کاربردهای گروت اپوکسی در استحکام سازه ها

کاربردهای گروت اپوکسی در استحکام سازه ها
Facebook Twitter LinkedIn

۱۷:۳۶ | ۱۳۹۸/۰۶/۱۳

امروزه با پیشرفت علم شاهد موادی هستیم که استحکام را در سازه‌ها بالا می‌برند. بتن یکی از موادی است که استحکام بسیار بالایی دارد و برای سازه‌های بسیار زیادی استفاده می‌شود.
به گزارش اخبار ساختمان، حال اینکه برای خود بتن نیز موادی درست شده است که استقامت آن را زیاد می‌کند و فرسایش آن را کاهش می‌دهد. برای تقویت بتن و کارایی بیشتر و بهتر بتن در سازه‌های مستحکم موادی تأثیر گذار هستند که با وجود راحتی در تهیه کردن آن و هزینه ناچیز، می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد.

امروز باهم به بررسی تعدادی از این مواد می‌پردازیم، با ما همراه باشید.

گروت اپوکسی

گروت اپوکسی در حال حاضر توسط طیف گسترده‌ای از پیمانکاران مورد استفاده قرار می‌گیرد و روز به روز نیز به میزان مصرف آن اضافه می‌شود. در گروت اپوکسی بر خلاف گروت پایه سیمانی، از رزین های اپوکسی و پودر فیلر یا پر کننده استفاده شده است. گروت اپوکسی به شدت با دوام است و سطح صاف و بدون هیچ گونه لکه‌ای را به شما تحویل می‌دهد. به طور کلی گروت اپوکسی ویژگی‌های بسیار مثبتی دارد که آن را از موارد مشابه خصوصاً گروت پایه سیمانی متمایز می‌سازد.

لازم است تا پیش از انتخاب مواد مورد نظر خود با ویژگی‌های آن آشنایی کامل حاصل کنیم تا بتوانیم بهترین گروت اپوکسی انتخاب را رقم بزنیم. گروت اپوکسی شکل پذیر و بدون حلال و شامل ۳ جز است. گروت اپوکسی دارای رزین اپوکسی، سخت کننده، عمل آورنده آمین و دانه بندی ویژه سیلیسی است. در هنگام مصرف گروت اپوکسی کافیست سه جز آن با هم مخلوط شوند.

فواید گروت اپوکسی چیست؟

* گروت اپوکسی باعث سخت شدن سریع سازه می‌شود که بستگی به دمای اطراف دارد
* گروت اپوکسی دارای قابلیت بالای چسبندگی به زیر کارهای معدنی و فولادی دارد
* گروت اپوکسی دارای مقاومت برابر ارتعاشات شدید است
* گروت اپوکسی باعث سخت شدن بدون جمع شدگی است
* گروت اپوکسی دارای مقاومت بالا در برابر حملات مواد شیمیایی است
* گروت اپوکسی دارای مقاومت مکانیکی بسیار بالایی است

موارد مصرفی گروت اپوکسی چیست؟

گروت اپوکسی همانند انواع دیگر گروت دارای کاربردهای بسیاری می‌باشد و در موارد زیادی از آن استفاده می‌کنند. به خاطر چسبندگی فوق العاده‌ی آن به سطوح فلزی و بتنی از آن در اجرای زیر سری‌های فولادی، زیر صفحه ستون‌ها و تراز ماشین‌های سنگین استفاده می‌شود. برای پر کردن فضاهای خالی میان عناصر بتنی و فلزی نیز از آن استفاده می‌شود.

در کف سازی ها خصوصاً در کاشی کاری و سرامیک نیز کاربرد بسیار زیادی دارد. گروت اپوکسی مقاومت بسیار بالایی در برابر ضربه دارد و مقابل تغییر دما و حرارت نیز مقاوم است. گروت اپوکسی برای گروت کاری و ملات ریزی برای پیوند محکم سازه‌ای در شرایط باربری دینامیکی مناسب است.

ویژگی‌های مهم گروت اپوکسی

مقاومت بسیار بالا، دوام و عمر طولانی از ویژگی‌های منحصر به فرد گروت اپوکسی می‌باشد که باعث شده‌اند تا به ماده‌ای پر مصرف در صنعت ساختمان سازی تبدیل شود. اما ویژگی‌های دیگری نیز در این گروت وجود دارد که باعث منحصر شدن آن می‌شوند. به طور مثال فیلر یا پر کننده‌ی مورد استفاده در گروت اپوکسی می‌تواند رنگ آن را تغییر دهد.

در واقع شما می‌توانید رنگ مورد نظر خود را برای این گروت انتخاب کنید. این گزینه برای مواردی که در آنها گروت اپوکسی عیان است، بسیار پرکاربرد خواهد بود. ویژگی بسیار مهم دیگری که در گروت اپوکسی وجود دارد این است که در برابر ضربات وارده بسیار مقاوم است و به هیچ وجه ترک نمی‌خورد.

این مساله باعث می‌شود تا گروت اپوکسی عمر بسیار طولانی ای داشته باشد و تا مدت‌ها نیازی به هیچ گونه ترمیم یا تعویض نداشته باشد. ویژگی‌ای که در صنعت ساختمان سازی بسیار مهم و مورد توجه است.

گروت اپوکسی در صنایع چیست؟

* گروت ریزی در کارخانه جات و ماشین آلات موتوری
*گروت ریزی در ژنراتورها
* گروت ریزی در پمپ‌ها
* گروت ریزی در ریل جرثقیل‌ها
* گروت ریزی در سیستم‌های انبارهای بلند

روان کننده‌های بتن

روان کننده‌های بتن مواد آلی یا ترکیبی از مواد آلی و معدنی هستند. در استانداردها و آئین‌نامه‌های بتن، از دو نوع روان‌کننده نام برده شده است: نوع ۱: روان کننده و نوع آن ۲: روان‌کننده و ایجاد کننده‌ی تأخیر در گیرش. روان کننده‌های بتن معمولاً تأثیر بیشتری در تولید بتن روان نسبت به کاهش دهنده‌های آب در بتن معمولی یا با رنج معمولی دارند. تأثیر روان‌کننده‌ها در افزایش کارایی و اسلامپ حدود ۳۰ تا ۶۰ دقیقه دوام دارد و پس از آن کارایی و اسلامپ بتن به سرعت کاهش می‌یابد.

بالا بودن دما نیز می‌تواند به سرعت کاهش اسلامپ قوت ببخشد. این افزودنی‌ها معمولاً در محل اجرای پروژه به بتن اضافه می‌شوند و به شکل‌های مختلفی موجود هستند. انواع افزودنی‌های بتن مایع و پودر فوق روان کننده بتن موجود هستند.

زمان گیرش بتن ممکن است بر پایه ویژگی‌های مختلف این افزودنی از جمله ترکیب شیمیایی، مقدار مورد استفاده و واکنش آن با دیگر مواد مورد استفاده در بتن، به تأخیر بیفتد یا به آن سرعت بخشیده شود. برخی روان‌کننده‌ها قادرند تا گیرش نهایی بتن را بین یک تا چهار ساعت به تأخیر بیندازند.

فوق روان کننده‌ای با کارایی عالی بر پایه پلی کربوکسیلیک (پلی کربوکسیلات) اتر برای مصرف در بتن‌های آماده، کارخانه‌های بتن پیش ساخته و بتن‌های توانمند.

کفپوش اپوکسی

کف سازی بخش مهم و مشخص کننده در داخل و خارج ساختمان است و به انجام هر نوع عملیات ساختمانی که بر روی سطوح طبیعی زمین و همچنین سقف طبقات صورت می‌گیرد تا موجب کاربردی‌تر و عملکرد فضا شود گفته می‌شود.

کفپوش اپوکسی فرصتی مناسب برای تمام کارفرمایان برای سطوح مختلف با کاربری‌های متفاوت بوجود آورده. از دلایل انتخاب کفپوش اپوکسی می‌توان به مواردی چون، مقاومت، لوکس بودن و زیبا بودن، بادوام بودن و همچنین طول عمر بالای آن اشاره کرد. کفپوش اپوکسی متشکل از چند لایه مختلف اپوکسی است که بر روی کف به عمق حداقل دو میلی متر اعمال می‌شود. برای استفاده از کفپوش اپوکسی به سطحی صاف و صیقلی با حداقل خلل و فرج و تمیزی نیز دارید تا بتوانید به درستی بر روی سطح اجرا کنید.

کف سازی از مباحث مهمی است که در عمران و ساختمان سازی به صورت جدی و تخصصی مورد استفاده قرار می‌گیرد و به دوام کف ساختمان کمک می‌کند. همانگونه که بعد از اجرای ساخت یک دیوار بر روی آن نازک کاری انجام می‌شود، به همان نسبت بعد از ساخت کف و سقف از عملیات کف سازی نیز انجام می‌شود.

اجرای کف سازی از مهم‌ترین مباحث ساختمان سازی است و در واقع به نوعی اعتبار پروژه است. در کف سازی استفاده از سطوح دال بتنی به هیچ عنوان صحیح نیست و دچار آسیب می‌شود. هدف از این کار جلوگیری از اتلاف وقت است و مخصوصاً هزینه‌هایی که در این سطح می‌توان به سهولت از آن جلوگیری کرد.

مهر

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman