مروری بر بیوگرافی و آثار هومن بالازاده

مروری بر بیوگرافی و آثار هومن بالازاده
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۱۰ | ۱۴۰۲/۰۲/۲۸

هومن بالازاده فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی ارشد رشته معماری در سال ۱۳۸۳ از دانشگاه آزاد‌ تبریز است که در نتیجه سال ها تلاش و کوشش پیوسته برای بهبود سطح علمی جامعه معماری ایران توانسته است جایگاه ویژه ای در این جامعه هنری و نزد سایر معماران معروف ایرانی کسب نماید.

به گزارش اخبار ساختمان، هومن بالازاده در سال 1357 در شهر تبریز به دنیا آمد. او دانش ­آموخته‌ معماری از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز است.

وی مقطع راهنمایی را در مدرسه­ باهنر تهران گذراند؛ حضور در این مدرسه و آشنایی با دوستانی همچون امیرعباس ابوطالبی او را به فضایی رقابتی وارد ساخت؛ رقابتی دوستانه در دوران نوجوانی که سبب ساز رهسپاری­ اش به وادی هنر گردید. در همین دوران بود که نقاشی ­هایی را بر بوم کشید و به دنبال آن نیز در حوزه­ مجسمه­ سازی و معماری دست به خلق آثاری زد که بعدها ستایش همگان را برانگیخت.

او از معدود معمارانی است که رشته‌ معماری را آگاهانه انتخاب نمود؛ چرا‌که از سال دوم دبیرستان تصمیم به تحصیل در این رشته برایش قطعی شد. دوران زندگی دانشجویی بالازاده در ساختمان بلند اداری گذشت که در آن به تنهایی هر شب خویش را به صبح می­ رساند؛ این خلوت تأثیر به سزایی در شکل­ گیری شخصیت خودساخته و درونگرای وی نهاد.

اساتید خوب آن روزهای دانشگاه تبریز از قبیل «بشیری» و «دانشمیر» نیز در شکل­ گیری بینش معمارانه­ وی بی تأثیر نبودند. او از همان دوران دانشجویی، آثار بهرام شیردل را از طریق کتاب­ ها و مجله­ های معماری دنبال می­ نمود؛ این رهگیری سرانجامی جالب داشت و آن این بود که در سال پنجم دانشگاه وقتی به طور تصادفی در کتابخانه­ دانشگاه تبریز با شیردل مواجه شد، توانست راه خود را جهت ورود به دفتر وی هموار نماید.

بالازاده دفتر شخصی خودش را در سال 1387 تأسیس نمود که تا‌کنون برنده‌ جوایز متعدد معماری داخلی و خارجی گردیده است؛ از مهم­ترین ویژگی­ های آثار او می توان به نگاه سرشار از هنر و موشکافانه­ به عناصر و ساختمایه های معمارانه اشاره نمود و دیگر اینکه چگونه تلاش می کند تا با این دیدگاه و از طریق چالش­ های فرمال، کیفیت های تازه فضایی را برای آثارش ایجاد نماید؛ گفتنی است که دفتر معماری «هوبا دیزاین» با نگاهی جدی به مسئله‌ نور طبیعی و فضای خالی در ارتفاع به دنبال ایجاد ایده های تازه و کاربردی از «ویلا-آپارتمان های شهری» است.

در كنار كار حرفه ای خود مدرس دانشگاه آزاد دبی نیز بوده است. همچنین در طول سال های فعالیت حرفه ای خود حدود ۳۸ پروژه در ایران و سایر کشورها طراحی و اجرا کرده است.


پروژه های شاخص هومن بالازاده
 

ساختمان اداری ولیعهدی، واقع در کرج استان البرز

ساختمان اداری ولیعهدی


ساختمان اداری هیترا، در حال ساخت در ولنجک تهران

ساختمان اداری هیترا


ساختمان مسکونی توحید، در حال ساخت درسعادت آباد، تهران

ساختمان مسکونی توحید


کافه اسپریس، طراحی و باز سازی، واقع در تهران

کافه اسپریس


کارخانه احسان پود، واقع در قم

کارخانه احسان پود



جوایز هومن بالازاده


– برنده دوم جایزه معمار برای پروژه کارخانه ریسندگی و بافندگی احسانپود – ۱۳۸۶
– دریافت لوح تقدیر در جایزه معمار برای پروژه اداری تجاری شاه کرم – ۱۳۸۶
– برنده اول در مسابقه معماری داخلی مجله معماری برای طراحی نما – ۱۳۸۸
– رتبه سوم در مسابقه معماری داخلی مجله معماری و ساختمان برای طراحی نمایشگاه آلتون کورت – ۱۳۸۸
– برنده اول در مسابقه معماری داخلی و طرح منتخب در مسابقه بین المللی داخلی WAF در بارسلون برای طراحی داخلی کافی شاپ ولنجک – ۱۳۸۹
– رتبه دوم در مسابقه معماری مجله معمار برای طراحی ساختمان کارخانه پرشین – ۱۳۹۱
 

سبک متمایز هومن بالازاده


تعدد پروژه های معماری و ترافیک بصری موجود در شهرهای بزرگ، بسیاری از آرشیتکت های با‌تجربه را در جستجوی شیوه ای متفاوت برای ارائه ایده های خود، به سمت تغییر سبک در معماری هدایت کرده است. اما رویکرد آتلیه معماری هومن بالازاده در این مورد متفاوت است زیرا سبک، شخصیت هنرمند است.

شیوه او در معماری به گونه ای انعطاف پذیر است که بتواند با حفظ اصالت و مستقل از زمان یا شرایط بصری موجود، به راه خود ادامه دهد و این امکان را برای پروژه ها فراهم سازد تا به پشتوانه ایده ای بکر و با ساختار ساده طراحی، به آثاری قدرتمند و میان فرهنگی تبدیل شوند.

پس از بررسی رزومه هومن بالازاده خواهید دید که او در جایگاه یک آرشیتکت با‌تجربه، ساده گرایی را با عنوان سبک متمایز و قابل اعتماد در معماری انتخاب کرده است و همواره سعی دارد تا این سبک از طراحی را به عنوان شیوه ای کاربردی رواج دهد.


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman