چرا استفاده از عایق الاستومری در عایق کاری تاسیسات ضروری است؟

چرا استفاده از عایق الاستومری در عایق کاری تاسیسات ضروری است؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۴:۲۵ | ۱۴۰۲/۰۴/۱۵

عایق الاستومری سلول بسته از زمان اختراعش تا به امروز یکی از بهترین و موفق ترین عایق ها برای لوله بوده است. این عایق در اشکال و ضخامت های گوناگون موجود است و می توان به راحتی آن را برای تجهیزات مختلف به کار برد.

به گزارش اخبار ساختمان، با توجه به صنعتی شدن و شهرنشینی، آلودگی هوا در حال تبدیل به یک تهدید بزرگ برای سلامت انسان و محیط است. آلاینده ها می توانند به عنوان ذرات و مواد گازی طبقه بندی شوند.

یکی از راهکارهای جلوگیری از اشاعه عفونت های میکروبی بیمارستانی استفاده از مواد و مصالحی است که امکان استقرار، رشد، تکثیر و انتقال میکروب ها را به حداقل برساند. به همین دلیل امروزه بسیاری از مواد و مصالح و تجهیزات بیمارستانی به صورت آنتی باکتریال تولید و عرضه می شوند.

عایق های الاستومری به لحاظ اینکه دارای بافت سلول بسته با سطوح صاف هستند و میزان جذب رطوبت و انتقال بخار آب در آنها در پایین ترین مقدار ممکن قرار دارد، بطور طبیعی در کمترین نقطه ریسک انتقال بیماری های میکروبی قرار دارند. اما با اینحال لازم است علاوه بر توانایی ذاتی مذکور، با استفاده از مواد آنتی باکتریال ضریب ایمنی ضد باکتریایی این عایق ها باز هم افزایش یابد.

این ویژگی در مراحل تولید عایق های الاستومری آنتی باکتریال لینکران با استفاده از مواد ویژه ای که به همین منظور به ترکیب مواد اصلی عایق اضافه شده است ایجاد می شود.

در حال حاضر استفاده از عایق های الاستومری در عایق کاری ساختمان ها و تاسیسات به لحاظ ویژگی های خاصی که دارند بسیار مورد توجه قرار گرفته اند، چرا که استفاده از این محصول شرایط را برای رشد قارچ ها، باکتری ها و... به حداقل می رسند و تاثیر بسیار بالایی در کاهش انتقال بیماری ها در محیط زندگی انسان ها دارد و از طرفی با عایق کاری مناسب تاسیسات از هدررفت انرژی تا حد بالایی جلوگیری می کند و به منجر به کاهش مصرف انرژی در ساختمان ها می شود.

به همین منظور پایگاه خبری اخبار ساختمان برای آشنایی بیشتر با ویژگی های این محصول و تاثیراتی که عایق های الاستومری می تواند در جریان زندگی افراد داشته باشد با پدرام بداقی، مدیر اجرایی گروه صنعتی لینکران گفتگویی داشته است، که مشروح آن در ادامه آمده است.


چرا استفاده از عایق الاستومری در عایق کاری ها لازم و ضروری است؟


استفاده از عایق ذاتا به منظور حفظ دما، ایزوله کردن محیط و افزایش بهره وری انرژی در کلیه ساختمان ها و بنا ها لازم است و ما موظف هستیم برای افزایش ایمنی، کاهش مصرف سوخت و آلودگی از عایق مناسب برای بنا و تاسیسات استفاده کنیم؛ اما استفاده از عایق های الاستومری با توجه به اینکه میزان آسیب های آن به کاربر و محیط زیست پایین تر است، عمر مفید بالاتری نسبت به سایر عایق ها دارد و همچنین کار کردن با آن ساده تر است می تواند بهترین گزینه برای عایق کاری بنا و تاسیسات باشد.


منظور از بافت سلول بسته در عایق های الاستومری چیست؟


سلول بسته به این معنی است که در فرایند تولید این محصول ارتباط مواد سازنده عایق با محیط بیرونی به طور کامل قطع شده است و به این شکل امکان جذب رطوبت و بخار آب وجود نخواهد داشت که این موضوع باعث می شود از کپک زدن و جلبک گرفتن سطح تاسیسات جلوگیری شود.

مهمترین ویژگی این عایق مقاومت در برابر نفوذ رطوبت است که به دلیل بافت سلولی آن است. این بافت سلولی حاوی میلیون ها حائل یا مانع ریز است که مانع نفوذ مایع و رطوبت می شوند. این ویژگی نه تنها آسیب های ناشی از رطوبت را به حداقل می رساند بلکه عملکرد حرارتی عایق را ثبات و بهبود می‌بخشد.

عایق الاستومری سلول بسته مقاومت بسیار خوبی در برابر نفوذ بخار آب و جذب رطوبت دارد و به دلیل عملکرد خوب و دوامی که دارد در سیستم های تهویه مطبوع، لوله کشی ها و سیستم های برودتی مورد استفاده قرار می گیرد.

از طرف دیگر در پروژه های بیمارستانی، به دلیل حجم بسیار زیاد تأسیسات و اهمیت مبحث حفظ دما در خطوط و کانال های سرد و گرم، استفاده از عایق های حرارتی نقش بسیار پر رنگی ایفا می کند. در عین حال عایق های مرسوم از قبیل پشم شیشه، پشم سنگ و سایر مواد فیبری یا سلول باز به دلیل قابلیت جذب زیاد رطوبت می توانند بستر بسیار مناسبی برای پرورش انواع میکروب های (باکتری ها و قارچ های) آلاینده و عفونت زا باشند.

عایق های الاستومری به لحاظ اینکه دارای بافت سلول بسته با سطوح صاف هستند و میزان جذب رطوبت و انتقال بخار آب در آنها در پایین ترین مقدار ممکن قرار دارد، بطور طبیعی در کمترین نقطه ریسک انتقال بیماری های میکروبی قرار دارند. اما با اینحال لازم است علاوه بر توانایی ذاتی مذکور، با استفاده از مواد آنتی باکتریال ضریب ایمنی ضد باکتریایی این عایق ها باز هم افزایش یابد.

این ویژگی در مراحل تولید عایق های الاستومری آنتی باکتریال لینکران با استفاده از مواد ویژه ای که به همین منظور به ترکیب مواد اصلی عایق اضافه شده است ایجاد می شود.


عمر مفید عایق های الاستومری چقدر است؟


می توان گفت که عمر مفید عایق های الاستومری بیش از 15 سال است البته به این شرط که عایق کاری به شیوه درست اجرا شود. ما معتقد هستیم که شیوه عایق کاری از نوع عایق بسیار مهم تر است چرا که اگر عایق کاری به شیوه درست انجام نشود، عایق نمی تواند ارزش چندانی داشته باشد. بنابراین اگر عایق در شرایط درست، با ضخامت درست و با شیوه مناسب اجرا شود به راحتی 15 سال و بدون هیچگونه مشکلی کار خود را انجام خواهد داد و اگر تمامی نکات در حین اجرای اولیه به شکل درست انجام شود در طول مدت استفاده هیچگونه نیازی به بازدیدهای دوره ای نخواهد داشت.


عایق کاری چقدر می تواند در کاهش مصرف انرژی تاثیرگذار باشد؟


اگر عایق کاری به شیوه مناسب انجام شود می تواند بعضا تا 80 درصد در مصرف انرژی صرفه جویی خواهد شد و با توجه به اینکه قیمت انرژی در ایران بسیار پایین است در یک دوره کمتر از پنج سال می تواند هزینه مربوط به عایق کاری را از محل صرفه جویی در مصرف انرژی بازگرداند اما اگر قرار باشد هزینه انرژی را مانند دیگر کشورها پرداخت نماییم این مدت حتی به کمتر از 2 سال نیز کاهش خواهد یافت.


عایق بندی چقدر می تواند در هزینه تمام شده بنا تاثیرگذار باشد؟


بحث عایق کاری در هزینه تمام شده بنا به نوع کاربری بنا بستگی دارد، برای مثال هزینه عایق کاری در یک بنای مسکونی شاید به زیر یک درصد برسد ولی در بناهایی مانند بیمارستان، آمفی تئاتر، کارخانه و... به 10 درصد برسد. از آنجا که حجم عایق کاری در بناهای مسکونی نسبتا پایین است و با توجه به اینکه قیمت ملک در ایران بالاست هزینه مربوط به عایق کاری نسبت به ارزش ملک پایین است و تاثیر چشمگیری در قیمت تمام شده بنا نخواهد داشت.

در مجموع باید گفت در بهترین حالت کل تاسیسات چیزی حدود 30 درصد از هزینه ساختمان را شامل می شود و هزینه عایق کاری از کل هزینه مربوط به تاسیسات 10 تا 15 درصد خواهد بود.


آیا مجموعه لینکران برنامه ای برای آموزش روش های درست عایق کاری دارد؟


بله؛ مجموعه لینکران این آمادگی را دارد که چنانچه درخواستی از سوی پروژه ها ارائه شود، قبل از شروع پروژه نیروهای متخصص خود را برای آموزش های تئوری و عملی شیوه های درست عایق کاری را آموزش دهند. اما طرحی که مجموعه لینکران به صورت جدی و اختصاصی آن را به ادارات گاز استان ها و سازمان بهینه سازی مصرف انرژی ارائه کرده است این است که ما با انجام آموزش، شیوه های درست عایق کاری را به عایق کاران استان های مختلف آموزش دهیم تا از این طریق عایق کاری با شیوه های صحیح در پروژه ها انجام شود.

ما در گروه صنعتی لینکران تاکنون توانسته ایم بیش از 15 جلسه آموزش شیوه های درست عایق کاری را در استان های مختلف نظیر استان آذربایجان، مازندران، اصفهان، خراسان رضوی، البرز و ... برای عایق کارهای این استان ها برگزار کنیم و امیدوار هستیم این روند با همکاری ادارات استان ها همچنان ادامه داشته باشد.

 

بیشتر بخوانید: محصولات لینکران قابلیت رقابت با برندهای جهانی را دارد


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman