رئیس کانون سراسری انبوه سازان عنوان کرد:

بانک ها به تعهدات خود در پروژه مسکن ملی عمل نکردند

بانک ها به تعهدات خود در پروژه مسکن ملی عمل نکردند
Facebook Twitter LinkedIn

۰۷:۲۳ | ۱۴۰۲/۰۳/۲۳

رئیس کانون سراسری انبوه سازان با بیان اینکه بانک ها فقط 5 تا 6 درصد تسهیلات خود را به حوزه مسکن تخصیص داده اند گفت: مطابق آماری که در سال 1401 مورد بررسی قرار گرفت بانک ها تنها یک چهارم منابع پیش بینی شده را به بخش مسکن اخنصاص داده اند.

به گزارش اخبار ساختمان، سید محمد مرتضوی عصر روز دوشنبه 22 خردادماه در همایش نقش انبوه سازان در نهضت ملی مسکن با تحقق بازآفرینی شهری اظهار داشت: طرح نهضت ملی مسکن با اهداف بزرگی آغاز به کار کرد، اما با وجود گذشت حدود ۲ سال فاصله قابل توجهی با برنامه ریخته شده دارد و هنوز به اهداف هدفگذاری خود نرسیده است.

وی گفت: طبق برنامه ریزی های انجام شده می بایست منابع مالی این پروژه عظیم از طریق همکاری بانک ها و آورده متقاضیان تامین می شد، اما به جز بانک مسکن که از همه ظرفیت خود در این زمینه استفاده کرد، سایر بانک ها همکاری لازم را با این پروژه نداشته اند.

رئیس کانون سراسری انبوه سازان ادامه داد: مطابق آماری که در سال گذشته مورد بررسی قرار گرفت بین 5 تا 6 درصد از منابع بانک ها به حوزه مسکن اختصاص یافت که شامل یک چهارم منابع پیش بینی شده است، امسال نیز این شرایط بدتر خواهد شد چرا که بانک مسکن به عنوان مهم ترین منبع تامین مالی توانایی لازم برای ارائه تسهیلات را نخواهد داشت.

مرتضوی گفت: در طرح مسکن مهر بخش مهمی از ساخت و سازها توسط انبوه سازان انجام شد. در این طرح تسهیلات بانک ها به عنوان بخش مهمی از منبع مالی نقش مهمی در پیشبرد این پروژه داشتند و نرخ سود نیز در تسهیلات پروژه مسکن مهر نسبت به طرح نهضت ملی مسکن مناسب تر بوده است.

وی با با بیان اینکه نرخ سود 23 درصدی در طرح نهضت ملی مسکن غیرمتعارف است، گفت: بسیاری از طرح هایی که برای پروژه مسکن ملی ارائه شده است بیشتر شبیه گفتاردرمانی بوده است و از آنجا که متقاضیان استطاعت پرداخت نرخ سود این تسهیلات را ندارند نیاز است که نرخ سود این تسهیلات کاهش یابد چرا که بازپرداخت اقساط مسکن ملی اگر کاهش نیابد، بازپرداخت این اقساط 8 تا 12 میلیون تومان خواهد شد و قطعا بازپرداخت آن برای متقاضیان امکان پذیر نیست.

رییس کانون سراسری انبوه سازان مسکن و ساختمان ایران با بیان اینکه ساخت مسکن در همه استان ها با یک قیمت ثابت امکان پذیر نیست، گفت: مبلغی که برای ساخت این پروژه در نظر گرفته شده است از نظر کارشناسی برای انبوده سازان مخاطره آمیز است و در قیمت گذاری هایی که انجام شده است تفاوت ها را در نظر نگرفته شده است و این تفاوت ها وقتی دیده نمی شود نگران کننده است.

سید محمد مرتضوی با بیان اینکه جانمایی زمین ها در حاشیه شهرها و شهرهای جدید، هزینه خدمات شهری را افزایش می دهد، گفت: زیرساخت های آب، برق، گاز و... ، حمل و نقل و دیگر خدمات شهری هزینه های سنگینی را برای شهرداری و دولت تحمیل می کند ضمن اینکه شهرهایی که فاقد هویت و تاریخ هستند سرمایه های اجتماعی تولید نمی کنند، لذا باید در میزان هزینه شهرها دقت شود.

رییس کانون سراسری انبوه سازان مسکن و ساختمان ایران عنوان کرد: هزینه خدمات شهری در شهرهای جدید را خانه اولی ها و متقاضیان مسکن پرداخت می کنند شهرداری ها در بودجه های عمومی 70 درصد از هزینه های شهر را بر روی عوارض ساخت متمرکز می کنند در بقیه بخش ها توفیقی ندارند تمامی این هزینه ها را مردمی که برای اولین بار در این شهرها زندگی می کنند، پرداخت می کنند.

وی با تاکید بر اینکه از هزینه های تولید مسکن باید به شدت جلوگیری کنیم گفت: 2 راهکار در این زمینه وجود دارد که مورد تایید وزیر راه و شهرسازی نیز است که سرمایه گذاری و مشارکت توسط انبوه سازان انجام شود تا آورده متقاضی را کاهش دهد از این رو باید تسهیلات ثابت نگه داشته شود.

مرتضوی ادامه داد: دومین راهکار بحث رویکرد توسعه شهرها و ساخت مسکن ملی در بافت های ناکارآمد شهری است. تفاهمنامه با شرکت بازآفرینی شهری امضا می شود که علاوه بر مشوق ها، اتفاق های جدید نیز رقم خواهد خورد چراکه در این بافت ها توسعه گران و تسهیل گران هستند که می توانند به بافت های ناکارآمد شهری ورود کنند.

وی تاکید کرد: رویکرد توسعه درونی شهرها باید در اولویت قرار بگیرد چرا که ساخت مسکن و نوسازی بافت فرسوده می تواند به تولید مسکن و جبران عقب ماندگی تولید مسکن کمک کند. انبوه سازان آماده ورود به بافت فرسوده هستند و آن را طی پیشنهادی به وزارت راه و شهرسازی ارائه کرده اند.

مرتضوی با اشاره به مغفول ماندن ساماندهی بافت های فرسوده گفت: ۱۵ سال از عمر آن می گذرد ظرفیت حمایتی، حقوقی و قضایی برای بافت ها نداریم ساکنین باید متقاعد شوند و از بافت خارج شوند.

رئیس کانون سراسری انبوه سازان در پایان گفت: آنچه که اعتقاد داریم این است که ساکنین بافت های فرسود علاقه مند به مهاجرت به سایر بافت ها نیستند تا زمانی که صنعت اجاره داری را سرلوحه قرار ندهیم و واحدهایی برای استقرار این ساکنان در کوتاه مدت و میان مدت نداشته باشیم، بافت فرسوده احیا نمی شود.

 

بیشتر بخوانید: بسته های تشویقی جدید در انتظار سازندگان مسکن


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman