سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور رونمایی شد

سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور رونمایی شد
Facebook Twitter LinkedIn

۱۵:۳۹ | ۱۴۰۲/۰۳/۰۳

وزارت راه و شهرسازی امروز از سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور برای ثبت قرارداد و دریافت شناسه (کد) رهگیری بدون أخذ هزینه رونمایی کرد.
به گزارش اخبار ساختمان، امروز با حضور هادی عباسی معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی و جمعی از مشاوران وزیر در حوزه مسکن از سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور با امکان ایجاد قرارداد اجاره برای املاک مسکونی و دریافت کد رهگیری رایگان به آدرس https://srem.ir/ رونمایی شد.

در اولین مرحله از شروع به کار این سامانه، امکان ثبت و استعلام قراردادهای ثبت شده برای قرارداد اجاره مسکن در حالت یک به یک (یک مالک شش دانگ به یک مستأجر)، به صورت برخط فراهم شده است و مؤجر (صاحب ملک) و مستأجر می توانند قرارداد اجاره واحد مسکونی مورد معامله خود را به صورت رایگان در این سامانه انجام داده و کد رهگیری و نسخه الکترونیکی آن را دریافت کنند.

در آینده ای نزدیک، هموطنان گرامی این امکان را خواهند داشت که انواع قراردادهای مربوط به املاک و مستغلات را به صورت مستقل و یا از طریق مشاورین املاک، در همین سامانه انجام دهند.

در حال حاضر، فقط امکان ایجاد قرارداد اجاره برای املاک دارای سند ۶ دانگ امکان پذیر است. بعد از ثبت قرارداد، کد رهگیری قرارداد در اختیار طرفین قرارداد قرار می گیرد. تمامی مراحل ایجاد و ثبت قرارداد و همچنین دریافت کد رهگیری، رایگان است.

فرایند ثبت قراداد اجاره در این سامانه به این شکل است که ابتدا باید مؤجر (صاحب ملک) بر اساس کد رمز یکبار مصرفی که به شماره تلفن همراهی که به نام شخص است ارسال می شود را تایید و وارد سایت می شود و اقدام به ایجاد قرارداد کرده و در مراحل بعدی، مستأجر نیز با کد تاییدی که به شماره همراه وی (شماره تلفن باید به نام شخص باشد) به قرارداد اضافه خواهد شد و اطلاعات خود را وارد می کند، پس از آنکه این فرایند انجام شد مجددا کد تاییدی برای هر یک از طرفین ارسال خواهد شد و باید این کد ها را تایید نمایند.

برای ثبت قراداد اجاره در این سامانه هر یک از طرفین معامله باید یک شاهد معرفی نمایند که به منظور اطمینان بیشتر به شماره همراه متعلق به شخص شاهد ارسال و پس از تایید و ثبت اطلاعات نام وی به عنوان شاهد در قرارداد اضافه خواهد شد.

در پایین تمام صفحات این قرادادها اطلاعات موجر، مستاجر و شاهدین به همراه زمان دقیق تایید قرارداد درج خواهد شد.

برای ایجاد و ثبت قرارداد، نیاز به مدارکی از جمله سند ملک، شناسنامه طرفین قرارداد و قبوض ملک مورد اجاره (در صورت بدهی) است.

در این سامانه با انتخاب گزینه 'قرارداد اجاره' وارد بخش ثبت قراردادهای اجاره می شوید. در این بخش، می توان با تکمیل اطلاعات قرارداد لازم، در ۶ مرحله یک قرارداد جدید ایجاد کرد؛ همچنین پیشرفت قراردادهای قبلی که در این سامانه ثبت شده را مشاهده کرده و در صورت نیاز، نسخه الکترونیکی آن را دریافت کرد.

همچنین با انتخاب گزینه 'استعلام کد رهگیری' به بخشی از سامانه منتقل خواهید شد که با وارد کردن کد ملی یکی از طرفین قرارداد و همچنین کد رهگیری قرارداد، می توانید وجود یا عدم وجود قرارداد را استعلام کرده و درصورت لزوم، با کسب تأیید از طرف مورد استعلام، متن کامل قرارداد را نیز مشاهده کرد.

در حال حاضر این سامانه به صورت 24 ساعته در تمام ایام هفته در اختیار تمام مردم ایران قرار دارد و صرفا برای کسانی قابل استفاده است که قصد ایجاد قرارداد اجاره جدید یا دریافت کد رهگیری دارند.

کسانی که قبلا کد رهگیری دریافت کرده اند برای دریافت ودیعه مسکن به سامانه جامع طرح های حمایتی مسکن مراجعه کنند؛ همچنین می توانید برای تسهیلات ساخت، تسهیلات کمک ودیعه و موارد مشابه، از سامانه جامع طرح های حمایتی مسکن استفاده نمایید.

این سامانه در راستای وظایف قانونی وزارت راه و شهرسازی از جمله ماده ۱۸ قانون جهش تولید مسکن تهیه شده است.

نظرات کاربران
security code
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman