یک شهر پر از خانه های خالی!

یک شهر پر از خانه های خالی!
Facebook Twitter LinkedIn

۱۱:۰۴ | ۱۴۰۲/۰۲/۰۶

وجود ۱۱۰ هزار خانه خالی فقط در دو محدوده شرقی و غربی تهران از سه پدیده رکودزا در بازار مسکن پایتخت حکایت دارد؛ چهار پنجم واحد‌های ساخته شده در شهر جدید پردیس، خالی از سکنه است و بعضی افراد در پردیس ۱۰۰ و حتی ۲۰۰ واحد مسکونی دارند.

به گزارش اخبار ساختمان، آماری تأمل برانگیز که روز گذشته مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران اعلام کرد حبس سرمایه ها در بازار املاک را به تصویر می کشد. بنا به گفته خلیل محبت خواه تعداد ۶۵ هزار خانه خالی در پردیس، ۴۵ هزار خانه خالی و در حال ساخت در منطقه ۲۲ تهران و ۱۰ هزار خانه خالی در املاک ادارات و ارگان ها در سطح شهر تهران و شهر‌های استان وجود دارد.

با توجه به احداث ۸۲ هزار واحد مسکن مهر در شهر جدید پردیس، چهار پنجم آپارتمان های ساخته شده در این شهر خالی از سکنه است. بعضی افراد در پردیس ۱۰۰ و حتی ۲۰۰ واحد مسکونی دارند. بخر و بفروش ها در شرق، شمال و غرب پایتخت با احتکار املاک از خلاء مالیات در بخش مسکن سود می برند و در این شرایط عدم برنامه ریزی سازندگان در جهت ایجاد تناسب عرضه و تقاضا و پایین بودن توان تقاضای مصرفی، سرمایه های سازندگان را به چاله رکود کشانده است.

بررسی ها نشان می دهد دست کم هفت عامل، تزریق واحد‌های میان متراژ و کوچک متراژ متناسب با قدرت خرید اقشار میانی و پایین در شهر تهران را دچار اختلال کرده است. نوسانات اقتصادی، نبود چشم انداز روشن از بازده سرمایه در بخش ساخت و ساز، نبود برنامه شناخت بازار توسط سازندگان، پایین بودن توان متقاضیان مصرفی، نظام بانکی ناکارآمد، ورود بانک ها و دستگاه ها به حوزه ساخت و ساز و خلاء ابزار‌های تامین مالی برای تقویت بخش خصوصی، بازار مسکن را دچار مشکلاتی کرده است.

مطابق آمار سال ۱۳۹۵ تعداد ۵۰۰ هزار خانه خالی در استان تهران وجود داشته که با تکمیل واحد‌های مسکن مهر، اضافه شدن آپارتمان های خالی در نیمه شمالی شهر تهران و رکود معاملات ممکن است در حال حاضر این تعداد افزایش یافته باشد. بخش قابل توجهی از خانه های خالی در شهر جدید پردیس و منطقه ۲۲ در غرب پایتخت است. عمده واحد‌های پردیس بیش از ۸۰ متر و منطقه ۲۲ بیش از ۱۰۰ متر مربع مساحت دارند که متقاضی خانه اولی، کم برخوردار و حتی اقشار میانی قدرت خرید آنها را ندارند.

در شهر جدید پردیس از سال ۱۳۹۱ برنامه احداث ۸۲ هزار واحد مسکونی برای اقشار پایین جامعه با آورده اولیه حدود ۲۵ میلیون تومان کلید خورد. اما خیمه سفته بازان در پردیس، ماهیت بازار مسکن این شهر را از حالت مصرفی به سرمایه ای کشاند. در حال حاضر نرخ های پیشنهادی آپارتمان در پردیس حدود سه میلیارد تومان است.

اشاره محبت خواه به قانون مالیات بر خانه های خالی مصوب آذرماه ۱۳۹۹ است که هنوز آنطور که باید و شاید قابلیت اجرا نیافته است. در ۹ ماهه ابتدای سال گذشته تنها یک میلیارد و ۵۲۵ میلیون تومان از این محل به دست آمد. قرار است دولت در سال جاری ۲۰۰۰ میلیارد تومان از محل مالیات خانه های خالی اخذ کند.

حدود ۶۵ درصد واحد‌های عرضه شده به بازار مسکن شهر تهران را خانه های با متراژ بیش از ۱۰۰ متر تشکیل می دهند؛ در حالی که سهم این گروه متراژی از معاملات قطعی فقط ۲۵ درصد است. در واقع از یک طرف با عدم دیدار عرضه و تقاضا و از طرف دیگر با حبس نقدینگی در املاک بزرگ متراژ مواجهیم. جهش های ادواری قیمت مسکن و قابلیت همترازی آن با تورم عمومی در کنار بی توجهی به پایه های مالیاتی در بخش املاک، بازار مسکن پایتخت را به بازاری جذاب برای احتکار سرمایه ها تبدیل کرده است.

 

بیشتر بخوانید: قانون مالیات هم نتوانست خانه های خالی را پر کند

آفتاب


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman