مقایسه چسب بتن پودری با چسب بتن لاتکس

مقایسه چسب بتن پودری با چسب بتن لاتکس
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۴۲ | ۱۴۰۲/۰۲/۲۰

چسب بتن یکی از جدیدترین متریال‌ها در صنعت ساختمان‌سازی است و استفاده از آن می‌تواند فواید بسیاری به همراه داشته باشد. این چسب علاوه بر افزایش مقاومت بتن، خواص دیگری نیز دارد.

به گزارش اخبار ساختمان، برای افزایش مقاومت بتن از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود. یکی از متداول‌ترین روش‌ها برای این کار، استفاده از چسب بتن است. چسب بتن یکی از جدیدترین متریال‌ها در صنعت ساختمان‌سازی است و استفاده از آن می‌تواند فواید بسیاری به همراه داشته باشد. این چسب علاوه بر افزایش مقاومت بتن، خواص دیگری نیز دارد.

 

چسب بتن در انواع مختلفی تولید شده است؛ یکی از پرکاربردترین انواع این چسب، می‌توانیم به چسب بتن پودری یا همان چسب بتن sa12 و چسب بتن لاتکس اشاره کنیم. اما مهم‌ترین سؤالی که اکنون مطرح می‌شود، این است که تفاوت این دو چسب با هم چیست؟ این چسب‌ها چه ویژگی‌هایی دارند و مزایا و معایب هریک به چه صورت است؟

 

چسب بتن چیست؟

 

چسب بتن چیست؟

 

باوجود اینکه بتن به‌خودی‌خود مقاومت قابل‌ توجهی دارد، اما متخصصان ترجیح می‌دهند که با استفاده از روش‌های مختلف، این مقاومت را هرچه بیشتر تقویت کنند. از جمله روش‌های تقویت مقاومت بتن، استفاده از چسب مخصوص بتن است. چسب بتن انواع مختلفی دارد که می‌توان گفت چسب بتن پودری یا چسب بتن SA12 از همه معروف‌تر و پراستفاده‌تر است.

 

این چسب معمولاً ترکیبی از مواد شیمیایی (محلول‌های کلوئیدی از پلیمرهای مختلف) و مواد طبیعی آلی است و با پودر سیمان ترکیب می‌شود. گاهی نیز به‌صورت تک و بدون هرگونه افزودنی مورداستفاده قرار می‌گیرد. مهم‌ترین کاربردی که متخصصان برای این چسب ذکر کرده‌اند، افزایش مقاومت بتن و تقویت قدرت آن است. فراموش نکنید که قیمت چسب بتن با میزان کیفیت آن ارتباط مستقیم دارد و برای عملکرد بهتر، لازم است از چسب بتن باکیفیت استفاده کنید.

 

اما در کنار این مورد، خواص و فواید دیگری را نیز می‌توان برای چسب بتن مطرح کرد:

 

*  افزایش قدرت چسبندگی بتن
*  افزایش مقاومت کششی و انعطاف‌پذیری بتن
*  جلوگیری از ایجاد ترک بر روی بتن
*  افزایش دوام و طول عمر بتن
*  افزایش آب‌بندی بتن (که از آن برای آب‌بندی محیط‌های مرطوب نیز استفاده می‌شود و به همین دلیل، با عنوان چسب آب بندی استخر نیز شناخته می‌شود.)
*  ترمیم سطوح بتنی
*  اتصال بتن جدید به بتن قدیمی.

 

چسب بتن

 

چسب بتن پودری چیست؟

 

یکی از متداول‌ترین انواع چسب بتن که مورداستفاده  افراد فنی قرار می‌گیرد، چسب بتن پودری است. نام دیگر این چسب، چسب کاشی است. همان‌طور که از نام آن نیز به‌خوبی پیداست، این چسب در ابتدا به‌‌صورت پودر است و لازم است که آن را با آب ترکیب کنید. بعد از آن خمیری به دست می‌آید و می‌توان کار را با همان خمیر آغاز کرد.

 

این چسب موارد استفاده بسیاری دارد. مهم‌ترین کاربرد این چسب‌، اتصال کاشی و سرامیک و  قطعات سنگی به سطوح مختلف است. علاوه‌براین برای افزایش مقاومت بتن نیز می‌توان از آن استفاده کرد.

 

از جمله مزایا و فواید استفاده از چسب بتن پودری می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

 

*  استفاده از آن بسیار ساده، راحت و سریع است.
*  استحکام آن بسیار بالاست و تا سال‌های سال باقی خواهد ماند.
*  در برابر لرزه‌ و ضربه مقاوم است و تغییری در چسبندگی آن ایجاد نخواهد شد.
*  وزن آن بسیار کم است و به دلیل ضخامت اندک بعد از اتصال، فضای زیادی اشغال نمی‌کند.
*  عایق رطوبتی است، در برابر آب مقاوم است و چسبندگی خود را از دست نمی‌دهد.
*  در برابر سرما و گرما مقاوم است و در چنین شرایطی دچار آسیب نمی‌شود.

 

چسب بتن لاتکس چیست؟

 

چسب بتن لاتکس را بیشتر بر پایه ترکیبات شیمیایی تولید می‌کنند؛ به طور دقیق‌تر، این چسب بر پایه رزین‌های آکریلات درست می‌شود و به‌صورت مستقیم یا ترکیب با سیمان استفاده می‌شود. زمانی که به‌صورت مستقیم استفاده شود، معمولاً روی سطح بتنی قبلی یا روی سطح تازه کشیده می‌شود؛ در غیر این صورت با ترکیب سیمانی به کار می‌رود.

 

مهم‌ترین کاربردهای چسب بتن لاتکس، آب‌بندی و ایجاد یک عایق رطوبتی برای سطوح مختلف است. استفاده از این چسب به‌صورت مستقیم یا به ‌صورت ترکیبی، می‌تواند نفوذ‌پذیری بتن را تا حد بسیار زیادی کاهش داده و در نتیجه، آن را در برابر آب و رطوبت مقاوم سازد. این مقاپمت در برابر رطوبت، مهم‌ترین مزیت لاتکس به چسب بتن پودری است.

 

علاوه بر موارد فوق، این چسب می‌تواند مقاومت بتن و چسبندگی آن را نیز تقویت کرده و خاصیت کششی و خمشی بتن را نیز افزایش دهد. برای توضیح مزایای استفاده از چسب بتن لاتکس می‌توانیم به این موارد اشاره کنیم:


*  چسبندگی بتن را افزایش می‌دهد.
*  استفاده از آن بر روی هر سطحی می‌تواند یک سطح ضدآب ایجاد کند.
*  از ترک‌خوردن  یا طبله شدن ملات جلوگیری می‌کند.
*  مقاومت ملات و بتن را در برابر گرما یا سرمای شدید افزایش می‌دهد.
*  مقاومت کشسانی بتن را افزایش می‌دهد.

 

چسب بتن لاتکس

 

خرید چسب بتن پودری از دکتر تامین

 

دکتر تامین، فروشگاه آنلاین فروش مصالح وتجهیزات ساختمانی است. برای خرید و مشاهده قیمت محصولات چسب، رنگ و شیمی ساختمان مانند قیمت چسب آب بندی استخر و سایر مصالح مورد نیاز برای ساخت و ساز می‌توانید به وب‌سایت این مجموعه مراجعه کنید.

 

ارائه محصولات باکیفیت و درجه یک، قیمت مناسب و ارسال کالا به سراسر ایران از جمله مهم‌ترین مزیت‌های خرید از دکتر تامین به شمار می‌رود. برای ارتباط با کارشناسان مجموعه و کسب اطلاعات بیشتر، می‌توانید به آدرس اینترنتی «www.drtamin.com» ‌مراجعه فرمایید.

 


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman