری از قبیل پمپ تزریق محور پنوماتیک، یک جفت ویز شامل انبر دست بینی مسطح و انبر دست بینی سوزنی، آچار 16، آچار 18، پیچ گوشتی، آچار لوله 2 و ... نیاز داریم.
  6. دقت به ساختار و کارکرد عادی پمپ: در صورتی که در کارکرد طبیعی دستگاه تزریق گروت با پمپ خللی ایجاد شود، لازم است به سرعت دستگاه را خاموش کرده و دریچه تخلیه آن را فورا باز کنید. به این وسیله می توان افت فشار ایجاد کرد تا امکان عیب یابی دستگاه فراهم گردد.
  7. تعیین قوام گروت: پس از آماده سازی دوغاب لازم است قوام دوغاب را تست و تعیین کنید زیرا این مساله در چگونگی مکش دستگاه موثر است. این تست به صورت عمودی و پالپ می تواند انجام بگیرد.
  8. توجه به فشار گراند: همواره به یاد داشته باشید که بسته بندی نمی تواند موجب ایجاد فشار گراند شود.
  9. تمیز کردن دستگاه پس از هر بار توقف: بعد از پایان هر توقف کلاس لازم است دستگاه تزریق گروت با پمپ را تمیز کنید. برای این کار می توانید بلافاصله از پمپ آب به داخل دستگاه استفاده کنید. با این کار می توانید لوله و داخل پمپ دستگاه را تمیز نمایید. اطمینان داشته باشید با این روش دهان دوغاب، دریچه تخلیه، شیر توپ و دهانه پالپ مکش صاف و تمیز خواهد شد.

در مورد چگونگی عملیات تزریق گروت و گروت ریزی بیشتر بدانید:

از گروت ها می توان به عنوان ماده ای مستقل یاد کرد که می تواند برای تعمیر بتن به شیوه ای کارآمد به کار رود. گروت دارای ویژگی هایی نظیر استحکامی بالاتر از بتن عادی، توان کنترل بارهای دینامیک و خاصیت انبساط در نوع بیس سیمانی است.

با توجه به این ویژگی ها می توان از گروت برای مقاصدی از قبیل پر کردن زیر صفحات، پایه پلیت های پمپ ها، ستون های فلزی، دستگاه های پرس و فن ها، جک ها و روترهای سانتریفیوژ استفاده نمود.

اجرای عملیات تزریق گروت با پمپ

آیا ترکیب گروت با ترمیم کننده ها امکان پذیر است؟

ترکیب ترمیم کننده ها با گروت آسیبی به عملیات ترمیمی وارد نخواهد کرد. استفاده از ترمیم کننده هایی که الیاف دار هستند برای استفاده در سطوح ترمیمی که دارای مساحت زیادی باشند و یا عمق بیشتری داشته باشند، می تواند فرایندی مقرون به صرفه باشد که در عین حال آسیبی هم ایجاد نخواهد کرد.

به عنوان مثال استفاده از ترکیب گروت با چسب بتن می تواند گزینه بهتری برای پر کردن حفره های موجود مابین بولت ها به شمار رود. جهت خرید انواع محصولات ساختمانی مانند چسب بلوک، گروت، بلوک هبلکس و... می توانی به سایت پرین بتن آمود به نشانی https://parinaac.com/ مراجعه نمایید.

بسته بندی گروت موجود در بازار

گروت را می توانید در بسته بندی های 25 کیلویی خریداری نمایید. نکته مهم در استفاده از این ماده، جلوگیری از تماس مستقیم آن با چشم و پوست است. در زمان تهیه گروت و تهیه مخلوط آن بهتر است چند لحظه تنفس نکنید. علاوه بر این پوشیدن تجهیزات ایمنی از جمله عینک ایمنی، دستکش و ماسک برای تامین سلامت بدن حین کار با گروت لازم و ضروری است.

برای نگهداری گروت آن را در پاکت های در بسته قرار داده و در محیطی خشک نگهداری کنید. این محصول را می توانید به مدت یک سال بعد از تولید با حفظ کیفیت نگهداری کنید.


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman